Travel blog SLOVAKIA.TRAVEL Cestovní pojištění  Ubytování Bratislava  Mapa Bratislavy
Bratislava je hlavním městem Slovenské republiky. Tato metropole na jihozápadě země, přesněji na západním Slovensku, se rozkládá na obou březích řeky Dunaje, druhé největší evropské řeky, na úpatí výběžků Malých Karpat a na okraji Podunajské nížiny, poblíž hranic s Rakouskem a Maďarskem. Má podobnou geografickou polohu jako nedaleká Vídeň a Budapešť. Od Vídně je vzdálená 65 km, od Budapešti 180 km a od Prahy 330 km. Počtem obyvatel je Bratislava i největším slovenským městem.
TIP: Cestování na Slovensko 2023
Příspěvky z Bratislavy od zkušených turistů a cestovatelů  (396)
   Tipy na výlet (29)     Turistické cíle (328)     Trasy (19)     Cestopisy (10)    Fotogalerie (3)

Bratislavský hrad

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (8)  • Foto: Tanathos

Naše cesta začíná na dálnici D2 u Břeclavi, odtud směřujeme k hraničnímu přechodu ČR - SR a stále pokračujeme po dálnici, dokud nedojedeme do Bratislavy. Na dálnici přejedeme přes řeku Dunaj a za řekou odbočíme na dálnici D1, z které jsedeme na druhém sjezdu u Aquaprarku. Přejedeme opět přes řeku po Novém mostě a stále pokračujeme po hlavní slinici. Přibližně po 1 kilometru odbočíme doleva a na další odbočce opět doleva. A dále pojedeme stále po této silnici, tzv. rovně až dojedeme k hradu.

pohled z Nového mostu

Bratislavský hrad je nejdůležitějším hradem v Bratislavě, hlavním městě Slovenska. Nachází se na jižním výběžku Malých Karpat, na ostrohu tyčícím se na levém břehu 85 metrů nad Dunajem na křižovatce evropských dálkových cest.

Historie

Hradní vrch byl osídlen od eneolitu. Bylo zde keltské oppidum, opěrný bod starověké římské hranice, opevněné sídlo Slovanů - hospodářské, politické a vojenské středisko Velké Moravy. Solnohradské letopisy zmiňují k roku 907 tento hrad pod názvem Brezalauspurc, pod nímž Maďaři porazili bavorské vojsko. Kamenný hrad byl vybudován v 10. století, když oblast byla součástí Uher, přestaven v 15. století v gotickém, v 16. století v renesančním a v 17. století v barokním stylu. V době vlády Marie Terezie byl hrad sídlem uherské části Habsburské monarchie. V roce 1811 hrad vyhořel do základů a zůstal v ruinách až do 50. let 20. století, kdy byl v letech 1953-1968 rekonstruován většinou v barokním stylu. O jeho záchranu se zasloužil významný český architekt Alfréd Piffl. V roce 1961 byl hrad vyhlášen Československou národní kulturní památkou, v současnosti je NKP Slovenské republiky.

Výzkum

Foto: Tanathos

Zájem o historii bratislavského hradu je dosti čerstvý. Počátkem 40. let 20. stol. v souvislosti se záměrem zbourat ruinu bratislavského hradu byl proveden spíše symbolický průzkum areálu. Teprve koncem 50. let téhož věku s rozhodnutím o zachování a restauraci tohoto symbolu Bratislavy byl prosazen již skutečný komplexní archeologický výzkum pod vedením Tatiany Štefanovičové. Systematický průzkum již v r. 1958 prokázal kromě osídlení mladší doby kamenné, keltského, římského a předvelkomoravského pochopitelně i osídlení velkomoravské. Opevnění areálu mělo dřevěnou komorovou, později i roštovou konstrukci s hlinitokamenitou výplní a souvislou trámovou čelní stěnou. Ve východní části akropole stála trojlodní bazilika s omítkou a figurálními freskami. Na rozdíl od Mikulčic, kde byly vysondovány základy trojlodní baziliky po celém obvodu, podobu bratislavského kostela lze odhadovat jen zhruba, neboť se po různých pozdně středověkých a novověkých úpravách dochovalo pouze torzo základů. Proto nelze určit délku kostela, jehož celková šířka 12,8 m překonává šířku baziliky mikulčické. Na vrcholu akropole stála kamenná palácová stavba 12 x 5,5 metru. Je doložena diferencovaná řemeslná výroba železářská, hrnčířská a šperkařská. Pohřebiště vypovídá o kontinuitě osídlení až do druhého tisíciletí, pád Velkomoravské říše se tedy této lokality nijak nedotkl.

Současnost

Od roku 2008 probíhá rekonstrukce hradu, jež má být ukončena v roce 2013. Jejím cílem je vrátit objektu podobu z 18. století. Po dobu oprav byla odstěhována expozice Slovenského národního muzea. V létě roku 2009 byla dokončena oprava střechy, vnějších fasád a instalováno nové osvětlení včetně podhradí.

cestou jsme nevyužili žádné stravovací ani ubytovací zařízení.

Z hradeb je nádherně vidět do okolí a máte pocit, že vám celá Bratislava leží u nohou.

Základní vstupné

Bratislava

Příspěvky z okolí Bratislavský hrad

Vánoční trhy na Bratislavském hradě
Vánoční trhy na Bratislavském hradě 1.-17.12.2017 Vánoční trhy se na nádvoří hradu po záštitou Národní rady SR konají teprve podruhé a o jejich konání rozhodli…
                    Socha Svatopluka na Bratislavském hradě 17.12.2017 Kníže Svatopluk, synovec Rostislava, je jednou z nejvýznamnějších postav slovanských dějin. Byl knížetem Nitranského knížectví a později v letech 871 až 894 třetím panovníkem Velké Moravy. Sedm metrů vysoká bronzová jezdecká socha na žulovém podstavci v nadživotní velikosti znázoňující velkomoravského knížet…
Jihozápadní hradní Korunní věž pochází z poloviny 13. století a původně byla součástí opevnění kolem obytné palácové věže hradu Pressburg. Na konci I. třetiny 15. století se stala součástí nového královského palác…
Námestie Alexadra Dubčeka pomenovali na počesť slovenského štátnika a politika. "Námestíčko" ( je naozaj malé ) sa nachádza priamo pod budovou Národnej rady Slovenskej republiky a neďaleko vchodu do areálu Bratislavského hradu. Miesto na toto námestie ani nemohli vybrať lepšie. Alexander Dubček v novodobých dejinách, v posledných rokoch Československej republiky, pôsobil ako po…
Zikmundova brána je poslední zcela dochovanou součástí opevnění Bratislavského hradu, která vznikla v rámci stavebních úprav, provedených za vlády Zikmunda Lucemburského v 15. století. Jedná se vlastně o východní obrannou věž se vstupní bránou, svého času nazývánou také Korvínova. V průběhu 19. století, kdy hrad sloužil jako kasárenský blok, zde bývala strážnice. Tehdy ta…
Hlavním naším cílem našeho druhého bratislavského dne byl „Modrý kostelík“, což je jedna z nejpopulárnějších památek hlavního města Slovenska. Secesní kostel sv. Alžběty Uherské (tuto světici najdeme i na průčelní…
Tento příspěvek je tak trošku „smutnou zprávou o konci světa“. O obci Ruskinovce i jejím raně gotickém kostele už dnes totiž můžeme hovořit pouze v minulém čase, a i ten „titulkový“ portál bychom v kežmarském okrese hledali zcela marně. Vesnice i kostel totiž definitivně zmizely z povrchu zemského v II. polovině minulého století, kdy bylo „nutné“ na tomto místě vybudovat vojens…
Klenotnice Bratislavského hradu je svým způsobem zcela novou „atrakcí“ hlavního města Slovenska. Na tomto konstatování nic nemění ani skutečnost, že se její historie začala psát již někdy v průběhu 13. století. Tehdy totiž byla postavena Korunní věž, ve které se Klenotnice nachází. Po roce 1530 se na téměř dvě a půl století stala skutečnou trezorovou pokladnicí uherských koruno…
Bratislavský hrad je dominantou hlavného mesta nad Dunajom. Leží na Hradnom kopci.Na Hrad sme sa vybrali na výstavu Zlatý vek Peterhofu. Zakúpili sme si jednotný lístok za 10 €, ktorý…
Jednou z velmi známých – a mezi turisty i návštěvníky slovenské metropole značně oblíbených - novodobých bratislavských atrakcí jsou „veselá“ červená vozítka zvaná „Prešporáčik“. Někdo je označuje jako historický …
O Bratislavském hradu někdy slyšel snad každý turista a také jméno Mistra Pavla z Levoče je jistě známé i těm, kteří se jinak o gotické umění zase až tak moc nezajímají. Spojení těchto dvou pojmů přináší zajímavou…
Bratislavské Historické muzeum, spadající pod Slovenské národní muzeum, a Bratislavský hrad - ve své podstatě – jedno jest. A jestliže je hradní dominanta slovenské metropole považována za nejvýznamnější symbol mě…
V těsném sousedství Bratislavského hradu stojí moderní budova Slovenského parlamentu a Národní rady SR. A i když se možná nejedná o nějaký architektonický skvost, vedle dominanty slovenské metropole rozhodně nepůs…
Bratislavský hrad
Hrad ležící na nejjižnějším výběžku Malych Karpat, svažující se až k Dunaji, kde byl původně prastarý brod na cestě do Podunajské nížiny. Hradní kopec sehrál významnou roli jako slovanské hradiště v období Velké…
Pri prechádze okolo Bratislavského hradu nás zaujala v parku druhého nádvoria pekná socha. Tu na východnej strane je umiestnená bronzová plastika Alžbety Uhorskej Durínskej ( * 7. júl 1207, Bratislava alebo Sárosp…
Nachází se ve východní části hradního areálu v parku druhého nádvoří. Socha zobrazuje Alžbetu jak podává chudému žebrákovi skývu chleba. Alžběta byla dcerou uherského krále Ondřeje II. a jeho manželky Gertrudy Meranské. Přes otce byla pak sestřenicí českého krále Václava I. Podle legendy se měla narodit zde na bratislavském hradě v roce 1207. Už jako čtyřletá byla poslána ke dvoru durynského lankraběte Heřmana na hrad Wartb…
„Přece čtyři“ vyhrkne zřejmě svou odpověď většina z vás. A někteří ještě dodají: „Co je to za hloupou otázku? To přece ví každé malé děcko …“. Silueta této stavby nad řekou Dunaj je opravdu notoricky známou záleži…
Budova Národnej rady SR, budova slovenského parlamentu, sa nachádza na Hradnom vrchu, hneď vedľa Bratislavského hradu.Budovu začali stavať ešte v júni roku 1986 a dokončená bola v roku 1993…
Nejznámější bratislavský most nese jméno Slovenského národního povstání. Ačkoliv v letech 1993-2012 (do 28.8.) nesl jednoduchý název Nový most, po politicko-historických peripetiích mu by…
Iniciátorom dnešného letného výletu do Bratislavi do barokovej záhrady na hrade bola naša mama. Na jar roku 2019 sme navštívili Bratislavský hrad a okrem pozretia si výstavy Zlatý vek Pe…
Jednou z nejzajímavějších a nejkrásnějších bratislavských budov je bezesporu Salvátor. Jedná se o neorenesanční objekt, nacházející se na staroměstské adrese Panská 35. Budovu nechal v roce 1904 postavit lékárník Rudolf Adler, a proto jistě nepřekvapí, že zde od počátku sídlila lékárna U Salvátora, která se sem přestěhovala z domu vedlejšího. Překvapivější však jistě bude informace o tom, že tato lékárna vznikla …
Dnes tolik oblíbené turistické vizitky tento objekt představují jako „měšťanský rokokový skvost podhradí s expozicí hodinářství ze 17. až 19. století“. A informace je to pravdivá, protože dům je opravdu půvabný a zajímavý, stejně jako expozice prací prešpurských hodinářů v jeho interiéru. A pod muzeem navíc najdeme velmi příjemnou malou hospůdku, která přímo nutí k - a…
Bratislavský hrad získal v době zcela nedávné další – i když poměrně rozporuplně přijímanou – atrakci. Jedná se o tzv. barokní zahradu, která je ve skutečnosti nově vybudovanou francouzskou zahradou, stylově majíc…
Pokud se vydáme z historického centra Bratislavy někde od městských hradeb pře Albertovu lávku, která překonává víceproudovou Staroměstskou ulici (takřka dálnici od mostu SNP), s největší…
Kapitulská ulice je součástí bratislavského Starého Města a mnozí ji považují – zřejmě právem - za nejkrásnější ulici slovenské metropole. Navíc jde o uličku možná nejstarší i o místo s nezpochybnitelnou tajemnou atm…
Most SNP, aj Nový most s reštauráciou, nazývanou podľa jej tvaru UFO, je jedným z piatich mostov cez rieku Dunaj v našom hlavnom meste Bratislave.UFO malo byť hlavným cieľom našej januárovej cesty do Bratislavy. M…
Bratislava - Nový most
Nový most, od roku 1972 do počátku 90. let 20. století most Slovenského národného povstanie, je moderní most přes řeku Dunaj. Vystavěn byl v letech 1967 až 1972. I přes původní nevoli občanů (zapříčiněnou zbouráním v…
Bratislava byla vždy lokalitou, kterou jsem považoval za totálně nezajímavou až vysloveně odpudivou. Spousta paneláků, velká špinavá řeka a nad ní prapodivná čtvercová stavba s rohovými věžemi, které zde říkají hr…
Bratislava je hlavním městem Slovenské republiky. Tato metropole na jihozápadě země, přesněji na západním Slovensku, se rozkládá na obou březích řeky Dunaje, druhé největší evropské řeky, na úpatí…