Znojmo

Znojmo se rozkládá na levém břehu řeky Dyje v západní části Dyjsko-svrateckého úvalu. Okolí Znojma je známé pro  značné množství vinic, ovocných sadů a také je město považováno za bránu do národního parku Podyjí.  Mezi nejdůležitější památky Znojma patří: rotunda Sv. Kateřiny, chrám Sv. Mikuláše, historické podzemíLoucký klášter a Znojemský hrad.

Tipy na výlety / Trasy   Zámek Vranov nad Dyjí Mapy Znojmo

Jako výchozí bod nám poslouží vlakové nádraží v Moravském Krumlově (trať
244), kde nastoupíme na modrou pěší trasu, a této značky se budeme držet
v celé délce výletu.

Nejprve se vydáme po menší silnici, poté odbočíme vpravo kolem krásného
kostela sv.Floriana a klesáním po lesní pěšince přijdeme do centra samotného
Krumlova. Dále pokračujeme kolem zámku, po zpevněné cestě podél říčky a
po mostku přes ni, až vystoupáme do malé osady Rokytná. Odtud opět
klesáním k rezervaci Krumlovsko-rokytenská step, kolem vodopádu a lesní
cestou podél menších skalních útvarů k rozcestí Pod Budkovicemi.

Odtud už můžeme spatřit pozůstatky tvrze na kopci v Budkovicích, přes mostek
přejdeme říčku na opačnou stranu a po pár set metrech opět přejdeme na stranu
původní, projdeme menší chatovou osadou a stoupáním po lesní cestě přijdeme
až k železniční trati k bývalé zastávce Budkovice.

Stále pokračujeme po pravém břehu říčky Rokytné lesem až k Němčické hájovně, a odtud přes luka a pole už je to jen co by kamenem dohodil na vlakové
nádraží v Ivančicích.

Pod přírodní park Rokyrtná (dříve Zóna klidu) spadá zejména údolí meandrujícího
toku řeky Rokytné s četnými slepencovými skalními útvary, jsou zde zastoupeny
vzácné bylinné druhy.
Kostel sv.Floriána je barokní památkou s místem dalekého rozhledu na celý Moravský Krumlov. Samotné město je proslaveno zejména plátnem Alfonse Muchy "Slovanská
epopej", které je od roku 1963 vystaveno v Rytířském sále zdejšího rozlehlého
zámku.
V Budkovicích na vysoké ostrožně nad řekou Rokytnou jsou zbytky tvrze pocházející
přibližně z poloviny 13. století. Podle pověsti odtud vedla tajná chodba na zámek
v Moravském Krumlově.

Neznačená odbočka k malému vodopádu

Na začátku i na konci trasy je hodně možností k občerstvení, v jejím průběhu však
ne. Bude lepší vzít si něco malého s sebou. V Ivančicích jsou restaurace soustředěny
zejména v okolí náměstí.

Skály, divoká příroda, hluboké bukové lesy, stále se kroutící říčka...
Na tomto místě má člověk pocit, že je zcela mimo civilizaci, ač města jsou nedaleko.

Železniční zastávka v Budkovicích je stále platným tarifním bodem, avšak ani jeden
vlak zde nezastavuje, proto ji do svého plánu výletu nijak nezahrnujte.
Trasa vede vlhčí oblastí, je lepší se sem vypravit v běžném počasí, určitě ne
po dešti nebo v období tání sněhů.

Renesanční zámek v Krumlově je otevřen IV-X denně mimo pondělí, vstupné bylo
50 Kč a 25 Kč pro děti.

Koryto říčky Rokytné

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte
na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození
kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem),
abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře
na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku
v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 14.3.2009
Autor: Sheriff

Moravský Krumlov

Příspěvky z okolí Křížem krážem údolím říčky Rokytné

Moravský Krumlov - Městské informační centrum
Městské informační centrum bylo zřízeno v roce 2000 jako součást Městského kulturního střediska. Nachází se v prvním patře Knížecího domu na Náměstí T. G. Masaryka 40 (vstup z průchodu objektu),  odpovědná pracovnice MIC Marie Makovičkováprovozní doba: Po - pá : 8.00 - 11.00, 12.00 - 16.00, v době konání výstav So : 9.00 - 12.00, Ne : 14.00 - 16.00  tel.: 515 32 10 64, 725 579 923,…
Cyklus dvaceti monumentálních pláten vznikal v letech 1910 - 1928. Muchovým přáním bylo, aby Slovanská epopej stala poučením z historie pro budoucnost a působila jako duchovním obnova pro…
Ve středověku zdejší hradby obepínaly celou historickou část města. Do dnešní doby se dochovaly v několika dílčích částech. Nejsouvislejší pás lze vidět v ulici Pod hradbami, ze které se brankou v hradbách dá projít přímo do historické části města. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.83 Okolí Brna-Ivančicko, GOL 1:25 000 Moravskokrumlovsko
  Hlavní náměsti v bývalém historickém centru má obdélníkový tvar o rozměrech přibližně 100 m x 50 m. Na užší a východní straně se na jeho okrajích nacházejí parkoviště, jižním koncem rynku prochází hlavní komunik…
Tento nový areál autobusového nádraží se nachází u řeky Rokytné za městskými hradbami na Dvořákově ulici. Odjíždí odtud všechy dálkové autobusové spoje a spoje směřující do obcí…
  Narazíme na něj na Palackého ulici, v historickém jádru severně od náměstí T.G.M. Farní kostel je od nepaměti obklopen městským hřbitovem, před ním se na západní straně nachází zachovaná Lichtenštejnská hrobka…
Raně gotický přemyslovský hrad, který ve 40. letech 13. století střežil vstup do Moravského Krumlova, stojí nad mohutným meandrem řeky Rokytné. V letech 1425 - 29 drželi Moravský Krumlov Husité. V roce 1447…
Turistické rozcestí Moravský Krumlov
Moravský Krumlov je šestitisícové město rozkládající se kolem dvojitého meandru hlubokého údolí řeky Rokytné. Zdejší turistické rozcestí se nachází v jeho historickém centru na Masarykově náměstí naproti objektu místní pošty. Prochází tudy modře značená turistická cesta a začíná či končí zde dálková žlutě značená 52 km dlouhá turistická magistrála vedoucí údolím řeky Rokytné přes obce Rybníky, Tulešice,…
  Na největší renesanční dominantu Moravského Krumlova se nám otevřel pohled už z jiné městské dominanty – kaple sv.Floriána. Jenže když jsme se k zámku konečně dostali, nezbylo nám než okolo monumentální stavby obcházet jako mlsní psi, neboť dovnitř jsme se nedostali. Po neblahém odsunu Muchovy Slovanské epopeje do máťušky Prahy zámek nezeje prázdnotou, neboť jsou v něm vystavena…
  Páteční večer utekl neskutečnou rychlostí – rozhodli jsme se totiž zítra, první dubnovou sobotu, vyrazit na výlet někam, kde jsme ještě nebyli. Jana ale každý můj návrh vetovala a nakonec jsme se shodli až na…
Renesanční zámek Moravský Krumlov patří mezi významné dominanty stejnojmenného města v Jihomoravském kraji. Zámek je otevřen od června do října denně mimo pondělí. Na moravskokrumlovském zámku je v rytířském sále …
Město se nachází na rozhraní jihomoravských rovin a předhůří Českomoravské vrchoviny. Je obtékáno řekou Rokytnou, který v těchto místech vytváří široký dvojitý meandr, který určuje i p…
Tento 80 m dlouhý mírně klesající klenutý cihlový tunel nechala zbudovat majitelka zdejšího panství kněžna Marie Eleonora v místě původního hradního příkopu, který byl zasypán roku 1772 v…
Město Moravský Krumlov má několik zajímavých historických památek. Při náletu roku 1945 bylo zničeno 383 domů, bohužel do základů. Věže zámku a u obou kostelů naštěstí zůstaly nepoško…
Založení této významné architektonické památky kláštera a kostela spadá do druhé poloviny 14. století, kdy zde působil řeholnický řád augustiánů. V době husitských válek byl klášter opuštěn a stavby byly pobořeny. Po mnohých dalších opravách postupně v klášteře působili řeholníci řádu piaristů a paulínů. Při požáru města v roce 1682 klášterní budovy i kostel vyhořely. Z původní gotické stavb…
Za moravskokrumlovským zámkem se nachází rozlehlý a pěkně udržovaný Zámecký park. V 17. století se jednalo spíše o lesní park, ale v pozdější době byl přebudován na klasický tzv. anglický…
  Nachází se na Klášterním náměstí v nejvýchodnější části historického městského jádra. Gotický klášter založil někdy po polovině 14.století poustevnický řád augustiánů. Jeho součástí byl kostel, který měl prý přes 50 m dlouhou loď. V husitských válkách byly obě sakrální stavby zle poničeny a na dlouho opuštěny. Obnovy se dočkaly až v roce 1634, kdy jejich zříceniny odkoupil Gu…
Je jedinou dochovalo památkou na bývalou zdejší židovskou obec. Nachází se na okraji horní části Zámeckého parku. Vchod je hned vedle autobusové Zastávky u kruhového objezdu. Zde na ploše 0…
Kopec Křížák je místo s Krásnou vyhlídkou na Moravský Krumlov. Je nedaleko kaple sv. Floriana, odkud je stejně hezký výhled, ale zde se přidávají i další přírodní hodnoty. Křížák je součástí národní přírodní rezervace Krumlovsko–rokytenské slepence (http://cs.wikipedia.org/wiki/Krumlovsko-rokytenské_slepence) a stojí na něm velký křesťanský kříž. Ke kopci se váže řada legend. Ke kopci nevede žádná značená turistická cesta,…
  Tohle moravské sídlo v jeho bezprostředním okolí krášlí oblouk mohutných načervenalých a zaoblených slepencových útesů, jimž dominuje skalní blok, korunovaný věžovitou sakrální stavbou. Od ní se na Moravský K…
  Slepenec je kámen, který laikovi připomíná rozbitý beton. Při detailnějším pohledu si ale jistě všimne, že je tento šutr tvořen valouny různorodých hornin. Moravskokrumlovské slepence jsou tvořeny hlavně…
Nepřehlednutelnou dominantu  Moravského Krumlova spatříte na kopci Florianek nad městem. Je to poutní barokní kaple svatého Floriana, ochránce před ohněm, který je po staletí patronem Moravského…
Městečko Moravský Krumlov leží asi 40km od Brna jihozápadním směrem a přibližně 45km severovýchodně od Znojma. Pokud pojedete od Ivančic, tak se Vám jako první naskytne pohled na vrch skaplí sv. Floriána. Jelikož …
Moravský Krumlov leží na Jižní Moravě, jihozápadním směrem od města Brna. Město najdeme u západního okraje Bobravské vrchoviny. Krumlovem protéká řeka Rokytná. Od severního okraje a východním směrem se rozprostí…
Jde o nejvýznamnější chráněné území na Moravskokrumlovsku. Je rozděleno na dvě samostatné lokality, z nichž první obepíná vlastní Moravský Krumlov a druhá leží na obou stranách řeky Rokytné m…
Kostel se zde poprvé připomíná v roce 1247, v této době byl zasvěcen sv. Hypolitu a patřil křižovníkům s červenou Hvězdou. Jako farní se uvádí až v roce 1535, kdy jej získává moravskokrumlovs…
Trasa začíná na vlakové nádraží v Moravském Krumlově. Odtud pokračuje po modré značce až k významnému poutnímu kostelu sv. Floriána, od něhož je jedinečný pohled na město. Okolo se…
K vodopádu vede modrá turistická značka (odbočka od značky mezi Moravským Krumlovem a Ivančicemi). Z Moravského Krumlova je to asi 5 km, z Rokytné asi 2 km, z Ivančic přibližně 10 km. Nejvhodnější dobou k navštívení vodopádu je období, kdy taje sníh, nebo po vydatnějších deštích, je totiž potřeba, aby bylo dost vody v potoce a vodopád tak byl mohutnější.
Výlet nás zavede do východní části znojemského okresu, na dolní tok řeky Rokytné. Z Brna sem vede železniční trať 244, kde je již zaveden IDS JmK (integrovaný dopravní systém), proto spojení…