Beroun

Město Beroun leží na soutoku řek Litavky a Berounky v kopcovité krajině na rozhraní chráněných krajinných oblastí Český kras a Křivoklátsko. Beroun má přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Hrad Karlštejn / Lom Velká Amerika Ubytování Beroun
Turistické cíle / Mapa Beroun Svatý Ján pod Skálou / Koněpruské jeskyně Bubovické vodopády
Kladensko Rakovnicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kladensko Rakovnicko

Nižbor - Stradonice - naučná stezka keltského oppida

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Zámek Nižbor
Zámek Nižbor  •  Fotografie (37)  • Foto: jircak
Stradonice - u kostela sv. Liboria

Směřujeme na festival Skotsko v Kostelíku, kam chceme k večeru dorazit. Konečně nám zbývá čas projít si zdejší zajímavou naučnou stezku.

Nižbor se nachází v CHKO Křivoklátsko, necelých 10 km severozápadně od Berouna.
První písemná zmínka o obci je z r 1265, kdy zde král Přemysl Otakar II. na svém hradě podepsal zakládací listinu města Poličky. To je také nejstarší část této obce, která následně vznikala v podhradí. Tam přicházeli lidé za prací, když tehdejší majitel hradu založil r. 1512 železnou huť. První měl v nedalekém Hýskově, tuto nazval Nová Huť. Název Nižbor je až od r. 1946. Dalším významným podnikem v obci je sklárna, jejímž majitelem byl bývalý senátor Jiří Rückl. Tato technická památka stojí u nádraží (Lánská 141) a je stále funkční. Po 2. světové válce byla znárodněna, nyní je soukromých rukou a vyrábí se zde olovnatý křišťál.
Jen kousek od zámku západním směrem - u silnice na odbočce k zámku je Fürstenberská hrobka z 80. let 18. století. Mezi lety 1787 a 1899 v ní bylo pochováno 14 osob.
Součástí Nižboru jsou Stradonice, původní vesnice, která leží na východ od Nižboru a na západ od Hýskova. Na pravém břehu Berounky je historické centrum vesnice.
Již však ve 2. století před n. l. zde bylo pravděpodobné první keltské osídlení této oblasti – oppidum Stradonice. Další nálezy jsou z 1.–3. století, tj. z doby germánského osídlení, v nedalekém lese byly objeveny i nálezy z doby Slovanů.
Stradonice byly majetkem ženského kláštera svatého Jiří na Pražském hradě, proto první písemná zmínka je z r. 1227 a 1233 právě v listinách kláštera, i když je pravděpodobné, že první písemné zmínky byly v záznamech již v dřívějších letech. Ty bohužel shořely r. 1142. R. 1382 připojil Václav IV. Stradonice k nižborského panství.
U dřevěné kaple sv. Liboria z r. 1685 byl založen r. 1721 hřbitov, který byl v době moru v letech 1771 – 1772 rozšířen. Kaple byla r. 1838 přestavěna na zděný filiální koste lsv. Liboria. Dne 2. srpna 1877 našel tehdejší syn hrobníka zhruba 200 mincí, keltských duhovek.
Na západ od Stradonic a na jih od Nižboru na náhorní plošině vrchu Hradiště bylo jedno z nejvýznamnějších keltských oppid u nás. Od r. 1958 je chráněno jako kulturní památka. Keltové sem přišli v pol. 2. století př. n. l. a založili zde u obchodní cesty podél Berounky malou, tehdy ještě neopevněnou osadu. Opevnění budovali až později – okolo r. 120 př. n. l. V těchto původních základech opevnění byla nalezena hliněná forma pro odlévání zlatých mincí, což dokazuje, jak byla keltská kultura vyspělá. Na přelomu letopočtu oppidum dobyli a vypálili Markomani.
R. 2005 byla v místech původního oppida vybudována okružní Naučná stezka keltského oppida Stradonice. Vede po zpevněných polních cestách a pěšinách. Na necelých 6 km, které jsou značeny klasickými červenobílými trojúhelníčky, je osazeno 6 dřevěných tabulí, které seznamují s historií tohoto keltského oppida a všeobecně i keltského národa, s archeologickým výzkumem i nalezenými předměty.
Úvodní panel je v Nižboru před samoobsluhou v blízkosti křižovatky a benzínové pumpy. Po silnici s nepříliš velkým provozem se dojde do Stradonic ke hřbitovu, kde je ten samý úvodní panel. Zde se nechá pohodlně zaparkovat, takže tady jsme naši cestu začali my. Přečetli jsme si informace o kostele, hřbitově a o životě a díle spisovatele Fr. Nepila, který se v nedalekém Hýskově narodil a často tam jezdíval k babičce a dědovi a který je zde pohřben. Prošli jsme se po hřbitově, ale jeho hrob jsme nenašli. Po prostudování úvodního zastavení jsme už vyrazili do mírného kopečka podle značení naučné stezky. Kromě dřevěných zastavení NS jsou na zajímavých místech trasy umístěny dalších tabule, kde je přesně vyznačeno, kde jsme i kde najdete další informace.
Jedno zastavení je U kříže, kterému se říká také Prachový a ke kterému se vztahuje pověst o uhlíři Františku Prachovi, který si zde postavil chalupu a domníval se, že zde najde keltský poklad. Místo toho mu prý údajný duch Dyma chalupu podpálil. O kříži se vypráví, že se neustále propadá.
Zpočátku se zdá všechno pěkně značené a i velice pěkně popsané. Neustále se držíme cesty odbočující vpravo. Další dvě zastavení jsou na odbočce vpravo. Cestou se otevírají moc hezké výhledy. Jenže u předposledního zastavení začíná problém. K poslednímu zastavení se pokračuje kousek do kopce, kde je další krásný výhled, ale naučná stezka podle šipky má odbočovat vlevo. Tady jsme se rozdělili i my. Mně se nechtělo vracet k autu stejnou cestou, Otovi se nechtělo ze Stradonic jít po místní komunikaci k autu. Já obešla celou loučku, po jedné pěšině jsem se kousek dokonce i vydala. Ale značení nikde nebylo, navíc směr se mi nezdál zrovna ideální. U posledního zastavení NS jsem se všimla pěšinky, která podle mne vedla směrem, který jsem potřebovala. Tak jsem se tam vrátila. Nemám sice úplně nejlepší orientaci, ale tady jsem si docela věřila, že zabloudit nemohu. Maximálně dojdu do Stradonic místo do Nižboru. Dvakrát jsem poměrně prudce klesala, jednou dokonce po sjezdovce, ale otevřel se mi krásný pohled na Nižbor v údolí i na zámek na kopci. Na rozcestí jsem se trefila, takže místo pohodlné cesty do Stradonic jsem zvolila méně pohodlnou, ale správnou cestu. Najednou jsem došla na asfaltku. Dostala jsem se dokonce k domu s kopulí, patrně bývalou hvězdárnou, která se mi líbila již včera z dálky. Jenže se mi zdálo, že cesta mne vede zase zbytečně od Nižboru. Najednou jsem zahlédla prudkou pěšinku dolů k Habrovému potoku, kde jsem doufala, že bude nějaká lávka. Všechno dopadlo perfektně. Na silnici jsem se dostala v místech, kde vlevo přicházela naučná stezka a naproti do kopce stoupala červená značka k zámku. Na parkoviště u pumpy to bylo kousek. Ota přijel jen chvilku přede mnout.

Najíst se nechá v Nižboru i ve Stradonicích. My jsme se večer zastavili ve vagonu na nádraží a v poledne jsme se najedli u Berounky z vlastních zásob.

Až na to závěrečně značení to bylo úplně perfektní - zajímavé informace, nádherná krajina i výhledy. Nakonec jsem si užila i tu cestu zpátky a dokonce jsem si ji i zkrátila.

Berounka je v těchto místech oblíbená i vodáky, podle řeky vede cyklostezka, ze které se nechá odbočit do Křivoklátské vrchoviny. Z Nižboru vedou i turistické trasy – zelená, červená modrá a žlutá. Stačí si tedy vybrat a vytvořit si vlastní okruh.
Poslední aktualizace: 2.12.2018

Nižbor

Příspěvky z okolí Nižbor - Stradonice - naučná stezka keltského oppida

Netradiční oslava vzniku republiky – parní lokomotivou na hrad Křivoklát
A nejen tam. Vlak následně pokračuje i do železničního muzea v Lužné. Tímto způsobem se rozhodli představitelé Českých drah oslavit v sobotu 28.…
U středočeských Stradonic najdeme největší, nejbohatší a také nejdéle známé keltské oppidum v Čechách. Toto oppidum představovalo významné obchodní i výrobní centrum Keltů a zaniklo až na…
Krásné ne zrovna vánoční počasí nás vytáhlo ven. Začínáme v Nižboru, městečku sklárny na břehu Berounky a zajímavého zámku na ostrohu nad městem. Tyto lákadla necháváme na jindy a vydáváme se ulicí lemovanou rodin…
Obec Nižbor se nachází v Křivoklátské vrchovině, autem přibližně 9 km severozápadně od města Berouna v údolí řeky Berounky. Nižborem je až od roku 1946 - do té d…
Na dnešní výlet se vydáme nejprve z Nových Butovic autobusem č. 394 do Berouna, U černého koně, kde přestoupíme na autobus č. 631 a jedeme necelých 20 minut do zastávky Nižbor, U Lípy. Bohužel jsme měli na přestup…
Naše společná cesta začíná na Exitu 14 na dálnici D5, odtud směřujeme do Berouna. Přejedeme přes železniční přejezd a na světelné křižovatce odbočíme Doprava. Celou cestu až do Nižbora pojedeme podél železniční tr…
Nižbor dlí v údolí řeky Berounky, nad nímž zde - na vysokém ostrohu - stojí zámek, který je dominantou Městečka. Jihovýchodně od centra Nižbora se nacházelo keltské oppidum Stradonice a na protějším břehu bylo hra…
Jedeme na procházku Prahou, naším cílem je konkrétně Malostranská mostecká věž a nádherný výhled právě z ní.  Můžete jít pěšky, případně tramvajemi č. 22, 15, 20, 12, 5 a 7 na stanici Malostranské náměstí. Odtud už je to jen kousíček Mosteckou ulicí až k věži.  Jedeme se pokochat výhledem, který se nikdy neomrzí. Z věže je vidět nádherně Pražský hrad, Petřín, Vltava, Karlův…
Nižbor - zámek
Obec Nižbor se nachází v Křivoklátské vrchovině, autem přibližně 9 km severozápadně od města Berouna v údolí řeky Berounky. Zdaleka viditelný je zámek zhruba 45 metrů vysoko nad Berounkou. Původní gotický hrad postavil nejspíš král Přemysl Otakar II. v přemyslovském královském Hvozdu. Stavebně byl dokončen za vlády jeho syna Václava II. První písemná zpráva o hradu je z roku…
Přijďte nahlédnout do světa unikátní výroby ve sklárně Rückl, jejíž tradice sahá do roku 1846. Rückl je firma vyrábějící tradiční broušený český křišťál té nejvyšší kvality. Během…
 Rodinná Sklárna Rückl nacházející se nedaleko Berouna je po celý rok otevřena návštěvníkům. Přijďte se podívat, jak se rodí křišťálové skvosty pod rukama mistrů sklářů a brusičů! Ve sklárně Rückl máte jedinečnou…
Hýskov leží nad Berounkou, v sousedství města Berouna a na okraji CHKO Křivoklátsko. Jeho centrum je vysoko nad řekou. V dolní části městečka je stanice vlaků na trati Beroun - Rakovník a také zastávky linky MHD Beroun B (210002; centrální zastávkou je Prefa), je tedy logické, že z Prahy se sem nejlépe dostanete s přestupem v Berouně. Stojí za to někdy navštívit centrum…
Tento tip na středočeský výlet nás zavede k historické kamenné rozhledně, k renesančnímu zámku, jehož parkem prochází dálnice, k nenápadné, ale slavné, hradní zřícenině i mezi čarokrásné přírodní scenérie a vyhlídky. Koneckonců se budeme celou dobu pohybovat v oblasti Českého krasu a meandrů řeky Berounky, kde se neatraktivní místo hledá poměrně těžko. Jedná se o „dvoukolový“ v…
Nedělní výšlap Křivoklátskem Blíží se polovina ledna a náznak zimy, alespoň ve středočesku, o Praze nemluvě, už zase vzal za své. Sníh se vytratil, na pěšinách bláto, občas zmrazky které během dne povolí, sluníčk…
Původně měl být na vrcholu postaven Městský vodojem. Stavby se ujala firma Jelínek a synové, a ještě před dokončením přišla sama s návrhem postavení vyhlídkové věže na nadzemní části objektu. Ale stavba by stála…
Městská rozhledna se na Městské Hoře tyčí již od roku 1936. Pokud se rozhodnete tuto rozhlednu navštívit, naskytne se vám překrásný výhled na celé město Beroun.  Jak na rozhlednu: Vlakem: na zastávku Beroun a od…
Na dnešní výlet vyrážíme z Nových Butovic do Berouna, U černého koně. Zpátky jsme jeli na Zličín. Přejdeme silnici a jdeme dolů Českou ulicí na Husovo náměstí. Na konci náměstí je muzeum Českého krasu a jelikož js…
Královské město bylo založeno před rokem 1300 u přechodu důležité zemské cesty přes řeku Berounku. Opevnění, které nechal panovník vybudovat v úzké časové návaznosti na svůj zakladatelský počin, charakterizovala…
Královské město Beroun založil roku 1295 Král Václav II. na místě staré osady u brodu přes Berounku (tehdy Mže). S historií města je od počátku spojen i farní kostel sv. Jakuba Většího. Původně byl obklopen hřbito…
Touto bránou procházela obchodní stezka z Prahy na západ a vybíralo se zde až do roku 1752 clo. Původní brána byla gotická a měla sedlovou střechu. Ta však byla po požáru 1735 nahrazena střechou barokní. Na průč…
Koněpruské jeskyně se nachází ve středních Čechách v srdci krajiny Českého krasu. Autem - od Prahy jsou Koněpruské jeskyně vzdálené jen 30 kilometrů a osobním vozem k nim lze dojet z okraje Prahy za 20 - 30 minut…
Vyrazit na pár dní do okolí Berouna jsem plánoval již delší čas. Jedná se totiž o lokalitu, která je vysoce atraktivní pro všechny příznivce přírodních krás, výhledů a rozhleden i významných…
Jedeme do Berouna. Podívat se na hrnčířské trhy. Je to akce, která se koná dvakrát do roka a to na jaře a na podzim. Jedeme vlakem z Hlavního nádraží přímo do Berouna. Letošní Jarní hrnčířské trhy proběhnou 5. a 6…
Beroun leží jihozápadně od Prahy na soutoku řek Litavky a Berounky. Beroun se rozkládá na pomyslné hranici mezi Pražskou kotlinou a západními Čechami. Kolem Berouna prochází silniční tah dálnice D5 z Prahy do Pl…
Obec se nachází necelých 5 km východně od Berouna a rozkládá se prakticky mezi skalami u břehu potoka Loděnice, který se později vlévá do Berounky. Patří mezi nejzajímavější turistické lokality okresu Beroun. Nejk…
Svatý Jan pod Skalou je výjimečná vesnice. Marně by jste tu hledali například okolní pole. Je tu potok, louka a lesy. Silnice, kolem níž stojí Pod Skalami domky, vás dovede před klášter a kostel s jeskyní pouste…
Bubovické vodopády
Krásné vodopády, které se nacházejí na turistické stezce z Berouna do Svatého Jana pod Skalou a potom na Karlštejn. Je to jedno z nejznámějších a turisticky nejdéle zpřístupněných míst v NPR Karlštejn. Jsou tvořeny až dvoumetrovými vápencovými schody pokrytými mechem a řasami. Napájí je Bubovický potok, který teče v běžných letech pouze v jejich okolí. Před vodopády se…
Křivoklát
Soutěž 2 body
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…