Tipy a novinky Chaty a chalupy DěčínChaty a chalupy  Mapa Děčín

Děčín leží severovýchodně od Ústí nad Labem nedaleko statní hranice s Německem. Děčín leží na obou březích řeky Labe a je zde důležitý říční přístav, odkud lodi doplují až do Hamburku. Děčín vytváří pomyslnou hranici mezi dvěma chráněnými krajinnými oblastmi a to jsou Labské pískovce a České středohoří.

Trasy Děčín (128)
Děčínsko a Lužické hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Děčínsko a Lužické hory

Jedlová

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Jedlová  •  Fotografie (1)  • Foto: XMogy

Počasí nám letos moc nepřeje, tak jsme se rozhodli vyrazit na rozhlednu Jedlovou v Lužický horách kousek od městečka Jiřetín pod Jedlovou.

Jedeme hlavně za hezkou přírodou, klidem a samozřejmě si dáme v restauraci u rozhledny zaslouženou odměnu.

Rozhledna na Jedlové byla postavena roku 1891 a je 23m vysoká. K vyhlídce vede 123 schodů, po jejichž zdolání se vám naskytne překrásný pohled do širokého okolí. Vidět můžete Sněžku, Tolštejn, Milešovku, Jiřetín, Bezděz a další.

Jak už to tak v našem státě chodí, za svou dobu měla rozhledna, která je vybudovaná z místního kamene znělce několikrát namále. Naštěstí se jí podařilo z iniciativy lidí a Jiřetína pod Jedlovou zachránit. V roce 1993 byla rozhledna přidána na seznam kulturních památek. O dva roky později byla zrekonstruovaná i zdejší restaurace ze které se po čase stal hotel.

Ubytovaní jsme zde nebyli, ale jídlo nám moc chutnalo. Protože bylo hezké počasí, seděli jsme venku, což byla výhoda i pro děti, které chvilku neposedí (raději se prali o houpačky).

Na Jedlové se mi asi nejvíce líbila cesta nahoru. Jak se dalo čekat, kopec mi dal docela zabrat (nedá se říct, že bych byla vytrénovaný člověk), o to víc mě potěšily drobné zastavení nezbytné kvůli focení okolní krajiny. Je pravda, že Jedlová již bohužel nedělá čest svému jménu (rostou zde spíše smrky, nahoře buky), ale i tak se bylo na co koukat

Na Jedlovou se můžete dostat i autem. Na vrchol vede silnice a parkoviště je přímo u restaurace. Cyklističtí nadšenci mohou vyjet cestu na kole – nebylo jich málo, ale někteří měli už v půlce cesty evidentně dost. Každoročně se tu pořádají cyklistické závody, tak to nebude snad tak strašné.

Vstup na rozhlednu je zpoplatněn – není to ale žádná závratná suma.

Pokud se vydáte podívat se na Jedlovou, neměli byste zapomenout také na zřícenu hradu Tolštejn, který je kousek od hory.

Podobné příspěvky
Jedlová

Jedlová - aneb jak naráz vidět vodu Baltu i Severního moře. Samozřejmě tak dobrý rozhled ze 774 metrů vysoké hory zase není, ale mezi její největší zajímavosti patří, že voda ze severních svahů teče do Baltského moře, zatímco voda z jižněji položených svahů míří do moře Severního. Nejideálnějším řešením zdá se mi použít pro náš výlet spojení vlakem. Pokud vyrazíme z České Lípy, navrhuji jet až do Jiřetína pod Jedlovou, který byl v roce 1998 vyhlášen vesnicí roku, a tak stojí za to zjistit proč. Hned u vlakového nádraží položeného na severním okraji města na to nepříjdeme, zato v centru objevíme řadu míst, která stála za trmácení se vlakem. Informační středisko zbudované z autobusové zastávky a nabízející řadu turistického sortimentu, sportovní areál vybízející k pohybu zájemce o tenis, plavání, minigolf i golf, Kostel Nejsvětější Trojice a faru, údajně nejhezčí dům v Jiřetíně a přilehlém okolí, v které je muzeum věnované těžbě různých rud v okolí. Z náměstí vyražme po zelené značce, která nás nejprve vyvede na Křížovou horu dominující pohledu na Jiřetín od vlakového nádraží snad více než samotná Jedlovka. Na její vrchol vede křížová cesta z jedenácti výklenkových kaplí. Možná není bez zajímavosti, že hora je z velké části vydolovaná, neboť se zde nacházela ložiska olova, cínu, ba i stříbra. I této skutečnosti obyvatelé Jiřetína využili a znovu zpřístupnili štolu svatého Jana Evangelisty o délce 360 metrů. Po zelené půjdeme ještě asi dva kilometry, než přejdeme na červenou. Na této trase se zpočátku dost unavíme, neboť vede přímo po sjezdovce. Poslední kilometr je už v pohodě, neboť cesta se klikatí po obvodu hory. Přitom uspěšně zjišťujeme, jaký je to krásný výhled do Německa, a marně se ptáme, proč se kopci říká Jedlová, když zde není vidět jediná jedle a většina ostatních jehličnanů je silně poznamenána imisemi. Kdyby kopce dostávaly svá jména teprve ve 21. století, leckterý by byl Holým vrchem či Lysou horou. Po letech ničení však přece jen aspoň vrcholek doznal změn a nás může příjemně překvapit už opět fungující hospůdka s rozhlednou nabízející za dobré vyditelnosti jeden z nejlepších výhledů v oblasti. Škoda jen, že daní civilizaci jsou i různá telekomunikační zařízení. Návrat lze snadno vyřešit, když sestoupíme po červené jižním směrem, kde na úpatí kopce narazíme na zelené značení, jež nás po klidné lesní cestě dovede do vlakové stanice Jedlová. (vlak, 9 km pěšky) https://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/vrch-jedlova

Poslední aktualizace: 27.2.2010
Autor: XMogy

Jiřetín pod Jedlovou

Příspěvky z okolí Jedlová

Jedlová hora
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu a Tolštejn na 3. nejvyšší horu Lužických hor. Procházka nám nabídne krásné výhledy na okolí Lužických hor. Jedlová hora 774 m.…
V roce 1905 byl na vrcholu postaven pomník věnovaný velkému německému básníku Friedrichu Schillerovi. Horský spolek tímto způsobem vzpomněl stého výročí básníkovy smrti. Pomník je sestaven z kamenů, které věnova…
vlakem, na kolene, nebo pěšky... cílem je Jedlová hora 774 m. n. m. na jejím vrcholu je 23 metrů vysoká rozhledna s překrásným výhledem, příjemný výstup, dobrý tip na výlet Jedlová hora (Lužické hory)(774 m.n.m.) …
Proč přenechávat hory v zimě jen lyžařům, když nabízejí dostatek atraktivních cílů i pro pěší turisty? K lákadlům, ke kterým je vyšlápnuta cesta i za největší sněhové nadílky, patří třetí nejvyšší vrch Lužických hor - hora Jedlová. Přestože dny jsou stále ještě příliš krátké, můžeme si přispat a použít vlak o půl desáté jedoucí směrem na Rumburk z českolipského hlavního nádraží přes Střelnici a Nový Bor.…
Tento tip na výlet nás zavede do vysoce atraktivní lokality Lužických hor a nabídne nám nejen čarokrásnou přírodu, ale také sakrální památky, mezinárodní výhled z vrcholu kamenné rozhledny…
Nenáročná trasa veducí na vrchol Jedlové hory ( rozhledna, horská chata s hospodou, venkovní sezení, půjčovna koloběžek, lanová dráha....) a dále okolnimi lesy kolem pily ve Chřibské až k nádraží v Rybništi.stále …
Lužické hory jsou neprávem dost turisticky opomíjený kus překrásné, ještě ne příliš lidskou rukou poničené přírody. Udělejme si dnes menší výlet za poznání jejich krás. Do malého nádražíčka Jedlová se dostaneme buď od České Lípy, Rumburka, nebo Děčína. Už to je raritou. Malé nádraží obklopené kolem dokola lesy, široko daleko žádná osada a je tu důležitá železniční křižovatka…
Další z tras, která vás provede krásami Lužických hor a konkrétně mikroregionu Tolštejské panství. Tak si ji užijte, navštívíte Jedlovou horu (774 m.n.m.), Křížovou horu a Kozí farmu Žofín, kde si můžete zakoupit …
Ze stanice Jedlová přes hrad Tolštejn a Jedlovou horu do Jiřetína Vlak nás doveze do stanice Jedlová, odkud nás vede zelená značka Tolštejnskou cestou, lesem mírně do kopce až k rozcestníku, odkud pokračujeme neznačenou cestou na Tolštejn. Vyjdeme z lesa a otevře se nám pěkný výhled do údolí. Před námi je hrad Tolštejn. Tolštejn je zříceninou středověkého hradu, který se poprvé připomíná roku 1337. Nahoru vedou železné sch…
Jedlová je rekreační osada, ležící na severním svahu hory Jedlové asi 1,5 km jihovýchodně od Jiřetína. Ještě v roce 1731 zde stála jen osamělá vrchnostenská hájovna, patřící ke …
Mohutná znělcová kupa Jedlová (774 m) je po Luži a Pěnkavčím vrchu třetí nejvyšší horou Lužických hor. Pojmenována byla podle mohutných Jedlových lesů, které ji pokrývaly ještě v roce 1890, kdy byly po…
Jedlová nádraží,odtud po turistické zelené a červené lesem na Tolštejn,odtud po červené na Jedlovou a zpět na nádraží. Zřícenina Tolštejn, vyhlídková věž Jedlová. Nádražní restaurace…
Vlakové nádraží v Jedlové, je svým způsobem unikátní. Obklopené ze všech stran lesy, široko daleko skoro žádná obývaná budova a přeci se zde křižují tři významné železniční tratě, takže si můžeme vybrat, odkud do Jedlové pojedeme,- zda z České Lípy,Rumburku a nebo Děčína. Hned za nádražní budovou narazíme na turistický ukazatel. Zvolíme si cestu, značenou zelenou turistickou…
Pěší výlet k rozhledně Jedlová v Lužických horách.Výšlap na vrchol jsem tentokrát zvolil od severu,od žst.Chřibská po červené Tz.Trasa vede převážně lesem po zpevněné cestě a až za osadou Jedlová je poměrně strmé …
Naše několikadenní cesta do Lužických hor začínala na hradě Tolštejně. Ten jsme si vybrali jako místo, ze kterého budeme vyjíždět na naše cesty tímto pohořím. Bývá zvykem alespoň zhruba popsat jeho historii. Byl p…
Jedna z velmi povedených tras, vedoucí od zříceniny středověkého hradu Tolštejn (první zmínky již z první poloviny 14.století, kdy byl významným a mocným opěvněním), přes Lesné při silnici vedoucí na Nový Bor, a po té už pomalé strmé stoupání až k samotnému nejvyššímu vrcholu Lužických hor. Odsud po té nádherný výhled do dalekého okolí.
Hrad Tolštejn
Soutěž 2 body
Nádherná zříceni v malebném kraji, kde najdem spoustu turistických tras a cílů. Hned na protějšim kopci je rozhledna Jedlová. Jak na Tolštejně, tak i na Jedlové je celoročně otevřena…
Vaším cílem víkendového či dovolenkového času může být třeba právě zřícenina středověkého hradu Tolštejn, nachází se v Lužických horách, dostanete se k němu, autem, na kole, pěšky.... Hrad Tolštejn (původně byl z…
Vyjely jsme z Jiřetína pod Jedlovou kde v místním informačním centrum nám poradily cestu na zříceninu hradu Tolštejn(670m). Jedeme autem po úzké asfaltové silnici, až pod hrad. Dobré občerstvení je možno přímo na …
Jiřetín pod Jedlovou je nevelké městečko při severní části Lužických hor, dostaneme se tam po silnici I./9. Jiřetín byl založen v roce 1554 jako hornické město Jiřím ze Šlejnic, po kterém získalo i jméno. V okolí se našly ložiska stříbrné rudy, Jiří ze Šlejnic, pán na blízkém hradě Tolštejn, střežící zemskou stezku do Žitavy a Lužického Šestiměstí, sem přizval horníky ze Saska…
Dnešní výlet začneme v železniční stanici Jedlová. Dopravit se sem lze přímým vlakem z Děčína, Rumburka nebo České Lípy. Rychlíky sem jezdí rovněž z Kolína nebo Mladé Boleslavi. Od samotného nádraží vyrazíme po žl…
Jak se přelomí v lednu letopočet, povětšinou brzy (kromě přemítání nad daňovým přiznáním) s dostaví i příjemné očekávání, kam že nám Miluška naplánovala srpnový zájezd. Když si vezmu, že …
Malý Stožec je výrazný znělcový vrch (659 m), ležící asi 1,5 km jihozápadně od hory Jedlové, s níž je spojen širokým sedlem. Na protáhlém temeni a svazích kopce jsou četné divoce rozeklané skál…
Jiřetín jak název napovídá leží pod Jedlovou horou, která je součástí Lužických hor. Městečko najdeme v Severních Čechách, jihozápadně od Vansdorfu. Jiřetín je pohorské městečko hojně…
Při našem pobytu v Lužických horách jsme navštívili i některá místa v jejich podhůří. Jedním z nich bylo i bývalé hornické městečko Jiřetín pod Jedlovou. K němu bezesporu patří i nedaleké poutní místo na Křížové h…
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu a Tolštejn na 3. nejvyšší horu Lužických hor. Procházka nám nabídne krásné výhledy na okolí Lužických hor. Vsutpné na rozhlednu na Jedlové cca 30…
Když už jsme se konečně dostali na pár dní do Lužických hor, chtěli jsme pochopitelně navštívit jejich nejvyšší vrcholy. Čtvrtý nejvyšší Klíč se nám povedl hned po příjezdu (viz zde), druhý …
Když se zamyslíme nad tím co vlastně znamená označení domorodec, tak to je člověk či človíček, který žije na určitém místě této planety a je tam doma a nenechá na svůj domov dopustit a miluje ho. Tak přesně za ta…
Trasa tohoto výletu začíná na nádraží ve Když konečně sejdemeSvoru, které leží na železniční tratí mezi Českou Lípou a Rumburkem. Tato obec se rozkládá v údolí, kterým protéká potok Bobrava, označovaný také jako B…