Brno-venkov

Brno je statutárním městem, které je druhým největším městem v České republice, co do počtu obyvatel i svou rozlohou. Sídlí zde Jimoravský kraj, v jeho centrální části vytváří samostatný okres Brno-město. V Brně se nalézá soutok dvou řek Svitavy a Svratky. Dominantou města je hrad a pevnost Špilberk. Mezi další oblíbené turistické cíle patří katedrála svatého Petra a Pavla, hrad Veveří či vila Tugendhat, která byla zapsána i na seznam světového dědictví UNESCO.

Turistika Brno-venkov Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Obora Holedná / Park Lužánky Přírodní koupaliště v Komárově
Pěší trasy / Cyklo trasy / Videotrasy Brněnské podzemí / Holasecká jezera Brněnská přehrada - lodní doprava
Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Blučina, rozhledna Akátová věž a Židlochovice

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Blučovice - radnice
Blučovice - radnice  •  Fotografie (22)  • Foto: jircak
Cestou k rozhledně

Vracíme se z Moravy domů a chceme zkompletovat návštěvy rozhleden i minipivovarů, kde jsme ještě nebyli. Zatím je jich stále ještě dost. Na rozhledně i v pivovaru v Hustopečích jsme už byli, takže z Boleradic jedeme rovnou k rozhledně Akátová věž. Stojí na kopci Výhon někde mezi Blučinou a Židlochovicemi. Nám se zdála cesta kratší z Blučiny, navíc tam má být i pivovar. Proto jedeme rovnou tam.

Blučina je vinařská obec ve Velkopavlovické oblasti, zhruba 10 km jižně od Brna, jen kousek od dálnice D2 (exit 11). Jejím severním okrajem protéká řeka Litava.
V obci a blízkém okolí se prováděly archeologické průzkumy, které dokazují pravěké a raně historické osídlení.
První písemná zmínka o obci je v listinách benediktinů z kláštera v nedalekém Rajhradě. Jenže tyto zápisy vznikly zpětně až ve 13. století, takže zůstává otázkou, zda zde uvedený letopočet 1045 – 1048 je pravdivý. Ověřená písemná zmínka je v listině krále Václava z r. 1240, který tehdy pobýval v klášteře u Tišnova.
R. 1494 byla Blučina jako centrum vinařské oblasti povýšena na městečko s právem trhu.
Dominantou obce je trojlodní kostel Nanebevzetí Panny Marie s vysokou sedlovou střechou. Kostelní věž má ochoz se třemi arkádami, který je zakončen osmibokým hranolem s cibulí a lucernou. Kostel se vyvíjel po celá staletí. Jádro, tj. obvodové zdi lodi a spodní část věže, je pozdně románské ze 3. čtvrtiny 13. století. Postupně byla loď prodloužena, přistavěny kaple, hudební kruchta. Pravděpodobně až po r. 1600 byla věž zvýšena o patro se zvonicí. Od r. 1856 mají nové varhany s 12 rejstříky a 8 pedály.
Naprosto překvapující v této obci je radnice, která byla na nynějším náměstí Svobody budována v letech 1602 – 1611. Je důkazem toho, jak město tehdy bylo bohaté. Tato jednopatrová budova má otevřenou, valeně zaklenutou podsíň se čtyřmi toskánskými sloupy. Pravá část – dvoupatrový přístavek je z r. 1832. Byla tam nálevna s malým klenutým sálem. V té době byla opravena i šindelová střecha a byly přistaveny věžičky, kde byl 70 kg vážící zvon. Zvonilo se jím při volbách do obecního výboru a o adventu. Dne 28. 5. 1917 byl zrekvírován. Téměř až do r. 1860 byla Radnice centrem veřejného života. Pod ní jsou rozsáhlé sklepy. Dnes je v budově malá výstava archeologických nálezů z okolí Blučiny.
Ve středu náměstí Svobody je Mariánský barokní sloup. Pochází pravděpodobně z doby kolem roku 1720.
V Blučině má být ještě pivovar Xaver, který byl založen r. 2005. Majitel a sládek v jedné osobě tak navázal na tradici vaření piva v obci v letech 1560 – 1884, kdy pivovar vyhořel. Jenže v Havlíčkově ulici, kde má být sídlo firmy, jsou jen rodinné domky. Na hlavní Měnínské ulici jsme objevili restauraci Xaver, dokonce otevřenou. Už jsme se radovali. Zbytečně. Točili tam leccos, jen ne pivo z tohoto pivovaru. Na náš dotaz nám servírka dost neurčitě sdělila, že jim ho už nedodávají. Ani nevěděla, zda ho ještě vůbec vaří. Jejich internetové stránky existují, ale dodatečně jsem už nezjišťovala, kam pivo dodávají.
Dva km jižním směrem byla r. 2009 na kopci Výhon postavena rozhledna Akátová věž. Je celoročně volně přístupná. Je vyrobena z akátového dřeva s ocelovými spojovacími prvky. Má tvar válce o průměru 3,7 metru. Je vysoká 17,7 metru. Z nezastřešené vyhlídkové plošiny ve výšce 14,5 m, kam vede 76 převážně dřevěných schodů, je kruhový výhled. Jsou vidět Tuřany s typickými věžemi poutního kostela, Rajhrad s dvěma kláštery, Drahanská vrchovina, Brno se Špilberkem, Rozhledna Babí Lom u Lelekovic, Židlochovice, panoráma Pavlovských kopců, Svatý Kopeček u Mikulova, Lechovice. Za hezkého počasí jsou vidět i Alpy. Na vrcholu se dozvíte na nerezových tabulích, jak daleko je k určitým cílům.
Zhruba stejně daleko jako z Blučiny je to k rozhledně ze Židlochovic, další vinařské obce. Od rozhledny leží na západ, na silnici z Hustopečí do Rajhradu na soutoku Litavy a Svratky. Dříve zde byla staroslovanská osada. První písemná zmínka je z r. 1237. V r. 1379 zdejší vinohradníci získali horenské právo. Byli stanoveni konšelé a perkmistr, kteří ochraňovali práva vlastníků vinohradů. Až r. 1873 byly Židlochovice povýšeny na město.
Významnou budovou obce je zámek v jihozápadní části města. Stojí na místě bývalé vodní tvrze, která byla postavena již před rokem 1349. Od r. 1567 ji vlastnili Žerotínové. Jejich hrobka byla r. 1956 objevena pod ulicí Strejcův sbor. Byli to oni, kteří tvrz v 70. letech 16. století přestavěli renesanční zámek s kaplí. Svoji barokní podobu získal v letech 1720–1729. Další úpravy probíhaly po r. 1822, kdy byl zbořeny hradby, náspy a padací mosty a zámek získal svoji nynější empírovou podobu. Od r. 1919 je ve vlastnictví státu. Mezi válkami ho využíval prezidenta T. G. Masaryka jako svoje letní sídlo. Proto mu bylo r. 1930 uděleno čestné občanství města Židlochovice a r. 1947 byl po něm byl pojmenován nově postavený kulturní dům. Zámek je využíván jako hotel a pořádají zde i svatby. Vždy první víkend v září je zámek jeden den v roce otevřen i veřejnosti k prohlídce. Zde se natáčel jeden z dílů seriálu Četnické humoresky. K zámku patří i krajinářský park v anglickém stylu, kde roste 25 druhů jehličnatých a přes 80 druhů listnatých dřevin. V západní části parku byla na počest T. G. Masaryka r. 1930 vysazena pamětní lípa. Park si oblíbil i básník Petr Bezruč, proto je na jedné z laviček umístěna tabulka s jeho básní o židlochovickém zámku. Park je celoročně a zdarma přístupný veřejnosti.
Jednou z nejstarších budov města je radnice. Dnešní podoba je z r. 1559, kdy přízemní budovu s doškovou střechou a jednou místností tehdejší majitel Vilém z Pernštejna přestavěl. Radniční sklepy připomínají slavnou vinařskou minulost města.
Dominantou města je kostel Povýšení svatého Kříže z let 1724-1730. Původní není jen střecha věže. Když ji strhla vichřice, byla r. 1855 provizorně dostavěna. A tak zůstala.
Musím uvést zajímavou informaci o zdejším cukrovaru, který patřil k nejznámějším v českých zemích. Tento cukrovar se prosadil stejnou měrou jako cukrovar v Dačicích, kde poprvé vyrobili kostku cukru. Tady byl prvně zaveden proces difuze. Cukrovar uvedl do provozu r. 1838 Florent Robert. Několikrát vyhořel, ale vždy byl obnoven, rozšířen, modernizován. I když byl po 1. světové válce zkonfiskován a r. 1948 znárodněn, stále jako cukrovar fungoval. Poslední modernizace byla ještě r. 1970. R. 1991 v rámci privatizace ho získalo město Židlochovice, již byl v dezolátním stavu a téměř nefunkční, proto došlo k definitivnímu konci cukrovaru i částečné demolici. Filtrační věž a komín bývalého cukrovaru byly v roce 2008 prohlášeny za kulturní památku .
Stejně jako pivovar je kulturní památkou i empírová Robertova vila v Nádražní ulici 232. V 30. letech 19. století si ji nechal postavit zakladatel cukrovaru Florentin Robert. V současnosti ve vile sídlí základní umělecká škola, mateřské centrum a knihovna. U vily je veřejná zahrada a dětské hřiště. Její část je upravena do podoby přírodní zahrady.
Kousek od Radnice bylo 17. 8. 20044 otevřeno Regionální turistické informační centrum s vinotékou, které kromě běžných turistických informací nabízí i vína z produkce místních vinařů.

Cestou k rozhledně

My jsme zde nejedli. Kdyby v restauraci Xaver měli místní pivo, uvažovali bychom o tom. Takhle jsme se však nezdrželi. Ale určitě je možnost se najíst v obou obcích. Jen u rozhledny není nic.

Rozhledna je hezká, zdaleka viditelná se skutečně dalekými výhledy.

K rozhledně je přístup z několika směrů, ale vždy jen pěšky, příp. na kole. Autem se k ní nedostanete.
Nejlepší by bylo projít se po naučné stezce Krajinou Výhonu z Blučiny přes rozhlednu do Židlochovic (http://www.jizni-morava.cz/objekt/32010-zidlochovice-naucna-stezka-krajinou-vyhonu).
Možností je však víc. My jsme auto nechali v Blučině a vydali se Farskou ulicí vzhůru. Zelená turistická trasa odbočovala ještě před posledními domky vlevo, ale zdála se nám tak neprostupná, že jsme se vydali po cestě okolo domků vzhůru, protože podle mapy se cesty měly sejít. To se naštěstí stalo. Dál už byla cesta v pohodě. Nahoru to bylo cca 2 km.
Kdyby bylo víc času, nechalo by se po zelené pokračovat do Židlochovic a zpátky se vydat po žluté téměř po vrstevnici. Tento okruh by byl cca 8 km.
Pokud byste chtěli okruh ještě prodloužit, tak od rozhledny se nechá jít 5 km po modré do Nosislavu a po červené 4 km do Židlochovic. Celý okruh zpátky do Blučiny by byl 15 km, což by mohla být pěkná procházka. My už tolik času neměli.
V okolí vede i řada cyklotras. K rozhledně to jako cyklotrasa značené není, ale myslím, že by to tak velký problém nebyl. I když začátek z Blučiny by moc příjemný nebyl.
Poslední aktualizace: 25.10.2017

Židlochovice

Příspěvky z okolí Blučina, rozhledna Akátová věž a Židlochovice

Turistické rozcestí Výhon
Nachází se na vrcholu dominantního kopce Výhon východně od města Židlochovic. U něho od roku 2009 stojí dřevěná rozhledna Akátová věž, která je volně přístupná veřejnosti. Je z ní panoramatický rozhled po širokém okolí. Prochází tudy zeleně značená turistická cesta, která vede jedním směrem do Židlochovic a dále k železniční stanici Hrušovany u Brna. Druhým směrem pak pokračuje k rozcestí Skalky (končí zde žlutá značka od Ž…
Vydala jsem se autobusem z Brna do zhruba 20 km vzdálených Židlochovic na dřevěnou rozhlednu Akátová věž. Rozhledna Akátová věž se nachází na kocpi Výhon v nadmořské výšce 355 m.n.m. a je součástí turistického okr…
Židlochovice, město na soutoku Litavy a Svratky, to je místo odkud se vydáme na tento výlet. Do Židlochovic jsme přijeli autem a zaparkovali jsme u místního infocentra. V infu jsme obdrželi i mapku blízkého okolí …
Nachází se v zalesněné části západního svahu výrazného kopce Výhon, v lokalitě Velký Hájek, který se vypíná nad městem Židlochovicemi. Orientačním bodem je starý kamenný Sternův kříž na…
Nachází se na výrazném kopci Výhon zvedající se nad městem Židlochovicemi. Tento zdaleka viditelný široký hřeben je dnes vyhlášen za přírodní park. Turistické rozcestí se nachází uprostřed prosluněného lesíka na západním svahu v těsné blízkosti nově upravené studánky. Název dostalo po blízkém dominantním kamenném kříži, který zhotovil roku 1764 místní sochař Johann Stern. Rozcestím prochází …
Jedná se o nejvyšší vrchol (355,4 m) Dyjsko-svrateckého úvalu, zvedající se východně od Židlochovic. Představuje výrazný široký protáhlý hřeben s plochou vrcholovou částí. Vytváří tak př…
Nachází se v západním svahu kopce Výhon nad Židlochovicemi na okraji lesního celku Velký hájek u výrazného rozcestí zdejších cest v blízkosti studánky. Společnost mu tvoří dvě mohutné lípy. Tento barokní kříž z roku 1764 vytvořil zdejší sochař Johann Stern. Kříž, spolu se sochami dnes umístěnými na schodišti před kostelem, původně stál na kamenném mostě přes přes řeku Svratku. Sochař využív…
Nachází se východně od Židlochovic v údolí Farského potoka poblíž Robertovy studánky v přírodním parku Výhon. Jedná se o kvalitní kamenosochařskou práci místního sochaře Johana Sterna z doby kolem…
Židlochovice již v polovině 14. století jako vážené sídlo a město měly i hrdelní právo. Toto se později vztahovalo i na okolní obce, když 10. června 1729 císař Karel VI. zastavil hrdelní soudy v…
Nachází se na severozápadní stráni rozlehlého kopce Výhon u Židlochovic. Zdejší svahy jsou porostlé širokolistými teplomilnými trávníky s bohatým výskytem některých významných druhů rostlin…
Židlochovice - kostel Povýšení sv. Kříže
Kostel byl postaven v letech 1717-30. Vrcholně barokní svatyni navrhl J. L. Hildebrant, později ji ještě upravoval F. A. Grimm. V interiéru vzácná pozdně gotická Madona z doby kolem roku 1500. Sochy na schodišti před kostelem jsou od místního sochaře J. Sterna. Byly sem přeneseny ze zrušeného barokního mostu přes Svratku, pocházejí z roku 1746. Poblíž kostela stojí barokní sousoší Nejsvětější Trojice z poloviny 18. století. V…
Nachází se v přírodním parku Výhon na katastru obce Blučina v lokalitě Cézavy, která je známá svými významnými archeologickými nálezy. Studánka se nachází uprostřed sadů a zahrad v mělké…
Veřejnosti nepřístupný zámek se nachází v Židlochovicích na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Zámek je dvoupatrová hlavní budova, ke které se připojují přízemní boční křídla. Zámecké interiéry mají nádhernou výzdobu…
Dnešní Zvonice je torzem bývalého hřbitovního kostela s Kaplí sv. Barbory. Je tvořena věží s arkádovitou předsíní a lomenými oblouky. Okna jsou v gotickém slohu, ostatní stavební úpra…
Turistické rozcestí se nachází na širokém hřebeni Výhonu, který severním směrem klesá k obci Blučina. Na zlomové hraně se u křižovatky výrazných polních cest nalézá turistický směrovník, kolem něhož prochází zeleně značená turistická cesta a začíná pak žlutá značka. Zelená značka jedním směrem klesá do obce Blučina, kde na širokém prostranství ulice Na Lázních u autobusové zastávky k…
Regionální turistické informační centrum se nachází uprostřed města v přízemním objektu na začátku Masarykovy ulice, přímo navazujícím na židlochovickou radnici, která stojí v závěru hlavního náměstí…
V časném jaru a při hezkém počasí jsme se rozhodli navštívit městečko Židlochovice a projít se přes kopec Výhon Na rozhlednu Akátová věž. Vycházíme od informačního centra v Židlochovicích po zelené turistické značce. Mírným stoupáním do kopce míjíme po pravé straně zvonici. Ta je pozůstatkem kostela sv. Barbory, který má opravdu pohnutý osud. Byl střídavě ničen požárem a opravován, dokud se pod tíhou sněhu neprolomila střecha…
Radnice ve své prapůvodní podobě měla pouze jednu místnost a byla kryta šindelem. V roce 1559 byla přistavěna další část. Vznikla tak jednopatrová budova lemovaná podloubím. Další rozšíření…
Turistické rozcestí se nachází v horní části náměstí Míru naproti zdejší radnice na sloupu veřejného osvětlení. Prochází tudy červeně, zeleně a žlutě značená turistická trasa. Dálková červená nazývaná Svatojakubská cesta směřuje od brněnských Přízřenic do Mikulova ke státní hranici s Rakouskem. Zelená značka pak vede z Hrušovan u Brna přes zdejší autobusové n…
Státní zámek Židlochovice Státní zámek Židlochovice patrí k nejzachovalejším zámkum Evropy a spolecne s historickými bažantnicemi a oborami pro vysokou zver vytvárí ojedinelý lovecký komplex, navazující na stale…
Židlochovice (německy Groß Seelowitz) se nacházejí 18 km jižně od Brna v Dyjsko-svrateckém úvalu. Dnes zde žije kolem 3800 obyvatel. Vznikly na výhodném sídelním prostoru při soutoku Svra…
Židlochovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Brna. Město se rozkládá u soutoku Svratky a Litavy a mezi dálnicemi, z nichž jedna vede směrem do Vídně a druhá do Bratislavy. Od východního okraje města se rozprostírá oblast přírodního parku Výhon. V přírodním parku byla založena řada ovocných sadů a vinohradů. Jižním a severozápadním směrem z města jsou vybudovány ryb…
Dominantou náměstí Svobody v městečku Blučina na Brněnsku (okres Brno-venkov) je barokní Mariánský sloup, stojící uprostřed nově upraveného parčíku. Zhotoven byl někdy v polovině 18. století patrně dosud neznámým…
Židlochovice ležící na celkem velké řece Svratce se rozkládaly od pradávna na obou březích řeky. Na pravém břehu byl areál zámku s hospodářskými budovami a na levém pak historické centrum s…
Naučná stezka začíná u autobusového nádraží v Židlochovicích, kde je úvodní panel popisující povšechně trasu naučné stezky a její zajímavosti. Odtud pokračuje po zeleně značené turistické cestě přes židlochovické náměstí a vystoupá až na vrchol kopce výhon k rozhledně odtud sleduje dále zeleně značenou cestu až na rozcestí k výraznému hlohu, kde se naučná stezka odklání od zelené značky a po zpevněné cestě schází svahem mez…
V neděli 8. prosince 2019 po třinácté hodině přijel k zaplněnému nástupišti židlochovického nádraží opět vlak po dlouhé odmlce čtyřiceti let. Historická parní lokomotiva Skaličák tak…
Na nejvyšší vrchol  Dyjsko-svrateckého úvalu Výhon (355,4 m), zvedající se východně od Židlochovic. Představuje přírodní dominantu kraje, kterou tvoří mozaika sadů, zahrad, vinic, lesíků a t…
Nachází se před vstupem do zámeckého parku u autobusového nádraží a je výchozím místem zdejších pěších turistických tras. U něho je i první informační tabule zdejší naučné stezky, která vede na vrchol Výhonu na rozhlednu Akátová věž. Prochází tudy červeně, zeleně a žlutě značená turistická cesta. Červená značka vede jedním směrem na Vojkovice, podél řeky Svratky na Rajhradský…
Židlochovice - zámek
Zámek se nachází na západním okraji města. Patří k nejzachovalejším loveckým zámkům Evropy. Za ním se rozkládá cenný park, který zastává i funkci obory, v níž je chováno početné stádo daňků…