Reklama
Lipová-lázně
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lipová-lázně
Články redakce vybrat: vše / nic

Pro začátek do Lesního baru

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Míjení vlaků
Míjení vlaků  •  Fotografie (60)  • Foto: Bobkart

Východiště výletu je v Horní Lipové. Část obce Lipová Lázně je dostupná Dopravou vlastní i veřejnou. Ta veřejná je zastoupená slavnou horskou tratí Hanušovice – Jeseník, která stoupá do horského přechodu Ramzová za využití vedení trati v postranních údolích a pro tento způsobe vedení trasy se ji říká Slezský Semmering, podle alpské trati, kde byl tento styl výstupu do hor použit poprvé. (Asi sem jedou i nějaké autobusy z Jeseníku, ale jako přespolní, přesněji přeshorní, sem jedeme právě tím vlakem).

Jak už si pomalu začínáme zvykat, zimy v posledních letech jsou čím dál teplejší a chudší na sněhové srážky, takže my, co užíváme všech lyžařských radovánek to máme s běžkama komplikovanější. Ryzí sjezdaři mají přeci jen útěchu v umělém sněhu na sjezdovkách, ale na běžkařské stopy nikdo sníh nenafouká, pokud se tam zrovna nekoná nějaký hyperzávod z kategorie světového poháru či mezinárodního šampionátu. Když pak napadne něco málo sněhu, sledujeme informace všeho řádu, kde se nějaké podmínky vyskytují. V posledních letech nám k tomu poskytne návod i server bilestopy.cz kde se vyznačuje průjezd stopovací rolby za pomocí signálu GPS. Pak se dá usoudit, že jsou relativně přijatelné sněhové podmínky.

Z toho důvodu mě nakonec překvapila vyznačená stopa v okolí Horní Lipové, že by tam bylo tolik sněhu. Pro jistotu si raději správnost informace ověřím telefonicky s autorem stopy. Nadšený hlas mi líčí skvělé podmínky, které pod Smrkem (nejvyšší vrchol Rychlebských hor) panují tedy vymýšlím, zdali se sem vydat. Nakonec po tradičním pátečním volejbalu po nátlaku Martiny tedy první běžky zorganizujeme. V poněkud méně tradiční sestavě (nemoci, oslavy) tedy ráno vyrážíme daným směrem.

Než vyrazíme na trasu ovšem nutno následující dění musíme prodiskutovat v nějaké hospodě. V Horní Lipové je sice penzionů dostatek, ale hospoda je otevřená jediná (v blízkosti nádraží), a to Kovárna. Ovšem ta patří přímo p. Sekulovi, který se stará o úpravu zdejších běžkařských tras. Mile nás překvapí výzdoba interiéru restaurace i ochota perzonálu, ale nebude to jediná občerstvovna, která nás dnes čeká.

Nedaleko Kovárny je nástup na stopy, ale přeci jen jdeme ještě kus pěšky k rozcestníku v poli, kde lze běžky nasadit. Toho sněhu zase tak moc není, ale naštěstí je počáteční úsek na louce, tudíž po trávě, takže to zas tak nevadí. Potkáváme i mladíka na běžkách, na dotaz jak to vypadá získáme odpověď, že to zas tak hrozné není. Samozřejmě, že sněhové závěje se nekonají, odhadem je dole kolem 10, max 15 cm, ale rolba projela trasu po většinou asfaltových lesních cestách a díky pevnému podkladu právě to málo sněhu stačí k relativně sjízdné trati.

Kolečko v počátku sleduje cyklistickou značku (zelenou) na Ramzovou. Ta vyvádí prvotní výraznější stoupání ke křižovatce lesních cest. Asi po 2 km se stopa od značky odpojí a využívá neznačenou lesní cestu po severozápadním úbočí hory Klínec a obtáčí jej nad údolím Vápenného potoka. Trasa vlastně stále již mírně stoupá. Povětšinou je ukrytá v lese, ale u kraje lesa, občas se tedy můžeme potěšit výhledem do okolí Horní Lipové s dominujícím vrchem Kopřivným. Ačkoliv po ránu ještě panoval poměrně silný mráz (hlásili nám ráno -11, poměrně rychle se otepluje, na což je poměrně obtížné solidně namazat, tudíž musíme silně zapojit i ruční pohon.

Díky všeobecně mizerným podmínkám není zas tak moc lyžařů, většina (tak 30 vystoupila na Ramzové, jindy to jsou i stovky), my nakonec předjíždíme rodinku (maminka, dvě děti).

Jak s pomalu stoupáme (do výšky kolem 800 m) lepší se i sněhové podmínky, to už jsme ale skoro u vrcholu stoupání. To je u křižovatky modré Cyklotrasy od vrcholu Smrku. Rolbař sice vyjel stopu až téměř k Matesu (křižovatka pod Smrkem), ale vzhledem k podmínkám, času i prvním letošním běžkám sledujeme jednodušší směr, tedy z kopce dolů. Sjezd není nijak náročný, sněhu poměrně dost a hlavní atrakce v podobě Lesního baru je dostatečnou odměnou za prožitá příkoří.

Dnes už jde o značně profláknutou atrakci, kterou tady před časem založil místní lesník. Prvotní skromné místo, kde si výletník mohl dobrovolně pořídit skromné občerstvení (lahváč, limonáda, tatranka) se rozrostlo do téměř regulérní veřejnou stravovnu. Po té, co tu byl postaven velký srub lze v barových skrýších objevit vybavení kuchyňského nádobí, vařičů, surovin k přípravě kávy, čaje, uzeniny k opékání i množství nápojů všeho druhu. Přece jen tu není tak narváno jako v letních měsících. To už je pak Lesní bar malým Václavákem. Dokonce sem zajíždí i takový ten výletní (lázeňský) vláček. A tomu pak říkají turistika. Skupina mládežníků zde k pobavení publika předvádí na bobech (kterým se říká pekáč) svéráznou variantu závodu skeleton.

Využijeme nabídku klobás a špekáčků i ohřevu u krbu.

Vcelku příjemně nám ten čas utíká, pod barem je kousek poměrně prudký úsek, ten je lepší vzít pěšky (zvláště když je méně sněhu), pak už to zase jde na běžkách, skoro až k železničnímu viaduktu, kde lyže konečně zabalíme. Na první běžky to zas taková bída nebyla.

Veškeré prostředky padnou na Dopravu, konzumace podle libosti. Trasa je nakonec vcelku nenáročná a na rozježdění dosti dobrá. Přejme si jen, aby toho sněhu ještě letos přibylo.

Poslední aktualizace: 10.1.2016
Autor: Bobkart
Praktické informace
Pro začátek do Lesního baru mapa
Mapa Pro začátek do Lesního baru

Příspěvky v okolí Pro začátek do Lesního baru

Vlakem. Na Ramzovou. Co si budeme povídat, právě ukončené roční období těžko budeme nazývat zimou, nicméně brzký nástup teplých dní láká k výletům. Když už se nás tedy po pravidelném…
Je to výlet pro milovníky turistiky, cyklistiky, železnice a překvapení v dnešní době téměř neuvěřitelného. Lesní bary se nacházejí v překrásném prostředí Rychlebských hor asi 2 km západně…
Když se vydáte cestou z Horní Lipové na Smrk (hraniční hora v Jeseníkách), rozprostře se před vaším turistickým okem cosi, co se na první pohled bude zdát jako pouhý přelud vyprahlého…
Přesto, že je na Turistice.cz tipů na výlety po České republice více než dost a denně přibývají, a tento můj tip už je tady také několikrát, musím o něm napsat. Jedná se o něco naprosto nápaditého a svým způsobem…
jedeme autem do Jeseníku,odtud 5 km do Horní Lipové,kde na konci dědiny necháme auto na neplaceném parkovišti a odtud se vydáme po žlutomodré značce cca 2km lesní asfaltovou cestou pěšky či na kole vstříc cíli.…
Rychlebské hory jsou v porovnání se sousedními Jeseníky stále turisty dost opomíjené. Neprávem, je zde zrovna tak krásná příroda, jako v kopcích „přes údolí“. Rozlehlé hluboké lesy…
Ski areál se nachází v Ramzovském sedle na jihovýchodním svahu hory Klín, přibližně 300m od železniční stanice Ramzová. V areálu se nachází dva vleky (poma) o délce 500 a 400m a vlek pro začátečníky - 120m.…
Vyrážíme z Jeseníku vlakem do Ramzové. Když budeme mít štěstí, svezeme se "historickým" motorákem (typ 830). V Ramzové nezapomene vystoupit (jako se to málem stalo nám, vystupovat s dětmi z…
Poslední prázdninovou sobotu jsme si udělali výlet do Jeseníků. Předpovědi počasí byly rozporuplné, ale cestou vlakem jsme se radovali z jasné oblohy a vykukujícího sluníčka. Čím víc jsme se však blížili k horám, …
Horské sedlo, lyžařské středisko, nejvýše položená rychlíková stanice v ČR (760 m.n.m.) Spodní stanice sedačkové lanovky na Šerák.
Výrazná skalní dominanta krajiny tyčící se nad Vražedným potokem, nedaleko Ramzové a vrcholu Šerák. Jedná o skalní hradbu ze staurolitického svoru, vysokou 10-16 m, s typickými znaky zvětráv…
Rozcestí modré a (a zatím souběžně vedoucí) zelené značky u Obřích skal. Po modré vás čeká prudký výstup k rozcestí Pod Šerákem a k Jiřího chatě na Šeráku či k horní stanici lanovky na Mračné. Po modré i zelené dojdete k rozcestí Pod Obřími skalami, odtud po modré do Lipové- lázně a po zelené údolím Vražedného potoka a pak úbočím k dolní stanici lanovky v Ramzové.
Hora Šerák v Jesenikách
Nejsevernější vrchol Hrubého Jeseníku, součást přírodní rezervace Šerák-Keprník. Horní stanice sedačkové lanovky z Ramzovského sedla. 1351 m.n.m.
Rozcestí u Jiřího chaty na Šeráku, je zcela jístě místem uvažování , kam dál, a to ať již jste sem vyjeli lanovkou, či došli po svých. Samotná kamenná Jiřího chata na Šeráku zde stojí již více než 100 let a jen výhled z terasy před chatou je uchvacující.Prochází tudy MTZ z Lipové - lázní do Filipovic, ŽTZ do Jeseníku a k horní stanici lanovky na Mračné, a modré značky vás…
Jeskyně na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské oblasti Jeseník. Jeskyni najdeme severozápadním směrem od města Jeseník a v chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Jeskyně je…
Rozlehlá Národní přírodní rezervace je s rozlohou 1170 ha druhou největší rezervací CHKO Jeseníky Leží v nadmořské výšce v rozmezí 850 - 1422,8m. Chrání subalpínské hole, významné porosty horských klimaxových sm…
Čtvrtý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku s výborným kruhovým rozhledem. Na jeho svazích se vyskytují porosty smrčiny s charakteristickými vlajkovými smrky a místy vystupuje hrubozrnná tzv.…
Cílem našeho výšlapu a cílem nádherných výhledů je jeden z dominantních vrcholů Jeseníků - Keprník, 1422 m. Jdeme na celkem lehkou pěší tůru z Červenohorského sedla na Keprník. U hotelu v Červe…
Okresní město Jeseník se stalo centrem turistického ruchu celého okresu. Město je zároveň největšími lázněmi okresu založenými V. Priessnitzem, s Kolonádou a mnoha léčebnými prameny. Z…
Jeseník leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Jeseník je horské město, které obklopují zalesněné stráně kopců Hrubého Jeseníku. Jeseník je nejenom vyhledávaným rekreačním střediskem, ale také…
Rozhledna Zlatý chlum se nachází nad městem Jeseník....pěkná trasa vede z Rejvízu přes vyhlídku Čertovy kameny. Dá se jít i z Jeseníku. Z rozhledny je krásný výhled na Otmuchovské jezero v Polsku. Vidíme i Hrubé Jeseníky. Za příznivého počasí je viditelný kralický sněžník a Rychlebské hory. A když se vám podaří být na rozhledně při západu Slunce.....no nádhera. Na vrcholu…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře,…
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km jz. od vsi Rejvízu. Jsou centrem velkého vrchovištního rašeliniště v povodí Černé Opavy. Plocha velkého jezírka je 1 692 m2, hloubka 2-3 …
Na nejfrekventovanější části hlavní hřebenové trasy Jeseníků, mezi Červenohorským sedlem a nejvyšší horou Moravy - Pradědem, leží na svahu Malého Děda v nadmořské výšce 1304 m.n.m jeden z…
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny je 650 MW. Horní nádrž je spojena s dolní nádrží (800 m.n.m.) dvěma tunely o průměru 3m. V době největších povodní zadržela přehrada 2 0…
Nejvyšší hora Moravy v masivu Hrubého Jeseníku, nadmořská výška 1491 metrů.
Jedeme autem na Hvězdu, buď z Karlové Studánky nebo z Malé Morávky. My jsme parkovali na placeném parkovišti za 70 Kč (rok 2009),které bylo 27.9.2009 den před stát.svátkem totálně narvané a…
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…