Nízký Jeseník-Přírodní park Údolí Bystřice (Jívová a Těšíkov) na kole

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody

Tentokrát jsem nevytáhl brusle, ale kolo a vydal jsem se z Olomouce směrem do Dolan (Střední Morava a Haná). V Dolanech na návsi na křižovatce odbočíte vpravo směrem na Vésku. V Dolanech je krátké stoupání (ale to je jenom jako rozcvička na to co nás čeká dále, protože celou cestu až skoro do Jívové od tud pojeme kopce). Ještě v Dolanech míjíme na pravé straně na kopci zříceninu hradu Kartouzka, na kterou se taky můžete podívat. Po mírném stoupání, které končí v osadě Nové Sady (Dolany) začíná stoupání do Vésky, která je známá golfovým areálem, kde si můžete zahrát golf (ale to asi pravděpodobně v rámci jiného výletu). Nad obcí Véska u bývalé hospody Dolní Bouda se nachází křižovatka dolů do Bělkovic, ale naše cesta pokračuje rovně stále do kopce. Nad Dolní Boudou hned u cesty na levé straně (při jízdě do kopce) se nachází "strom splněných přání", který je opředen několika pověstmi (jedna pověst říká že, ten kdo se stromu doktne a přeje si nějaké přání, tak se mu vyplní..., nakolik to funguje to už musí každý posoudit sám). U křižovatky cest máme možnost pokračovat přímo do kopce na Jívovou, nebo odbočit vpravo na Pohořany, malou typicky již horskou vesnici, kde na návsi je rybník a poblíž dřevěná zvonička, již při příjezdu do Pohořan, pokud se ohlédnete, tak se vám nabídne za nádherný výhled na panaroma jižní části Nízkého Jeseníku, části Oderských Vrchů, a do údolí Hornomooravského Úvalu, za příznivého počasí můžete spatřit i Drahanskou vrchovinu. Pohořany leží přímo pod horou Jedová 633 m.n.m , kde přímo pod vrcholem (na samotný vrchol se dostanete pouze pěšky, ale není z něj žádný výhled, neboť je zalesněn) je ještě lepší výhled na severní část Hornomarského Úvalu. Teď konečně sjíždíme mírným klesáním po lesní cestě k Horní Boudě, který dříve sloužil jako hostinec na staré obchodní cestě do Polska. Od Horní Boudy nás čeká již mírně zvlněná cesta až do Jívové. Před příjezdem do obce Jívová na pravé straně uvidíte relativně novou dominantu Nízkého Jeseníku (lze ji vidět i ze samotné Olomouce za pěkného počasí), ano mám na mysli větrné elektrárny, které se nacházejí u obcí Lipina,Nové Dvorce,Horní Loděnice, Jívová a Hraničné Petrovice. Samotná Jívová nám nabízí přírodní památku jilm drsný, pěkné a upravené náměstíčko s vyhlášenou restaurací. V Jívové se je možno se vydat přímo do údolí řeky Bystřice, nebo pokračovat do nedalekého Domašova, nebo do Hraničných Petrovic, kam jsem pokračoval i já. Do Hraničných Petrovic vede asi do poloviny cesta do kopce, kde po pravé straně můžete z poměrně malé vzdálenosti vidět i dva "jívovské větrníky" a pak už nás čeká cesta z kopce do Hraničných Petrovic, které jsou typickou horskou vesnicí. V Hr.Petrovicích sjedeme z kopce až k rozcestí u Těšíkovské Kyselky, která se nachází asi 1 km od křižovatky. Těšíkovská kyselka je už po staletí známá svou poměrně kvalitní minerální vodou (osobně si myslím, že je chuťově lepší jak známější nedaleká "kolegyně" Ondrášovka, ale to už je věc názoru.)Před pár lety bylo upraveno do současné podoby okolí kyselky. Po krátkém odpočinku se vydáme podél proudu trusovického potoka do Bělkovického Údolí, které nám nabízí již odpočinkvé mírné klesání až do Bělkovic. Bělkovické Údolí nabízí několik skalních útvarů a lom, který již téměř respektive úplně zničnil svou činností zříceninu hradu Tepenec. Na konci Bělkovického Údolí se nachází chatová osada, která končí až v Bělkovicích. V Bělkovicích se můžeme vydat do Olomouce přes Bohuňovice, nebo přes Dolany, kde jsme tento výlet oficálně začali.

Na cestě se nachází několik přírodních památek, některé opředené pověstmi, v rámci dalšího výletu můžete navštívit golfový areál, minerální pramen Těšíkovské Kyselky ...

Možností, kde se najíst je celá řada v Dolanech, Pohořanech, Jívová, Bělkovice

Velice pěkná krajina této části Nízkého Jeseníku s výhledem a panorama Nízkého Jeseníku, části Oderských vrchů a Hornomorovaského Úvalu a poměrně klidné silnice, které jsou převážně III. třídy, pouze Hraničné Petrovice-těšíkovská kyselka(rozcestí) je silnice II.třídy cca 2km.

Celá trasa našeho výletu vede převážně po silnicích III.třídy, asi 1 Km po lesní cestě, a 2 Km po silnici II.třídy. Na celé trase není veliký provoz na zmiňovaných silnicích, snad jen z Dolan do Vésky ke golfovému areálu a pak od Těšíkovské Kyselky Bělkovickým Údolím, můžete potkat o nělik aut navíc než na ostatních úecích.

Poslední aktualizace: 18.4.2010
Nízký Jeseník-Přírodní park Údolí Bystřice (Jívová a Těšíkov) na kole na mapě
Autor: Master

Příspěvky z okolí Nízký Jeseník-Přírodní park Údolí Bystřice (Jívová a Těšíkov) na kole

Kostel sv. Bartoloměje v Jívové
Kostel sv. Bartoloměje je významnou duchovní památkou v odlehlé obci…
Obec Jívová s 530(2005) obyvateli se nachází v Nízkém Jeseníku asi 13 km v…
Jívová je větší obcí s 550 obyvateli a najdeme ji východním směrem od měs…
Jedná se o bývalý břidlicový lom mezi obcemi Bělkovice a Těšíkov, asi 1 km za funkčním lomem pod Tepencem směrem na Těšíkovskou…
  Při svém putování po lomech Nízkého Jeseníku na Šternbersku jsem už na…
  Nízký Jeseník se kromě oblasti v okolí Rešovských vodopádů nemůže…
I na střední Moravě v Olomouci a okolí vyvěrají minerální prameny. Minerální voda se od povrchové liší tím, že má min. 1 g…
Obec Hraničné Petrovice najdeme severovýchodním směrem od města Š…
  Pro milovníky romantiky a dobrodružna jsou Pohořany obcí přímo zaslíbenou, protože kromě zatopeného lomu se nedaleko nachází také…
 Jeden krásný květnový pátek jsem ještě za ranního kuropění usedl do zlín…
Olomouc v minulosti spojovala se Slezskem tzv. Jívovská cesta, která vedla…
Hraničné Petrovice – barokní kostel sv. Petra a Pavla
Obec Hraničné Petrovice se nachází v olomouckém okrese mezi městy Šternberk a Moravský Beroun. Historie obce sahá až do II. poloviny 14. století.…
  Pro obyvatele města, odkud máme do tisícimetrových hor nedaleko je možná taková oblast nezajímavá, ale to je mýlka, naproti pro…
Obec Domašov u Šternberka, něm. Domeschau se samotou Domašovský Mlýn s 280…
  Zatopené lomy dělíme na velmi profláklé, známé a téměř neznámé, k nimž…
Letošní zima roku 2010 nabízí již několik dnů (týdnů) oprášit běžky ve…
Pohořany-místní část Dolan, ke kterým patří nedaleká samota Horní Bouda,…
Bývalý "Železniční Lom" se nachází 2 Km jižně od Domašova nad Bystři…
   Nám "Zlíňákům" nezbývá než obyvatelům města Olomouce závidět blízkost Jesenických hor a také zajímavých říčních údolí, které jsou z jejich…
Ráno vstáváme hodně brzy - už ve 4.30 - a i když je zataženo, tak to…