Jiříkov
Jiříkov leží jižním směrem od města Rýmařov. Obec se rozkládá v oblasti Nízkého Jeseníku a ve střední části přírodního parku Sovinecko. Součástí…

více o Jiříkov

Reklama
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jiříkov
Články redakce vybrat: vše / nic

Tři dny v Jeseníkách - 2. a 3. den - vodopády Bílé Opavy a hrad Sovinec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Den začíná krásným ránem a my jedeme po snídani z Rýmařova dálkovým autobusem na náš výlet, vystupujeme v Karlové Studánce. Procházíme si lázeńské městečko s jeho architekturou, parky, také geologickým muzeem na louce, kolem říčky Opavy se dostaneme k vysokému umělému vodopádu a v bufetu se posilníme kafíčkem před cestou k vodopádům Bílé Opavy. Napřed jdeme po silnici, pak pěšinou v lese kolem řeky Opavy a nádherných zákoutí s kaskádami, pak údolím kaňonu.

Tudy se dostaneme až k louce s rozcestím. Po chvilce odpočinku se rozdělíme. Adrenalinová cesta po žluté byla výzvou pro mého manžela - " dobrodruha " a mě odeslal tou druhou cestou - údajně pohodlnější - po modré značce. Neuvědomil si, že když tu byl před 20 lety s rodiči, vypadalo to tu jinak, cesty byly schůdnější. A tak, abych nedala najevo své obavy, vykročila jsem pěšinou, kde mě vedla značka nejdříve lesem, která se postupně zvyšovala až k místu, kde po levé straně byl strmý svah směrem dolů s odlesněnou pasekou, po pravé - další strmák směrem vzhůru k nádherně modrému nebi. Přede mnou úzká pěšina a nad hlavou mi pálilo asi tak 45 stupňů - ideální pro mou hlavu se závratěmi.

A tak se slovy nadávek jsem malými krůčky pokračovala s pohledem jen přímo před sebe. Ale přece to nevzdám, musím mu dokázat, že to bez něj zvládnu, když už musel jít tou stezkou s řetězy, / proto mě sebou nevzal /. Tak odlesněnou pasekou přicházím k první překážce, bylo tu několik stromů spadlých na zem těsně za sebou ve svahu. Musela jsem je přelézt a nohy nebylo pomalu kam položit. Naproti mě se blížila z opačního směru skupina turistů. Zdravili mě se slovy, že dál je to ještě horší, divili se, že jdu sama a počkali až dojdu k nim, kde začánal další špatný úsek. Když viděli můj vyděšený výraz, opustili chlapi své ženské polovičky, ty zůstaly stát a čekaly na ně. Hoši udělali živý řetěz zády k strmému svahu pod námi a předávali si mě na té úzké cestě, přes stromy, které byly opět na zemi na sobě, pomohli mi, abych se nezkutálela dolů svahem. Byla jsem jim vděčná, popřáli mi šťastný zbytek cesty a dál sem musela ját sama.

Pak jsem ještě potkala dva páry starších manželů, kteří se potýkali se spadlými stromy na pěšině stejně jako já. Konečně tento příšerný úsek končí a ocitám se u začátku dalšího lesa. Asi po 5O metrech chůze - kousek dolů, nahoru, a pak se lesní pěšina vyrovnává. Tak jsem si přisahala, že sama na podobnou cestu už nepůjdu,..... Přede mnou se objevili odpočívající turisté, kteří přišli ze závěrečného úseku žluté značky po žebříku ze spodní cesty mezi vodopády. Mezi nimi už vyhlížel " můj drahý " a vítal mě slovy - buď ráda, že se mnou nešlas ! Až jsem rozdýchala, prý značně pobledlá šok z toho, co jsem cestou prožila já, hned jsem mu řekla o svých zachráncích.

Odpočívali jsme tu chvíli a společně pokračovali přes horský les po levé straně k Ovčárně. Je zde mlha, dost zima, a tak není nic vidět. Svačíme zde na stanovišti autobusu a odjíždíme do Karlovy Studánky, kde je teplo a pěkné počasí. V bufetu u umělého vodopádu si Franta dává kávu a mě kupuje svařené víno, aby mi vrátilo mou provozní teplotu. Kolem Opavy jdeme silnicí a stoupáme pak lesem, kde Franta najde krásný hřib. Nějaké důchodkyně mu nadšeně radí, co s ním má dělat.

Dojdeme až k nějakému skalisku a Frantík asi měl málo adrenalinu mezi vodopády s žebříky, a tak si i zde plní Bobříka odvahy a po dřevěných žebřících musí vylézt až nahoru. Ze spodní strany je vidět její zbarvení i provrásnění. Pak mezi stromy se klikatou stezkou s dalšími skalními útesy a kameny dostaneme dolů k údolí, po hlavní cestě dojdeme do obce Ludvíkov, kde staví dálkový autobus. Za půl hodiny jsme v Rýmařově, honem se jdeme najíst do restaurace. Franta si dal obrovský Selský hrnec a já rýži se závitkem. Po večerní procházce po náměstí - honem na pokoj - sprcha a buci, buci.....

Třetí den ráno nás překvapilo horší počasí, ale klimatické změny jsou v Jeseníkách normální. Opouštíme hotel a autobusem jedeme už se všemi zavazadly k hradu Sovinec. Jedeme po silnici, brzy začánají serpentýny a raní mlha se náhle rozestupuje a jako v pohádce se z ní vyklube opravená zřácenina hradu Sovinec.

Hradní areál je složen z 5 nádvoří s hradbami kolem a opravenými hradními paláci, válcovou věží. Jdeme i nahoru do věže asi po 200 schodech, z Ochozu je Krásná vyhlídka dolů na nádvoří a do okolí. O Sovinci se povídají různé tajemné příběhy, zjevuje se tu prý skřítek, bílá paní, žena v černém, ohnivý kůň. Kastelán nám vypráví o historii, pověstech a současném dění na hradě.

V opravených budovách na 1. nádvoří pak shlídneme historické expozice. V bufetu na nádvoří koupíme kafčo, chvíli tu posedíme a ještě shlédneme kulturní vložku společensky unavených vojáků, kteří se vrátili ze stráže před hradem.

Od překrásného hradu jdme po silnici přes vesničku, pořád se ohlížíme k hradu - pohled přes louky na hrad je zajímavý.

Bohužel nám nic nejede, takže silnicí 2 km až do obce Paseka, na křižovatce stáháme bus do Újezda k vlaku do Přerova a Otrokovic a domů do Zlína.

Restaurace v Rýmařově, bufet v Karlové Studánce, bufet na nádvoří hradu Sovinec, jinak jsme měli jídlo sebou.

Toto byl 1. společný výlet do Jeseníků - plný zážitků a překvapení. Zaujal nás Hrad Sovinec a kaskády Bílé Opavy. Jeseníky jsme si zamilovali a rádi sem jezdíme.

Vstupné na hrad Sovinec je na osobu - 60 kč.

Hrad Sovinec - se nachází 13 km jižně od Rýmařova, založen byl bratry z moravského rodu Hrutoviců. Na hradě se majitelé vývojem doby měnili, roku 1945 vyhořel. Pod střechou zůstaly jen původní komíny a v předhradí budovy. 1951 začaly zabezpečovacé a rekonstrukční práce, které trvají dodnes.

Od roku 1945 byl Sovinec zestátněn - je majetkem bruntálského okresního muzea. Stojí na skalnatém ostrohu nad městečkem Sovinec.

Na Sovinci probíhají příležitostné výstavy, kulturní akce, vystoupení šermířských skupin, divadelních souborů, hudebníků, jarmarky s ukázkami tradičních řemesel.

Omluva: Prosím omluvte kvalitu fotografií - jsou přefocené z naší kroniky výletů z doby, kdy jsme nefotili digitálem, takže jejich ostrost je horší.

Poslední aktualizace: 24.3.2013
Autor: JENNY-JANA

Jiříkov

Příspěvky v okolí Tři dny v Jeseníkách - 2. a 3. den - vodopády Bílé Opavy a hrad Sovinec

Pokud půjdete na Hrad Sovinec, který najdete na cestě mezi Šterberkem a Rýmařovem, narazíte u vstupu na možnost prohlédnout si Expozici Německého řádu. Německému řádu připadl hrad po bitvě na Bílé hoře v roce 1620…
Odposlechuto na jiné historické památce:   "Maminko a co je to ten hrad?" "Hrad je hrad!" odvětila mladá matka a zahleděla se do hloubi obrazovky svého mobilního telefonu.   "A proč má ten hrad…
V Olomouckém kraji najdeme dvě obce se jménem Huzová. Jedna je Moravská Huzová, která leží u Štěpánova a pak tzv. Německá Huzová, resp.  jen Huzová, na pomezí Olomouckého a Moravskoslezského kraje nad Šternbe…
Na slově "Remter" nehledejte nic tajuplného: v roce 1623 připadl Hrad Sovinec Řádu německých rytířů a v jejich vlastnictví vydržel až do začátku II.světové války. Noví majitelé se brzy pustili do přestavby a kr…
Jedeme / jdeme na úžasný Hrad Sovinec. Velkolepá historická akce na hradě Sovinci.Šermíři, mušketýři, žoldáci, kejklíř, krásné tanečnice, děsivá hradní bestie se svými hloupými skřety, ale předevš…
Hrad se nachází na okraji Nízkého Jeseníku asi 35 km od Olomouce. Z Olomouce se můžeme vydat autem směrem na Šternberk, dále směrem na Uničov ale asi v polovině v obci…
Navštivte nejrozsáhlejší hradní komplex v Nízkém Jeseníku, místo řady pohnutých historických událostí a tradiční celoroční sídlo vrápence malého. Prozkoumejte jeho mohutné hradby, obno…
Mohutná gotická pevnost, přestavovaná za Třicetileté války, ležící u Rýmařova v Nízkém Jeseníku.
Po prohlídce nejrozsáhlejšího moravského hradního komplexu v Nízkém Jeseníku si návštěvníci hradu Sovinec mohou zajít na dobré jídlo do Hostince U Rytířů, stojícího 30 metrů u vchodu do hradu. V útulném prostředí …
    Při naší návštěvě této veliké  a romantické hradní "polozříceniny" v r.2006 nás potkal nevšední zážitek. Při čekání na prohlídku na nejspodnějším hradním nádvoří jsme před možností občerstvení v bufetu…
Hrad Sovinec a stejnojmenné městečko se nacházejí 13 km jižně od Rýmařova na okraji masivu Nízkého Jeseníku v Andělskohorské vrchovině, která nese podle hradu název Sovinecká vrchovina.Hrad byl založen bratry Pavl…
Vraťme se na chviličku k vyhlídce na Hrad Sovinec, která se nachází nad horním koncem obce a o níž jsem se zmínil v posledním článku. Z mírného převýšení se nám odsud otevírá pohled na jádro pevnosti, jemuž…
Při naší poslední návštěvě Sovince nás upoutala nově opravená část zříceniny pod Severním palácem poblíž páté hradní brány. Upravený chodník (místy se schůdky) klesá prostředkem areálu Velké bašty. Ta je lemována hradbami a zdmi, do nichž je vetknuto mnoho otvorů, které nejčastěji sloužily jako střílny. Severní stranu Velké bašty tvoří stěna s uzamčenou brankou. Skulinami mezi…
Osada Sovinec je místní částí obce Jiříkov a leží jihozápadním směrem od obce. Osada je vyhledávaným turistickým cílem díky své dominantě a to Hradu Sovinci. Osada se rozkládá ve středu…
Když jsme procházeli k nejjižnějšímu konci obce Sovinec, abychom se ze zákrutu silnice potěšili jedním z nejhezčích výhledů na mohutný hrad, všiml jsem si vpravo v zástavbě siluety jakési "staré tvrze", ale v t…
Památník padlým obětem za očistu našeho pohraničí najdeme na dohled od hradu Sovinec na bruntálku. Nejlépe se sem dostaneme z Olomouce přes Šterberk a Paseku nebo z druhé strany z Rýmařova. Součástí Památníku je i deska kapitánovi francouzské armády: http://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/valecny-zajatec-vincent-gilber-na-sovinci
    „Dále od hradu, dále!“ ozývalo se kdysi od hlavní brány Hradu Sovince. To nevrlí strážní (důrazně a hodně nahlas) odkazovali do patřičných mezí všechny nevítané a hlavně nezvané návštěvníky. &nb…
Možná se budete při návštěvě atraktivního Hradu Sovince divit, proč tu nikde není vybudováno nějaké větší parkoviště. No, ono se tu sice před více jak deseti lety na louce pod bývalým lomem stavit mělo, ale kdy…
Pradědova galerie U Halouzků Tři kiklometry na sever od hradu Sovinec, v malé obci Jiříkov, čeká pro návštěvníka  překvapení v podobě obřích soch.Areálu vévodí 11 metrů vysoká socha Děda Praděda,na volném prostranství najdedeme řadu zvířat i pohádkových bytostí a také třeba kolotoč pro dopělé.Pod střechou pak největší Betlém v Evropě v  životní velikosti,vyřezávaný…
Na území o rozloze čtyř hektarů můžete spatřit více než 250 vyřezaných soch. Nejznámější je určitě Beltém s postavami v životní velikost, který má asi 138 soch vážících dohromady 20 tun. Mělo by jít o největší Betlém na světě. Samozřejmě nechybí ani socha Praděda vytesaná do 24 Lipových kmenů. Při troše štěstí lze spatřit mistra při práci :o)).
Tenhle tip na výlet nás zavede do malé obce Rešov, která se stane našim východiskovým bodem.(podrobný popis a další informace) Auto zaparkujeme na parkovišti vedle restaurace (autobu…
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západním směrem od obce Rešov a na toku říčky Huntavy. Přírodní památka je součástí přírodního parku Sovinecko. Severovýchodním…
Hrad Šternberk je dominantou stejnojmenného města na okraji Nízkého Jeseníku. Hrad Šternberk se nachází v Olomouckém kraji. Kromě zbytků opevnění a zdí hlavního paláce je zde i mohutná věž z hrubého lomového zdiva, palác, skládající se ze dvou částí, gotická kaple s věžičkou a trojbokým arkýřovým uzávěrem a renesanční budova Předhradí. V prostorách renesančního paláce je…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny je 650 MW. Horní nádrž je spojena s dolní nádrží (800 m.n.m.) dvěma tunely o průměru 3m. V době největších povodní zadržela přehrada 2 0…
Jedeme autem na Hvězdu, buď z Karlové Studánky nebo z Malé Morávky. My jsme parkovali na placeném parkovišti za 70 Kč (rok 2009),které bylo 27.9.2009 den před stát.svátkem totálně narvané a…
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…