Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Písek

Orlík - Zvíkov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Orlík - Zvíkov  •  Fotografie (1)  • Foto: Evosheek

Z Příbrami jsme vyjeli stařičkou Ladou směrem k Orlíku. Po prohlídce zdejšího zámku jsme se nalodili na parník, s nímž jsme se plavili vodami Orlické přehrady k hradu Zvíkovu. Po prohlídce hradu jsme se nechali parníkem dopravit zpět na Orlík, kde na nás čekala naše stařičká Lada, která nás spolehlivě dopravila domu.

Naše cesta vedla za krásami Orlické přehradní nádrže. Prvním cílem byl Orlík. Jihočeský zámek umístěný na skalnatém ostrohu nad Vltavou. Hrad založil císař Karel IV. Novogotické úpravy zámku byly provedeny v druhé polovině 19. století podle návrhu pražského architekta Bernharda Gruebera. V současné době patří jeho synovi Janu Schwarzenberkovi. Vchod do zámku vede přes příkop a vysokým a úzkým průjezdem se dá vejít do vlastního zámeckého nádvoří. Průčelí zámku zdobí tři věže. Na vlastním nádvoří je v jihovýchodní části kaple posvěcení Matky boží. Z interiérů stojí za zmínku Velký empírový salon ukrývající portréty rodu Schwarzenberků a bustu Napoleona, dar od něj samotného, Teskův sál je pojmenován po svém tvůrci. Jan Teska - řezbář - byl bratrancem Mikoláše Alše, Sál je romanticky laděný, Má překrásný kazetový strop, obložení stěn a dveře. Malá zbrojnice s množstvím starých a nových zbraní, soubojových pistolí, pouzder a prachovnic a Zámecká knihovna. Po prohlídce jsme se nalodili na parník. Skoro hodinovou plavbu jsme strávili krmením racků.

Z žabí perspektivy shlédli Žďákovský most. Žďákovský most je ocelový silniční most, který je součástí silnice I/19 spojující Tábor s Plzní a nachází se asi 15 km západně od Milevska a 12 km východně od Mirovic. Most je pojmenován podle zatopené obce Žďákov u Chrástu. Stavba mostu byla zahájena současně se stavbou hráze Orlické přehrady v roce 1958. Stavba byla dokončena roku 1967. V té době byl odborníky považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový obloukový most na světě. V současné době je pravděpodobně na osmém místě na světě a své prvenství drží v rámci České republiky. Délka mostu je 543 m. Hlavní oblouk podpírá konstrukci, po níž vede dvouproudá silnice ve výšce 50 m nad hladinou jezera.

Krátce nato jsme vystoupali k Zvíkovu. hrad Zvíkov je od roku 1950 národní kulturní památkou. Zvíkov je gotický hrad, který fungoval již ve 12. století. A je pokládán za velmi významný. Vždy tu sídlili dva purkrabí. Vstup do hradu vede přes kamenný most z 18. století Píseckou branou. Na mostě stojí kaplička Sv. Jana Nepomuckého z 18. století. Hned vedle Písecké brány se tyčí mohutná věž Hláska. Nejznámější dominantou hradu Zvíkov a zároveň nejznámější je zachovalá Hlízová věž. Její druhý název je Markomanka. Věž je ojedinělá. Je postavena z žulových kvádrů, na kterých jsou umístěny a dobře viditelné kamenické značky. Uvnitř věže je sklepení a nahoře je Korunní síň. V areálu síně byla původně gotická okna, v 16. století postupně nahrazována renesančními. Raně gotická Palácová kaple Sv. Václava je na jižní straně paláce v prvním patře.

Dětem jsme zde vyprávěli o zvíkovském raráškovi. V roce 1597 se prý na nejstarší části hradu, na takzvané Markomance, prováděly stavební práce. Dělníci, kteří zde prováděli své řemeslo, byli z hradu vyhnáni zlým duchem. Rarášek prý straší o půlnoci v korunní síni. Jedna z pověstí také praví, že ten kdo se odváží přespat v hradní věži, do roka zemře. Děti nadchla i pověst o tajné chodbě, která vedla z hradu. Chodba pravděpodobně vede na Svatou Annu, do gotické kaple z 13. století, která se nachází poblíž obce Oslov. Tou se mohli obránci hradu v případě nebezpečí dostat ven. Ale má to jeden háček. Cesta je hlídaná dvěma psy s ohnivýma očima. To se dětem líbilo a při plavbě parníkem zpět na Orlík dvě usnuly. Když jsme je přeložili do auta, za pár minut spali všechny.

Jedli jsme na Orlíku, ale sdělovat jmeno restaurace nehodlám, protože i negativní reklama je pro takové podniky reklamou, a reklamu této knajpě rozhodně dělat nehodlám.

Nejvíc se nám líbilo, že prohlídka Žďákovského mostu i krmení racků nebyly zpoplatněny. Nejmíň se nám líbila obsluha ve zde nezmíněné knajpě.

Vstupné na zámek Orlík bylo rodinné (2 dospělí+3 děti) = 340,- Kč

Plavba parníkem zpáteční (2dospělí+3 děti) 480+360 = 840,- Kč

Zvíkov rodinné (2dospělí+2 děti) + 1 dítě 180 + 40 = 220,- Kč

Jídlo za celou rodinu = cca 500,- Kč

---------------

celkem 1900,- Kč

Pět procent z průměrného rodinného příjmu je dost velká zátěž rodinného rozpočtu, ale kdo chce, ten to dá. A my to rádi dali.

Poslední aktualizace: 31.8.2013
Autor příspěvku: Evosheek
Orlík - Zvíkov</strong> mapa
mapa Orlík - Zvíkov

Příspěvky v okolí Orlík - Zvíkov

Žďákovský most byl po dostavění nazýván technickým divem světa. Ve své době největší jednoobloukový ocelový most překlenul hladinu Orlické přehradní nádrže nedaleko Orlíka nad Vltavou a stal jedno…
Obec Orlík nad Vltavou leží v jižních Čechách, v bezprostřední blízkosti orlického jezera, které vzniklo v roce 1961 postavením Orlické přehradní nádrže. Obec Orlík se skládá ze dvo…
Orlík nad Vltavou je obec ležící v jižních Čechách na severu okresu Písek. Hlavním lákadlem pro turisty je zámek Orlík, umístěný na skalnatém ostrohu nad…
Gotický královský hrad na ostrohu nad Vltavou, dnes novogotické sídlo Schwarzenberků nad Orlickou přehradou.
Zámek Orlík se tyčí na skále nad Orlickým jezerem. Zámek se nachází na Písecku v Jihočeském kraji. Na zámku je téměř 150 místností včetně chodeb a přilehlých prostorů. Desetina z nich je upravena …
Přehrada Orlík je dalším ze stupňů Vltavské kaskády na území jižních Čech. Její hráz přehradila tok řeky Vltavy u Solenice v okrese Příbram. Převážná část přehradní nádrže se nachází na území jižních Čech. Své jmé…
Hrad Zvíkov se nachází na ostrohu vypínajícím se nad soutokem řek Vltavy a Otavy. Hrad byl již od svých počátků spjat s královským rodem Přemyslovců. Největší slávu získal hrad za vlády Karla IV., který Zvíko…
Kouzelný hrad Zvíkov Až zase budete jednou svižně uhánět od Prahy směrem na Strakonice a dál třeba na Šumavu, sundejte nohu z plynu a před obcí Mirotice odbočte doleva a vydejte se po státní silnici č. 121 d…
Gotický "Král českých hradů" na soutoku Vltavy a Otavy, vzdutém Orlickou vodní nádrží.
Raně gotický Královský hrad Zvíkov se tyčí na skalnatém ostrohu nad soutokem Vltavy s Otavou. Hrad je národní kulturní památkou, nacházející se v Jihočeském kraji. Zvíkov je druhou nejvíce vyhledávanou kulturní pa…
Renesanční zámek Březnice je hlavní dominantou stejnojmenného města, nacházejícího se na Příbramsku ve Středočeském kraji. Zámek si částečně uchoval gotické opevnění. Zámecké fasády zdobí renesanční s…
Středověké město s nejstarším kamenným mostem v České Republice. Památková zóna.
Kamenný most v Písku je svým pojmenování z r. 2007 nejmladším mostem v Česku, svojí stavbou však nejstarším dochovaným mostem v Česku a možná i ve střední Evropě. O primát nejstaršího mostu soutěží s kamenným moste…
Písek leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města České Budějovice. Město je rozložené u západního okraje Píseckých hor a v údolí tvořeném řekou Otavou. Především z jižní strany je město obklopeno sousta…
Vodní zámek Blatná se nachází na Strakonicku v Jihočeském kraji. Nejstarší částí Blatné je částečně dochovaná románská kaple z doby kolem roku 1220. Zámecké interiéry jsou vybaveny cenným…
Tato mariánská bazilika patří k hlavním poutním místům v České republice. První mariánská kaple v těchto místech stála již v roce 1260. V 15. stol. Tu stával malý Kostelíček s věží a zvon…
Tábor leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá v severozápadní části Českomoravské vrchoviny. Město hrálo velmi významnou roli v husitských válkách, náměstí slouž…
od Prahy je to asi hodinu a půl po dálnici.Od Vlašimi tak dojedete za hodinku. Z historie města Tábora po roce 1420 Roku 1420 byl založen Tábor husitskými přívrženc…
Koněpruské jeskyně vznikly činností vody ve vápencích starých přibližně 400 milionů let. Koněpruské jeskyně se nalézají uvnitř návrší Zlatý kůň nad obcí Koněprusy v CHKO Český kras as…
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském kraji. Při návštěvě zámku si turisté mohou vybrat ze tří prohlídkových okruhů. Na zámku jsou k vidění reprezentační a hostinské místnosti s…
Vrcholně gotický hrad založený v roce 1348 zaujímá mezi českými hrady zcela výjimečné postavení. Byl vybudován českým králem ařímským císařem Karlem IV. jako místo pro uložení královských pokladů, především sbírek svatých relikvií a říšských korunovačních klenotů. V roce 1355 již Karel IV. pobýval na hradě, dohlížel na jeho dostavbu a na výzdobu interiérů, především hradních…
Zámek Kratochvíle je renesanční perlou italského stavitelství v jižních Čechách. Zámek se nachází asi 2 kilometry severozápadně od města netolic na Prachaticku. Zámek je otevřen v dubnu a…
Zamek Hluboka nad Vltavou je jednim z nejznamejsich a nejzdobnejsich ceskych zamku. Je povazovan za nejkrasnejsi obytne panske sidlo v Cechach. Tyci se 10 km severne od Ceskych Budejovic na skalnatem…
Nachází se v oblasti Českého krasu poblíž Karlštejna. Jde o bývalý lom, nyní zatopený. Umělý původ není nijak do očí bijící, místo působí velice romanticky. Nevede sem žádná značená cesta…
Beroun leží jihozápadně od Prahy na soutoku řek Litavky a Berounky. Beroun se rozkládá na pomyslné hranici mezi Pražskou kotlinou a západními Čechami. Kolem Berouna prochází silniční tah dálnice D5 z Prahy do Pl…
Zámek Hluboká se rozléhá v malebném prostředí jižních Čech, …
Nádherný romantický goticko-renesanční jihočeský zámek, který byl původně postaven jako Strážný hrad a byl často dáván do zástavy českými panovníky. V…
Pohádkový zámek, který byl v 19. století upraven v romantickém stylu nové gotiky.
Zámek Hluboká je na pohled jedním z nejkrásnějších a nejlépe dochovaných zámků u nás. Původně byl zámek postaven českými králi, jako strážný hrad v polovině 13. století. Na Hluboké se vystřídalo spousty …