Střílky

více o Střílky

Partner lokality
Hlavní partneři stránek Turistika.cz
Podporují vývoj stránek a přispívají na odměny přispěvatelům.

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střílky

Barokní hřbitov Střílky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (6)  • Foto: Miaucis

Ojedinělý barokní hřbitov najdeme v malé obci Střílky mezi Vyškovem a Uherským Hradištěm, jen kousek od Koryčan. Střílky leží na hlavní cestě č. 50 ve směru od Slavkova u Brna na Uherské Hradiště. Hřbitov najdeme ve středu obce a pro jeho bohatou sochařskou a uměleckou výzdobu ho nemůžeme přehlédnout.

Foto: Miaucis

Unikátní barokní hřbitov ve Střílkách zná snad každý milovník umění a toho barokního zvlášť. Tato ojedinělá barokní památka evropského významu je tak trochu zapomenutá. Já jsem se tam chystala dlouho, ale vždycky do toho něco vlezlo. Nakonec se to ale podařilo a byla jsem nadšená. Krásný barokní hřbitov je postaven na svahu přímo ve středu obce, naproti kostelu a je tvořen vlastní čtvercovou plochou hřbitova, která je nesena mohutnou nosnou zdí. Rohy hřitova jsou zkosené v duchu baroka. Na ose hřbitova naproti vstupnímu schodišti je plošina se sochou anděla smrti v nadživotní velikosti a na druhé straně je hřbitovní kaple s dvěma kryptami, kde jsou pohřbeni členové rodu Künburgů. Ohradní zděná zeď je zdobena sousošími ctností a neřestí a váz s biblickými motivy. Autorem sochařské výzdoby je moravský sochař Gottfried Fritsch a jeho dílenský okruh. Na sochařské výzdobě se podíleli i další sochaři, Blažej Sturm z Holešova a Václav František Solnický z Brna.

Bohužel, jak nám řekla paní průvodkyně, několik z těchto soch jsou repliky, protože originály někdo ukradl. Škoda.

Hřbitov byl postaven mezi lety 1730-1743 na objednávku Antonína Amanda Petřvaldského z Petřvaldu. Za autora konceptu a stavitele je pokládán Ignác Josef Cyrani z Bolleshausu. Zajímavé je také vysoce funkční odvodění, umožnující rychlejší rozklad těl. Hřbitov byl vysvěcen 12. května 1743. V roce 1927 došlo k sesunu části zdi, která byla následně opravena, hřbitov pak ale chátral. Větší rekonstrukce se stavba dočkala až v roce 1998, kdy vzniklo občanské sdružení Za záchranu hřbitova ve Střílkách. Od roku 2010 má areál statut národní Kulturní památky.

Foto: Miaucis

Hřbitov a hřbitovní kaple byly zamýšleny jako místo posledního odpočinku rodiny objednatele. Milota Ferdinand Petřvaldský v roce 1724 požadoval ve své závěti vybudování rodinné pohřební kaple v místním kostele. Amand Antonín Petřvaldský změnil původní záměr na vybudování rodové pohřební kaple a započal s velkorysou výstavbou areálu hřbitova.

Mnoho obdobných staveb v Evropě nenajdeme, snad jen u nás, ve Žďáře nad Sázavou je malý morový hřbitov od Santiniho, tzv. Dolní hřbitov z roku 1709, který můžeme vzdáleně přirovnat k tomu Stříleckému. Je možné, že mohl být pro Střílky inspirací, ale to je jen má spekulace. Je však téměř jisté, že stavitel Cyrani dílo Santiniho znal...

Kousek do Střílek je kemp a nějaký ten obchod a hospodu tady také najdeme, my jsme obědvali v restauraci v Koryčanech.

Foto: Miaucis

Hřbitov je naprosto úžasný, první co mě napadlo byl areál kostela se svatými schody Bom Jesus de Braga v Portugalsku, který mě střílecký areál okamžitě připoměl. Bom Jesus je však mnohem monumentálnější a velkolepější, ale to je dáno funcí a významem. To co mě Bom Jesus připomělo je architektonické pojetí staveb, kaple a ohradní zdi, komponování prostoru.

Pojetí baroka je zde ve Střílkách tak trošku jiné, než je v Českých zemích obvyklé a hřitovní kaple je svým ztvárněním velmi podobná barokním stavbám v Portugalsku a ve Španělsku. Ale to je zcela jistě jen náhoda...

Moc zajímavá je i prohlídka s paní průvodkyní, která o hřbitovu ví snad všechno i návštěva ponuré krypty.

Hřbitov je přístupný od dubna do října denně od 8 do 18 hodin. Vstupné je 30 Kč. Prohlídka je s výkladem a s návštěvou krypt.

Poslední aktualizace: 23.10.2013
Autor příspěvku: Miaucis
Praktické informace
Barokní hřbitov Střílky</strong> mapa
Mapa Barokní hřbitov Střílky

Příspěvky v okolí Barokní hřbitov Střílky

Střílky jsou poměrně velkou obcí se 710 obyvateli a najdeme ji pod západními vrcholky Chřibů a jihozápadním směrem od města Kroměříž. V obci je významná historická památka a to barokní hřbitov. Obcí prochází silni…
Jméno Střílky je pojem... Nespíš každý z nás už viděl fotografie unikátního barokního hřbitova, který se nachází právě v tomto městečku, rozkládajícím se na úpatí Chřibů. Jeho sochařská výzdoba a architektura j…
Unikátní barokní hřbitov s bohatou sochařskou vzdobou v malé obci Střílky na úpatí Chřibů.
Chřiby (Buchlovské hory): Okruh u Střílek (06/2015) Obec Střílky leží ve výběžku kroměřížského okresu pod pohořím Chřiby, pro které je běžně zaužívaný místní název Buchlovské hory. Zales…
   Se skalními útvary, pojmenovaných po pekelníkovi, jakoby se v naší krásné vlasti roztrhl hodně velký pytel. Buď naši prapředkové trpěli takovým nedostatkem fantazie anebo je při pohledu na skaliska, u…
  I když se nám toho ze Stříleckého hradu do dnešních časů moc nedochovalo, návrší s jeho skromnými zbytky je překvapivě kouzelným místem. Tato oáza ticha a až nadpozemského klidu navíc nabízí ještě jedno pře…
Svaté obrázky, visící na stromě poblíž tohoto turistického rozcestí, jsou hned dva (ten nižší skutečně zelený) a jedná se o utěšené odpočinkové místo. Vedle lesní silničky je umístěna dřevěná bouda, uvnitř s po…
Jihozápadním směrem od města Kroměříž, v západní části přírodního parku Chřiby najdeme zříceninu Stříleckého hradu. Zřícenina je na východní stráni kopce Hrad ( 552 m.n.m.), jež se zvedá jihovýchodně od stejnojmen…
   Už jenom rozsáhlá zřícenina - (a navíc v současnosti "přizdobena" všudepřítomným trubkovým lešením) - zůstala z kdysi snad nejsličnějšího z moravských hradů. Jeho zakladatelem byl pan Bernart z Cimbur…
Přírodní památku Kazatelna tvoří vypreparované skalisko (vrcholová skála) zpískovce magurské vrstvy. Jedná se o osamocené skalisko z pískovcových hornin o výšce 8 m, které severním směrem prud…
Koryčany jsou malé malebné město jež se rozkládá mezi dvěma přírodními parky a to mezi přírodní parkem Ždánický les a přírodním parkem Chřiby. Koryčany najdeme v nejzápadnější části Zlínského kraje a jihozápadně…
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, hrad se nachází několik kilometrů severozápadně od Uherského Hradiště ve Zlínském kraji. Hrad Buchlov je vynikající ukázko…
O tom, že  " od Buchlova větor věje " se zpívá ve známé lidové písničce. Hrad stojí totiž na vysokém kopci na jižním výběžku Chřibů, kde se určitě vítr cítí jako doma. Pozoruhodné sídlo vzniklo v 1. …
Nově otevřená (od roku 2004) 24 m vysoká kamenná rozhledna nad obcí Zdounky na Kroměřížsku. Přístupná po dohovoru v lesním penzionu Bunč (asi 4 km). Vstupné 20 Kč, rodinné 50 Kč. Výhled na Hanou a na Chřiby. Na Hrad Buchlov . Občerstvení v penzionu Bunč celoročně.
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou chribskeho pohori. Hrad Buchlov byl vystaven v polovine 13. stoleti v romanskem stylu. Jeho hlavnim ukolem by…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…
Buchlovice jsou velkou slováckou obcí s 2400 obyvateli a najdeme ji západním směrem od města Uherské Hradiště a pod jihovýchodními vrcholky Chřibů. Buchlovice jsou turisticky vyhledávanou obcí a to díky hned něk…
Toto významné poutní místo se nachází cca 6 km západně od Starého Města (okres Uherského Hradiště). Velehrad byl připomínán jako ves Veligrad již v roce 1131. V roce 1205 zde byl založen cisterciácký klášter, kt…
Archeologický Skanzen v Modré se nachází v lokalitě původního velkomoravského osídlení, v těsném sousedství Velehradu, 7 km od Uherského Hradiště. Představuje ideální podobu slovanského…
Menší zoologická zahrada nedaleko centra města je zaměřena především na chov primitivních i exotických druhů domácích a hospodářských zvířat z celéhosvěta. Mezi nejoblíbenější patří stále Dvoreček naší babič…
Kouzelné zahrady v Kroměříži (Květná a Podzámecká zahrada) Kroměříž je sice historické město, ale zas nic moc zajímavého na něm neshledávám. Zámek - celkem nudný (s dětmi tam raději nechoďte vůbec). Krásné náměst…
Kroměříž leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Přerov. Kroměříž je z větší části postaven na levém břehu řeky Moravy. Město se rozkládá v Hornomoravském úvalu a bývalo označováno jako Hanácké Athény. Krom…
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na…
Jedná se bezpochyby o nejznámější a nejnavštěvovanější park České republiky (prameny uvádějí kolem jednoho milionu návštěvníků ročně). Hovoří se o něm jenom v superlativech a bývá nazý…
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické KRAJINY. Zámek se nachází na B…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Lednicko-Valtický areál byl zapsán do seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Pokud byste chtěli projít celý park, který je opravdovou…