Hustopeče

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Hustopeče, před radnicí
Hustopeče, před radnicí  •  Fotografie (19)  • Foto: Traper

Tradičně jako každý rok, nemůžeme vynechat slavnosti burčáku v Hustopečích. Jestli dobře počítám, tak se jedná už o XVIII.ročník. My jedeme po vlastní ose, kamarádi vlakem a autobusem. Moc si toho neužijí, protože se vraci za pár hodin zpátky kvůli spojení, které sem není moc jednoduché.

Za čím bychom tam tak mohli jet. No přece za vzácným, sezonním mokem, burčákem. To, jak je zdravý, nemusím moc rozvádět. Jistě každý ví o obsahu vitamínů A, řady B, C, antioxidantního E omlazujícího buňky, zdraví prospěšných enzymů a minerálů a stopových prvků. Blahodárně působí na žaludek, vlasy, kůži (možná na mužské parohy), cévy, srdce, mužské orgány – proto se mu říká mléko starců. Známý je kladný účinek na trávící ústrojí. O jeho čistící účinnosti se již více osob přesvědčilo při nadměrné konzumaci. Již minule jsem se zmiňoval o rčení, že se ho má vypít tolik, kolik kdo má krve. Nevím, jak to platí pro upíry. Já osobně jsem léčebnou dávku letos dávno splnil, ale jedu sem také kvůli hustopečskému smyslu pro humor a recesi. Svědčí o něm jedinečná plastika vinné kvasinky, nemající ve světě obdoby a v r.2004 založená Burčáková unie s misijními stanicemi. Členy unie je k dnešnímu dni 55 měst, městysů a vesnic nejen z ČR a SR, Spolkové republiky Kraví hora, Jihomoravského kraje, ale i Argentiny, Nepálu a příští rok hodlá vstoupit vinařské město Daruvar z Chorvatska. V minulosti bylo jednáno i s Valašským královstvím. Možná kvůli možné kolizi s jejich národním nápojem slivovicí nedošlo jednání ke zdárnému konci. Burčáková unie má svoji hymnu, po dobu slavností je v pohotovosti Burčáková policie. Pozemní vojsko hlídá celý rok průběžně zejména podzemní prostory. O náročnosti služby v něm svědčí i značná světloplachost jejich členů, s dočasnými ataky tupozrakosti. Návštěvnici Slavností také byli ubezpečeni, že současné zamoření republiky metylalkoholem u burčáku nehrozí. Nejvyšší orgány Burčákové unie vzhledem k jejímu rostoucímu významu rozhodly zřídit i vlastní měnu. Aby se odlišila od EU, která má Euro bylo zavedeno Bůro. Tyto informace jsem čerpal z Burčákových listů, vydávaných vždy u příležitosti Slavností. Nedostatek místa a času mi nedovolí zde uvádět další velmi zajímavé informace. Je třeba do Hustopečí přijet a Burčákové listy si pořídit. Dnes je v nich ještě zmínka o zřízení speciálních kadeřnictví pro vinaře, zprávy z misijních stanic, o zaostalých Francouzích v pohledu na burčák, vzdělávací poznatky o burčáku, vyhláčených nejlepších mázhauzech, program Burčákových slavností a další velmi zajímavé informace. Původně jsem měl v úmyslu Burčákové listy oskenovat a přiložit ke článku. Obsahují však 8 stránek formátu A4 a nerad bych se také dopustil porušení autorských práv. Trest nucených Prací ve vinohradech, či delší pobyt v temnici bych možná přežil. Nechci však zbytečně riskovat.

Turistické zajímavosti Hustopečí jsem popsal už v minulém článku o návštěvě zdejšího vinobraní, takže se nebudu opakovat. Lze ho nalézt v historii webu. Letošní burčáky o něco dražší, stejně jako všechno u nás. Povětšinou byly sladší, což uvítaly zejména ženy. Jako každý rok byl výběr z mnoha odrůd. Objevil jsem novou, pro mě neznámou odrůdu Golubok, údajně původem z Moldávie. Tradiční osvědčené odrůdy mi však chutnaly více. Letos se mi ani nepovedlo dosáhnout potřebný počet razítek do Passportu a do hodnocení jsem nezasáhl. Evidentně stárnu. Minule mi chybělo jedno jediné razítko. Bohužel hrozilo, že by mně další dvojka mohla vytéci ušima nebo jiným nahoře umístěným a neuzavíratelným otvorem. Už jsem byl dost unaven a zrovna jako napotvoru bylo zemětřesení.

Z fotografií je celkem jasné, že stravovací možnosti jsou na Burčákových slavnostech pestré. Na ubytování je ve městě množství penzionů, ubytování v soukromí a i pár hotelů.

Jak jsem se už zmínil, mně se zde líbí recesistický Cimrmanovský humor, počtení v Burčákových listech a slušný burčák. Tentokrát bych doporučil burčák hlavně ve sklepích v obou sklepních ulic nad náměstím. A je tu nádherná, romantická atmosféra, obzvlášť večer. V některých mázhauzech v okolí náměstí hraje živá hudba, mně se nejvíc líbila cimbálka před mázhauzem Fialka – vítězem minulého roku. Rovnocená byla i country v zahradě u hotelu Centro. Celkem bylo otevřených 20 mázhauzů a 11 sklepů. Počasí skvělé.

Vstupné bylo letos 100,- Kč na pátek, 150,- Kč na sobotu, oba dny 200,- Kč, důchodci a studenti na oba dny 100,- Kč. Burčáky 15,- až 20,-Kč/0,2 lt, ceny jídel a pochutin běžné jako na podobných akcích. Burčákové listy, mapka mázhauzů a sklepů a Passport v ceně. S informacemi ochotně pomůžou infocentra v kině pod náměstím a IC v horní části náměstí v historické budově U Tří synků s muzeem.

Poslední aktualizace: 09.10.2012
Autor příspěvku: Traper
Burčákové slavnosti Hustopeče 2012 - Služby, informace
Burčákové slavnosti Hustopeče 2012 na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Burčákové slavnosti Hustopeče 2012

Při příležitosti srazu se spolužáky z gymnázia po 25ti letech rozhodli jsme se pro putování krajem, respektive okolím města mých studentských let. Vyšli jsme od Turistického informačního centra na Dukelském náměstí v Hustopečích nejdříve po červené turistické značce po Šafaříkově ulici, ze které jsme se záhy odpojili na ulici Havlíčkovu, po které již vede Mandloňová stezka…
Nejvýraznější stavbou a bývalou dominantou města, je na západní straně Dukelského náměstí novorenesanční radnice z let 1905-06. Jde o třípatrovou budovu s mohutnou věží, postavenou podle projektu Ferdinanda …
Nachází se v horní části Dukelského náměstí. Byl vystavěn v roce 1597. Z průčelí budov vyčnívá arkýř spočívající na dvou krakorcích, prostory přízemí jsou zaklenuty valenou klenbou s lunetami…
Vyrazili jsme do Přerova – trochu oklikou – a zaměřili jsme se na rozhledny a minipivovary. Když už jsme v Břeclavi a v Zaječí, tak do Hustopečí už to není daleko. A tam máme rozhlednu i minipivovar. Takže rovnou …
Trhové město na okraji Ždánického lesa na cestě z Brna do Břeclavi, v bohaté vinařské a zemědělské krajině. Dochované v jádru renesanční náměstí.
Městečko Hustopeče leží ve vinařském kraji nedaleko Novomlýnských nádrží a CHKO Pálava asi 30 km jižně od Brna. Každoročně se zde konají Slavnosti svatomartinských vín a husí.  Letošní slavnosti  se uskutečnily v sobotu 14.11. na Dukelském náměstí v Hustopečích. V 11 hod 11 minut byly slavnostně zahájeny Svatomartinské slavnosti. Na náměstí přijel průvod se…
Informační centrum se nachází v historické části města v horní části Dukelského náměstí. Kontakt: Turistické informační centrum, Dukelské náměstí 23, 693 01 Hustopeče telefon: 519 412 909 e-m…
Jedná se o částečně dochovalou baštu a přilehlou hradební zeď. Jsou posledním významným zbytkem Městského opevnění ze 16. a 17. století, který se zde dochoval do dnešních dnů. Turistické mapy:…
Nachází se přímo u autobusového nádraží. Začíná zde červeně značená turistická cesta TGM, která vede až do Hodonína a mapuje místa pobytu Tomáše G.Masaryka. V hustopečské části cesta vede k…
Tento dům se nachází v historickém centru města na Mrštíkově ulici. Nechal jej postavit v letech 1488-1492 pan Kryštof Wisinger, tehdejší purkmist města se svojí manželkou Uršulou Hausotter…
Nachází se v blízkosti vlakového nádraží, ve středu města, na západním okraji historického centra. Odjíždí odtud všechny autobusové spoje jak nadregionální, tak i do obcí hustopečskéh…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkačtečka in-karetvýdej in-karetčekárna pro cestujícíintegrovaný dopravní systém
Hustopeče leží na Jižní Moravě, severozápadně od Břeclavi. Hustopeče jsou střediskem vinařství na Jižní Moravě. Město leží na rozhraní tří přírodních celků a protéká jím řeka Štinkovka. Západním směrem od města …
Nachází se na místním hřbitově, který leží na ulici Havlíčkově při východním okraji města. V roce 1887 sem byla uložena Masarykova matka Terezie, která se v Hustopečích i narodila a v…
Nachází se na okraji města na výrazné vyvýšenině Křížového vrchu. Jeho východní svah je dnes zalesněn a část v okolí kaple pak upravena jako lesopark s vycházkovými chodníky. Původní kaple zde by…
Rozhledna je vysoká 17 m se nachází 300 m n.m. v mandloňovém sadu nad městem Hustopeče. Z rozhledny je pěkný výhled na město Hustopeče, na Pálavu, Nové Mlýny a nedalekou rozhlednu na Přítlucké hoře. K rozhledně se dostanete po značené naučné stezce od hustopečského hřbitova.
Rozhledna se nachází severovýchodně od města na výrazném kopci zvaném Hustopečský starý vrch v nadmořské výšce 303 m. Rozhledna je dřevěné konstrukce s kovovým točitým schodištěm uprostřed,…
Areál kostela patří k architektonickým skvostům nejen Hustopečského regionu, ale i celého středoevropského prostoru. První zmínka o něm pochází z roku 1350. Vypíná se ve svahu na severním okraji obce a má několik stavebních zvláštností. Předně je to osamoceně stojící 45 m vysoká věž, která měla současně pevnostní funkci. Dále pak je celý areál obehnán hradbou s ochozem a dělovými baštami. Opevnění doplňuje i systém podzemní…
Dolní Věstonice leží na Jižní Moravě, severně od města Mikulov. Městečko je známé díky archeologickému nálezu sošky Věstonická Venuše. Dolní Věstonice se rozkládají na úpatí Pavlovských vrchů a na břehu soustavy…
Zřícenina hradu Děvičky, nazývaného také Maidburk, Maidenburg, Dívčí hrady či Děvín, stojí na strmém návrší na severovýchodním okraji Pavlovských vrchů nad obcemi Dolní Věstonice a Pavlov. Zřícenina hradu Děvičk…
CHKO Pálava byla vyhlášena v roce 1976 na území o ploše 83 km2. CHKO zahrnuje území Pavlovských vrchů, komplex Milovického lesa a sníženu táhnoucí se k rakouským hranicím. Nejcennějšími biotopy Pálavy jsou drnov…
Jedná se o nejčlenitější část Mikulovské vrchoviny, tvořenou skupinou skalnatých vápencových vrchů, zvedajících se nápadně nad rovinatý povrch Dyjsko-svrateckého a Dolnomoravského úvalu. Jinak z…
Sirotčí hrádek je jednou z nejpěknějších a nejromantičtějších hradních zřícenin. Zřícenina hradu Sirotčí hrádek stojí na severovýchodním výběžku Stolové hory v Pavlovských vrších neboli…
Minaret se nachází ve velkém areálu patřící lednickému zámku. Je to romantická orientalizující stavba, vybudovaná v maurském slohu. Pochází z let 1798-1802. Věž minaretu je vysoká 62 metrů a slouží jako rozhledna.…
Jedná se bezpochyby o nejznámější a nejnavštěvovanější park České republiky (prameny uvádějí kolem jednoho milionu návštěvníků ročně). Hovoří se o něm jenom v superlativech a bývá nazý…
Mikulov leží na Jižní Moravě, západním směrem od města Břeclav, v těsném sousedství státní hranice s Rakouskem. Město je střediskem moravské vinařské oblasti.…
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické krajiny. Zámek se nachází na B…
Lednicko-Valtický areál byl zapsán do seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Pokud byste chtěli projít celý park, který je opravdovou…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…