TURISTIKU PODPORUJÍ
57 802 turistů a cestovatelů
90 496 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
880 524,- odměny za články
Svět
Partner lokality
Hlavní partneři stránek Turistika.cz
Podporují vývoj stránek a přispívají na odměny přispěvatelům. 
 
Turistika.cz doporučuje
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Ostatní vybrat: vše / nic
Babyfriendly
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Prima Port
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Bouda
Boží muka
Chata
Chrám
Drobné památky
Dům, budova
Farma
Hrad
Hradby
Hrádek
Hradiště
Hřbitov
Hřebčín
Kaple
Kašna
Klášter
Kostel
Kříž
Lapidárium
Letohrad
Mešita
Měšťanský dům
Muzeum
Památník
Panský dvůr
Pevnost, opevnění
Pomník
Radnice
Rotunda
Rychta
Salaš, koliba
Skanzen
Socha
Statek
Synagoga
Trosky
Tvrz
Zámeček
Zámek
Zřícenina
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Hora
Hřeben
Jeskyně
Jezero
Jezírko
Kámen
Kaňon
Kopec
Krasový útvar
Louka
Minerální pramen
Ostrov
Památný strom
Park
Planina
Pláž
Pleso
Pobřeží
Pohoří
Poloostrov
Potok
Poušť
Pramen
Propast
Přírodní památka
Přírodní park
Rašeliniště
Rokle
Rybník
Řeka
Říčka
Sedlo
Skalní útvar
Slatě
Sopka
Soutěska
Studánka
Štít
Travertíny
Tůň
Údolí
Údolí, dolina
Vodní nádrž
Vodopád
Vrchol
Zahrada
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Aquapark
Cyklisté vítáni
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Golf
Koňská stezka
Koupaliště
Lázně
Ledovec
Letovisko
Potápění
Půjčovna kol
Půjčovna lodí
Rekreační oblast
Ski areál
Zábava, atrakce
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Články redakce vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Gastronomie na kolejích

Tipy na výlet Za gastronomií Gastronomie

Legendou mezi posádkami jídelních a lůžkových vozů na vlacích Českých drah je FRANTIŠEK BOUBÍN. Ke společnosti JLV, jež tehdy měla sídlo na Hlavním nádraží v Praze, nastoupil v roce 1972. V jídelním voze mezi Prahou a Ústím nad Labem na trase do Hamburku jsme pana Boubína viděli při práci a domluvili se, že až mu skončí turnus, sejdeme se k rozhovoru. Ten vám dnes přinášíme.

Věděl jste už jako malý kluk, že půjdete v tatínkových šlépějích, nebo jste chtěl být pilotem či tramvajákem?

Moje mládí provázely samé nezdary. Původně jsem dělal přijímací zkoušky na konzervatoř na obor Housle, ale nedostal jsem se tam a pak už jsem se o to nepokoušel. Po maturitě na SVVŠ Na Santošce v roce 1968 jsem zase dělal přijímačky na práva a ani tam jsem se nedostal. A tak jsem šel na dvouletou nástavbu na
střední školu společného stravování v Podskalské ulici. Následovala vojna v Ruzyni a tam už jsem se trochu točil kolem kuchyně.

Kam vedla vaše první velká jízda jídelním vozem?

Nejdříve jsme jeli asi čtyřikrát na zácvik do Zvolena a do Bohumína a potom už se jezdilo naostro a jako začátečníci dva tři roky jen na vnitrostátních tratích do Brna, Karlových Varů, Chebu a Františkových Lázní. V těch dobách začátků jsem taky chtěl několikrát odejít.

V čem spočívala tenkrát práce obsluhy v jídelním voze? Vařila se hotová jídla, nebo jen minutky?

Jezdili jsme na takových půlvozech BRa, polovina vozu byla normální se sedačkami pro cestující a druhou půlku tvořilo malé restaurační zařízení asi pro 16 hostů. Dvoučlennou posádku tvořili kuchař a vedoucí a měli jsme minimální sortiment – studená jídla, dvě tři minutky, kávu a dort. Vařilo se na pánvích a sporácích a topilo se – věřte mi nebo ne – uhlím. Mělo to svou romantiku i nemělo, jak se to vezme. Na uhelných vozech jsem si odsloužil něco přes rok a pak jsem nastoupil na klasické vozy vybavené už plynovými sporáky. Na nich jsme vařili i hotová jídla, protože východní Němci byli docela dobří hosté a rádi si dávali hovězí pečeně, znojemskou pečeni s rýží nebo bramborem a hovězí vývar. Nakonec se podávala turecká káva a jako dezert punčové zákusky.

Jak dlouho trvala cesta z Chebu nebo Františkových Lázní do Prahy?

Dobré čtyři hodiny, dneska se však jízdní časy zkracují, což pro nás jako pro jídelní vozy moc dobré není. Vždycky jsme jezdili radši na delších tratích.

Kam jste odešel z restauračních vozů BR a pro mezinárodní provoz?

To byla taková mezihra, asi rok a půl jsem dělal technologa. Tehdy jezdily do Bulharska a do Rumunska speciální vlaky a já jsem seděl v kanceláři a měl na starosti normování stravy, přípravu jídelních lístků, zajišťování nákupčích atd. To mě nějak neuspokojovalo, a tak jsem se vrátil na vagony a začal jezdit do zahraničí. Tři čtyři roky jsem jezdil na sezonních vlacích do Bulharska a Rumunska a celoročně mezi Berlínem a Budapeští. To byl Hungaria Exprese, který je teď protažený až do Hamburku. Zahraniční cesty jsme kombinovali s vnitrostátními do Košic, Žiliny a do Zvolena.

Foto: ivanforal

Vraťme se ještě k vašemu otci. Já jsem ho poznal až ve vinárně U Piaristů.

Tatínek se vyučil číšníkem, potom se poznal s maminkou, která pracovala v řeznictví, a tak i on přešel na řezničinu ještě před druhou světovou válkou. V řeznictví vytrval až do roku 1959, dělal vedoucího v prodejnách a potom v roce 1960, ve svých 47 letech se vrátil k číšničině. Nejdříve do Alfy na Václaváku, tam byla kavárna, Restaurace a herna, v níž se hrály karty. Tatínek je nosil domů a my jsme je museli přebírat a ty staré a poškozené vyhazovat. Pak přešel do Savarinu, pod který spadali i Piaristé, a potom šel k Piaristům.

Po tatínkovi jste zdědil držení těla, úslužnost a krásnou noblesu, která k tomuto povolání asi
patří…

To je jasné, i kdyby člověk neměl náladu, nemůže to dát na sobě znát. A i když vás host někdy rozčílí, nesmíte se nechat vyvést z míry, to patří k základu profese.

Potkáváte v jídelním voze nějaké stálé a pravidelné hosty, kteří třeba jezdí za zaměstnáním z Hamburku do Berlína nebo naopak?

Určitě se to dá vysledovat, jenomže my nejezdíme pravidelně a pracovní turnus se nám třeba o den posune. Ale jsou lidé, kteří se podívají a řeknou, že jsme se už potkali před dvěma týdny, že si na mě vzpomínají.

Jak vypadá dnes takový turnus, kam všude jedete?

Máme šestidenní turnusy, v pondělí ráno v půl páté nastoupíme, v půl sedmé odjíždíme z Hlavního nádraží v Praze do Berlína, kde jsme kolem poledního. Po hodinové pauze jedeme zase přes Prahu do Vídně, kde přenocujeme. V úterý ráno v šest vyrážíme do Stralsundu a na Rujanu a jsme tam v půl sedmé večer, v létě
je to o hodinu delší, protože jedeme až do lázní Binz a tam přespíme. V noci nejezdíme. Třetí den Stralsund–Brno přes Prahu do Brna, trvá to deset hodin, to je krátká záležitost. Během toho šestidenního turnusu se domů nedostanu, jenom ten předposlední den. Čtvrtý den je z Brna do Vídně ve čtvrt na osm ráno
a pak do Hamburku. Tam přespíme v drážní ubytovně a v šest hodin ráno zase do Vídně.

Hlavním provozovatelem gastronomických služeb pro vlaky Českých drah je společnost Jídelní a lůžkové
vozy, a.s. V současné době nejsou v ČR stanoveny standardy poskytovaného servisu ani jiná doporučení,
které by tyto služby upravovalo. Jediným dokumentem, který normy standardu služeb definuje je dokument UIC C6, který má však pouze doporučující charakter a není tedy pro dopravce závazný.

EuroCity, Intercity
Služby:
• mezistátní vlak pro rychlé denní spojení hospodářských center států EU
• zastávky jen v důležitých městech (kraje)
• možná rezervace místa
• místa pro tělesně postižené a matky s dětmi
• plnohodnotné občerstvení v jídelním/bistro vozu
• minibarový prodej na místo cestujícího
• 1. třída se zajištěním kompletní gastronomické nabídky
• hlášení zastávek, jízdní řád ve dvou jazycích, vícejazyčné prospekty

EuroNight
Služby:
• mezistátní vlak pro noční pohodlné spojení hospodářských center států EU
• povinná rezervace místa
• tarifní systém nezávislý na ujeté vzdálenosti s integrovaným příplatkem za lůžko/lehátko a další služby – tzv. globální cena
• čas odjezdu mezi 18.00 a do půlnoci, čas příjezdu po 6.00 s možností dospat v cílové stanici
• od 00.00 do 4.30 zastávky jen z dopravních důvodů bez možnosti nástupu/výstupu cestujících
• ve vybraných vozech k dispozici toaletní potřeby vč. ústní vody a drobné občerstvení – snack, welcome drink, minerální voda, plná snídaně v ceně jízdenky

• další občerstvení v jídelním voze (je-li řazen) jinak prostřednictvním stevardů
• služba stevarda - uvítání, uložení na místo, buzení, asistence při výstupu/ nástupu

SuperCity PENDOLINO
Služby:
• vysokorychlostní spojení krajských měst v ČR, doplněno o vybrané mezinárodní trasy
• cestujícím je k dispozici vlakové bistro BlueBar, kde je možné si vybrat ze široké nabídky nápojů, stejně jako využít i nabídku jídel a dezertů. V těchto vlacích je v provozu rovněž minibar, který nabízí cestujícím občerstvení přímo na jejích

Poslední aktualizace: 30.1.2010
Autor: ivanforal
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace