Litovelským Pomoravím k Čertovu mostu

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Průjezd Litovelským Pomoravím je naší pravidelnou, většinou Jarní, aktivitou. Litovelské Pomoraví je od roku 1990 Chráněnou krajinnou oblastí, nacházející se v okolí meandrů řeky Moravy mezi městy Olomouc a Mohelnice. CHKO tedy zasahuje do okresů Olomouc a Šumperk.

CHKO Litovelské Pomoraví patří mezi místa příjemná a atraktivní současně. Zejména v jarních měsících, tedy před tím, než je zde turista obtěžován nadstandardně vysokým počtem komárů.

Pod CHKO spadají nejen meandry řeky a okolní lužní lesy, ale toto území významného mokřadu je chráněno i jako ptačí oblast.

Foto: markyz63

Kromě krásné krajiny a zajímavé přírody se zde nachází i mnoho historických památek – včetně mých oblíbených smírčích křížů - a romantických staveb, a to i v případě, že tradičně vynecháváme město Olomouc.

Výhodou této oblasti je i fakt, že oproti celorepublikovému průměru je zde vyšší teplota a méně srážek. Méně zdatný cyklisté a turisté jistě ocení takřka nulové převýšení.

Ze Šumperka (nebo Zábřehu) jedeme vlakem do Štěpánova (nebo Hlušovic) a odsud přes Horku, Litovel a Mohelnici na kole domů do Šumperka. Tento cyklovýlet většinou představuje ujetou vzdálenost kolem 90 kilometrů. Při pěší turistice se zde dá nalézt množství tras v rozsahu do 20 km.

Foto: markyz63

Vzhledem k tomu, že se jedná o akci, více méně, tradiční a my jsme, v podstatě, skupinou konzervativců, volíme i tradiční místa k napojení a nasycení. První zastávkou je vždy „Lovecká chata“ u Horky nad Moravou. Tady je to ale většinou jen o pivu, kávě nebo polévce a pohledu na koníčky. Hlavní menu nás čeká až v centru CHKO, tedy v Litovli. A zde volíme příjemné posezení v penzionu s hospůdkou „U starého mlýna“. A jak jsme začali, tak i končíme. Občerstvení i pohled na stáda koní nabízí také penzion Vila Háj v Třeštině.

Pobyt v Litovelském Pomoraví zahájíme tradičně pokoukáním na koně a jiné zvířectvo u Lovecké chaty, kde nás čeká i první občerstvení. Poté vyrážíme do hlavní částí CHKO kolem řeky Moravy a pštrosí farmy směrem na Litovel.

Bývalé královské město nabízí spoustu historických památek, včetně nejstaršího kamenného mostu na Moravě. Tentokrát se ale zastavíme pouze na náměstí Přemysla Otakara a u nedalekého Sochova domu, kde spolucestujícím ukážu pozůstatky litovelské renesance. Pak už jen oběd dle vlastního výběru a pokračujeme dál. Tentokrát směrem na Mladeč, kde nehodláme navštívit místní krápníkové jeskyně, ale romantickou stavbu zvanou Čertův most.

Čertův most je jednou z památek, vybudovaných na panství Lichtenštejnů počátkem 19. století. Jedná se o uměle sklenutou skalní bránu.

Foto: markyz63

A když už jsme tady, přidáme si „prohlídku“ nedaleké Jeskyně Podkova, pozoruhodné chodby ve svahu Třesína.

Potom už nás čeká jen cesta do Šumperka. Kombinujeme lesní cesty i méně frekventované silnice a přes Moravičanya Mohelnici dorazíme do obce Třeština. Zde dáme tradiční občerstvovací pauzu, zastávku u krásné vodní elektrárny (dílo žáků pana Kotěry) a po hrázi jedeme dál. Poslední zastávku na ono známé „chodníčkové“ dáme v Dolních Studénkách a je večer …

Veškeré navštívené přírodní a historické památky měly volný vstup. V nejbližším okolí naší trasy se nacházejí Mladečské jeskyně (vstupné a ceník na internetových stránkách jeskyní) i několik zámků. Informace o zámku v Úsově naleznete na internetových stránkách šumperského Vlastivědného Muzea, zámek Nové Zámky je dnes sociálním zařízením a pro veřejnost je nepřístupný.

V navštívených podnicích jsou ceny „běžné“, i pro běžného turistu naprosto akceptovatelné.

Poslední aktualizace: 28.12.2012
Litovelským Pomoravím k Čertovu mostu na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Litovelským Pomoravím k Čertovu mostu

Nové Zámky
Zámek Nové Zámky stojí v rozsáhlém lesním komplexu na levém břehu řeky Mo…
Osada se zámkem Nové Zámky, místní část Mladče je 22 km sz od…
Západně od Litovle (asi 5 km) navazuje na komplex lužních lesů romanticky…
Každoročně zaplavuje Litovelské pomoraví záplava sněženek. Je to ideální místo na jarní procházku. Můžeme výlet spojit s návštěvou nějakého oblíbeného místa v pomoraví - například chrámu přátelství a nebo obelisku. P…
V divné době, která toho zase až tak moc neumožňuje, je důležité si…
Jeskyně Podkova
Tato jeskyně je jedna z několika nalezených malých jeskyní v Mladečském…
Vlakem tam, na kole zpátky. Již téměř povinností je mezi spoustou…
Jedeme (či jdeme) si prohlédnout přírodní památku Třesín. Tu najdeme…
Rovinatým územím v srdci Hané, rozkládajícím se kolem řeky Moravy…
Ačkoliv nejznámější moravské jeskyně nacházíme v oblasti, které se říká Moravský kras, oblast Moravy je bohatší i na další jeskyně. A celkem nedalek…
Tato chráněná oblast se rozkládá převážně v údolní nivě přirozeně…
Nedaleko královského města Litovel se nachází vesnička Nové Zámky, které…
Mladečské jeskyně se nacházejí na západním okraji obce Mladeč u Litovle v…
Mladeč je víska na okraji CHko Litovelské Pomoraví, nedaleko vesnice vede Hanácká dálnice R35 z Olomouce do Mohelnice, z Litovle do Mladče dnes vede…
Jeskyně na Olomoucku - Mladečské jeskyně
Na rychlostní silnici Olomouc-Mohelnice sjedete na 248km a na následném kruhovém objezdu se vydáte směrem na Mladeč. Po pár…
Toto velké turistické rozcestí se nachází na návsi v obci Mladeč, asi 8 km od centra Litovel. Jedná se o rozcestí dvou turistických…
Pomník padlých z 1. světové války v Mladči najdeme ve svahu, který míří od návsi přes koleje k návrší Skalka (kde je jeden z…
Mladeč je všeobecně známý díky krasovým jeskyním v podzemí vrchu Třesín. Vlastně i díky ním patří k nejstarším obydleným místům v…
Nedaleko historického města Litovel se v krasové oblasti mezi obcemi…
Jeden z přibližně tří desítek smírčích křížů olomouckého okresu najdete také nedaleko osady Nové Mlýny. Jedná se o kříž v mnohém…