Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Oravské Beskydy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Oravské Beskydy

Babia hora

Krátký hřeben uzavírá Malá Babí hora
Krátký hřeben uzavírá Malá Babí hora  •  Fotografie (3)  • Foto: rg8r8re8
Hrana karu s Babí horou v pozadí

Horní Orava. Před šedesáti lety bídný horský kraj. Nicotná kamenitá políčka, rozsáhlé Pastviny porostlé jalovcem, hluboké lesy. Drsné, nevlídné podnebí, dřevěnice a „drotári“. Obživa v lese, malovýroba sukna, vystěhovalectví do Ameriky. Padesátá léta – překotná industrializace, spočívající ve zbrklé výstavbě hutních a chemických molochů do čistého prostředí, přehrada, fádní obytné pevnosti s brizolitovou omítkou a miniaturními okénky, velkokapacitní podniková rekreační zařízení. Dnes – s výjimkou bezprostředního okolí nádrže, ospalý region, stranou výrazného cestovního ruchu, se zatrpklými, pesimisticky naladěnými obyvateli. Těm, kteří navštíví Kysuce nebo Roháče, leží popisované území doslova na dosah ruky. Stačí nasadit příslušný kurs, a držet se jej tak dlouho, až se dostaneme do centra oblasti, okresního miniměsta Námestova, rozprostřeného na západním břehu údolní nádrže. Pohlédneme-li z něj severoseverozápadním směrem, spatříme izolovaný masiv s nejvyšším vrcholem Slovenských Beskyd, Babí horu (1725 m.n.m.). Většina Slovenských Beskyd je budována tzv. flyšovými horninami, typickými pro vnější část západních Karpat. Jedná s o souvrství třetihorních pískovců, jílovců a slínovců, jež se střídají v různě mocných vrstvách. Masív Babí hory je tvořen zejména tvrdými magurskými pískovci z období staršího paleogénu. Výchozím bodem výstupu na Babiu horu je Oravská Polhora. Při pobytu v ní nemůžeme přeslechnout svérázný dialekt jejích obyvatel, který se blíží spíše polštině a češtině (užívání „ř“) než slovenskému jazyku. Kořeny nám objasní historie. Pohraniční pralesy a neúrodné horské pustiny, s absencí jakýchkoliv zdrojů nerostných surovin, byly řídce osídleny slovenským obyvatelstvem. Od 12. – 16. Století probíhala v oblasti valašská kolonizace. Pastýři ovcí (z území dnešního Rumunska) táhli celé generace po karpatském hřebeni, přičemž klučili horské lesy, zakládali Pastviny, budovali osady a v oravském regionu plnili také povinnosti hraničářů. V průběhu let jazykově splynuli se slovenskými osídlenci, přesto se však zachovaly některé jejich výrazy, hlavně v místopise a pastevecké terminologii : bryndza, vatra, grapa, minčol, Čadca… Od 17. Století pozorujeme další osídlení hornaté Oravy. Jde o proud směřující hlavně ze Žiwického panství (Polsko), odkud obyvatelstvo utíkalo na Slovensko před nátlakem na panství Komorovského. Dokazuje to korespondence mezi Komorovským a Thurzem, v níž žádá o vrácení 400 rodin uprchlíků, což Thurzo odmítá. A právě potomci oné poslední kolonizační vlny obývají Oravskou Polhoru a přilehlé obce. Nehlásí se ke Slovákům, ani k Polákům, nýbrž se považují za samostatnou etnickou skupinu – Gorole. Poblíž prodejny potravin, na dolním konci Oravské Polhory, odbočuje Doprava z hlavní silnice asfaltová cesta k 2 km vzdálené chatě Slaná voda (753 m). Silnička se vine lukami a impozantní masív Babí hory nabývá na mohutnosti. Jak již název napovídá, vyvěrá tu pramen jodovo-bromové minerální vody s vysokým obsahem soli. Na přelomu 19. a 20. století tady fungovaly lázničky s kapacitou kolem sta pacientů, malou promenádou a dalšími objekty, ještě v 60. Letech 20. Století tady probíhaly pokusy o těžbu soli pro léčebné účely. Sporé zbytky bývalých lázní a nádrží na odpařování soli najdeme v okolí chaty, která kromě pohostinství poskytuje taktéž ubytování. Kolem ní se nachází ještě několik rekreačních zařízení v různém stadiu zániku. Pod silničkou můžeme z betonové skruže ochutnat zdejší minerálku. Tento čin doporučuji pouze silnějším povahám, proti této kalné tekutině s čistícími účinky je mořská voda sladkým nektarem. Od vrcholu nás dělí bezmála 7 km délky a 1000 m výšky. Ze Slané vody nás na něj dovede žlutá značka společně s naučnou stezkou. První úsek procházíme chráněnou, tzv. Hviezdoslavovou alejí k hájence Rovne (Hviezdoslavova horáreň), kde je umístěno komorní muzeum (Hviezdoslavovo), neboť známý básník tady rád pobýval a také se zde odehrává děj básně Hájnikova žena. Objekt je typickou zdejší dřevěnicí, nicméně vlastní expozice je pro laika poněkud nezáživná, zpestřují ji pouze předměty etnografického zaměření a vše nasvědčuje, že se tady dveře nijak netrhnou. Za muzeem začíná nejnáročnější úsek – táhlé, strmé stoupání do nekonečného kopce, zprvu smíšenými lesy, posléze horskými smrčinami s pralesním nádechem. Oživením v únavném, monotónním výstupu jsou pouze zastavení naučné stezky. Tradičně nás seznamují s místní faunou a florou – zajímavý je občasný výskyt losa evropského. Ačkoli právě vrcholí červencové svátky, nepotkáváme za celou dobu výstupu živou duši. Jsme vydáni na milost a nemilost horám, myslí pulzují vzpomínky na rumunské Karpaty. Na hranici lesa se před námi vynoří malé kryté odpočívadlo, kde lze v suchu přečkat deštivou noc. Nejhorší úsek již máme za sebou, stezka se mírně klikatí klečí, borůvčím a suchými pastvinami, všude kolem plachtí tmaví horští okáči. V okamžiku, kdy několik metrů pod vrcholem dosáhneme státní hranice, končí slastný pocit osamělosti. Napojili jsme se na síť polských turistických cest (červenou a zelenou). Čeká tu upravený „dlážděný“ chodník a ruch srovnatelný se Sněžkou. Kromě desítek turistů se našimi společníky stanou nesčetné houfy nepříjemných much, které se v hustých černých oblacích vrhají na zpocené poutníky. Hmyzí hemžení je udivující, speciální lapače postvavené přímo na vrcholu příliš nepomáhají. Pakliže si zvykneme na jejich ustavičné obtěžování, můžeme se v klidu procházet po rozlehlé vrcholové plošině orámované skalkami (kota leží 5 m od hranice na polském území), polehávat v závětří kamenných valů, navršených právě k tomuto účelu a vychutnávat si kruhový rozhled. Jihovýchodně od nás se za lesklou hladinou přehrady vypínají zasněžené štíty Roháčů, jihozápadně máme na dlani celé Slovenské Beskydy, s obdobnou izolovanou skupinou – Pilskem (1557 m), na jihu se pne Oravská magura. Severní (polská) strana prudce spadá hlubokými kary (pozůstatky činnosti horských ledovců) do hustě osídleného podhůří. Ještě v červenci se mezi kamennými moři a skalami bělají poslední sněhová pole. Do nekonečné dáli můžeme sledovat tenkou nitku hranice v podobě úzkého lesního průseku vinoucího se krajinou. Krátký hřeben nás zavede k sousední Malé Babí hoře (1517 m). Udržovaný chodník – slovenské modré plus polské značení kopíruje státní hranici. Klesáme do výše kolem 1450 m. Cesta se často dotýká hran kru, takže lze sledovat silně rozdílný ráz sušších a travnatých jižních svahů od severních, kde se díky pozvolna tajícímu sněhu dlouho udržuje vlhkost, což vytváří ideální podmínky pro růst rostlin - obdobně jako v krkonošských „zahrádkách“. Ihned vedle cesty upoutají pozornost nápadné žluté květy hořce tečkovaného, či vzrostlé exempláře jedovaté kýchavice Lobelovy. Bohatství rostlinných druhů (cca 700) podnítilo vyhlášení Babí hory přírodní rezervací – a to již roku 1933! Polská strana má dokonce statut národního parku. Od Malé Babí hory se prodíráme sotva znatelnou pěšinou hustými porosty kosodřeviny, chvílemi se boříme do bažin. Tady poprvé potkáváme turisty i na slovenské straně. Pochopitelně se jedná o Poláky, kteří si odskočili hlouběji od hranice. Červená značka prudce klesá smrčinou, až se dostane na lesní cestu procházející malebnou a opuštěnou dolinou potoka Vonžovce, jehož chladné a průzračné tůně svádí ke koupání. Po obou stranách se rozprostírají lesíky a kvetoucí Pastviny poseté koberci vstavačů, občas potkáme stádečko krav. Tato silnička nás nakonec přivede zpět k chatě na Slané vodě. Ačkoli popisované území není nikterak rozlehlé, nabízí se nám množství kombinací k ukojení turistických vášní, neboť blízké i vzdálené okolí Oravské Polhory, mj. nejsevernější slovenské obce, překypuje stále neporušenou přírodou. Zajímavé může být také nahlédnutí na polskou stranu, kde je ovšem vysoká koncentrace rekreačních zařízení – chata pod Babí horou aj. foto : Jiří Kuhnel

Poslední aktualizace: 28.1.2002
Autor: jakub

Námestovo

Příspěvky z okolí Babia hora

Slanický ostrov umenia
Slanický ostrov umenia sa nachádza uprostred Oravskej priehrady , kam sa dá dostať výletnou loďou Oravskej galérie-Slanica z prístavu č.2 na Slanickej osade.Na ostrove sú stále expozície ľudového umenia zo zbier…
Jedinou kalváriou a zároveň aj pútnickým miestom na Turci je Kláštorská kalvária. Kalvária sa nacháda neďaleko obce Kláštor pod Znievom, za cintorínom na kopci s drevnatým porastom. Areál kalvárie založili niekedy…
Vydáme sa na výlet po vodnej nádrži Orava výletnou loďou Orava.Loď kotví v prístave č.1 hneď na konci cesty.Parkovisko je hneď u hlavnej cesty z Tvrdošína. Ideme na výletnú plavbu po priehrade okolo dvoch ostrovov…
Budete-li chtít navštívit Oravskou přehradu,nebo v zimě tuto oblast kvůli lyžování,nabízí se přijemné ubytování v obci Štefanov nad Oravou.Ubytování je v…
       Vodná nádrž Orava je vybudovaná umelým prehradením na sútoku riek Čiernej a Bielej Oravy v severnej časti Oravskej kotliny.  Hlavný dôvod pre jej výstavbu boli časté veľké povodne, ktoré vznikali pri silný…
Máme dovolenou, chceme několik týdnů cestovat po Slovensku. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, Hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme. Museli jsme do Trstené, takže Tvrdošín máme při cestě. Právě…
Nádherný historický gotický dřevěný Kostelík všech svatých z první poloviny 15. století. V roce 2008 byl zapsán na seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Dřevěný barokní oltář je asi z konce 1…
Máme dovolenou, chceme několik týdnů cestovat po Slovensku. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, Hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme. Bohužel přítel má problém se zarůstajícím nehtem na palci, p…
  Projíždíme Slovenskem. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme. Teď se…
Pojedete-li z Podbielu do Zuberce, všimněte si vlevo za prvně jmenovanou obcí zajímavé technické památky zvané Františkova huta. Ruině bývalé železárny místní říkají Hámor. Historie hutě sahá do 18. století, do do…
Nevelká historická oravská obec Horná Lehota, ve které žije necelých šest stovek duší a která se nachází v okrese Dolný Kubín, je známá sice hlavně jako startovní místo slavných oravských pl…
Nejprve se musíte dopravit do Oravského Podzámku nebo do Hornej Lehoty. Nejpohodlněji autem.   Plavba na pltích patří k zážitkům, které by si turista na Oravě neměl nechat ujít. Plavbu si domluvíte telefonicky na …
Ideme na Oravský hrad , ktorý je perlou na oravského regiónu a zároveň patrí k najkrajším hradom na Slovensku.Dostaneme sa sem autom , ktoré je možné si nechať pod hradom v Oravskom Podzámku na stráženom,platenom …
Oravský hrad stojí nad obcí Oravský podzámok na 112 m vysokém strmém vápencovém bradle v okrese Dolný Kubín. První písemné údaje o hradu pochází z roku 1267, kdy byla vybudována nejvýše položená č…
Vydáváme se kousek od největší turistického centra v Roháčích od Zuberce. Od Zuberce vyjedeme asi 6 km směrem na chatu Zverovka, kde se může zaparkovat a nebo se dá parkovat na placeném parkovišti asi 1 km od Zver…
Nevýznamnější turistické středisko v oravské části Západních Tater v Zuberecké kotlině (Podtatranské brázdě). Obec s 1200 obyvateli. Přímé východiště do skupiny Sivého vrchu a do Roháčské doliny nebo Skorušínských vrchů. V obci je bezpočet možností ubytování: hotely penziony, ubytování v soukromí (viz internetová adresa výše, v základních informacích o této lokalitě). U obce…
U tohoto "tipu" na výlet jsem na rozpacích, zda ho vůbec psát. Ale i negativnízkušenost je zkušenost a možná díky tomuto článku bude někdo jiný na Oravskémhradě spokojenější než my.(v radách pro cestovatele jsem n…
Zatímní průběh zimy zdaleka nepřipomíná onu Ladovskou zimu, není to tak dlouho nicméně sněhy sezony 2005/6 už dávno odtekly a následující zima 2006/7 byla skoro stejně mizerná jako ta…
V horní části Kvačianské doliny v Chočských vrších se kousek od modře značené turistické cesty nacházejí dva unikátní vodní mlýny. Postavené jsou pod soutokem tří potoků Hutianky, Borovianky a Ráztockého (soutok…
  Jedeme do centra Západních Tater, do Roháčské doliny do osady Zverovka. Ze Zuberce, největšího turistického centra …
Brestová – oblý vrchol (1933,6 m n.m.) v hlavním hřebeni Západních Tater a jeden z šesti vrcholů ve skupině Salatinov a zároveň je i hlavní křižovatkou hřebenů tohoto horského masivu. V hlavním hřebeni sousedí n…
Patří mezi nejkrásnější doliny v Západních Tatrách. Vede z Oravické kotliny do sedla Príslop. Ústí je sevřeno do 1 km dlouhé vápencové soutěsky "Tiesňavy", která je zpřístupněna pomocí chodníku a lávek. Po vydatných deších bývá přechod soutěskou ztížen. Kdysi se Tiesńavami sváželo dřevo po dřevěné cestě, která byla vystavěna přímo nad Juráňovým potokem pomocí, mezi stěny soutěs…
Západní Tatry (Roháče) jsou součástí Tatranské přírodní oblasti a nacházejí se na Slovensku na západ od hlavního pásma Vysokých Tater okolo Slovensko-Polských hranic. Rozkládají se na území o rozloze 370 čtvereční…
Krasové údolí dlouhé 4 km v Chočských vrších, které je suché, bez vody. Ta teče neprobádanými podzemními prostorami a teprve v dolní části údolí vyráží vyvěračkou. Je to státní přírodní rezervace o rozloze 379,9…
Horská obec rozprostírající se na pomezí národního parku Malá Fatra a CHKO Kysuce. Skládá se z několika roztroušených osad. V minulosti jich TERCHOVá měla více jak 120. První zmínka o obci pochází z roku 1580, tehdy spadala pod Strečno-Gbeľanské panství. Za druhé světové války fašisté obec vypálili. Byla poškozena značná část zdejších domů. V letech 1947-1950 se obec začala z…
Nejvyšší vrchol Chočských vrchů, výrazně se zvedající nad Oravskou vrchovinou a Liptovskou kotlinou, 17 km jihovýchodně od Dolného Kubína. Vrchol má tvar nepravidelné pyramidy s mno…
Na Veľký Choč (1.608 m n. m.) se dá vystoupat z Vyšného Kubína, Jasanové, Valaské Dubové, Likavky a z Lúček. Jako výchozí místo jsme si zvolili poslední jmenované, které bylo nejblíže našemu penzionu. Abychom nemu…
Datum v kalendáři ukazuje 4.6.2005, naším dalším místem určeným pro poznání krás Slovenska se stal nejvyšší vrchol Chočských Vrchů „Velký Choč“ – 1611 m.n.m. Je 4:15 hodin ráno a my se setkáváme na stanoveném m…
- charakteristický členitý vrchol (1609,7 m n.m.) v Národním parku Malá Fatra, v severovýchodní části hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Vrchol na severu sousedí s Malým Rozsutcom (1343,5 m), od kterého jej …