Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Na běžkách za krásami zimních Jeseníků

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Fotografie (37)  • Foto: trek

Důležitým centrem běžeckého lyžování je Skřítek, vedle stejnojmenného motorestu při silnici ze Šumperka na Rýmařov, nad obcí Klepáčov. Pro návštěvníky hor je tu k dispozici parkoviště i zastávka autobusové Dopravy a je tu rovněž stanice Horské služby. V okolí je několik upravovaných běžeckých okruhů v délce 3-5 km, turistický okruh kolem zříceniny hradu Rabštejn a východisko lyžařských túr na hlavní hřeben Jeseníků.

Foto: trek

Na ten se vydáme od turistického rozcestníku vedle kamenné sošky Skřítka po zelené značce lesní cestou mírně do kopce kolem rozcestníku Nad Skřítkem, odkud již začíná cesta stoupat poněkud ostřeji, vysněženým žlabem společně se žlutou značkou. V tomto asi kilometrovém úseku je třeba dbát zvýšené pozornosti, protože shora přijíždějící lyžaři nemají v poměrně úzkém, často zledovatělém žlabu příliš možnosti k vyhýbání. Po překonání tohoto úseku se dostaneme k rozcestníku Pod Ztracenými kameny, kde se žlutá značka spolu s lyžařskou cestou odpojuje vpravo směrem k bývalé chatě Alfrédka. My pokračujeme po lyžařské cestě vlevo a po vrstevnici obcházíme vrchol Ztracených skal, abychom na závěr vystoupali na hlavní hřeben u Ztracených kamenů. Při hezkém počasí se odtud naskýtají široké výhledy; tyčkové značení dál vede již mírnějším stoupáním až ke skalnímu útvaru Pecny ve výšce 1334 metrů. Tady máme za sebou 450 výškových metrů stoupání a dál již pokračujeme po širokém hřebenu podél tyčkového značení mírným sjezdem až k Jelení studánce. Zde si můžeme odpočinout a posvačit v kamenné ochranné boudě vedle rozcestníku. Dál je možné pokračovat po tyčkovém značení a červené značce vzhůru přes Jelení hřbet, střídavým mírným stoupáním a klesáním kolem Velkého Máje, Kamzičníku a na Vysokou holi, jež je s výškou 1464 druhým nejvyšším vrcholem Hrubého Jeseníku. Naskýtá se odtud náramný panoramatický pohled jak na vrchol Pradědu, tak okolní hřebeny. Kolem Petrových kamenů pak sjedeme k chatě Ovčárna, kde můžeme využít kyvadlové autobusové Dopravy dolů na parkoviště Hvězda, kde je i zastávka autobusů. Tento přejezd měří asi 15 km.

Pokud se chceme od Jelení studánky vrátit zpět na Skřítek, vyrazíme po tyčkovém značení spolu se žlutou a červenou značkou vpravo dolů směrem k bývalé chatě Alfrédka. Po kratším sjezdu z hřebene se dostaneme na okraj lesa k označenému úseku zvanému „tobogan“, jenž je hodný svého jména. Jízda dolů lesem v něm přináší bohaté zážitky, rozhodně tu nepočítejte s možností širokého „plužení“. Dál už pak v pohodě sjedeme až k základům bývalé chaty Alfrédka, kde je možnost si dát něco teplého do žaludku v místním kiosku. Pokračovat odtud můžeme po zelené i žluté značce k Mravenčímu sedlu a dále pak širokou lyžařskou cestou sjet vpravo pozvolným sjezdem až ke Žlutému potoku. Odtud je to již jen 2,5 km po červené značce na Skřítek. Tento celodenní okruh měří asi 20 km. Zajímavější variantou je sjezd z Mravenčího sedla po zelené značce dolů, lesem směrem na Žďárský Potok, kolem Medvědích skal až k rozcestníku U škaredé jedle. Odtud se ke Skřítku vydáme rovněž po červené značce kolem Podolského potoka. Tato trasa měří sice 23 km, ale přináší delší a rychlejší sjezd a větší romantiku.

Jeseníky jako nejvyšší moravské hory jsou zároveň druhým nejvyšším pohořím České republiky. Zahrnují oblast Hrubého a Nízkého Jeseníku, Rychlebských hor, Králického Sněžníku a území Zlatohorské a Hanušovické vrchoviny. Centrální oblast Jeseníků tvoří Hrubý Jeseník, který je téměř celý součástí chráněné krajinné oblasti, zahrnující významné přírodní lokality: NPR Praděd s vrcholem 1492 m, NPR Šerák-Keprník a NPR Skřítek.

Na podnebí má vliv nadmořská výška a orientace svahů proti převažujícím západním větrům. K hlavním nástupním místům lyžařských tras po Jeseníkách patří Skřítek, Malá Morávka, Karlov, Červenohorské a Ramzovské sedlo a Staré Město pod Sněžníkem.

Foto: trek

Lyžařské trasy jsou na území Hrubého Jeseníku vyznačeny v terénu pásovým značením v barvě červené, modré a zelené s okrajovými pásky oranžové barvy; mimo toto značení je možné při výletech na běžkách využívat i letního turistického značení, od kterého se zimní trasy jen výjimečně odchylují.

Motorest Skřítek e-mail: ubytovaniskritek@jeseniky.com

Tel. +420 608 813 889

Hřeben Ztracených kamenů s panoramatickými výhledy,Jelení hřbet, Ovčárna, zřícenina Rabštejn

Doporučené mapy : Zimní turistická a lyžařská mapa JESENÍKY 1 : 50 000,

vyd. SHOCART

Hrubý Jeseník č. 55 1 : 50 000, edice KČT

Poslední aktualizace: 18.7.2015
Autor: trek

Sobotín

Příspěvky z okolí Na běžkách za krásami zimních Jeseníků

Nad údolím Merty
Trasa mírně vycházková využívá z části neznačených lesních cest a loveckých chodníků. Výchozím místem je rozcestí s označením Klepáčov silnice, což je odbočka lesní cesty z hlavnísilnice č. …
Netradiční trasa pod částí hlavního hřebene Hrubého Jeseníku. Doporučuji spíš běžkařům turistům a větší skupině – je možné, že si stopu budou muset lyžaři udělat sami. Nástup na trasu je u rozcestníku nad Klepáčovem u silnice č. 11, můžeme sem dojet třebas od skřítku podél svodidel, nebo od autobusové zastávky Klepáčov -myslivna. Najdeme tu rozcestníky Cyklotrasy zelené č. 6189 a k tomu i směrovník lyžařského značení SCR…
Klepáčov - dřevěná kaple svatého Jana Nepomuckého
Klepáčovská kaple sv. Jana Nepomuckého byla postavena v roce 1783, kdy její stavbu inicioval místní rychtář Antonín Langer. Jedná se o celodřevěnou stavbu na kamenném základu, střecha je kryta štípaným šindelem. N…
Lyžařský areál disponuje 4 vleky:- největší vlek o délce 490 m, na červené, technicky zasněžované sjezdovce o délce 530 m a s převýšením 110 - vlek s osvětlením pro večerní lyžování (330 m) a s převýšením 75 m, …
Nejlépe autobusem na Skřítek. lépe však nad Klepáčov, dá se vystoupit u zastávky u hájovny, těsně pod Skřítkem.  Jedeme běžkovat, takže zimní výbavu sebou. Občerstvení a ubytování je možné na nástupu např. Motorest na Skřítku, nebo v Klepáčově, chata Ztracenka, bufet u sjezdovek aj., cestou toho moc není, maximálně chata Brněnka v Sdmidvorech, pak až v Koutech nebo Loučné, ale tam je toho tolik, že hlad nehrozí, nejlépe …
Druhý den je neděle, budíme se v 5 hodin ráno, dnes vyrážíme na Sedlo Skřítek. Na rozhraní Hrubého Jeseníku a Hraběšické hornatiny se nachází Sedlo Skřítek ve výšce 867 m. n. m.…
Víceméně kapesní, ale pěkný skiareál najdeme v Klepáčově pod sedlem Skřítek v Hraběšické hornatině. Díky tomu, že středisko leží u hlavní silnice č. 11 Praha – Ostrava 20km od Šumperka. Ve…
Nenápadný potůček je levostranný přítok Merty. Pramení pod západním svahem Pecného pod vekou hřebenovkou Hrubého Jeseníku. Název naznačuje, že nedaleko pramene najdeme známé skalisko Ztracené kameny. V počátku pot…
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze Skřitku po zelené značce směr Ztracené kameny – Pecný – Jelení studánka - bývalá turistická chata Alfrédka (žlutá souběžně …
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u nezáživných televizních pořadů. Naštěstí to nemáme do hor zas tak daleko a některé trasy jsou tak akorát na odpoledne po třebas poněkud dřívějším obědě. Jednou za takových je nakonec i oblíbená trasa na Skřítku do hospody u zříceniny Rabštejna. Jakmile…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v Jeseníkách. Navíc pro pamětníky nese i jistou dávku nostalgie – po části trasy se kdysi jezdil slavný, dnes už neexistující…
Ač by podle pohledu do kalendáře měla zima končit, zas tak moc to na velké oteplení nevypadá. Sice už jeden březnový víkend jaro hodně připomněl, zase přišlo ochlazení a na horách, hlavně…
V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením příznivějších okolností přece jen ve vyšších polohách něco zůstává, tak se nabízí zase občerstvit paměť a zajet do míst, které jsme loni na…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až divím. Sice pamatujeme doby, kdy Martin přijížděl na bílém koni pěkně podle rozpisu, tedy v termínu kolem 11.11. To sice už dávno neplatí. Ž…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a nakonec i brzkoranní telefonát, že nám na dům v Bludově spadl strom ze zámeckého parku přeci jen nutí přehodnotit zamýšlené záměry. Běžky tedy odložíme, naštěstí po ohledání katastrofy na místě není škoda tak drastická. Víc to odskákala sousedova…
Prozatímní většina ledna (2019) se nesla ve znamení častého sněžení, větru a střídání chladnějšího a teplejšího počasí. Myšlenka, že půjde běžkovat i přímo kolem našeho bydliště tak vzala za své…
Hřebenová trasa Hrubého Jeseníku je všeobecně uznávaná jako nejhezčí výletní trasa i jako jedna z nejnáročnějších. A to nejen díky poměrně náročným výstupům (zejména na nástupech), ale pak…
Další z dluhů, kde má noha ještě nevstoupila je severovýchodní okolí Skřítku v Jeseníkách. Věnujeme mu tedy jeden víkend. Na Skřítek přijíždíme již po tmě kvůli bouchlé pneumatice a problému s…
Když v nadpisu uvádím, že jde o trošku jinou hřebenovku, než tu klasickou, platí to jen z části. Té klasické se to skutečně týká, druhá část je sice méně klasická, ale z části to vlastně hřebenovka je taky. Výchozí místo je pro tentokrát Skřítek, respektive parkoviště u motorestu. Nejen kvůli restauraci (kam nás teď beztak nepustí), ale i kvůli tomu parkovišti a faktu, že tu zastavují místní i dálkové autobusové linky, takže…
Něco kolem 10.30-ti vyrážíme ze Skřitku po zelené značce směr Ztracené kameny – Pecný – Jelení studánka - bývalá turistická chata Alfrédka (žlutá souběžně s červenou) – Pod Josefínkou …
Hrubý Jeseník tvoří výraznou hranici mezi Moravou na jihu a Horním Slezskem na severu a východě. Spojení přes hory v hlavních směrech zabezpečují tří horská sedla. Na severozápadě to je…
Turistické značení: Skřítek – Hvězda po zelené Tz, Hvězda – Rabštejn červená Tz se žlutou, Rabštejn – Skřítek modrá Tz. Náročnost: Trasa je nenáročná Popis trasy: Ze Skřítku se vydáváme p…
Názvoslovné peripetie, které přinesl odsun německého obyvatelstva po 2. světové válce celkem dobře dokumentuje celkem dobře známá lokalita Ztracených kamenů na Velké hřebenovce Hrubého Jeseníku. U značkařů jsme mě…
Pod Ztracenými kameny je rozcestí žluté a zelené turistické trasy a nachází se na jižním úbočí vrcholku Ztracené kameny ( 1250 m.n.m.), který se zvedá severovýchodním směrem nad motorestem Skřítek. Rozcestník je…
Že se i nepříjemná náhoda může proměnit v celkem pěknou procházku se dá demonstrovat na popisované trase. V podstatě jsem si to onehdy zapříčinil menší nehodou, na Skřítku mi ujel autobus…
Rozcestí turistických tras se nachází na hlavní cestě přes Jeseníky. Je zde často navštěvovaný motorest Skřítek. Po žluté turistické značce se dostane kolem, dnes již vyhořelé chaty…
Východiskem naší cesty je motorest na známém sedle Skřítek, které odděluje Hrubý Jeseník od Hraběšické vrchoviny. Začínáme tedy v nadmořské výšce nějakých 874 metrů. Té můžeme dosáhnout za pomoci automobilu, motoc…
Zajímavý kvarcitový skalní výchoz s balvanovými proudy v jihozápadním úbočí hory Pecný (Pec). Skála je tvořena devonským kvarcitem, pokrytým šupinkami chloritoidu. Skála je přístupná po zele…
Vrchol Pecný ( 1334 m.n.m.) je součástí pohoří Hrubý Jeseník a zvedá se severovýchodním směrem od motorestu Skřítek. Severním směrem od Pecného je Břidličná hora ( 1358 m.n.m.) a jižním…