Tipy a novinky pro turisty Travel blog Muzeum města Prahy Chaty a chalupyChaty a chalupy (33) Mapa Praha a okolí

Hlavní město ČR a jedna z nejkrásnějších metropolí v Evropě. Turisty sem láká architektura (chrám sv. VítaPražský hradKarlův mostNárodní divadlo nebo Staroměstské náměstí s Orlojem), jedinečná atmosféra i noční život. Prahu jako na dlani si můžete prohlédnout hned z několika míst: Letná, VyšehradPetřín nebo Žižkovská věž. Krásné výhledy nabízí i projekty Nové byty Praha od Metrostav Development

Tip:
 Turistické cíle a oblíbená místa v Praze (1 916)
Památky a muzea (778)    Příroda (110)    Technické zajímavosti (47)    Výletní místa a parky (40)
 Trasy  (171)

Do přírody  > Na kole  > Za kulturou

Dolní Počernice - historie, památky, pivovar

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Pokoj v penzionu U Hastrmana
Pokoj v penzionu U Hastrmana  •  Fotografie (34)  • Foto: jircak

Dolní Počernice, resp. tamější pivovar byl cíl našeho výletu. Tam jsme měli zajištěnou jednu noc, také pivní lázeň a exkurzi v pivovaře.

Dnešní pražská městská část Dolní Počernice se rozkládá ve východní části našeho hlavního města, na březích potoka Rokytka, přibližně 11 km od centra. Tato oblast byla osídlena již v pravěku. Nejstarší osídlení bylo na vyvýšenině na pravém břehem potoka na sever od současného rybníka – zde již v pozdní době kamenné (zhruba 4000 let př. n. l.) vznikla osada, okolo ní byla hrazená palisáda.
Další osídlení se později přesunulo víc na západ a k řece – zhruba do míst nynější pískovny, osídlení zde existovalo v době bronzové (1800 až 1700 let před n. l.). V době římské (2. století n.l.) zde byly chatrče zahloubené do písku.
V době slovanského osídlení vedla přes brod přes Rokytku Trstenická stezka i další zemské cesty. Bylo to tedy vhodné místo, aby se zde Slované usadili. Tato oblast zůstala osídlena i v období raného středověku – to zde již byla vytyčena ves, jejíž charakter místy přetrval do dnešních dnů. Život v údolí Rokytky se začal úspěšně rozvíjet.
Kolem roku 1200 byl na místě původního dřevěného kostela postaven nynější kostel Nanebevzetí Panny Marie. Na přelomu 13. a 14. století zde byla vybudována tvrz. V 15. století byl založen Velký počernický rybník. V 16. století se zde začalo vařit pivo.
Od r. 1974 je ves součástí Prahy. Je tam zachována spousta památek z dřívějších dob, které jsou spojeny místní naučnou stezkou. Na mapě bohužel vyznačena není, ale stačí narazit na jednu z tabulí této NS, abyste se dozvěděli, kde všude jsou její zastavení. Byla otevřena v září 2008, je dlouhá zhruba 3 km a je na ní 21 zastavení, kde se seznámíte se zajímavostmi, památkami, historií, zajímavými stavbami a přírodou této pražské městské části. Začíná v přírodní rezervaci V Pískovně, vede přes zámecký park do centra původní obce a končí v místní části Vinice.
My jsme si hlavně prošli historické centrum. Nejstarší stavbou je původně románský kostel Nanebevzetí Panny Marie. Byl postaven kolem r. 1200. Ze dvou třetin se dochoval v půdorysu současné stavby. Tehdy jeho majitel počernický pán vstupoval se svou rodinou po dřevěné lávce přímo ze svého sídla. Ve 14. století byl prodloužen. Další změna byla po husitských válkách – z té doby je věž z lomového kamene, která sloužila i jako ochrana v době nebezpečí pro místní panstvo a obránce. Postupně byly prováděny další změny, r. 1794 byla zvýšena věž a přibyly věžní hodiny. Současná vnější podoba kostela je z r. 1862.
V těsném sousedství kostela je zámek, resp. starý zámek - dvoukřídlá jednopatrová budova s jednoduchým průčelím, který vznikl přebudováním původní tvrze. V současné době jsou nejstarší částí zámku pozůstatky mohutné obytné věže o stranách zhruba 10x10 metrů z pol. 14. století – najdete ji v dnešním východním zámeckém křídle. Až později byl k věži ze severu přistaven palác. Po r. 1562 byl zámek na severní straně rozšířen a získal renesanční podobu s psaníčkovými sgrafity. Dnešní podoba je přibližně z r. 1644. Později proběhly už jen udržovací činnosti. Koncem 60. let 20. století byl přestavěn na zdravotní středisko a služebnu Městské policie. Dnes je tam Dětský domov.
Na západ od tvrze stávaly objekty poplužního dvora, které byly pravděpodobně v 16. století zrušeny a na jejich místě vznikla okrasná zahrada se skleníkem. R. 1857 se začal ke starému zámku přistavovat nový zámek. Měl charakter pozdně klasicistní vily se symetricky dělenou fasádou. V suterénu byla kuchyně a obytné místnosti pro služebnictvo, v pří­zemí hostinské pokoje, salón, knihovna a sál s jídelnou se vstupem přímo z parku. V prvním patře bydleli majitelé. Menší opravy proběhly r. 1919 po požáru budovy. R. 1923 poslední majitel zámku a současně starosta zámek prodal za symbolickou 1 korunu městu Praze. Měl však podmínku, že zámek bude sloužit dětem jako útulek. Proto byl v zámku nejdříve tzv. Útulek padlých dívek, poz­ději zde žili těžko vychovatelní chlapci. Od r. 1954 je v zámku Dětský domov.
K zámku samozřejmě patří i zámecký park. Nejdříve zde byla bažantnice. Jeho úpravy se měnili dle potřeb a přání majitelů. Od r. 1923 vlastnila zámek pražská obec. Po r. 1987 probíhaly úpravy parku. Byly odstraněny náletové dřeviny, vytvořeny nové cestičky, včetně nových mostků a různých uměleckých prvků v té době bezvýznamných umělců. Na přelomu 20. a 21. tisíciletí byla provedena mohutná rekonstrukce, byly provedeny úpravy podle původních plánů z 19. století, je rozdělen na francouzskou a anglickou část a byl tam vybudován i přírodní amfiteátr. Slavnostně byl otevřen 2. 12. 2006. V parku je 1100 stromů, z nichž nejstarší jsou 30 metrů vysoké s obvodem kmenů přes 4 metry. Park je nepřetržitě přístupný veřejnosti. V bývalé oranžerii (vedle zámků) je mateřská škola. Součástí parku je i Počernický rybník, který byl založen kolem r. 1848. Byl jednak zásobárnou vody pro níže položené mlýny, byl využíván jako chovný rybník, ale také jaké zásobárna ledu pro hospody. V současné době slouží pro rekreaci.V letech 2004 – 2006 byla provedena jeho celková rekonstrukce, vč. odbahnění.
Na opačné straně od kostela je budova bývalého, ale i současného pivovaru. I když se v obci vařilo pivo již od 16. století, tato budova byla postavena až r. 1751 a r. 1855 přestavěna. Největšího rozkvětu dosáhl před 1. světovou válkou – zásoboval 28 hospod v Praze a řadu dalších v Dolních Počernicích a blízkém okolí. Od r. 1923 pivovar vlastnilo město Praha, které r. 1936 ukončilo svoji pivovarskou činnost. V 60. letech 20. století prostory sloužily Státnímu statku, který zde provedl řadu necitlivých úprav. Dne 3. 6. 2016 byl ve starém objektu otevřen pivovar s velkou restaurací a s venkovním posezením. Vaří několik druhů piv, ale 12° stupňový Počernický ležák se prý vaří podle původní receptury z 19. století. Ze všech piv, které jsme zde ochutnali, nám chutnal nejvíc. Zde jsem prvně pila kopřivové pivo, které nebylo zelené. A bylo dobré.
Poslední historický objekt v řadě v ulici Národních hrdinů, až téměř na hrázi rybníka je budova mlýna. Byl postaven r. 1862 ve stylu anglické novo­gotiky. Západní průčelí, které je nejvíce vidět z parku, které je postaveno z pískovcových kvádrů s ozdobnými prvky. R. 1953 byl poslední nájemce mlýna nuceně vystěhován. Následně prostory sloužily ke skladování, jako dílny a kanceláře Státního statku. R. 1995 mlýn vyhořel. V současné době je v budově mlýna italská restaurace Al Mulino. Interiér restaurace připomíná období konce 19. století. I před pizzerií je možnost venkovního posezení.
Ubytováni jsme byli v penzionu U Hastrmana, pravděpodobně v bývalé hospodářské budově, která k mlýnu patřila. Ve stejné budově jsou i lázně U Hastrmana.
Další možnost občerstvení v zámeckém parku je v restauraci Léta Páně, která je nejblíž přírodnímu amfiteátru. I tam je možnost venkovního posezení. Všechny tři restaurace, penzion a pivní lázně patří pod Panský dvůr Dolní Počernice. Kontakt a možnosti rezervace najdete na jeho stránce https://www.pddp.cz/

Na jídlo jsme zašli přímo do pivovaru, který jako jediný ze tří uvedených nabízí kompletní nabídku vlastního točeného piva. Přespali jsme v penzionu U Hastrmana, kde jsme vyzkoušeli i pivní lázně. Na snídani jsme byli v pizzerii Al Mulino.

Celý areál a vlastně i celé historické centrum Dolních Počernic jsou skutečně moc hezké, upravené a na tabulích naučné stezky hezky popsané. Po příchodu na pokoj jsme byli mile překvapeni jeho vybavením a úpravou. Horší to bylo s obsluhou v pivovaře, ale dost možná to bylo tím, že to byl první krásný víkend, takže měli plnou venkovní terasu a ještě k tomu svatbu. Lze říct, že vůbec nestíhali. Ale jídlo i pivo bylo výborné, nejlepší však byla dvanáctka. Jen IPA nás nezaujala.

Když si budete chtít udělat větší výlet, tak doporučuju vyrazit z Klánovic – staví tam vlak i autobus. Můžete se pak vydat po modré směr Běchovice přes přírodní park Prameniště Blatovského potoka, přírodní rezervaci Klánovický les a přírodní park Xaverovský háj. V ulici nad rybníkem však neodbočit do Běchovic, ale po cyklostezce projít až k Počernickému rybníku, projít se parkem, zajít si na pivo a dojít na vlakovou zastávku do Dolních Počernic. V Dolních Počernicích i na konci parku zastavují i pražské autobusy – trať 224 a 208. Je to jen jedna z možností. Prochází tady i cyklostezky. Nám ten jeden den na takový výlet chyběl.
Jedna sportovní zajímavost na závěr - proti pivovaru jsou tenisové kurty, kde má svoji tenisovou školu naše známá tenistka Lucie Hradecká.
Poslední aktualizace: 26.5.2018

Praha

Příspěvky z okolí Dolní Počernice - historie, památky, pivovar

Zámecký areál v Dolních Počernicích.
Zámek vznikl přestavbou středověké tvrze. Dnešní vzhled zámku pochází z období 1664-1769, kdy jej vlastnili hrabata z Colloredo-Wallsee. V polovině 19. století …
Stará část Dolních Počernic leží u Počernického rybníka - ten včetně přilehlého zámeckého parku je chráněný jako přírodní památka a staré Dolní Počernice jsou součástí přírodního parku Klánovice - Čihadla. Centrál…
Co se děje v Kolodějích? To se dozvíte na konci krátkého výletu po východním okraji Prahy.  Ten vás provede okolo Počernického rybníka, kde na březích porostlý…
V parčíku za hřbitovem v Dolních Počernicích byla vybudována naučná stezka nazvaná Geologická zahrada. Je zde umístěno 21 vzorků hornin pocházejících z území hl…
Nově vybudované krásné 18 jamkové hřiště. Drobným handicapem je blízkost dálnice (zvláště na 1. devítce). Zázemí je na velmi vysoké úrovni. Výborná restaurace s dobrou kuchyní. Trasa hriště viz https://www.turis…
Zámecký park v Horních Počernicích se nachází na východním okraji Prahy a jeho rozloha je cca 7 h.Najdete zde bývalý mlýn,bývalý pivovar,Počernický rybník,který je největší v Praze,krásný pískovcový most a největš…
Praha Dolní Počernice  je krásná městká část s bohatou minulostí a krásnou součastností .. Původní obec Dolní Počernice je prastarého původu, i když první písemná zmínka o obci se poprvé…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát bych Vás rád pozval na krásný velice nízkonákladový  výlet.Startem je Masarykovo nádraží-Praha nebo kterékoliv nádraží na trase Praha-Kolín-Pardubice.Dopravte se tedy…
Na dnešní výlet se vydáme vlakem z Masarykova nádraží do Dolních Počernic. Cesta trvá 11 minut a platí ještě Opencard . Vlakem jsme jeli kvůli dětem, ale lze jet i autobusem. Po výstupu z vlaku projdeme koleje pod…
Místa, jež dříve byla nazývána pražskou periferií. I tam si lze udělat pěkný výlet a při něm navštívit i zajímavá místa. Naše putování začne na nádraží v Horních Počernicích. Od nádraží se vydáme k Chvalskému zámk…
Víte, že přímo v Praze můžete chodit na dřevěných turistických stezkách přímo nad mokřady, navštívit přírodní rezervaci s jezerem V Pískovně z jehož hladiny vyčuhují prapodivné kmeny, povozit se na koních, navštív…
Směřujeme na dovolenou do Jizerských hor. Máme rádi rozhledny. V červnu 2018 byla v severovýchodní části Prahy jedna nově otevřena. Máme to téměř při cestě, takže je jasné, že tam musíme zajet. Tato svojí podobou netradiční rozhledna byla postavena na návrší Horky (254 m.n.m.) v západní části přírodního parku Klánovice – Čihadla, který je největším přírodním parkem v Praze. Jej…
                                Rybník Aloisov v Praze 6.12.2019 Rybník Aloisov vznikl přehrazením údolí Bezejmeného potoka při výstavbě sídliště Černý most na přelomu 80. a 90. let…
Kaskáda čtyř rybníků a dalších dvou Rybníčků na Svépravickém potoce, založených v 19.století. Ve Svépravickém rybníce se chovali kapři. Dnes slouží jejich okolí jako odpočinkový areál pro svépravičáky, okolo hráze…
V Kyjském rybníku se v posledních letech úspěšně množí ondatry. Žijí zde zcela volně a daří se jim zde. Jsou natolik zvyklé na lidi, že vás nechají přijít na méně než metr a můžete si je krásně prohlédnout, z čeho…
Kostel sv.Bartoloměje je jednou z nejcennějších středověkých církevních památek v Čechách. Románské prvky stavby dokazují jeho stáří a výzdoba a stavební styl zase jeho důležitost. Kostel je spíše pevností, než je…
                           Rozhledna Doubravka XIV. v Praze 6.12.2019 rozhledna v lesoparku Klánovice-Čihadla na kopci Horka, propojení se sídlištní zástavbou Černý most a z opačné strany s domkovou zástavbou v Kyjích Rozhledna Doubravka je po více než čtvrtstoletí nově postavená veřejně přístupná vyhlídka. Její výška je 23 metrů a až nahoru vede 98 schodů. Otevřená byla v roce 2018. Má tvar trojbokého jehlanu, z převážně a…
Chvalský zámek
Chvalský zámek - městské centrum Prahy 20, Horní Počernice Chvalský zámek je součástí nově zrekonstruovaného areálu v Praze - Horní Počernice blízko metra Černý Most. Zelené prostranství Chvalské tvrze obklopují restaurace, pizzerie, kavárna a Chvalský zámek. V okolí se nachází kaskády rybníků, pískovcové skály, cyklostezky a staré části obce. Na druhé straně Centrum Černý…
Chráněný přírodní výtvor Chvalský lom byl vyhlášen v roce 1988 na ploše 2,02 hektaru v katastru Horních Počernic. Pískovec se zde začal těžit už v 19.století. Byl využíván při výstavbě komunikací mezi Prahou a ok…
Vyrážíme na naučnou stezku Běchovice autobusem č. 240 z Hájů do zastávky Otakara Vrby. Stezka má 18 zastávek a začíná na křižovatce ulic Na Korunce a K Železnici u sportovního areálu Na Korunce. Končí u vodní nádr…
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 197 na Smíchovské nádraží, pak metrem na Černý Most a odtud autobusem č. 222, 223, 224, 171, 353, 141, 354 nebo 398 do zastávky Chvaly - je na znamení. Hned za zastávkou je Chva…
Rozhledna Doubravka - Dolní Počernice
Na dnešní výlet jedeme metrem na Opatov a odtud autobusem č. 181 na zastávku Kyje, která je na znamení. Dále pak pokračujeme Broumarskou ulicí po směru autobusu, po pravé straně se nachází fotbalové hriště, za kte…
Zaparkovali jsme na určeném místě. Vystupujeme z auta. Dcerka už je po dlouhé cestě nasezená, teď nadšeně poskakuje po pěšině mezi domky a pouští do větru bubliny z bublifuku. Březnové slunce už se na obloze snaží…
Ves byla původně zvaná Hloupětín po vladykovi Hlupatovi. Do konce 13. století tato ves náležela řádu německých rytířů. Roku 1233 Hloupětín koupila královna Konstancie a darovala ji pro nový špitál Sv. Františka.…
Satalická bažantnice vznikla v 18. stol.,jako patnáctihektarová obora, kde majitelé pěstovali jeleny a daňky a pořádali zde lovy. Dnes je to chráněná přírodní rezervace se starými dubovými, bukovými i jehličnatými…
Pro milovníky letectví a jeho historie je tu Letecké muzeum. Nachází se v Praze-Kbelích v areálu bývalého letiště Praha-Kbely. Nový areál se nachází hned vedle. Muzeum je tvořeno čtyřmi hangáry. Každý z nich j…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
Pražský Hrad
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex palácových, církevních, úředních, obytných i obran…