Cestování do Slovinska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Slovinsko  Mapa Slovinsko
Hlavním městem Slovinské republiky je Ljubljana. Většinu území zabírají Alpy s nejvyšší horou Triglav 2864 m. Nejdelší řekou je Sáva, jejiž pramen je travertinovým jezerem. Při cestování pozor na zavedené systematické kontroly v rámci vnější schengenské hranice.  TIP: Slovinská dálniční známka
Oblíbené destinace a místa
 > Trek Julské Alpy    Predjamský hrad   Jeskyně postojna Jama  > Přístav Koper  > Příroda - hory a jezera
Příspěvky ze Slovinska od zkušených turistů a cestovatelů  (530)
   Tipy na výlet (42)     Turistické cíle (309)     Trasy (16)     Cestopisy (49)    Fotogalerie (33)

Stezka pastýřských skřítků na Krvavci

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Na hory

Stezka pastýřských skřítků
Stezka pastýřských skřítků  •  Fotografie (8)  • Foto: Kimca

Dolní stanice kabinkové lanovky na Krvavec

Na Krvavci v Kamnicko-Savinjských Alpách se usadili skřítci. Nejsou jen tak ledajací, jsou to skřítci pastýřští, kteří žijí na místních planinách. Planiny slouží jako pastviny kravám. Krávy hlídají pastýři a skřítci se rozhodli, že pastýřům budou škodit. Jsou totiž škodolibí a rádi dělají naschvály. Vydáváme se proto místní stezkou nazvanou "Pot pastirskih škratov na Krvavci", abychom zjistili, jak moc zlomyslní skřítci jsou a jak to s nimi vlastně vůbec je.

V recepci hotelu Krvavec si za 5,- € kupujeme brožurku, která nás po stopách skřítků provede. Stezka je určena hlavně dětem, proto zde brožurku mají k dispozici i v češtině. Lze ji pořídit také na chatě Sonček u horní stanice kabinkové lanovky na Krvavec.

Stezka pastýřských skřítků je tvořena jedenácti tématickými zastaveními. U každého na děti čeká splnění nějakého úkolu, jehož řešení si zapíší do brožurky. Po projití celé stezky malí pátrači vyluští kouzelné zaříkávadlo a po jeho sdělení na recepci hotelu nebo chatě dostanou zaslouženou pastýřskou odměnu.

Dobrodružná stezka nás provedla lesy a rozhlehlými pastvinami Krvavce s nádhernými výhledy. Začátek stezky je nedaleko chaty Sonček u horní stanice kabinkové lanovky. U každého stanoviště je informační panel ve slovinštině a angličtině, tytéž informace jsou přeloženy v české brožurce. Úkoly prověřily naši pozornost, důvtip a často i fyzickou kondici.

Zastavení pastýřské stezky "Zrcadla"

V první řadě jedeme za skřítky. Pro představu, typický pastýřský skřítek obývající pastviny na Krvavci je prý maximálně 40 cm vysoký, má šedé vlasy i oči a dožívá se až 400 let. Nejvíce si pochutná na borůvkách a masunku, což je slovinské jídlo podobné husté kaši ze smetany, kukuřičné mouky a vajec.

Nejvíce se skřítkové baví škádlením pastýřů. Na Krvavci k tomu mají příležitostí dost, nacházejí se zde pastviny Jezerca a Kriška planina, kam každoročně začátkem června místní pastýři vyženou přes 400 krav, které se zde pasou až do podzimu.

Krvavec je alpské středisko ležící pod stejnojmenným vrcholem (1853 m n. m.), nacházející se jen 25 km od hlavního města Slovinska Lublaně. V létě je to výchozí bod pro turistické trasy v Kamnicko-Savinjských Alpách a areál adrenalinových sportů (např. koloběžky, motokáry, bikepark, lanové centrum, lezecká stěna), v zimě je zde k dispozici 13 lanovek a vleků k lyžování na 27 sjezdovkách a další atrakce jako snowpark nebo snowtubing.

V roce 2020 Krvavec již popáté obdržel cenu World Ski Awards ™ jako nejlepší slovinské lyžařské středisko a umístil se mezi 26 nejlepšími lyžařskými středisky na světě.

Ubytovaní jsme byli v krásném apartmánovém srubu Muštrinka v nadmořské výšce téměř 1600 m, který patří k hotelu Krvavec, nejvýše položenému hotelu ve Slovinsku. Na polopenzi jsme docházeli cca 400 metrů do hotelové restaurace s příjemnou obsluhou. Stravování formou bufetových stolů nabízelo i příležitost ochutnat speciality slovinské kuchyně.

V horském areálu je také několik dalších restaurací a bufetů, kde je možnost občerstvení v průběhu dne, a to jak u horní stanice kabinkové lanovky, tak přímo v okolí hotelu Krvavec. Díky všudypřítomným pasoucím se kravám jsme v nabídce viděli i typickou místní pochoutku, kyselé mléko (kislo mleko).

Skřítkův průsmyk

Trasa nás provedla po nejbližším okolí Krvavce, kde jsme se zábavnou formou dozvěděli o životě místních pastýřů. Naučili jsme se pastýřské zákony, zjistili jsme, jaké rostou na pastvinách rostliny, nahlédli do pastýřova obydlí nebo rozezněli zdejší planiny cinkáním kravských zvonců. Stezka je velice pěkně udělaná, při plnění úkolů zahřejete mozkové závity a na některých stanovištích prověříte i svoji tělesnou zdatnost. Po bouřce, která nás chytla v úvodu stezky, se nebe vyčistilo, což nám umožnilo daleké výhledy až na Julské Alpy s nejvyšší slovinskou horou Triglav (2864 m n. m.).

Na Krvavec se dostanete po silnici kolem městečka Cerklje na Gorenjskem a osad Dvorje a Grad. Vjedete do údolí, na jehož konci se nachází dolní stanice kabinkové lanovky na Krvavec. U dolní stanice lanovky je bezplatné parkoviště s 500 parkovacími místy. Provozní doba a ceníky lanovky jsou uvedeny na webových stránkách rekreačního areálu Krvavec.

Poslední aktualizace: 22.2.2021
Autor: Kimca

Stiška Vas

Příspěvky z okolí Stezka pastýřských skřítků na Krvavci

Výstup na Vrh Korena
Vyrážíme na celodenní túru Kamnicko-Savinjskými Alpami, kde hlavním cílem bude zdolání hory Vrh Korena (1999 m n. m.). Z horského střediska Krvavec se vydáváme po úbočí hory Krvavec (1853 m…
Zhruba dvanáct kilometrů severně od města Kamnik v Kamnicko-Savinjských Alpách leží malebné prameniště řeky Kamnická Bystřice (Kamniška Bistrica). Dostaneme se k němu zhruba po pěti stech…
Trasa začíná v Kamnické Bistřici u chaty Dom v Kamniški Bistrici (600 m.n.m.), kde můžeme zaparkovat. Odtud se vydáme po turistické značce směr Kokrska dolina a odtud začneme stoupat do…
Krásná túra přes Kamnické alpy. Začátek v Kamniška Bystrica-na konci údolí u chaty je parkoviště, kde lze nechat auto. Odtud výstup asi 2,5-3 hodiny do kopce k chate Kamniška koča-nocleh (1880m.n.m.). Od chaty je krásný výhled na Logarskou dolinu a nad ní se tyčí vrh Planjava. další den pochod míří právě přes Planjavu. Z jara a na podzim je nutné počítat s navátým sněhem a…
Jezerska Kočna měří 2540 m/m a je tedy druhou nejvyšší horou Kamnicko-Savinjských Alp ve Slovinsku. Vápencový masív má tři hlavní vrcholy, dva jsou vyšší. Všechny výstupy na vrchol jsou…
Slovinsko to nejsou jenom Julské Alpy. Krásnou přírodu a vysokohorskou turistiku si užijete taky v pohoří Kamnicko – Savijských Alp. A vůbec se nemusíte bát, že byste o něco přišli, když jim dáte přednost před julkama. Možná naopak. My si zde naplánovali dvoudenní výstup přes tři, pro nás hlavní cíle. Byl to vlastně takový okruh, což bylo super, že jsme nemuseli (kromě cesty Če…
Grintovec (výj. Grintavec) je 2558 m vysoký vrchol ve Slovinsku. Jedná se o nejvyšší horu vápencových Kamnicko-Savinjských Alp. Pojem někdy označuje celý hřeben včetně věží mezi Dolgim…
Bivak pod Grintovcem leží v nadmořské výšce 2070 m. Nachází se pod horou Grintovec (2558 m.n.m.), která je nejvyšší horou Kamnicko savinjských alp. Bivak byl postaven v roce 2009 na místo…
Češka koča, tj. Česká chata, je turistická chata (restaurace a ubytování horského typu) ve Slovinsku, v Kamnicko-Savinjských Alpách. V roce 1900 ji z podnětu KČT postavili a pojmenovali…
Jedná se o monumentální vrchol nacházející se v severní části Slovinska v Savinjských Alpách. Markantně převyšuje své okolí až o 1700 metrů a vytváří tak působivou kulisu krásnému…
Hrad na základech starší tvrze vystavěl v polovině 16.století hrabě Jurij Lamberg. V období baroka byl přestavěn na pohodlný zámek. Dnes v areálu hradu, který se skládá z barokního zámku s renesančními prvky a z…
Město Kamnik, založené ve 13. století, leží 25 km severně od Lublaně na břehu řeky Bistrica. Má zachovalé historické jádro, jehož součástí je Františkánský klášter s kostelem sv. Jakuba. Mezi další pamětihodnost…
Na strmé skále uprostřed města stojí zbytky Malého hradu a dvoupatrová kaple Dvojna Kapela. první zmíňka o hradu, který byl pobořen v 16.století, pochází z roku 1202. Původní románská kaple sv.Markéty (dnes presbytář dolní kaple) byla postavena kolem roku 1100. Horní kaple zasvěcená sv. Bartoloměji byla přidána ve 13.století. V kapli se zachovaly fresky z 15. a 18.století.
Velika Planina se nachází v pohoří Kamnických Alp. Oblast je dostupná z hlavního města severně směrem na Kamnik (asi 1 hod. jízdy autem). Velika planina je seskupení dřevěných domků s typickou architekturou. Jedn…
Vodopád Rinka (Slap Rinka) se nachází na konci Logarské doliny. Voda padá z výšky 90m a vytváří krásné scenérie s okolními horami. Přístup k vodopádu je autem až na konec doliny, kde je…
Češka koča  26.8.2015  1543 m n.m.   Jedeme z Bledu do obce Jezersko. Nápad navštívit Češkou koču jsem dostala při repríze pořadu Postřehy odjinud: Slovinsko…
Náš výlet na Velikou Planinu začíná severně od města Kamnik v Kamnicko-Savinjských Alpách, na parkovišti u dolní stanice kabinové lanovky, kde se potkáváme s naším slovinským průvodcem…
Jedeme do slovinského města Kranj, ležící 20 km severozápadně od Ljubljany. Nejpohodlnější a nejrychlejší je cesta autem. Můžeme použít i vlak, neboť Kranj leží na trati mezi rakouským městem Villach a Ljubljanou.…
Gotický kostel sv. Cantia, Cantiana, Cantianilla a Prota stojí v centru města na kraji náměstí. Předchůdce dnešního farního kostela zde stával již v 10.století. V 15.století. byl přestavěn, z tohoto období také …
Vstup do historického centra, tzv. Starého města, byl v letech 1953 až 1959 vybudován podle návrhu světoznámého slovinského architekta Josefa Plečnika, který mj. také prováděl úpravy Pražského Hradu pro prezidenta Masaryka. Vstup zahrnuje monumentální arkádu kolem presbytáře Růžencového kostela, kašnu a schodiště.
Tour de Slovenia… 10.září 2013   Má druhá větší zahraniční cyklovýprava míří do krásné středoevropské země SLOVINSKA, náš tak trochu bizadně sestavený team čítá čtyři členy, samozřejmě…
Kalvarija pri Smledniku je Křížová cesta ve Slovinsku. Zbudoval ji baron Franc Smledniški v roce 1772 a roce 2001 byla zrenovována. Nachází se v obci Smlednik nedaleko Lublaně a tvoří ji 14…
KOSCHUTA - přechod opuštěného hřebene na Slovinsko-Rakouské hranici V případě této zajímavé akce máme před sebou dlouhou a osamělou túru. K výchozímu bodu se dostaneme silničkou vedoucí z…
Dovžanovou soutěskou  29.8.2015  Na konci dovolené je slunečné počasí a my spáleni sluncem na Mangartu se jedeme zchladit do Dovžanovy soutěsky přímo v srdci Karavanek.   Jedeme z Bledu směrem na Tržič. Zaparku…
Logarská dolina je jednou z nejkrásnějších alpských ledovcových dolin v Evropě. Je dlouhá 9km a od roku 1987 chráněná jako přírodní rezervace. Dolinou v srdci Kamnicko-savinjských Alp vede úzká horská silnička, …
Planica je městečko , které se nachází v Triglavském národním parku a je známá hlavně díky letům na lyžích. První můstek tu byl vybudován ještě před rokem 1930, nejslavnější je ale „mamutí můstek“ Letalnica pro le…
23 kilometrů od Lublaně leží starobylá Škofja Loka. Dojedete sem autem či autobusem, po městě se chodí pěšky. Ono moc velké není, má něco přes 12000 obyvatel. Ve středověku město chránily hradby, něco se z nich z…
Hlavním městem Slovinska je Lublaň s 325000 obyvateli. Je to největší a nejdůležitější slovinské město, které leží v Lublaňské kotlině při řece Ljubljanici, lépe řečeno na obou březích té…
Dojeli jsme autobusem do lázeňského městečka Bled. Má asi 6000 obyvatel a leží v nadmořské výšce 500 metrů. Lázně tu fungují od poloviny 19. století, kdy byl postavený první hotel zásluhou švýcarského lékaře Arnol…