Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hořice

Gothard

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Gothard - portál nového hřbitova
Gothard - portál nového hřbitova  •  Fotografie (36)  • Foto: Martens

Směřujeme do města kamenné krásy, do Hořic, resp. k památnému vrchu Gothard, který se nad částí města nalézá.

Památný vrch Gothard byl osídlen zřejmě již před 25 - 30 tisíci lety. Dle archeologických nálezů je doloženo osídlení lidem lužické kultury a následně osídlení slovanské. Do povědomí národa vstoupil Gothard jako dějiště vítězné bitvy orebitů, které tehdy vedl již slepý Jan Žižka nad opoziční kališnickou šlechtou vedenou Čeňkem z Vartenberka. Ke 450 výročí této bitvy bylo místním Sokolem iniciováno postavení Žižkova pomníku, který je dílem Pavla Jiříčka z roku 1873. Pomník je však vytvořen s páskou přes jedno oko. Nejstarší stavbou je však kostel sv. Gotharda, který vrchu dominuje z jižní strany. Vybudován byl na místě kaple, kterou postavili strahovští řeholníci ve 2. polovině 12. století. Kostelík byl barokně přestavěn na přelomu 17. a 18. století. V letech 1770-71 za krutého hladomoru proslul kostel jako poutní místo k jehož slávě přispěla také "zázračná studánka", která dle pověsti dávala vodu léčivou a "sytíci", protože měla zvyšovat objem pokrmů. V areálu starého hřbitova nedaleko kostela se nachází pomník nad hromadným hrobem 1100 pruských a rakouských vojáků, kteří padli 3. července 1866 v bitvě u nedalekého Chlumu a Sadové. Autorem pomníku, který má tvar pseudogotickjého jehlance, je hořický sochař Josef Jiříček. Nejvýraznější stavbou na Gothardu je zcela jistě portál nového hřbitova, který byl postaven v letech 1893-1907 v novorenezančním stylu dle návrhu profesorů Bohuslava Moravce a Antonína Cechnera. Sochařskou výzdobu navrhli pánové Mořic Černil (postava Anděla, kruhové výplně a církevní emblémy) a Quido Kocián (secesní plastika Smrt a Vzkříšení na stranách portálu). Záměrem školy tehdy bylo zaměstnat oba studijní obory, jak sochařský tak i kamenický. Stavba portálu trvala téměř 14 let a vyžádala si na 139 540 kamenických hodin práce. Na novém hřbitově odpočívají mnozí z těch, kteří se na stavbě portálu podíleli. Severozápadní straně vrchu Gothard dominuje Riegrův obelisk. Blok kamene na tento obelisk byl vylomen ručním nářadím jako monolit v lomu v Podhorním Újezdu v r. 1903. Přeprava z Podhorního Újezdu do 10km vzdálených Hořic, byla velice složitá a trvala celkem čtrnáct dní. Náročným úkolem byl tehdy pověřen poslední z cechu hořických formanů Václav Jandera, který se úkolu zhostil a za pomocí 12 párů koní a 4 párů volů, monolit přepravil. Po výstavě, kde byl monolit vystaven, bylo rozhodnuto, že monolit bude umístěn do severní části gothardského návrší, odkud se nejvíce líbil pohled na město poslanci za hořický okres F. L. Riegrovi. Druhý ředitel kamenicko-sochařské školy Václav Weinzettl, navrhl konečnou podobu tohoto sloupu. Monolit byl nejprve nahrubo opracován a poté vztyčen na předem připravený třímetrový podstavec. Zvedáni obelisku, za pomocí důmyslných ručních kladkostrojů hořických stavebních mistrů, trvalo celých 20 dní. Poté došlo k opracování kamene do finální podoby a zavěšení tří kruhů spojujících znaky země České, Moravské a Slezské do Svatováclavské koruny. V září 1907 byl obelisk za přítomnosti slavných osobností slavnostně předán veřejnosti.

Jednotlivá zajímavá místa na Gothardu jsou popsána také zde:

Portál nového hřbitova http://www.turistika.cz/mista/gothard-portal-noveho-hrbitova

Kostel sv. Gotharda http://www.turistika.cz/mista/gothard-kostel-sv-gotharda

Pomník obětí války r.1866 http://www.turistika.cz/mista/gothard-pomnik-obetem-prusko-rakouske-valky

Riegrův obelisk http://www.turistika.cz/mista/gothard-riegruv-obelisk

Žižkův pomník http://www.turistika.cz/mista/gothard-zizkuv-pomnik

Naplnit bříško se nabízí např. případně v bývalém pivovaru, viz: http://www.expivovar.cz/, nebo na náměstí Jiřího z Poděbrad v hotelu Královský Dvůr, případně v pizzerii.

Gothard je neskutečně zajímavé místo, snoubí se zde dějiny a lidský um, který vytvořil kamennou krásu. Pro obdivovatele práce sochařů se nabízí na úpatí Gothardu navštívit sochařský park, viz: http://www.turistika.cz/mista/horice-socharsky-park-u-sv-gotharda a Galerii plastik, viz:http://www.turistika.cz/mista/horice-galerie-plastik

Hořice - město kamenné krásy jsou popsány u tohoto příspěvku: http://www.turistika.cz/vylety/horice-mesto-kamenne-krasy

Informace o městě a okolí je možno získat v místním infocentru, které se nachází v budově novogotické radnice, viz: http://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/horice-informacni-centrum

Poslední aktualizace: 14.1.2011
Autor příspěvku: Martens
Gothard</strong> mapa
mapa Gothard

Příspěvky v okolí Gothard

Galerie plastik se nachází na úpatí Gothardu v sousedství sochařského parku. Sbírkový fond je spojen s činností místní kamenosochařské školy, je tvořen díly již z počátku 20. století, k vidění jsou díla nejen žáků…
Impozantní pomník Mistra Jana Husa se nachází v Husově ulici mezi náměstím a vlakovým nádražím před budovou Obchodní akademie a Gymnázia. Pomník je dílem sochaře Ladislava Šalouna, který je i autorem Husova pomník…
Gothard - pískovcový vrch nad Hořicemi. Nejstarší osídlení vrchu je datováno do starší doby kamenné před 25-30 tis. lety. Z jihu je dominatou vrchu Kostelík sv. Gotharda. Byl vybudován na místě kaple zbudované strahovskými řeholníky ve 2. polovině 12. století. Barokně byl přestavěn na přelomu 17. a 18. století. Prostá vnitřní výzdoba sestává z plastik svatých zhotovených…
Pomník Jana Žižky je postaven přibližně v místech dávného Hradiště. Byl postaven z podnětu Sokola v r. 1873 k výročí 450 let od vítězné bitvy nad Čeňkem z Vartenberka. Autorem návrhu sochy byl hořický sochař Pavel Jiříček, který se společně s bratrem Josefem podílel i na zhotovení sochy. Sochu bratři Jiříčkovi ztvárnili v podobě muže hrdě vzpřímeného s páskou pouze přes jedno…
Portál byl postaven v letech 1893-1907 v novorenezančním stylu dle návrhu profesorů Bohuslava Moravce a Antonína Cechnera, s návrhem na jeho výstavbu však přišel ředitel sochařsko-kamenické školy Vilém Dokoupil. S…
Sochařský park vznikl v letech 1966 - 1969, je výsledkem tzv. mezinárodních sochařských sympozií, která se v Hořicích konají od rok u1966. Díla sochařů vznikají v historickém lomu sv. Josefa…
Smetanovy sady - park na úpatí Gothardu. Založen byl roku 1900 hudebním spolkem Dalibor, který zde dal postavit pomník Bedřichu Smetanovy. Rodiče budoucího skladatele měli svatbu ve zdejším Kostele Narození Panny …
"Město kamenné krásy" s řadou plastik od období baroka do současnosti.
Riegrův obelisk je dominantou severozápadní strany vrchu Gothard. Blok kamene na tento obelisk byl vylomen ručním nářadím jako monolit v lomu v Podhorním Újezdu v r. 1903. Přeprava z Podhorního Újezdu do 10km vzdálených Hořic, byla velice složitá a trvala celkem čtrnáct dní. Náročným úkolem byl tehdy pověřen poslední z cechu hořických formanů Václav Jandera, který se úkolu…
Hořické Sportovní centrum - krytý plavecký bazén se nachází pod nemocnicí mezi sídlištěm Pod Lipou a Smetanovými sady. Plavecká hala nabízí bazén o rozměrech 25 x 8,80 metrů s teplotou vody 28 st. Dětský bazén 5 x…
Z Hořického náměstí stoupáme po žluté značce k rozhledně na Hořickém chlumu. Dále pokračujeme Chlumským lesem k obci Černín, kde překročíme silnici č. 501 a míříme k rozcestí pod Byšičkami. Zde…
Dominanta náměstí Jiřího z Poděbrad, novogotická radnice, byla postavena byla v roce 1872 dle projektu hořického stavitele Františka Poličanského v místech původní Staré radnice. Zajímavostí je u vchodu do radnice…
Hořické informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na jižní straně náměstí Jiřího z Poděbrad v budově novogotické radnice, která byla postavena v roce 1872. Otevírací doba: po - pá 7:30 - 12:00 12:30 - 17:00, sobota a neděle 8:00 - 12:00 Kontakt: Městské informační centrum Hořice nám. Jiřího z Poděbrad 342 508 01…
Z Hořického náměstí se vydáme po zelené značce do Dachov. Zde turistickou značku opustíme a po silnici III. třídy míříme do Červené Třemešné. Zde se napojíme na červenou turistickou značku a směřujeme do Mile…
Dolní části náměstí Jiřího z Poděbrad dominuje Mariánský sloup z roku 1823. Dílo je prací sochaře Josefa Richtery. Mriánský sloup stál na místě do 50. let minulého století, kdy byl rozebrán. Zasloužené obnovy se toto krásné dílo dočkalo v roce 2005.
Husitská mohyla na Návrší Mohejlík se nachází jižně od hořického nádraží. Pomník, který je tvořen husitským válečným vozem se sedícím lvem, je umístěn na uměle vytvořené mohyle. Dílo bylo zhotoveno roku 1893 hořic…
Budovu bývalého hořického pivovaru najdeme cca 300 metrů východně od konce náměstí. Jedná se o cenný historický areál, který je postaven z pískovce z nedalekého lomu sv. Josefa. Vybudován byl v letech 1885 - 1895,…
Z Hořického náměstí se vydáme po žluté značce směrem k Vřešťovskému chlumu a skrz obec Boháňka do Velkého Vřešťova. Od kostela Všech svatých pokračujeme stále po žluté do obce Chotěborky, která patří do Vesnické chráněné památkové zóny. Za Chotěborkami opustíme žlutou značku a po silnici směřujeme do Hustířan a do Velichovek. Zde se opět "chytneme" žluté značky a…
Naše cesta směřuje do Podkrkonoší, do Hořic, které se nachází na úpatí Hořického Chlumu cca v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Jičínem. Jak je z názvu příspěvku naznačeno jdeme za kamennou krás…
Hořické Městské muzeum se nachází v novorenesanční budově na západní straně náměstí Jiřího z Poděbrad. Budova z pískovce byla postavena roku 1887 dle projektu Františka Karažeje. Jak napovídá nápis nad vchodem, O…
Masarykova věž samostatnosti je jedním z největších symbolů Hořic. Postavena byla v letech 1925 - 1938 dle projektu architekta Františka Blažka, umístěna je v ose hořického náměstí. Základní kámen byl položen 10. …
Dnes bych vás rád pozval na rozhlednu Chlum u Hořic v Podkrkonoší. Jedná se o jednu z mnoha rozhleden, která slouží zároveň jako vysílač mobilního operátora Eurotel. I když se nejedná o žádnou oku lichotivou stavbu, natož historickou, je z této rozhledny za dobrého počasí nádherný výhled. Je totiž 410 m./n.m. a její výška = 41,5 m. Vyhlídková plošina se…
Přírodní koupaliště Dachova návštěvníky očekává cca 2 km od centra Hořic na severní straně Hořického chlumu.  Pohodovou atmosféru 20 - 30 let dotváří dochované dřevěné kabinky na převlékání.  Koupaliště …
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Kostel Nejsvětě…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…