Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Javorníky - hlavní hřeben kontra opuštěný boční hřeben

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Fotografie (8)  • Foto: hanakova

Pro prošlapávání mnoha kilometrů panenského sněhu jsou Javorníky z hlediska skialpinismu ideální. Ovšem výjimku tvoří hlavní hřeben vedoucí z Kasáren na Portaš. Tam o pustinu člověk nezavadí.

Naopak, běžkařů se v tomto úseku pohybuje mraky. Aby také ne – stopa se tam udržuje v jakžtakž přijatelném stavu a na Kasárna nebo na Portaš se dá snadno dopravit hromadnými dopravními prostředky. My se však nechceme připravit o to nejkrásnější, co Javorníky nabízí. Ze slovenské strany vybíhá z hlavního hřebene několik bočních hřebenů, kde se nám za deset let podařilo pouze jedenkrát potkat člověka.

Foto: hanakova

Tradičně vycházíme ze Štiavniku. Nám, co jdeme na lyžích, je hej. Za to ti, co zvolili pro přístup na chatu pěší způsob Dopravy, si řádně dají do těla. Každý krok se boří přinejmenším do půli stehen. My na lyžích jsme výrazně rychlejší, takže než se na chatu dobrodí zbytek, máme odkopaný a odházený sníh u dveří a zatápíme.

Ráno je jako malované. Jarní firn je namrzlý, takže se na pásech jde moc dobře. Nejprve vylezeme na nejbližší tisícový vrchol Čierne, který jsme si tak trochu přivlastnili. Budujeme na jeho vrcholu obrovského kamenného mužíka, ale protože letos je sněhu strašně moc, mužík je v něm hluboko schován. Dál míříme stále po hřebeni k dalšímu vrcholu Jaseňové. Jedinou společnost nám dělají stopy zvířat, z nichž nejvíce dominantní je stopa rysa. Podle její velikosti to musel být pořádný macek a zvláštní je, že se v délce několika kilometrů striktně držel pouze hřebene. Mezi vrcholy Jaseňové a Ustrigeľ hřeben šelma opouští a její stopy mizí někde v lese. My pokračujeme dál. Na nově vzniklých mýtinách se musíme neustále zastavovat a ohlížet se Doprava, kde se jako na dlani rýsuje celý hřeben Malé Fatry s dominantním Stohem a Velkým Rozsutcem.

Jaseňové
Jaseňové  •  Foto: hanakova

Boční hřeben se napojuje na hlavní kousek od Velkého Javorníku, z jehož vrcholu máme jako na dlani celé Beskydy, včetně Lysé hory, Smrku a Radhoště. Samotu pustiny střídají zástupy lidí, kteří se rozhodli pro javornickou hřebenovku. Z Velkého Javorníku pokračujeme na Stratenec, kde míjíme pro něj tak typický památník ve tvaru tří křížů z roku 1696. Na vrcholu relativně nedávno – v roce 2008 -vyrostla malá dřevěná rozhledna. Bohužel je plná turistů a běžkařů, takže se ani nezastavujeme a jedeme k dalšímu vrcholu. Malý Javorník, nebo-li Chotárna, leží přímo na státní československé hranici. Bohužel i tady je spousta lidí. Vracíme se asi půl kilometru zpět a napojujeme se na modrou turistickou značku vedoucí do Podjavorníku, ze které se odpojujeme na rozcestníku zvaném Odpočívadlo. Čeká nás dlouhý sjezd, bohužel na nerovném a velmi tvrdém povrchu. V Podjavorníku si za odměnu dáme jedno pivko a začneme stoupat neznačenou stezkou zpět na hřeben. Tady už jsme zase ve svém živlu. Po lidském působení ani památky a my zařezáváme naše stopy do hromad panenského sněhu. Jen občas křížíme zvířecí cestičky. U Ustrigeľu narazíme na nám z rána známé rysí stopy a společně s nimi pokračujeme zpět na chatu stejnou cestou. V závěru túry náš za odměnu čeká pár pěkných sjezdů v hlubokém sněhu.

Trasa – 27 km:

Čierne – Jaseňové – Ustrigeľ – Velký Javorník – sedlo Gežov – Stratenec – Bukovina – Malý Javorník – Odpočívadlo – Podjavorník – Ustrigeľ – Jaseňové – Čierne.

Přímo na cestě je možnost občertvení pouze v Podjavorníku.

Poslední aktualizace: 8.3.2012
Autor: hanakova

Štiavnik

Příspěvky z okolí Javorníky - hlavní hřeben kontra opuštěný boční hřeben

obec Štiavnik - kostol svätého Františka z Assisi
Obec Štiavnik v okrese Bytča s viac ako 4000 obyvateľmi a rozlohe 5500 hektárov je jednou z najväčších slovenských obcí. Obec sa nachádza v pohorí Javorníky, v údolí Štiavnického potoka. Prvá písomná zmienka o obci je z roku 1439 v listine Albrechta Habsburského, v ktorej sa Štiavnik uvádza ako ,,possessio seu villa Sczewnik,, - dedina zložená z viacerých osád. Dominantou obce …
Další z podzimních víkendů jsme se rozhodli strávit nenáročně, proto jsme vyrazili na chajdu do Javorníků. Hned na sobotu jsme si naplánovali další z túr, během nichž se snažíme poznávat krásy javornické přírody…
Tentokrát jsme se rozhodli částečně zabrousit do pro nás nových oblastí Javorníků.  Sníh nám křupe pod nohama a my začínáme z osady Čierne stoupat na první vrchol Čierne a odtud pokračujeme po hřebeni až do místa,…
Koliba Papradno sa nachádza na farme v obci Papradno. Ku kolibe nás nasmeroval pútač, ktorý sme videli v obci. Koliba leží nad obcou. Je obklopená udržiavanými horskými lúkami a pasienkami. K budove sme sa dostal…
Obec Hvozdnica leží v Štiavnickej doline približne 10 kilometrov juhozápadne od svojho okresného mesta Bytča. Rozkladá sa v dolnej časti doliny, ktorou preteká potok Štiavnik, ktorý ústi do vodnej nádrže Mikšová. Prvá písomná zmienka o obci je z roku 1250. Od roku 1383 patrila Považskému hradu.Dominantami a historickými pamiatkami miest a obcí sú väčšinou kostoly. V obci Hvozdn…
Obec Brvnište sa nachádza v okrese Považská Bystrica, v Javorníkoch, v Papradnianskej doline, ktorou preteká rieka Papradnianka. Prvá zmienka o obci je z roku 1589, ale podľa nálezov bronzových predmetov a črepov…
Obec Papradno leží v podhorskej oblasti Javorníkov v okrese Považská Bystrica a svojou rozlohou 5.596 ha je jeho najväčšou obcou. Dominantnou pamiatkou obce je rímskokatolícky jednoloďový kostol sv. Ondreja, ktorý bol postavený v neskorobarokovom štýle a v jeho predsieni dola vytvorená Lurdská jaskyňa Panny Márie. Kostol je z roku 1792 a je zasvätený sv. Ondrejovi, apoštolovi.…
Kolárovice v okrese Bytča sú obcou na južnej strane Javorníkov v údolí Kolárovického potoka. Prvá písomná zmienka o obci Kolárovice je z roku 1312. Stred obce K…
Obec Predmier leží v Bytčianskej kotline medzi Javorníkmi a Súľovskými skalami na rieke Váh, do ktorej sa vlieva i potok Hradňanka, ktorý pramení v Súľovských skalách. Obec sa po prvý krát spomína v písomnej zmie…
Obec Jasenica sa nachádza na začiatku Papradnianskej doliny asi 12 kilometrov od svojeho okresného mesta Považská Bystrica. Má približne 1060 obyvateľov. Územie, kde leží obec dnes bolo osídlené už v dávnych dobá…
Bytča - kostol Všetkých svätých -pôvodný gotický kostol zasvätený Všetkým svätým pochádza z 13.storočia. Turzovci ho rozšírili a prestavali v renesančnom štýle. Prestavbu robili v roku 1590. Dokončili ju talianskí majstri pod vedením milánskeho staviteľa Jána Kiliana de Syroth. Kostol prešiel ďalšími prestavbami v roku 1696 a po požiaroch v rokoch 1768, 1856 a 1904. Posledná…
Půjdete-li v Bytči ulicí Sidónie Sakalovej, určitě si všimnete mezi zámkem a pivovarem poměrně monumentální stavby synagogy. Připomíná přítomnost židovského obyvatelstva ve městě zvláště na konci 18. a začátku 1…
Klapy 654 m. n. m. je skalnaté vápencové bralo, ktoré je rozdelené na Malé a Veľké Klapy a vypína nad vodným dielom nosická Priehrada mládeže. Tento bralnatý hrebeň je vytvorený vápencami bradlového pásma so zaují…
Na tento výlet nás zlákali naši přátelé - parta zlínských horolezců. Protože se právě vrátili  z nějakého horolezeckého výstupu, jeli s námi jen dva - Jirka s Pavlou. Cestu začínáme ze Zlína, j…
Nalézá se ve Strážovských vrších u obce Považská Teplá, 5 km severovýchodně od Pov. Bystrice, je to státní přírodní rezervace rozkládající se na ploše 117, 63 ha. Jde o velmi výrazný vápencový kaňon Manínského potoka mezi vrchy Velký a Malý Manín. Na svazích Velkého Manína vyvěrají minerální prameny. Soutěskou vede značená turistická cesta. Vycházejí z ní 2 trasy na svahy V. Manína. Jsou zde rovněž…
Hrad se nachází na vápencovém brale v nadmořské výšce 497 m.n.m. severně od Považské Bystrice. Hrad byl postaven koncem 13. století jako odpověď na vpád TAtarů v roce 1242 na Slovensko.…
    Jedeme na Slovensko do blízkého příhraničí. Přesněji do Trenčínského kraje, okresu Povážská Bystrica. do obce Povážská Teplá, k začátku naučné stezky u autokempu "Manín". Budeme-li cestovat vlakem: Z Če…
Je nejvyšším vrcholem v pohoří Javorníky. Nachází se přibližně ve středu pohoří v podcelku Vysoké Javorníky na hlavním hřebeni. Necelý km severně prochází česko-slovenská hranice. S výjimkou ploch…
Súlovské vrchy jsou součástí CHKO Strážovské vrchy. Nejkratší částí jsou právě Súlovské skály tvořící skalní jehly, homole a věže ze slepenců. Hradba skal obklopuje dědinu Súlov a vytváří pěkné panorama. Skály…
Sulovské skály,které jsou součástí Strážských vrchů najdete v Horním Pováží v severozápadním Slovensku.Z Bytče pojedete silnicí směrem na Povážskou Bystrici,ale již v obci Predmier odbočíte na Jablonové a…
Nepatrné zbytky zdiva se nachází mezi špatně přístupnými skalami vysokého Roháčského vrchu v Strážovské hornatině. Súľovský hrad, kdysi nazývaný Roháč neměl…
Vyhlídkový vrchol ležící na česko-slovenském pomezí s památníkem osvobozeneckých bojů z konce 2. světové války. Památník byl vybudován ve formě beronových křížů s pamětní deskou padlým osvoboditelům Velkých Karlov…
Na konci hřebene Vsackých Beskyd, tam kde se stýkají horské hřebeny Moravskoslezských Beskyd a Javorníků, se nachází nově vybudovaná rozhledna. Je vysoká 27 metrů a naskýtá se z ní nádherný výhled na Beskydy (Radhošť, Smrk, Lysou horu, Travný, Kněchyni), na celý hřeben Javorníků, Malou a Velkou Fatru, při jasném počasí až k Tatrám. Rozhledna je také v blízkosti hraniční…
 Jako hlavní dárek ke svým narozeninám si moje Jana vybrala znovu výlet do Velkých Karlovic, které jí učarovaly a odtud si potom odskočit na Soláň. No proč ne - její touha je mi rozkazem ... ostatně jaký rozkaz, k…
Obec Velké Karlovice je jedna z největších obcí na Valašsku. Najdeme ji v údolí, které odděluje Beskydy, Vsetínské vrchy a Javorníky. Velké Karlovice leží východním směrem od Vsetína nedaleko státní hranice se Slo…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…
Smrk je druhou nejvyšší horou Beskyd a svou výškou 1276 m působí velmi majestátně. Je to hora osamocená s předvrcholem Malý Smrk (1173 m.n.m.) a je tvořená godulskými pískovci. Jste-li nadšenci vrcholových hospůdek a občerstvení, musíme vás zklamat na Smrku nic takového nenaleznete. A možná i proto je méně navštěvován a výstup na tento vrchol je považován za nejnáročnější v…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…