Jedlinka - dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany panny Marie

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky, zastavit se v historicky zajímavých městech, ale také chceme vidět co nejvíc zdejších typických dřevěných kostelíků. Právě v okolí cesty z Bardějova do Svidníku je jich hned několik.

Tato vesnice leží téměř na trase Bardějov - Svidník. Za Zborovem, po projetí obcí Smilno je nutno dávat pozor na odbočku k Jedlince. Je to skoro na konci světa, dál už silnice nikam nejede. První písemná zmínka pochází z roku 1567.

Mezi nejvzácnější zdejší památky patří dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany panny Marie z roku 1763. Je věnován byzantskému svátku Přesvatá Bohorodička Ochránkyně, která ochraňuje zem proti útokům zlých duchů i proti neštěstí. Podle historických pramenů byl na toto místo převezen z Polska po té, co zdejší kostel ze 17. století byl zničen.

Je to typický rusínsko-ukrajinský trojdílný dřevěný chrám, skládá se ze svatyně, chrámové lodi a předsíně, zvané babinec. Dříve ženy nesměly do chrámové lodi, museli zůstat v předsíni. Každá část má svoji věž. V hlavní chrámové věži jsou tři zvony, proto jsou na věži vyřezány zvukové otvory ve formě trojúhelníku. Střecha i věže jsou pokryty šindeli.

Vyjímečností tohoto kostela je téměř zachovaný původní interiér z období vzniku stavby. Barokní ikonostas se čtyřmi řadami ikon je z konce první poloviny 18. století, vymaloval ho malíř z nedalekého Bardejova. Některé ikony jsou dokonce ze 17. století, pohár je z 1. poloviny 18. století a liturgické knihy psané cyrilikou ze 17. století. Dokonce i dveře mají původní kování.

Ikonostas vč. dvojdílných carských dveří byl zrestaurován v roce 1987. Je ozdoben ve dřevě vyřezávanými rostlinami a vinnou révou. Poslední kompletní restaurování celého kostela proběhlo v letech 2000 a 2001. Kostel je národní kulturní památkou Slovenské republiky.

Obcí jsme projížděli, jen jsme se na chvilku zastavili. Jedli jsme v Bardějově - v restauraci těsně vedle infocentra.

My jsme bohužel viděli tento kostel pouze zvnějšku. Zajímavé jsou "bambulky", kterými jsou věžičky zakončeny. Je pravda, že to není ojedinělý případ. S podobnými jsme se později také setkávali.

Na dveřích je uveden kontakt na paní, která umožní prohlídku tohoto kostelíka. My jsme zde byli až večer po 18. hodině a už jsme nechtěli nikoho takhle pozdě někam tahat. Interiérů jsme viděli dost a snad ještě uvidíme. Proto ani nevíme, jak je to se vstupným. Zpravidla se platí od 1 do 3 Eura nebo se může také jen přispět do kostelní pokladničky.

Poslední aktualizace: 22.9.2015
Jedlinka - dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany panny Marie na mapě

Příspěvky z okolí Jedlinka - dřevěný řeckokatolický kostel Ochrany panny Marie

Varadka - dřevěný Kostel Ochrany Přesvaté Bohorodičky
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Je druhým nejvyšším vrcholem Bílých Karpat a nejvyšším vrcholem podcelku…
Na začátku 20. století působilo na území Slovenska 130 lázní. Dnes jich…
Zrúcanina hradu nazývaného aj Makovica,ktorý leží na zalesnenom kopci…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Bardejovské Kúpele sa nachádzajú na severo–východe Slovenska, v N…
První zmínka je z roku 1247.Od 15 století pravidelné léčebné koupele…
Svidník, okresné mesto na severovýchode Slovenska a zároveň mesto, kde sa…
Skanzen rusínské lidové architektury. Autem: omezený počet parkovacích…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Půl tisíciletí stojí v hervartovských v kopcích na půl cestě mezi …
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Nejschůdnější přechod, 502 m, v pohraničním hřebenu karpatského oblouku, …
Jdeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji napláno…