Cestování do Rakouska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Rakousko Mapa Rakousko
Dvě třetiny plochy Rakouska zaujímají Alpy. Na severu leží Tyrolské a Salzbugské Alpy. V centrální části Vysoké Taury s nejvyšším rakouským vrcholem Grossglockner (3797 m). Na jihu jsou to Ötztalské, Zillertalské a Karnické Alpy. Na severních a východních úbočích Alp se rozkládá, velmi důležitá oblast země, Podunajská nížina. Největší spolkovou zemí jsou Dolní Rakousy, další spolkové země jsou Horní RakousyBurgenlandŠtýrskoSalcburskoKorutany.
Oblíbené destinace a místa
 > Vídeň   > Zámek Schönbrunn  > Linz  > Innsbruck  > Innsbruck  > Krimmelské vodopády
Příspěvky z Rakouska od zkušených turistů a cestovatelů  (2 070)
   Tipy na výlet (218)     Turistické cíle (1 382)     Trasy (73)     Cestopisy (141)    Fotogalerie (39)

Naturfreundesteig na Traunstein - jedna z nejkrásnějších ferat v Rakousku

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Fotografie (20)  • Foto: hanakova

Ferata Naturfreundesteig vedoucí na Traunstein (1691 m) je považována za jednu z nejkrásnějších ferat v Rakousku. Traunstein, nebo-li Strážce Solné komory, se nachází na východním břehu jezera Traunsee a na jeho vrchol vede hned několik zajištěných cest.

Naturfreundesteig je docela jednoduchá zajištěná cesta. Je klasifikována maximálně obtížností B. Během výstupu se ale zdolává poměrně velké převýšení – cca 1100 metrů. Až na samotný vrchol Traunsteinu je to ještě o dalších sto výškových metrů výše. Ferata totiž končí u chaty Traunstainhaus (1575 m).

Foto: hanakova

Druhou feratou je Hans Hernler Steig. Je také hodnocena jako A/B. Ta ústí u druhé chaty, která se na Traunsteinu nachází, a to Gmundener Hütte (1666 m). Ti, co si troufnou, mohou v horní části Hernlersteigu odbočit na déčkovou feratu Traunsee Klettersteig, která končí přímo na terase Gmundener Hutte. Skvěle vedená cesta se z velké části zdolává po kramlích. Protože cestou je třeba překonat i pár mírně převislých míst, vyžaduje klettersteig sílu v rukách a rozhodně by do ní neměli nastupovat lidé, kteří trpí závratěmi. Traunsee Klettersteig není nikterak dlouhá ferata – jen 150 metrů. Její zdolání trvá zhruba hodinu. Třetí cesta Mairalmsteig je považována již za turistickou. Je však o něco delší než dvě zmiňované.

Celá fotogalerie:

Pro výstup na Traunstein volíme feratu Naturfreundesteig. Z parkoviště se jde zhruba půl hodiny po silnici, kdy se v závěru prochází dvěma tunely. Hned za nimi je nástup na feratu. K nástupu vede ještě jedna cesta, která je vybudována pomocí lávek přímo podél jezera.

Spousta lidí tvrdí, že na tento klettersteig není potřeba úvazek ani feratový set a spousta jich také bez tohoto vybavení do feraty nastupuje. My si feratový set na sebe raději nasazujeme. No co, když ho nebude třeba použít, tak ho nepoužijeme. Uvidíme.

Foto: hanakova

Hned v úvodu je potřeba zdolat první zajištěný skalní práh. Po něm následuje nezajištěný úsek. Cestička se vine mezi stromy. Už odtud mají být úžasné výhledy dolů na jezero. Bohužel, když stoupáme nahoru, je mlha. Nezajištěné úseky střídají zajištěné. Míjíme lavičku a pokračujeme v serpentinách lesním porostem stále vzhůru až docházíme do sedla Sulzkogelsattel (800 m). Odtud stále pokračujeme nezajištěnou částí vzhůru a s potěšením pozorujeme boj sluníčka a mlhy, ve kterém začíná mít slunce pomalu navrch. Když se dostáváme na jeden ze skalních výběžků - tzv. Südwestgrat ve výšce 970 m, naskýtá se nám nádherný pohled na okolní hory, které vystupují z doliny zalité mlhou. Poprvé také zahlédneme náš cíl – chatu Traunsteinhaus. Nahoru je to ještě řádný kus cesty.

Šotolinové chodníčky postupně nahrazuje strmější zajištěný skalnatý terén, který ústí do skalního okna Tor (1480 m). V tomto úseku už slunce pořádně peče, proto jsme nuceni častěji se zastavovat a doplňovat tekutiny. Těchto pauz využíváme i k focení okolí. Přestože zastávek děláme hodně, výškové metry pro strmost terénu pěkně přibývají. Skalnatý terén střídá kleč a odtud už to není daleko na chatu.

Konečně se po třech a půl hodinách vynořujeme u chaty, která je v obležení lidí. Ještě, že jsme si rezervovali nocleh. Část věcí necháváme na chatě a jdeme se projít k nedaleko vzdálené Gmundener Hütte, odkud sestupujeme po feratě Hans Hernler Steig, abychom se dostali pod nástup na Traunsee Klettersteig. O tom, že ferata Traunsee Klettersteig je skutečně náročnější podnik, se lze přesvědčit hned v úvodu, kdy na lezce čeká první kolmá stěna s mírným převisem a po něm vzdušný traverz. Pak je potřeba přelézt druhý z menších převisů, ale hned za ním si člověk trochu odpočine, protože se konečně dostává do jednodušších partií vedoucích kosodřevinou. Zatím ale vyhráno nemáme, protože je potřeba si ještě poradit se třetím a posledním převislým místem. Poslední pasáž už je jednoduchá, přesto stále zajištěná. Béčkovým traverzem se tak pohodlně dojde na terasu chaty, kde ferata končí.

Po chvilkovém odpočinku si ještě zajdeme na úplný vrchol Traunsteinu. Od Gmundener Hütte je to asi desetiminutová procházka. Kromě obrovského kříže je na vrcholu umístěna i fotogenická lavička. Zvěčníme se na ní i my a protože se pomalu blíží večer, vracíme se na Traunsteinhaus. Po výtečné gulášové polévce si dáme jako závdavek pivo a pozorujeme nejprve záchrannou akci na nedalekém hřebeni a pak západ slunce, při kterém se zapadající slunce odráží na hladině jezera. Pohled na tuto scenérii z více než kilometrové výšky je velmi úchvatný. Pomalu se ale začíná ochlazovat. Zalézáme do chaty, kde chvíli posedíme při harmonice, na kterou hraje rakouská omladina a pak už míříme na kutě.

Foto: hanakova

Vstáváme kolem půl osmé, jako většina osádky chaty, a po snídani začínáme sestupovat stejnou cestou, jakou jsme přišli nahoru – tedy po feratě Naturfreundesteig. Tentokrát mlha není, tak si celou cestu užíváme výhledů na jezero, které se jen velmi pomalu přibližuje. Zpět na parkovišti jsme krátce po poledni. Před odjezdem ještě neodoláme průzračné vodě jezera a doslova zchladíme svá těla. Voda má tak kolem patnácti stupňů a dvě vyhřívající se bábinky na břehu jezera hodnotí naši odvahu potleskem. Není divu, vždyť je konec září. Pak už nezbývá než nasednout do auta, poslední pohled na Traunstein a vydat se domů.

Naturfreundesteig - ferata B a Traunsee Klettersteig - ferata D

Chata Traunsteinhaus nás potěšila - milý personál, dobré pivo, výborné spaní

Za krásného počasí se člověk takřka po celou dobu výstupu nemůže nabažit leteckých pohledů dolů na Traunsee.

Parkoviště u jezera Traunsee se po ránu začíná velmi rychle plnit. Je malé, takže je i brzy obsazené.

Poslední aktualizace: 22.3.2012
Autor: hanakova

Gmunden

Příspěvky z okolí Naturfreundesteig na Traunstein - jedna z nejkrásnějších ferat v Rakousku

Vodní zámek Ort
Na ostrově v jezeře Traunsee, v těsné blízkosti Městečka Gmunden, solných lázní proslulých výrobou keramiky, stojí vodní zámek Ort. S pevninou je spojen 123 m dlouhým…
Hornorakouské okresní město na severním konci Travenského jezera (Traunsee) bylo odedávna překladištěm soli - nejprve z Hallstattu, později ze solných dolů v Ischlu a v…
Krásná náročná trasa téměř celá nahoru po zajištěném chodníku k Gmndner Htt. Převýšení 1,2 km na 3,3 km délky je opravdu velkolepé. Odtud ještě po hřebenu na vrchol a pak dolů po Mairalm…
Na břehu Trausteinsee se tyčí hora, která je zdaleka viditelná. Převýšení od hladiny jezera je 1200 metrů - to je Traunstein. Je krásný říjnový víkend a my se vydáváme tuto horu zdolat. Na…
Zakončením krásného týdne v Totes Gebirge byl dvoudenní výstup na Brunnkogel. Auto parkuji u Taferlklaussee a zpočátku pomalu stoupám ke stěně, čeká mě téměř 1.…
Brunnkogel se svou výškou 1708 metrů nad mořem není nijak významný. Ale výstup od jezera trvá čtyři hodiny a je docela náročný. Odměnou je úžasný výhled z vrcholu. V případě dobrého počasí…
Sice 9-ti jamkové, ale nádherné hřiště. Poměrně obtížné, protože některé farawaye jsou hodně skloněné.  Zázemí je na velmi vysoké úrovni včetně výborné restaurace. Hřiště vyniká především nádhernými výhledy na j…
V Horním Rakousku je pro cyklisty všeho druhu ráj. Je to sem kousek a lze pohodlně jet podél jezer nebo řek. Bikeři šlápnou do pedálů na alpské vrcholky a do překrásných vysokohorských…
Rakouské Totes Gebirge neboli Mrtvé hory jsou nejbližší vysoké pohoří dostupné z České republiky. Jsou ideálním cílem na několik málo dní nebo jen víkend. Moje cesta z Vysočiny trvá čtyři…
Bad Ischl - Císařské město - je známo především jako letní lázeňské sídlo císaře Františka Josefa I. Císař si tu hned u středu města nechal postavit vilu (Kaiser Villa). Dovnitř se dostanete s průvodcem.Celé město…
Císařské město Bad Ischl uprostřed romantické Solné komory. Solná komora je oblastí mnoha možností. Tak proč je nevyužít?! V celém Horním Rakousku jedině zde můžeme spojit lyžování a návš…
Krásná okružní procházka kolem vodopádu s krásnými výhledy na Mondsee. Jako začátek jsme zvolili restauraci See. K vodopádu jsme šli po značce, ale doporučuji raději po silnici kolem jezera. Po vystoupání kolem vodopádu se stoupá úbočím hory a asi po 1 km se překonává po mostě a žebřících krásná soutěska s menšími vodopády. Potom stoupáte dále až se dostanete na malou planinu s několika domy a pěknou horskou hospůdkou. Odt…
Zimní Totes Gebirge v červnu S touhou vyrazit po letech s manželkou na nějakou lehkou akci do Alp, jsem po mnoha variantách rozhodl, že pojedeme blízko hranic a ne moc vysoko, padla tedy volba na pohoří Totes …
Necelých 300 km od Vysočiny leží pohoří Totes Gebirge. A tam jsme se vydali na prodloužený víkend. Za necelých pět hodin jízdy jsme zaparkovali auta v…
Nádherné a zajímavé vápencové pohoří Totes Gebirge (Mrtvé hory) se rozkládá na území Štýrska, při Pohledu z dálky od severozápadu, se zvedá mezi jezery Grundlsee a Altauersee jako široká náhorní p…
Nad jezerem Wolfgangsee se vypíná nepříliš vysoká hora, která mi však učarovala. Z jejího vrcholu je  nádherný výhled na oblast jezer kolem Salcburku. Proto se sem moc rád vracím, kdykoliv je příležitost. Schafbe…
Zářijová předpověď počasí byla příznivá a tak jsem se vydal na pár dní do Mrtvých hor. Oproti předchozím návštěvám Totesek, kdy jsem měl základnu u Almsee, jedu…
     Výstup na horu Schafberg, to je tip na krásný půldenní výlet.  Se svými 1782 metry nad mořem je Schafberg označován za horu s nejkrásnějšími výhledy v celých Alpách. Po třech hodinách chůze se dostanete na vrcholovou plošinu, která je více jak 400 metrů nad strmým skalním srázem.  A rázem máte jako na dlani jezra Mondsee, Wolfgangsee , Atersee i malinké Krottensee. …
Městečko St. Wolfgang v srdci Solné komory. Z ČR nyní výborné spojení za příznivou cenu WESTbus, pak dále z Lince vlakem nebo autobusem. Měst…
Trasa začíná v městě St. Wolfgang. Do města jsme přijeli autem. Jedná se o turistické letovisko a na každém rohu je parkoviště. Lépe je parkovat na okraji města, kde je lacinější parkovné. Parkovné na celý den byl…
Dostanete-li se při svých toulkách do Rakouska do okolí Salzburku,přesně do Sankt Wolfgangu,nenechte si ujít projížďku zubačkou na Schafbergspitze.Je to úžasný zážitek z jízdy až na samý vrcholek Hory nádhernou k…
Budete-li se potulovat Rakouskem v okolí Salzburgu,nezapomeňte navštívit městečko Santk Wolfgang, východně od Salzburgu po silnici č.158.Je to krásné provinční městečko na břehu Jezera Wolfgangsee.Můžete absolvova…
Štít Traweng se nachází na jihu pohoří Totes Gebirge, poblíž horské vesničky Tauplitz, od které je ke štítu nejblíže. Pro méně zdatné je možnost použití lanovky nebo autem na Tauplitzalm. Odtud pak jen pěšky, dopo…
Jedeme autem ze Šumavy na dvoudenní výlet do okolí Hallstattského jezera. Do Obertraunu, kde máme zamluveno ubytování v aparthotelu, je to 290km. Přestože GPS ukazují, že máme jet po dálnici přes Wels, zavile jez…
Vzhledem k tomu, že se mi přes veškerou snahu ještě nikdy nepodařilo na vlastní oči ocenit pohledem krásu rakouských a německých Alp, přivítal jsem s radostí návrh našich přátel navštívit slavné Orlí hnízdo. Tedy n…
Halštatské jezero je vodní plochou o rozloze 8,55 km2 (některé zdroje však tuto hodnotu zvedají až na 13,5 km2), která se rozkládá u městečka Hallstatt a v podhůří alpských velikánů. Jezero…
Vesnice Hallstatt se nachází v Rakouském regionu Salzkammergut. Jeho poloha je situována na břeh jezera Hallstättersee. Hall je staré keltské označení pro sůl. Sůl byla velmi význámná komodita pro obživu místních…
Hallstatt-Dachstein Vyhlídka je umístěna přímo na vrcholku Krippensteinu ve výšce 2.100m a skýtá fantastický pohled na Dachstein a okolní horstva. Pro všechny, kteří tento okamžik chtějí zachytit, byla za tímto ú…
Rakousko – Dachstein (1): Lanovkou pod Hoher Dachstein (09/2016) Dachstein (Kamenná střecha) je výrazné pohoří patřící do skupiny Severních vápencových Alp. Leží v oblasti, kde se potkávají…