Olomoucké betlémy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Pro někoho možná bude nabídka prohlídky olomouckých betlémů jako tip na celodenní výlet lehce překvapující, ale věřte, že se jedná o velmi zajímavý a plnohodnotný poznávací výlet, který si navíc můžete okořenit úniky do světa gastronomie i nákupních horeček. V době vánočních svátků by to ale mělo být asi hlavně o tom klidu, pohodě a rozjímání. Nejen o biblickém příběhu, který už dávno oslavil své 2000. narozeniny, o tom, že éra betlémů započala díky Františkovi z Assisi již ve 13. století, ale do našich zemí dorazila až o 300 let později (aby se v 18. století přesunuly z kostelů do našich domovů), nebo že pohyb betlémským figurám poprvé „dovolili“ jezuité v období baroka

Do Olomouce jsme se vypravili vlakem. Abychom se nenudili, zvolili jsme na jednu cestu trasu přes Šternberk a na druhou přes Zábřeh. Výsledný efekt byl přibližně stejný – vlak měl v obou případech zpoždění okolo 10 minut. Není to sice moc, ale vzhledem k délce jízdy to představuje nějakých 17,5 %, a to už je číslo nezanedbatelné. Vzhledem k ročnímu období jsme to ale nijak neřešili, zvláště proto, že železničáři vlak do Olomouce nijak nepřetápěli a my se museli přihřát jedním oblíbeným nápojem z ovoce.

Budeme-li chtít vidět všechny významnější olomoucké betlémy, čeká nás putování po sedmi kostelech, jednom historickém náměstí a jednom nákupním centru. Nejstarší betlémy, které uvidíme, vznikaly v průběhu 19. století, Jeden z betlémů je naopak horkou novinkou a některé jeho komponenty vznikaly až v průběhu letošního roku. V použitých materiálech sice stále jasně vede dřevo, ale „prosadila“ se už i 3D tiskárna …

Pokud bychom chtěli obejít oněch sedm zmíněných kostelů, nemuseli bychom – kromě jedné výjimky – vůbec opouštět historické centrum hanácké metropole. Je však potřeba počítat s tím, že ne vždy bude ve všech svatostáncích otevřeno, že doba instalace betlémů se nemusí shodovat s termínem zahájení adventních trhů a že ani Ježíšek se mnohdy „nepovaluje“ v jesličkách celé období adventu a poprvé ho uvidíte třeba až na Štědrý den odpoledne.

Betlémy tedy můžeme vidět v bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku (to je ta jediná výjimka mimo město), v katedrále sv. Václava na Václavském náměstí, v chrámu sv. Mořice na ulici 8. května (nebo Opletalově ul.), v kostele sv. Michala v ulici Na Hradě, v kostele Panny Marie Sněžné na Denisově ulici, v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie na Sokolské ulici, v kostele Zvěstování Páně na Dolním náměstí, v nákupním centru Šantovka a ve středu již zmíněného Dolního náměstí.

Pokud pojmeme putování po olomouckých betlémech jako pěší turistiku (a vynecháme Kopeček), tak je nejkratší variantou začít u sv. Václava a skončit v Šantovce (nebo naopak). Tato trasa činí přibližně 2,7 km. K prvnímu a z posledního bodu programu dne se můžeme svézt tramvají jako páni nebo si přidat dalších 3,4 km chůze k (od) vlaku. Celkově se ale pod nějakých 8 až 10 km dostanete jen velmi těžce.

Asi bychom také měli zmínit alespoň pár zajímavostí, které stojí za pozornost. Výškou figur je největší olomoucký betlém k vidění v kapucínském kostele Zvěstování Páně, kde jednotlivé lidské postavy měří až 1 m, zvířata jsou až o 60 cm větší (tento betlém vznikl v roce 1887 a v tyrolském Grödenu, tedy dnešní Val Gardeně). Betlém v chrámu sv. Mořice je vyřezán z olivového dřeva, pocházejícího převážně z Izraele a je stále doplňován. Betlém v kostele sv. Michala je vystavován vždy jako první a byl v 19. století zhotoven ze sádry, stejně jako ten v kostele Panny Marie Sněžné pocházející z poloviny 20. století. V Šantovce je umístěn největší mechanický moderní betlém v České republice, jehož součástí jsou – kromě významných staveb olomoucké historie i současnosti – např. také rockové hvězdy Bruce Dickinson a Tarja Turunen. Na 3D tiskárně se vyráběl téměř 1.000 hodin a nese jméno po rakouském arcivévodovi, alomouckém arcibiskupovi a kardinálovi Rudolfu Janovi. Na Kopečku mají pohyblivý betlém, jehož nejstarší figurky vyřezával kolem roku 1840 Vavřinec Axman, což byl praděd malíře Karla Svolinského. Dřevěný malovaný betlém neznámého autora najdeme v katedrále sv. Václava a pochází z 19. století. Na Dolním náměstí můžeme vidět betlém řezbáře Jana Vinckera. Je zhotoven z černého topolu a jeho nejvyšší figura měří skoro dva metry.

Žaludky jsme si plnili zejména na adventních trzích, tedy na Horním a Dolním náměstí. Sice jsme se trošku obávali trestu za naplnění skutkové podstaty smrtelného hříchu Obžerství (Belzebub jistě plesal radostí), ale ono se trhanému masu, bramboráku, punči s irskou nebo absintem a jiným laskominám opravdu nedalo odolat.

Líbilo: Ano, líbilo … a moc. Tradice je prostě tradice a - ať se to někomu třeba i silně nezamlouvá – Vánoce jsou krásné svátky, ke kterým prostě betlémy i jistá nestřídmost patří. Navíc Olomouc máme rádi a vždy si k vánočnímu klidu (či reji) přidáme nějakou tu zajímavou výstavu či historickou památku (což v tomto případě přijde tak nějak samo) ...

Nelíbilo: Na nic si nevzpomínáme. Snad nás jen trochu překvapilo, že třeba ruské kolo vedle městské tržnice se mělo točit od 10,00 hod. a ještě hodinu po poledni se pořád jen uklízelo ve stavu nehybném.

Utráceli jsme tentokrát opravdu jen za dopravu, jídlo a pití (k tomu jsme, samozřejmě, přihodili nějakou tu korunku do chrámových pokladniček). A jak už to v takovýchto případech bývá, i tak by za to byla pomenší dovolená s polopenzí ...

Na závěr snad ještě jedna informace, která by mohla potěšit zájemce o tento výlet. Některé olomoucké betlémy bývají vystaveny až do Hromnic a navíc se tato akce koná každoročně. Takže hezké Vánoce ...

A malé PS: vzhledem k tomu, že jsem na Turistiku umístil již stovky nejrůznějších fotografií ze všech částí Olomouce, tentokrát je fotogalerie opravdu jen o těch betlémech ...

Poslední aktualizace: 22.12.2023
Olomoucké betlémy na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Olomoucké betlémy

Za souborem unikátních historizujících vil a předraženým tvarůžkem  (Olomouc, Vídeňská ulice)
Za souborem unikátních historizujících vil a předraženým tvarůžkem (Olomouc, Vídeňská ulice)
Doporučovat někomu jako tip na výlet nějakou ulici s několika vilkami je…
V letošním roce se 27. 5. 2011 uskuteční další ročník akce Noc kostelů. V…
Krásná bílá historizující vila, postavená pro Ignáce Briesse koncem 19.…
Vila Wilhelma Briesse je jedním z památkově chráněných obytných objektů,…
Jednou z řady pozoruhodných vil na Vídeňské ulici v Olomouci je…
Terezská brána se nachází na třídě Svobody v Olomouci. Tato barokní brána vznikla v roce 1752, když bylo budováno pevnostní opevnění. Pojmenování…
Třída Svobody, jedna z hlavních olomouckých ulic se nachází v…
Sochu obrovské Nohy najdeme od poloviny loňského roku v olomouckých…
Do Olomouce, vlakem. Od loňska je plně funkční opravená a elektrifikovaná dráha pře Libinu, Uničov a Šternberk, takže pokud…
Termín: 8.7. - 28.8.2022Jsou krajiny, kde se jenom obtížně zorien…
Keďže sme navštívili výstavisko Flora Olomouc, pohybovali sme sa vlastne…
Dlouho jsem přemýšlel, jestli tento mokrý cestovatelský příběh s podtitule…
   Naše země se sice nemůže pochlubit rezervací, v níž by se na koních…
Přestože jsou půvaby hanácké metropole do jisté míry limitovány okolní…
Nejen ctitelé – a hlavně ctitelky - pestrých barev a vstavačovitých…
Halová budova olomoucké Městské tržnice je dlouhodobě chátrající přízemní …
Smetanovy sady v Olomouci jsou rozlehlým parkem, který je návštěvníkům…
Po dvoch rokov odmlky sa opäť otvoril areál olomouckého…
  Moc rádi jezdíme s manželkou do Olomouce. Zlín je sice dobré místo k…
Dnes jedeme do Olomouce oslavit 20.narozeniny mé dcery a protože je…
Olomoucké Dolní náměstí je spolu s Horním náměstím nejstarším olomouckým n…
Smetanovy sady, největší z olomouckých městských parků se nachází jižně od historického centra Olomouce. Na severu jsou…
Do hanácké metropole jsme přijeli za účelem návštěvy Výstaviště Flora Olo…
Oblíbená olomoucká Galerie Mona Lisa vznikla v roce 2000 a najdeme ji na z…
Rodina chtěla navštívit Vánoční trhy. Toho jsem využil návrhem na místo…
 Hanácká metropole je pro milovníky památek velmi vděčným cílem. Kromě dr…
Olomouc, druhá největší městská památková rezervace se může pochlubit…
Olomoucké Horní náměstí, kterému vévodí Radnice s orlojem, je olomoucký hlavním náměstím již téměř 750 let. Na tomto místě vznikla…
Úzká nedlouhá ulička, spojující Horní a Žerotínovo náměstí v Olomouci, patří k místům nesmírně romantickým, zajímavým a u nás – příznivců zachovalých…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. O…