Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Náchoda

Náchod leží na řece Metuji na úpatí Orlických hor v oblasti Kladské pomezí. Náchod má přibližně 20 tis. obyvatel. Dominantou města je Náchodský zámek, který se tyčí nad městem.

TIP:

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kladské pomezí a Broumovsko

Zimní Javoří hory - okolí Janoviček

číslo 1 Penzion Panorama (foto 1) Asfalt 0,0 km
  Od penzionu kousek po žluté do kopce (foto 2 - 3).
číslo 2 Rozcestí Janovičky Asfalt 0,1 km
  Hned tady žlutá končí, dále po modré stále do kopce kolem penzionů Vyhlídka a Zámeček (foto 4 - 7).
číslo 3 Janovičky CZ/PL (foto 8) 1,0 km
  Pohodlnou cestou lesem s občasnými výhledy (foto 9 - 13).
číslo 4 Pod Jedlovým vrchem 3,5 km
  Vrátíme se pár metrů zpět po polské zelené značce a odbočíme vlevo po neznačené cestě. Brzy začne klesat z hřebene dolů.
číslo 5 Nad Kamieniolomem 4,6 km
  Kdybyste chtěli na vyhlídku na Gluszycu (foto 14 - 15), tak někde v těchto místech odbočte vlevo do lesa. Je potřeba jít asi 300 metrů rovnou za nosem k okraji lesa na hraně lomu. A pak se vrátit zpět na cestu.
číslo 6 Kamieniolom Melafirów (foto 16 - 19) 5,0 km
  Pod lomem odbočíme z hlavní cesty vpravo na polní cestu (foto 20 - 22).
číslo 7 Gluszyca Górna Asfalt 6,5 km
  Po silnici do kopečka (foto 23 a 25).
číslo 8 Gluszyca Górna, horní konec Šotolina 7,5 km
  Odbočíme ze silnice vlevo a řídíme se značkami cyklotrasy (foto 25).
číslo 9 Góra Žródlana 9,7 km
  Zde se napojíme na polskou modrou značku a pohodlnou cestou (foto 26) jdeme ke hranicím.
číslo 10 Czarnoch (foto 27 - 29) 10,3 km
  Cesta po hranicích je zde velice pohodlná.
číslo 11 Rozcestí s modrou značkou 11,1 km
  Od Janoviček se k nám přidává modrá značka. Mírně stoupáme do kopce (foto 30 a 31).
číslo 12 Třípanský kámen (foto 32 - 33) 11,9 km
  Pokračujeme po hranicích, mírně klesáme.
číslo 13 U Červeného vrchu (foto 34 - 39) 13,7 km
  Modrá značka se opět odděluje do Čech, možné zkrácení trasy. Jinak ale ještě kousek po zelené.
číslo 14 Sloneczna kopa (foto 40 - 43) 14,4 km
  Když ještě asi 200 metrů popojdete, dostanete se k zajímavému pomníku. Pak zpět na rozcestí a po žluté dolů k nám. Čekají nás výhledy na Broumovsko (44 - 46).
číslo 15 Pod Červeným vrchem 15,2 km
  Žlutá tu končí, chvíli jdeme po modré s dalšími výhledy (foto 47 - 52).
číslo 16 Rožmitál, Nad lomem 15,9 km
  A zase žlutá, stoupáme do kopce (foto 53 a 54).
číslo 17 Cyklotrasa č. 4002 Šotolina 16,5 km
  To modré značení je cykloturistické. Celý úsek této cyklotrasy je pro pěší velice pohodlný.
číslo 18 Nad lomem Šotolina 17,1 km
  Nádherné výhledy na Broumovsko (foto 55 - 57).
číslo 19 Cikánský kopec Šotolina 17,8 km
  Pro změnu výhledy na Javoří hory (foto 58 a 59). I nadále velice pohodlná cesta (foto 60 - 66).
číslo 20 Pod Bobřím vrchem 19,4 km
  Seběhneme z kopce dolů.
číslo 21 Janovičky, dolní konec (foto 67 a 68) Asfalt 20,2 km
  A teď už jen po silnici do kopce k autu (foto 69).
číslo 22 Janovičky, Panorama Asfalt 20,8 km
  Konec trasy
1-Janovičky, penzion Panorama. Výborně se tu spí.

Javoří hory dlouho odolávaly zájmu lidí. Vydat se do jejich lesů znamenalo (snad s výjimkou Ruprechtického Špičáku) být celou dobu v oáze ticha, absolutně bez lidí. I tady se ale situace v poslední době mění. Začínají se objevovat nové ubytovací kapacity pod jejich hřebenem a hosté penzionů (zejména ti polské národnosti) po prochození těch nejatraktivnějších a tedy nejnavštěvovanějších míst se skalami pak často míří do míst klidnějších.

2-U penzionu
2-U penzionu  •  Foto: HonzaC8

Tras, procházejících Javořími horami už jsem popsal dost. Na sklonku roku 2019 jsme se ale se ženou rozhodli strávit pár dní v jednom z jejich středisek – na Janovičkách. Ubytování v penzionu Panorama, jídlo ve Vyhlídce. Vynikající volba, vřele doporučuji. Jako fakt, tak spokojení už jsme dlouho nebyli. Navíc jsme „chytli“ zajímavé počasí. Teploty těsně pod nulou, vítr, převážně zataženo a hlavně časté sněhové přeháňky. Ideální pro účel získat zajímavé fotky (a zvýšenou konzumaci svařáku a grogu). Z penzionu jsme vyráželi na různé procházky a ta, kterou vám chci představit, se nám líbila snad nejvíc. Měří něco přes 20 km, což je na jeden zátah bez možnosti občerstvení a odpočinku v teple tak akorát, je docela pohodlná, bez nebezpečných nebo hodně namáhavých úseků, je na ní spousta výhledů. Určitě i v létě by stála za projití.

Vycházíme tedy z Janoviček. Záznam GPS mi začíná místem ubytování, tedy penzionem Panorama. Po silnici vystoupáme kolem penzionů Vyhlídka a Zámeček k česko-polské hranici. Zde si můžeme vybrat, jestli se budeme řídit naší modrou značkou nebo polskou zelenou, která jde přímo po hranicích. Ta naše je pohodlnější, doporučím tedy tu. Polská je kopcovitější, přitom výhledy jsou prakticky stejné. Navíc na části té polské teď řádí lesnické stroje, což je pro cesty docela masakr. Obě značky se opět spojují na hranici za Jedlovým vrchem. Jen pozor, je to o trochu dál, než jak je zakresleno na Mapy.cz. Z Mapy.cz vyplývá, že k neznačené odbočce do Polska kolem Rarógu se musí jít ještě kus stejným směrem (asi 300 metrů), ve skutečnosti je potřeba se pár desítek metrů vrátit po hranicích zpět. Trochu chytřejší mobil to spolehlivě ukáže.

3-Silnice k hranicím

Z hranic se tedy dáme tou neznačenou cestou kolem Rarógu do Polska. Cesta docela slušně klesá k zatopenému Kamieniolomu Melafirów. To je moc hezká lokalita. A kdybyste si udělali včas odbočku lesem po horní hraně kamenolomu, dostali byste se na místo s krásným výhledem na Gluszycu a Soví hory. Pod kamenolomem odbočíme vpravo polní cestou a za chvilku jsme na horním konci Gluszyce Górne. Tady narazíme na žlutou polskou značku, která vede na hřeben na hranici nad Janovičky, čímž se dá celá trasa zkrátit skoro na polovinu. Ale byla by to škoda. Hned za vesnicí odbočuje ze silnice vlevo dobře značená polská cyklotrasa na Góra Źródlana, na hřeben tedy vystoupáme po ní. Potkáme tu modrou značku a po ní dojdeme na hranice. Značka končí na vrchu Czarnoch rozcestím s nám už známou zelenou značkou po hranicích. Po ní se dáme vlevo směrem na Třípanský kámen a Sloneczna kopa. Tady využijeme nedávno vyznačenou žlutou spojku k nám do Čech na rozcestí Pod Červeným vrchem. Napojíme se na chvilku na modrou značku, ta nás dovede nad rožmitálský lom. Zde opět změníme barvu značení na žluté a vyjdeme na cyklotrasu č. 4002, je značená modře. Naše trasa se dá opět zkrátit tak, že i dál půjdeme po žlutých značkách, ale… Ta žlutá jen překračuje lesem Bobří vrch, nic zajímavého ale na ní není. Jen ta časová úspora a krpál do kopce. Raději se jako my dejte doleva po té cyklotrase. Projdete horní hranou lomu, ze které je báječný výhled na Broumovsko a o pár zatáček dál budete mít jak na dlani Javoří hory v čele s Ruprechtickým Špičákem a pod nimi Heřmánkovice. Jako bonus na závěr pak uvidíte ještě na pozadí Javořích hor Janovičky. Velká nádhera a ještě se tolik nezapotíte šlapáním do kopce.

Na tu žlutou se nakonec taky dostaneme, po ní už jen sejdeme dolů na spodní konec Janoviček, kde je i konečná stanice autobusu. Na výchozí místo k penzionu Panorama je to ještě 700 metrů do kopce a po silnici, ale to se už zvládne. Na grog na Vyhlídku o 300 metrů víc.

Poslední aktualizace: 4.2.2020
Autor: HonzaC8

Heřmánkovice

Příspěvky z okolí Zimní Javoří hory - okolí Janoviček

Turistický rozcestník v Janovičkách
Rozcestí v Janovičkách (foto 1 – 4) leží na příjezdové silnici do osady z Olivětína. Po silnici do kopce vede modrá značka na česko-polskou hranici a po hřebeni Javořích hor na Ruprechtický Špičák (foto 5 a 6), do Vižňova a Meziměstí. Opačným směrem jde modrá značka rovněž na hřeben Javořích hor k Třípanskému kameni (foto 7) a za Červeným vrchem sestupuje přes Rožmitál do Broumova (foto 8). Na rozcestí začíná žlutá znač…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych vás pozval na výlet za zajímavostmi v okolí Janoviček, které se nacházejí nedaleko Broumova. Vycházíme od rozcestníku cyklo a žluté turistické značky Heřmánkovice, Janovičky a stoupáme do kopce po žluté značce a dojdeme až k rozcestí Janovičky. Zde změníme barvu značky na modrou a jdeme po ní směr Třípanský kámen. Projdeme mezi cha…
Turistické rozcestí Janovičky, CZ-PL leží přímo na česko-polských hranicích(foto 1 a 2). Přichází sem z české strany modrá značka z Broumova, Rožmitálu (viz https://www.turistika.cz/trasy/na-javori-hory-z-broumova-pres-janovicky), od Třípanského kamene (foto 3) a z Janoviček (foto 4 a 5). Pokračuje dále po hranicích společně s polskou zelenou značkou, kterou občas opouští a…
Víkend v Javořích horách  (Prošlé cesty jsem podrobně popsal  na https://www.turistika.cz/trasy/mezimesti-ruprechticky-spicak-starostin-mezimesti, https://www.turistika.cz/trasy/sonovsky-ok…
Snad nejkrásnější historický trojmezní kámen stojí od roku 1732 přímo na dnešním hraničním hřebeni Javořích hor. Setkávají se zde dnes již historická území Čech, Slezska a Kladska. Trojmezí je snadno dostupné z obce Janovičky. Po necelých dvou kilometrech chůze pohraničními lesy jste na přímo mysteriózním místě, které …
Rozcestník (foto 1 a 2) potkáme na modře značené trase z Broumova (foto 4) a Rožmitálu na Ruprechtický Špičák (foto 5) po hřebeni Javořích hor. Značka pokračuje dále až do Meziměstí. Třípanský kámen (foto 3) leží přímo na česko-polské hranici. Je na ní hraniční stezka, která je v úseku od Starostína do Tlumaczowa (foto 6) značená polskými zelenými značkami. Místem prochází trasa popsaná na www.turistika.cz/trasy/pres-j…
Turistické rozcestí pod vrcholem Jedlového vrchu v Javořích horách leží přímo na česko-polských hranicích (foto 1). Přichází sem z české strany modrá značka z Broumova, Rožmitálu, od Třípanského kamene a z Janoviček (foto 2 a 3). Pokračuje dále po hranicích společně s polskou zelenou značkou, kterou občas opouští a zase se na ni vrací. Polská zelená značka přímo kopíruje státní hranici od Tlumaczowa do …
  Kostel Všech svatých v Heřmánkovicích je další ze slavné „Broumovské skupiny kostelů“, postavených na území broumovského klášterního panství podle plánů Kryštofa Dientzenhofera a jeho syna Kiliána Ignáce v letec…
Úvod (shodný pro všechny díly Pod Javořími horami): Když jsem na stránkách Turistiky propagoval Javoří hory, dostalo se mi několikrát odezvy, že fajn, ale... Značené cesty jdou jen nahoru na…
Rozcestníky jsou tu vlastně dva, český (foto 1) na modře značené trase z Broumova (foto 3) a Rožmitálu na Ruprechtický Špičák (foto 4) a polský (foto 2) na hraniční stezce, která je v úseku od Starostína do Tlumaczowa (foto 5 a 6) značená zelenými značkami. Místem prochází trasa popsaná na www.turistika.cz/trasy/pres-javori-hory-z-otovic-do-mezimesti. O cestách v …
Rozcestí (foto 1) leží nad horním (severním) koncem Rožmitálu u kamenolomu. Modrá značka odtud vede na hřeben Javořích hor k Třípanskému kameni (foto 2), sestupuje do Janoviček (foto 3), vrací se zpět na hřeben a přes Ruprechtický Špičák (foto 4) míří do Meziměstí. Opačným směrem vede přes obec Rožmitál (foto 5) do Broumova (foto 6 a 7). Směrník…
Javoří hory jsou skvěle popsány zde. V minulosti jsem se je snažil na těchto stránkách trochu propagovat popsáním několika tras. Kupodivu mi přišlo docela dost ohlasů. Mezi nimi bylo i někol…
Dřevěný kostel v Broumově, nejstarší sakrální památka v celé Evropě a dál do Janoviček…             Další den po prohlídce zajímavostí v Broumově jsme se vydali s bratrancem a dcerou ke hřbitovnímu dřevěnému koste…
Historie vaření piva v Broumově se oficiálně datuje do r. 1348, kdy král Karel IV udělil Broumovu městská práva. Jak to, ale bývalo, pivo se vařilo zcela jistě již dříve. Dnes prohlídky pivovaru, které umožňovaly návštěvníkům nahlédnout do taje vaření piva, doplnilo od 4. června 2010 Muzeum piva. Tedy expozice pivovarnictví zaměřená zejména k historii olivětínského piva. Je…
Pohodlnými a dobře zančenými turistickými stezkami se dostanete do Broumovských stěn.Nejsou tak hojně navštěvovány jako Adršpach.Byli jsme tu o Velikonocích a nepotkali ani človíčka.Jedná…
Neděle: Ráno šplháme ze 620 m n.m. v Janovičkách po modré vzhůru na začátek naší cesty po hřebenu. Na zahřátí se jedná jen o 40 výškových metrů. Ze zalesněného hřebene se naskytnou jen…
Ruprechtický Špičák (880 m n. m.) je nejvyšším vrcholem Javořích hor, lesnatého hřebene na hranicích České republiky a Polska. Na jeho vrcholu je volně přístupná rozhledna (bez vstupného!!!)…
Ruprechtický Špičák (881 m n. m.) je nejvyšší horou české části Javořích hor. V Polsku se tyto hory jmenují Suché hory (Góry Suche), jejich vrcholy jsou o málo vyšší. Protože z rozhledny na Ruprechtickém Špičáku j…
Ruprechtický Špičák (německy Spitzberg) je nejvyšší hora české části Javořích hor. Dosahuje nadmořské výšky 881 m. Vrchol leží v České republice cca 10 km severovýchodně od Broumova, ale je vzdálen od hranic s Polskem jen několik desítek metrů. Severovýchodní svahy hory už leží v Polsku. Jedná se o nejvyšší horu CHKO Broumovsko a okresu Náchod. Hora je z jihu nápadná svým…
První dochovaná zmínka o klášterním kostele sv. Vojtěcha je datována rokem 1357 ve spojitosti s dokončením stavby gotického dvoulodí s polygonálním závěrem kněžiště a dvěma Věžemi. Roku 1684 byl kostel stižen požárem a následně v letech 1685 - 1688 barokně přestavěn dle návrhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Bohatá vnitřní výzdoba pochází od mistrů štukatérů T. a A.…
Benediktinský Klášter Broumov je zapsán v seznamu kulturtních památek České republiky.Dnešní podaba je výsledkem vrcholně barokná přestavby(1726-48) podle KILIÁNA IGNÁCE DIENTEZENHOFERA. V současné době lze navšt…
Broumov - Benediktínsky kláštor
Benediktínsky kláštor ( národná kultúrna pamiatka ) - dnešnú podobu získal kláštor pri barokovej prestavbe v rokoch 1726 - 1748 podľa projektu K. a K. I. Dienzenhoferových. Bol založený v prevej polovici 14. stor…
Naším cílem je malebné broumovsko a samotné město Broumov, ve kterém se nachází známý Broumovský klášter a několik dalších kostelů. Jedeme do historického města obklopeného masivem Broumovských stěn a Javořích hor…
Ruprechtice - kostel sv. Jakuba Většího
Ruprechtice se nachází na úpatí Javořích hor. Díky své poloze je obec ideálním východiskem k výletu na nejvyšší bod Javořích hor Ruprechtický Špičák vysoký 880 m. Na konci obce turisty popohání původní dvojjazyčná česko-německá tabule informující, že míří "Zur Landesgrenze und zum Spitzberg" - K zemské hranici a na Špičák. Z rozhledny na vrcholu Ruprechtického Špičáku se nabízí výhledy na Kladsko, Broumovsko a do polských G…
Jedeme přímo do Broumova do pivovaru. Parkoviště je přímo v areálu pivovaru. Prohlídka místního pivovaru. Vaří se zde pivo pod názvem Olivětinský opat. Vaří se tu několik druhů a prohlídka končí ochutnávkou. My jsme měli kdispozici 30-ti litrový sud a i když se všichni moc snažili nějaké to pivko tam přeci jen zůstalo. Řidiči si alespoň v místním krámku koupili něco s sebou. Například se tu vaří medové pivo. Bydleli jsme v …
Broumov leží v Východních Čechách, východním směrem od města Trutnov nedaleko hranice s Polskem. Městem protéká řeka Stěnava a je ohraničeno Javořími horami a pásmem pískovcových Broumovských stěn. V blízkém okolí…
Broumov - dřevěný kostel sv. Panny Marie
Jedná se o nejstarší dřevěnou sakrální stavbu nejen v Čechách, ale i ve střední Evropě. Hřbitovní dřevěný kostel Panny Marie byl založen ve 13. stol., později vypálen husity a znovu postaven po roce 1459. V 17. st…
Budete-li někdy projíždět či procházet územím mezi Broumovem a Policí nad Metují, určitě si udělejte čas a projděte si jednu z našich nejkrásnějších a nejzajímavějších chráněných přírodních oblastí Broumovské st…
Adršpašské skály
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály, skalní soutěsky a jezírka. Roste tady také řada původních a chráněných rostlin. Adršpašské skály najdeme severovýchodně od města Trutnov …