Reklama
Dolní Sokolovec
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Dolní Sokolovec
Články redakce vybrat: vše / nic

Nejen údolí Doubravy stojí za procházku . . .

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Tato oblast toku Doubravy patří mezi mé oblíbené výlety a je jedno, ve kterém ročním období se k návštěvě odhodláme.

Vycházku zahájíme na vlakové zastávce Bílek. Vydáme se po zeleně značené cestě vedoucí lesním úsekem. Po chvíli již uslyšíme hukot tekoucí řeky a terén nám v některých místech umožňuje výhled na tekoucí Doubravu. Zelená značka před Sokolohrady uhne vlevo a přes dodnes viditelný val nás dovede k nevýrazným zbytkům strážního hrádku Sokolohrady. Z plošiny, ale i dalšího kamenného bloku, ke kterému se dostaneme úzkou pěšinou zajištěnou zábradlím, se otevře Pohled na údolí pod námi a na protější Čertův stolek.

Ze Sokolohradů sestoupíme dolů k řece a od turistického rozcestí Pod Sokolohrady začneme stoupat zeleně značenou pěšinou do kopce. Stoupání se po chvíli zmírní a dojdeme až k odbočce na vyhlídku Čertův stolek, ze které jsou opět pěkné výhledy na údolí a protější Sokolohrady.

Vrátíme se na rozcestí Nad Čertovým stolkem a pokračujeme stále po zelené vedoucí lesním úsekem na rozcestí Kamenný potok. Od něj pokračujme vpravo cca1 kmmodře značenou lesní cestou podél Kamenného potoka na rozcestí Točitý vír.

Dostaneme se zpět na hlavní vycházkovou trasu a naučnou stezku. Zahneme vpravo a pokračujeme kaňonem potoka proti jeho proudu. U lávky přes Doubravu je možné odbočit a podívat se na chatu Doubravka, která dnes již bohužel neslouží veřejnosti k občerstvení.

Zprvu mělké údolí se stále zahlubuje a s ním se zvyšuje i dravost protékající Doubravy. Pěšina často mění směr, některé úseky překonáme za pomocí vybudovaných žebříků. Červená nás dovede zpět na rozcestí Pod Sokolohrady.

Dále pokračujeme červeně značenou pěšinou směrem na Bílek. Od tohoto rozcestí začíná nejromantičtější a nejpěknější, ale také nejnáročnější úsek podél toku Doubravy v hlubokém kaňonovitém údolí. K vidění jsou i vodopády vysoké 2 až 2,5 metrů.

Od Mikšovy jámy se údolí zase rozšiřuje a celkem pohodlná pěšina nás stále vede podél Doubravy do výchozího místa.

Přestože je již tato oblast popsána v jiném příspěvku, nabízím trochu odlišnou variantu procházky tímto oblíbeným a hojně navštěvovaným údolím řeky Doubravy a jejího bezprostředního okolí.

Údolí se nachází mezi Chotěboří a obcí Bílek. Doubrava vyhloubila v těchto místech kaňonovité údolí a vytváří malebné přírodní scenérie. Řečiště je balvanovité s četnými peřejemi a na jejím toku je k vidění i malý vodopád.

Za návštěvu stojí také Sokolohrady a Čertův stolek, odkud jsou zajímavé výhledy do údolí s Doubravou pod vámi. Méně navštěvovanou, dle mého soudu neprávem, je část toku Kamenného potoka, kam se také podíváme.

Populární a známé místo občerstvení U železniční zastávky v Bílku je otevřeno v sezóně až v odpoledních hodinách. Je proto možné využít příjemného prostředí Penzionu Bílek, který najdete po pravé straně silnice směrem na Chotěboř.

Hezká, nenáročná procházka vedoucí romantickým údolím řeky Doubravy. Nejhezčím místem je bezesporu skalnatý kaňon – nazývaný Koryto, kde voda vytváří s okolními skálami krásnou přírodní kulisu.

Příjemná je i procházka podél Kamenného potoka.

Určitě si obujte pevnější obuv. Za vlhka, deště nebo v zimním období je pěšina kluzká a pohyb na ní vyžaduje zvýšenou opatrnost.

Zapomeňte na kola a kočárky, tato oblast není opravdu vhodná pro tento druh turistiky.

Poslední aktualizace: 11.8.2011
Autor: trempik

Dolní Sokolovec

Příspěvky v okolí Nejen údolí Doubravy stojí za procházku . . .

Nedaleko Chotěboře vytvořila řeka Doubrava kaňonovité údolí, plné skalních věží a obřích hrnců, s vodopádem a kamenným mořem. Turistická Naučná stezka o délce 4,5 km vede romantickými místy i nalezišti chráněnýc…
Vodopád na řeče Doubravě má hodně vody. Poloha ve skalnaté soutěsce z něj dělá velmi zajímavé a Krásné místo, které stojí za to navštívit. Je vysoký skoro 2 metry.
Skromná zřícenina hradu Sokolohrady, nazývaného také Sokolov, stojí na skalním útesu nad údolím říčky Doubravy poblíž Chotěboře na Havlíčkobrodsku v kraji Vysočina. Z hradu se toho moc nedochovalo ? pouze zbytky základového zdiva a prohlubně po budovách a dále málo znatelný příkop. Hradní zříceniny jsou volně přístupné. Historie První písemná zmínka o gotickém hradu pochází…
Údolí Doubravy je přírodní rezervace, která leží v chráněné krajinné oblasti Železné hory, severovýchodně od Chotěboře. Údolím prochází Naučná stezka Údolím Doubravy, která je dlouhá 4,5 km. Začíná u Horního mlýna…
V obci Bílek u Chotěboře se vydáme po červené směrem k Sokolhradům, projdeme pod železničníčním viaduktem a pokračujeme k soutěsce s vodopádem a Pod Sokolhrad…
Čertův stolek je jméno skály nad divokým údolím čisté řeky Doubravy, které se zde říká familiárně Doubravka. Existují různé pověsti, které vysvětlují původ jména této skály nad údolím řeky. Podle jedné (http://www.nadoubravce.cz/povesti.htm) pokouší poustevníka žijícího v jeskyňce pod skalou čert, podle druhé je to kámen, který čert upustil, když jej odnášel z protějšího…
Rozcestník se nachází v údolí Doubravy přímo na břehu řeky. Prochází tudy červená značka z Chotěboře údolím Doubravy do Bílku, Sobíňova a Pobočenskému rybníku. Od rozcestníku začíná kratičká modře značená spojka nad Čertův stolek, kde končí rozcestím se značkou zelenou z Bílku přes Sokolohrady a Horní Mlýn do Libic nad Doubravou a Modletín. Místem prochází turistická trasa popsaná na http://www.turistika.cz/trasy/sobino…
Rozcestník se nachází v údolí Doubravy přímo u lávky přes řeku pod skálou se zbytky hradu Sokolovec. Prochází tudy červená značka z Chotěboře údolím Doubravy do Bílku, Sobíňova a Pobočenskému rybníku a křižuje se zde se zelenou značkou z Bílku přes Sokolohrady, Čertův stolek a Horní Mlýn do Libic nad Doubravou a Modletín. Místem prochází turistická trasa popsaná na http://www.turistika.cz/trasy/sobinov-stikovska-lipa-a-…
Výchozí místo pro procházku kolem řeky Doubravky je vesnička Bílek, kam se můžeme dostat jak vlakem, tak bez problémů zaparkovat auto. Z vesnice se vydáme po červené turistické značce.…
Rozcestník je umístěn na okraji obce Bílek. Vycházejí odtud tyto značené turistické trasy: červená směr JV – Sobíňov, Nové Ransko, Pobočenský rybník červená směr Z – údolí Doubravy, Horní Mlýn, Chotěboř zelená – Sokolohrady, Čertův stolek, Horní Mlýn, Libice nad Doubravou, Spálava, Modletín žlutá – Štěpánov, Sloupno, Vestec, Spálava, Horní Bradlo V místě začíná turistická trasa popsaná na http://www.turistika.cz/tr…
Území severovýchodně od Chotěboře v nadmořské výšce 446 - 538 m. Tvoří jej kaňon řeky Doubravy a část údolí Kamenného potoka. Geologické podloží tvoří ruly Hornosázavské pahorkatiny, které jsou na mnoha místech narušeny puklinami. Samo údolí má epigenetický vznik a na mnoha místech podle puklin mění prudce směr.
Zatoužíte-li po kaňonem semknuté cestě klikatící se podél šumící řeky se skalnatými a zalesněnými břehy, vydejte se do přírodní rezervace Údolí Doubravka. Koryto řeky mění často prudce směr, je kamenité a utvářené…
Možná to někomu bude připadat jako nošení dříví do lesa, když tu chci psát o místě tak notoricky známém a i na tomto webu značně frekventovaném. Jenže ona ta Doubrava je naše "srdc…
Barokní zámek se nachází ve městě Chotěboř na Havlíčkobrodsku v kraji Vysočina. Zámek je čtyřkřídlý patrový objekt s mansardovou střechou. Před jižním průčelím je schodiště s balustrádou …
Chotěboř leží v kraji Vysočina, severovýchodně od Havlíčkova Brodu. Město Chotěboř najdeme na rozhraní Českomoravské vysočiny a Železných hor. Nedaleko města protéká řeka Doubrava. U jižního okraje města je vybu…
Historické město severovýchodně od Havlíčkova Brodu, s řadou památek. V barokním zámku je vlastivědná expozice, krajinářský park.
Počátky najdete 35 km jihozápadně od Jihlavy. Je zde místní vlativědné muzeum, rodny dům básníika Otakara Březiny, pěkné náměstí, stavil se tu také Karel Havlíček Borovský při cestě do…
Veselý kopec je ideální místo pro Váš výlet. Nachází se na pomezí Vysočiny a východních Čech přibližně 5 km od Hlinska. Jedná se o rozsáhlou expozici lidového stavitelství. První zm…
Nachází se v pramenné oblasti řeky Sázavy, asi 10 km severně od Žďáru nad Sázavou. Patří mezi nejstarší zdejší vodní plochy, prameny udávají, že byl zbudován kolem roku 1480. V minulosti…
Jedeme do severozápadní části CHKO Železné hory, cca 10 km severně od přehrady Seč, míříme ke zřícenině hradu Lichnice. Historie hradu Lichnice sahá do 12. století, kdy Smil z rodu Ronovců postavil na st…
Malebná a z daleka viditelná zřícenina gotického hradu Lichnice stojí v západní části táhlého hřbetu nad vsí Podhradí na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Pověstmi opředená zřícenina hradu Lichnice, která je veřej…
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře představuje vyvrcholení tvorby geniálního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla, příslušníka již třetí generace italské umělecké rodiny, usazené od 17. stolet…
Hrad stojí na vrcholu táhlého hřbetu (620 m) v dominantní poloze nad Městečkem Lipnicí nad Sázavou v kraji Vysočina. Návštěvníci si mohou prohlédnout celý hradní areál včetně kaple sv. Va…
Zámek Žleby tvoří dominantu městečka Žleby, které se nachází na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, 25 kilometrů od Kutné Hory. Zámek je možné navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do …
ZOO leží v malebném údolí řeky Jihlávky. V areálu jsou vodní plochy, zalesněné svahy, louky i skály a to v bezprostřední blízkosti centra města, cca 10 minut pěší chůze. Příjezd - z…
Pardubice leží ve Východních Čechách, jižním směrem od Hradce Králové. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba. Město se rozkládá na soutoku Labe a C…
Naše cesta směřuje k dominantě východního Polabí, ke Kunětické hoře, která se nachází cca 7 km od centra Pardubic a cca 15 km od centra Hradce Králové. Historie hradu, který založil vůdce Orebitů Diviš Bořek z Miletínka na osamělé znělcové kupě, sahá do doby husitské, do let 1421-23. Za doby Pernštejnů byl hrad v období od konce 15. století až do…
  Chrám svaté Barbory je mohutný gotický kostel, který je zasvěcen patronce všech horníků. Vzhled je určitě nezaměnitelný - má tři stanové střechy, devět svazků opěrných pilířů se soustavou symetricky vyváže…
Kutná Hora leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od Prahy. Kutná Hora se rozkládá nedaleko severního okraje Středočeské pahorkatiny. Městem protéká řeka Vrchlice, na které je u jihozápadního okraje města…