Prešovský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Prešovský kraj se rozprostírá na severovýchodě Slovenska. Po Banskobystrickém kraji je druhým největším krajem na Slovensku. Severní hranice kraje je tvořena státní hranicí s Polskem, na východě hraničí s Ukrajinou, dále sousedí s Košickým krajem, Banskobystrickým krajem a Žilinským krajem. Významným městem kraje je Bardejov a leží zde také turisticky nejpřitažlivější oblast Slovenska - Vysoké Tatry

Turistika Prešovský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Kriváň / Studenovodské vodopády Zelené pleso / Téryho chata

Šemetkovce – dřevěný řeckokatolický kostel svatého Michaela archanděla

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní

Fotografie (1)  • Foto: jircak

Pokud pojedete ze Svidníka na sever na Duklu, tak kousek za Údolím smrti v Ladomirové odbočte vpravo. Dřevěný kostel je v Šemetkovcích téměř až na konci obce. U zastávky autobusu byl sotva čitelný ukazatel a za zastávkou je panelová cesta, která vás ke kostelíku dovede. Ale stojí to za to. Tento kostelík se mi líbí.

Kostel byl postaven r. 1752, původně byla okolo postavena dřevěná ohrada se šindelovou stříškou. Při karpatsko – dukelských bojích na podzim 1944 bylo vše silně poškozeno. Ale hned po osvobození občané přispěli, aby mohl být kostel obnoven. Od r. 1968 je národní kulturní památkou.

Chrám je postaven na nízkém kamenném základě. Je třídílný, v západní části je předsíň, pak chrámová loď a svatyně. Svatyně i loď mají dvoustupňovitou, tzv. stanovou střechu, zakončenou kuželovitou věžičkou s tříramenným jednoduchým křížem. Předsíň má střechu jednoduchou s nezvykle vysokou a štíhlou věží, která je zakončena stejnou kuželovitou věžičkou s tříramenným jednoduchým křížem. V horní části má vyřezaná tzv. zvuková okna, která se vyřezávala ve zvonicích. Zda někdy sloužila jako zvonice jsem se však nedočetla, protože již v 18. století byla postavena samostatná dřevěná zvonice. Tato současná je z 19. století. Uvnitř jsou tři zvony z roku 1948, 1970 a 1971.

Barokní pětiřadý dřevěný ikonostas pochází z 2. poloviny 18. století. Některé další ikony v kostele jsou ze 17. století. Na stěnách se zachovaly zbytky nástěnných maleb.

My jsme sem zajeli pouze kvůli dřevěnému kostelíku, nejedli jsme zde, ani nespali.

Tento kostelík svojí vysokou věží se od ostatních odlišuje, stejně tak jako modročervenými "okénky" pod kuželovitou věžičkou. Řekla bych, že je tomoc hezká změna.

Kostel byl zavřený, nebyla ani možnost kontaktovat někoho, kdo by nám ho otevřel. Takže byla jen možnost ho obejít.

Poslední aktualizace: 7.10.2015

Šemetkovce

Příspěvky z okolí Šemetkovce – dřevěný řeckokatolický kostel svatého Michaela archanděla

Ladomirová - dřevěný řeckokatolický kostel svatého Michaela archanděla
Vesnice Ladomirová se nachází na severu Slovenska, asi pět kilometrů severozápadně od Svidníka. První písemná zpráva pochází z roku 1414.V obci se nachází dřevěný kostel svatého Michala Archanděla, který byl v roce 2008 zapsán na seznam kulturního dědictví UNESCO.Vydáme-li se po silnici směrem na Duklu, uvidíme po levé st…
Bodružal je slovenská vesnice v okrese Svidník, v severní části Nízkých Beskyd. Nachází se 12 km severovýchodně od Svidníku, při silnici E371 vedoucí do polské Dukly. První písemná zmínka pochází z roku 1600, založena patrně okolo roku 1580.V jižní části vesnice se nachází dřevěný kostel svatého Mikuláše z roku 1658. Kost…
Skanzen rusínské lidové architektury. Autem: omezený počet parkovacích míst je těsně vedle vchodu, další pod svahem. Autobusem (např. z Prešova): z autobusového nádraží asi 2 km pešky Dřevěné stavby lidové archi…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky, zastavit se v historicky zajímavých městech, al…
Svidník, okresné mesto na severovýchode Slovenska a zároveň mesto, kde sa prelínajú kultúry. Výdatne zastúpené obyvateľstvo, hlásiace sa k rusínskemu etniku tu žije v symbióze s obyvateľmi, ktorí sa hlásia k slove…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky, dřevěné kostelíky a zastavit se v historicky za…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédnout si hrady, zámky i dřevěné kostelíky. Právě zde v Nízkých Beskydech v okolí města Svidník je dřevěných kostelíků poměrně dost.  Obec leží na severu Slovenska – v malé kotlince v…
Kdo se nechce trmácet přes půlku světa na Hawaii,může to vzít třeba do Medzilaborců mrknout na exponáty Andyho Warhola a při té příležitost může projet Havají. Havaj je nevelká a kromě jména ničím jiným významná …
Baňa se nachází v pohoří Ondavská vrchovina, která patří do oblasti Nízkych Beskyd, zvedá se nad centrální částí Stropkovskej brázdy, která se táhne podél, horního toku řeky Ondavy ve směru sever - jih. Je…
Dukelský priesmyk je priesmyk v severnej časti Laboreckej vrchoviny medzi vrchom Kýčera a Porubským sedlom na poľsko-slovenskej hranici.  Na jeseň roku 1944 prebiehli ťažké boje o Dukl…
Miková je zapadlá vesnička nedaleko Medzilaborců.Toto místo je proslavené tím,že odsud pocházeli rodiče slavného amerického umělce Andyho Warhola. Stále zde žijí někteří příbuzní rodiny Varholů/Varcholů/ a lze na…
Jdeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédnout si hrady, zámky i dřevě…
Nejschůdnější přechod, 502 m, v pohraničním hřebenu karpatského oblouku, poblíž rozhraní Západních a Východních Karpat. Do dějin vešel boj o přechod průsmyku vojsky Sovětské armády a 1. Čs. Armády v době SNP. Na…
Nielen notoricky známe Vysoké a Nízke Tatry, či Veľká a  Malá Fatra, ale aj menšie pohoria na severovýchode Slovenska sa pýšia zachovanou prírodou, chránenými živočíchmi a rastlinami, či dych vyrážajúcimi výhľadmi…
Ačkoliv se světoznámý americký pop artový malíř narodil v Americe má muzeum a galerií ve městě Medzilaborce na severovýchodním Slovensku jen pár kilometrů od Polských hranic. Rodina Andyho Warhola počátkem 20.sto…
Je druhým nejvyšším vrcholem Bílých Karpat a nejvyšším vrcholem podcelku Vršatské Bradla. Je součástí masívu Vysoké Vršatce, pozoruhodného útesového pásma, pozůstávajícího z hradeb skal, se svislými stěnami, věžem…
Bardejov - mestská pamiatková rezervácia zachovalého jadra stredovekého gotického mesta, zapísana od júna 2001 v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNSECO. Prvá písomna zmienka o Bardejove je z r…
Hrad byl postaven jako pohraniční, není přesně známo kdy byl vystavěn. Předpokládá se, že počátkem 14. století na ochranu uherského pohraničí a obchodní cesty do Polska. Původní královský gotický hrad tvořilo ná…