Buchlovice

Dvě perly Buchlovských hor

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Fotografie (45)  • Foto: JENNY-JANA

Z našeho balkonu v paneláku ve Zlíně - dohlédneme při jasném počasí až na hřeben CHřibů - na kopec, na jehož vrcholu stojí jeden z nejkrásnějších moravských hradů - Hrad Buchlov. Byli jsme zde několikrát, tentokrát jdeme do těchto končin ráno, už v sedm hodin vystupujeme z dálkového autobusu na zastávce v Buchlovicích. Je nádherný den, nejdříve procházíme hezky upraveným městečkem, po silnici odbočujeme k obci Břestek. Dostáváme se až k nejvyššímu bodu komunikace a vidíme odtud celé Moravské Slovácko. Vítr chvílemi dost fouká, odbočili jsme na pohodlnou polní cestu kolem louk k hradu Buchlov.

Kolem zajímavých borovic přes Čertovo sedlo - jdeme na louku pod hradem, kde svačíme. Pak už stoupáme pěšinou kolem zajímavě spletitých kořenů až k hradní pevnosti.

Hrad Buchlov vznikl v 1. polovoně 13. století a byl založen českým králem jako obranná pevnost. Měl dvě masivní hranolové věže, mezi kterými stál palác. Později se stává vlastictvím šlechticů. Cimburkové ho nechali přestavět v gotickém slohu, pak se dostává do rukou pánů ze Zástřiže, ti ho více opevnili a přidali hodinovou věž. Posledními vlastníky byli Berchtoldové - byli i majiteli nedalekého zámku v Buchlovicích. Roku 1931 byl hrad od požáru poškozen, opraven - roku 1945, kdy se jeho vlastníkem stává stát. Tolik z historie.

Než přišla průvodkyně, fotili jsme si nádvoří a venkovní zákoutí hradu. Prohlídka začíná na terase u kamenného stolu pod Lípou, kde je i první vyhlídka do okolní krajiny. Pak se bránou vstupuje na 3. hradní nádvoří, kde si můžeme prohlídnout vrátnici a Strážnici. V hradu je nově zpřístupněna černá kuchyně, následuje zbrojnice, pak okruh gotickými sály, ke zlatým hřebům patří prohlídka Buchlovské hradní kaple - umístěné v jedné hradní věži - dlouho se opravovala. Pak si prohlížíme zajímavé pokoje bratří Berchtoldů, kde vidíme jejich sbírky. Fascinující je výhled do krajiny z vyhlídkové terasy na hlavní věži. Prohlídka trvala 1,5 hodiny. Ještě se zastavujeme v galerii moderního umění - na nádvoří.

Pak pokračujeme ke kapli Barborka - kde se dnes pořádají výstavy. Odtud jdeme přes vyhlídkovou louku, manžel ještě stíhá odletět na prohlídku nejbližší skály na strmém svahu. Po žluté značce se vracíme dolů do Buchlovic - k zámku. Tentokrát si prohlížíme jen zámeckou zahradu, zámek jsme viděli posledně.

Patří k nejstarším barokním šlechtickým sídlům na území ČR. I se svým rozlehlým zámeckým parkem a zahradou leží na JV okraji krajiny Chřibů. Kromě zámku a rozsáhlého anglického parku zde nabízí návštěvníkům k prohlídce - sbírku fuksií, tématické výstavy, galerii vín a různé akce.

U zámku je také nádherná barokní zahrada se dvěma kašnami a nádhernými pávy.Zahrada má mnoho krásně romantických zákoutí s různými starými stromy, lavičkami a s parkem ji spojují cestičky vysypané červeným pískem. Je zde i malý altánek.

V 19. hodin od zastávky u hlavní silnice jedeme dálkovým autobusem domů - do Zlína.

Na večeři jsme se zastavili v místní retsuraci, kousek od zámku, jinak v městečku Buchlovicích i na hradním nádvoří je spousta restaurací, obchůdků,cukráren stánku, - kde je možno se občerstvit - stačí si vybrat !

Dnes státní Hrad Buchlov patří k největším a nejstarším - dnes nejkrásnějším hradům na Moravě. I nedaleký zámek každého zaujme i se svou nádhernou zahradou a parkem. Městečko Buchlovice, které vidíme v současné době je zmodernizované a pěkně upravené.

Hrad Buchlov - je vyhlášen národní kulturní památkou.

Vstupné na hrad - plné - trasa A- osoba 130 kč, velký okruh je - 90 minut

- - trasa B -osoba 90 kč malý okruh je - 45 minut - - trasa C - osoba 40 kč vyhlídková věž - 20 minut

- - trasa D - osoba 4O kč kaple sv. Barb. - 2O minut

- - trasa E - osoba 100 kč dětský okruh - 60 minut

Vstup na zámek - osoba 12O kč.

Na hradě se pořádají akce - noční prohlídky, poutě na sv. Barborku, výstavy panenek, hradní herbáře atd. V Buchlovicích je i dost možností ubytování.

Poslední aktualizace: 16.2.2013
Autor příspěvku: JENNY-JANA
Dvě perly Buchlovských hor</strong> mapa
mapa Dvě perly Buchlovských hor

Příspěvky v okolí Dvě perly Buchlovských hor

Vysoký kopec Buchlov na návrší lesnatého pásma pohoria Chříby s hradom a kaplnkou, ktorý sa týči už z dialky, leží približne tri kilometre severozápadne od Buchlovic. Tento hrad romansného pôvodu s dvom…
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou chribskeho pohori. Hrad Buchlov byl vystaven v polovine 13. stoleti v romanskem stylu. Jeho hlavnim ukolem by…
Podíváme se do jihovýchodní části Chřibů, vyrazíme z malé vesničky Salaš poměrně dobře dostupné autobusem z Uherského Hradiště.Nastoupíme na zeleně značenou pěší trasu, která nás dovede na rozcestí Dubový díl, kdeodbočíme vpravo a směřujeme po žluté trase k Buchlovskému kamenu. Odtud sejdeme ještěasi 400 m níže na rozcestí s červenou značkou, dáme se vlevo a po ní přijdeme…
Skvěle dochovaný gotický hrad, dominanta Chřibů.
Při slavnostním zahájení stavby Národního divadla v Praze byly dovezeny z řady významných míst Čech a Moravy tzv. základní kameny pro toto divadlo. Jeden z nich byl vylomen a dovezen do …
O tom, že  " od Buchlova větor věje " se zpívá ve známé lidové písničce. Hrad stojí totiž na vysokém kopci na jižním výběžku Chřibů, kde se určitě vítr cítí jako doma. Pozoruhodné sídlo vzniklo v 1. …
Barokní poutní kaple, jedna z dominant Chřibů, nedaleko Buchlovského hradu.
Přírodní památku Barborka (7,96 ha) tvoří stará dubová bučina na jižním úbočí kopce Modla (Barborka), nachází se v nadmořské výšce 410 až 510 m, asi 0,5 km sv. od hradu Buchlova v centrální části Chřibů. Chrán…
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, hrad se nachází několik kilometrů severozápadně od Uherského Hradiště ve Zlínském kraji. Hrad Buchlov je vynikající ukázko…
Sv. Barbora je název jedné velice půvabné kapličky, která stojí již po dlouhou dobu na kopci nazývaném Modla nedaleko Buchlovic a hradu Buchlov. Kaple byla vystavěna v letech 1673-1674 d…
   Na autobusovém nádraží nabízí kolemjdoucím hlt krabicového vína nejpopulárnější zlínský bezdomovec a k tomu zplna hrdla pěje sprostonárodní pěsničky. Mimo jiné i tu, která předznamenává náš dnešní výl…
Velehrad – místo církevních poutí. Obec Velehrad se nachází poblíž Uherského Hradiště na jižní Moravě a je to místo, kde se konají každoročně cyrilometodějské poutě. Je to obec,která je z…
Buchlovice jsou velkou slováckou obcí s 2400 obyvateli a najdeme ji západním směrem od města Uherské Hradiště a pod jihovýchodními vrcholky Chřibů. Buchlovice jsou turisticky vyhledávanou obcí a to díky hned něk…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…
Pokud přijedete na Slovácko, nenechejte si ujít prohlídku zdaleka viditelného hradu Buchlova, stojícího na jednom z vrcholků Chřibů. Ve své době chránil obchodní cestu přes Chřiby. Patří k nejvý…
Nachází se okolo buchovického zámku na jižním okraji obce. Patří mezi naše nejvýznamnější Zámecké parky. Nejstarší část v bezprostředním okolí zámku byla zbudována začátkem 18. století pro Jana …
Honosná pozdně barokní "Italská vila" na úpatí Chřibů, obklopená rozsáhlým parkem.
Smraďavka je název pro dnešní velmi vyhledávanou turistickou a rekreační oblast, rozprostírající se v okolí potoka Smraďavka nedaleko Buchlovic, která patří do okresu Uherské Hradiště. V současné době zde byly obnoveny lázně, které zde koncem 18. století založil hrabě Leopold I. Berchtold. Tomuto majiteli buchlovského panství také oblast vděčí za své druhé jméno - Leopoldov. Z historických památek zde můžete zhlédnout m…
Velehrad je velkou obcí se 1500 obyvateli a jedná se o nejvýznamnější poutní místo na Moravě. Dnes tu najdeme největší barokní chrám u nás a v roce 1991 tuto obec poprvé navštívil papež Jan Pavel II. Velehrad na…
Toto významné poutní místo se nachází cca 6 km západně od Starého Města (okres Uherského Hradiště). Velehrad byl připomínán jako ves Veligrad již v roce 1131. V roce 1205 zde byl založen cisterciácký klášter, kt…
Nově otevřená (od roku 2004) 24 m vysoká kamenná rozhledna nad obcí Zdounky na Kroměřížsku. Přístupná po dohovoru v lesním penzionu Bunč (asi 4 km). Vstupné 20 Kč, rodinné 50 Kč. Výhled na Hanou a na Chřiby. Na Hrad Buchlov . Občerstvení v penzionu Bunč celoročně.
Archeologický Skanzen v Modré se nachází v lokalitě původního velkomoravského osídlení, v těsném sousedství Velehradu, 7 km od Uherského Hradiště. Představuje ideální podobu slovanského…
   Už jenom rozsáhlá zřícenina - (a navíc v současnosti "přizdobena" všudepřítomným trubkovým lešením) - zůstala z kdysi snad nejsličnějšího z moravských hradů. Jeho zakladatelem byl pan Bernart z Cimbur…
ROZHLEDNA MAJÁK ŠROTÍK – STARÉ MĚSTO Unikátní rozhledna v podobě majáku se nachází v průmyslové zóně na okraji Starého Města. Dominanta bývalého areálu cukrovaru souvisí s firemní filosofií společnosti na zpracování odpadů, která zde sídlí. Maják má za úkol ukazovat lidem „cestu v moři odpadů“.   Jedná se o oplechovanou stavbu složenou ze 7 dílů, každý o výšce 3 m, dohromady měří 27m. Váží 25 tun, má dvanáct oken a…
Uherské Hradiště leží na Jižní Moravě, východním směrem od Brna. Město se rozkládá v údolí mezi Vizovickou vrchovinou a pohořím Chřiby a na levém břehu řeky Moravy. Východním směrem od města se rozprostírá oblast …
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…