Banskobystrický kraj

Cestování na Slovensko 2022

Banskobystrický kraj se nalézá na jihu Slovenska a svou rozhovou je největším slovenským krajem. Kraj je obklopený desítkami chráněných území s max. nadmořskou výškou 2043 m (Ďumbier) a min. výškou 130 m (Ipeľská kotlina). K velmi navštěvovaným oblastem v tomto kraji patří národní parky Nízké Tatry, Slovenský ráj, Muránská planina a Veľká Fatra i chráněná území jako Štiavnické vrchy, Ponitrie či Poľana.

Turistika Banskobystrický kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Chopok / Špania dolina Donovaly / Hrad Muráň

Přes Demian a Suť na Šášov

Pohled z Demiana
Pohled z Demiana  •  Fotografie (21)  • Foto: dedojozef

Psal se první březen 1975 a já jdu na svou první turistickou vycházku po návratu z vojenčiny. Doma jsem byl už vlastně půl roka, ale téměř nepřetržité podzimní deště nelákali do přírody a zima je má slabá stránka. Břehy Hrona nesli stopy povodní, když jsem šel ze železniční stanice Hronská Dúbrava přes most do levobřežní Hronské Breznice, odkud stoupám na Demian. Na tuto túru, která odstartovala mou turistickou aktivitu, i po létech rád vzpomínám a samozřejmě sem se do těchto severních končin Štiavnických vrchů mnohokrát vrátil. Můžu ji doporučit. Třeba na ni asi 5 ½ hod. chůze.

Demian

Na skalách Demiana

Zelené značky vystupují bukovým lesem. Horská louka, která byla před pětatřiceti lety poznačena rypáky divokých prasat, je dnes zarostla hustým křovím. Z něho sleduji statného jelene, který si klidně vykračuje přes les. Na andezitové vrcholové skály Demiana (684 m) vede krátká odbočka. Ze skalních pilířů, které vyrůstají ze severních svahů, se otevírá panoráma údolí středního Hrona a Kremnických vrchů. Společnost mi dělá pár krkavců, který zde nachází vhodné podmínky pro vychování svého potomstva. Kdo trochu zná přírodu, ví, že řeči o krkavčí matce jsou absolutně neopodstatněny. Je to jen lživý lidský pohled.

Okolní lesy - jak jsem mohl přesvědčit při každé vycházce - jsou bohaté na srnčí i černou zvěř. Rozsáhlá louka Hencelová se samotou Behanovo se za těch 35 let také dožila změn. Družstevníci z ni udělali jeden rozsáhlý lán obilí nebo kukuřice, dnes dostává starý vzhled, bohužel původní pestrá luční květena se jen těžko navrací na své původní pozice, ze které ji vytlačili nové, agresivnější i plevelní druhy flóry. Z Hencelové vidíme dominantní vrchol Suť, náš další dnešní cíl.

Suť

Přes pás lesa přijdeme na další louku Markuška, která nás jednou potěšila množstvím zdravých hřibů - kozáků březových a habrových. Bylo jich tolik, že v nás probudili hubařskou vášeň a s plnými ruksaky jsem se rozhodli pro předčasný návrat Močiarskou dolinou na železniční stanici Jalná na břehu Hrona.

Skály Demiana jsou budované andezitovými aglomeráty

Zelené značky pokračují lesnými cestami pohodlně až do chvíle, když šipka na buku nás posílá přímo vzhůru na vrchol Sute (717 m). Jméno kopce má své opodstatnění - jižní svah kryjí andezitové balvany a sutina. Vrchol je zarosten křovím, takže výhled z něho je omezen. Následuje sestup přes Blanočný vrch (559 m) až do sedla. Z něho stoupá chodník na zříceninu Šášovského hradu.

Šášovský hrad

Šášovský hrad se za těch 35 let také změnil. Ne, že by snad hradní ruiny ožili, že by vyrostli nové zdi, ale od roku skupina místních nadšenců vyčistila nádvoří, takže k oknům na horních podlažích, ke kterým jsem se kdysi dostal po pevné zemi, musím teď vyšplhat po zdi. I vzhledem k tomu je nutno zachovávat při prohlídce hradu opatrnost, neříkajíc o tom, že občas upadne nějaký ten šutr, no informaci o výskytu jedovatých hadů až tak nevěřím; netvrdím, že by tady nemohli žít, ale v tomto prostředí bych očekával zejména užovku stromovou a hladkou. Zatímco první nás vyleká svou velkosti (dorůstá prý až do dvoumetrové délky), druhou při seskupení tmavých skvrn na hřbetu mnozí považuji za zmiji.

Slunce v skále. Anebo cesta k pokladu?

Současně s čistěním hradu probíhal i archeologický výzkum, který pod vedením Jozefa Hoššu vynesl na světlo světa mnohé středověké předměty, ale i zlomky keramiky z doby římské, ba dokonce i z doby kamenné.

Na hradním nádvoří

Podle legendy dal Šášov postavit majitel Zvolenského Hradu a věnoval ho svému klaunovi (šašovi), který mu při lovu na medvěda zachránil život. Základy skutečně sahají do 11. - 12. stol., no název není odvozen od slůvka šašo, ale nejspíš od maďarského „sás-kő“ - orlí kámen. V donační listině benediktinského opatství (nynější Hronský Beňadik) z r. 1075 se uvádí země „in Susolgi“, co by mohlo souviset se Šášovem. V listině z r. 1253 se jako majitelé hradu vzpomínají ostřihomský arcibiskup Štefan de Vanča a jeho bratři Petr a Vincent. Hrad byl sídlem feudálního panství, ale i strážcem křižovatky cest, které vedly jednak údolím Hrona, jednak z Banské Štiavnice do Kremnice. Správci (kasteláni) anebo majitelé hradu se často střídali. Byl také důležitou pevností Jana Jiskru z Brandýse, který jako ochrance práv nezletilého krále Ladislava Pohrobka sídlil v polovině 15. stol. na blízkém Zvolenském zámku. Po úmrtí legendárního krále Matyáše Korvína se hrad dostal do rukou vlivné rodiny Dócziovců. V r. 1677 se ho zmocnili Thökölyho povstalci, po jejich odchodu byl zničený hrad vydán napospas zubu času.

Sdružení za záchranu Šášovského hradu vykonalo na jeho obnově velký kus práce, a to i na poli propagačním. Právě na jeho internetové stránce se můžeme dovědět mnohé, i nejnovější informace. Patří k ní i pozvánka na „Dobíjení hradu“, které se koná obyčejně o některém červencovém víkendu. V létě bývá otevřeno i informační centrum v domě, od kterého stoupá na hrad přístupová cesta ze Šášovského Podhradí.

Závěr

Na hradním nádvoří

Ze Šášovského Podhradí se místní autobusovou Dopravou můžeme dostat do města Žiar nad Hronom, k němuž dnes Podhradie administrativně patří. Jsou však i jiné možnosti, zejména když by jsem na příchod spoje museli dlouho čekat. Železniční zastávka Šášovské Podhradie se ale nachází až v osadě Píla na druhé straně Hrona. Na ní se můžeme dostat bez značek buďto povedla Hronu a čedičového lomu nebo proti toku řeky (oblíbená zastávka vodáků) okolo výrazné skály Bačovka (jméno má po vysokoškolském pedagogu a propagátoru splavů Hrona Jozefu Bačovi) k polím a přes ně vlevo. V obou případech se však nevyhneme přechodu přes frekventovaní rychlostní komunikaci. (V současnosti finišují práce na její průtahu Žiarem nad Hronom včetně přestavby křižovatky při Šášovské Píle).

Nejbezpečněji je pokračovat dále po modré turistické značce, která přichází do Šášovského Podhradí z Banské Štiavnice. Čeká nás sice ještě krátké stoupání na hřbet Bukoviny, ale to je zpestřeno pěknými pohledy spět na hrad, kterého zdi při západu slunce jakoby zezlátli. Loukou s výhledy na Žiar nad Hronom a celou Žiarskou kotlinu přijdeme do Ladomerské Viesky a na nádraží Žiar nad Hronom, které se paradoxně nachází na území vzpomenuté dědiny (ještě donedávna byla součástí okresního města, dnes je znova samostatnou obcí).

Když jsem před 35 lety po první prošel po opisované trase, měl jsem toho vskutku dost a ve vlaku, který mně vezl domů do Zvolena, jsem únavou usnul. Ale byla to již Jarní únava po nečinné zimě. Dnes je to podle mně průměrně náročná túra, kterou by měl pravidelný turista bez problémů zvládnout.

Poslední aktualizace: 1.3.2010
Autor: dedojozef

Hronská Breznica

Příspěvky z okolí Přes Demian a Suť na Šášov

Tŕnie
Malebná obec, ležící asi 11 km od okresního města Zvolen v Banskobystrickém kraji. První písemná zmínka pochází z roku 1285. V obci se nachází gotický kostel sv…
Pokud hledáte místo, kde se Vám zastaví dech, je Turovský vodopád vaším cílem. Nejjednodušším přístupem je nechat auto v obci Turová a k vodopádu dojít po značeném chodníku. Jestli chcete adrenalinovější cestu vydejte se korytem potoka. Na konci cesty Vás čeká ohromující pohled na krásu přírody. Vodopád je lépe přístupný v letních měsících. Místo není vhodné k návštěvě s kočárkem.
Hrad nacházející se v údolí Hronu. V současné době jsou patrné pouze ruiny Šášovského hradu. Hrad v minulosti chránil společně s hradem Reviště cestu, která spojovala hornická města. …
Slobodne kráľovské mestá sa v minulosti pred útokmi nepriateľov mohli chrániť opevnením. Medzi tieto mestá patrila aj Banská Štiavnica. Tá mala vybudovaný dvojnásobný obranný systém hradieb, z dvoch okruhov, vonkajšieho a vnútorného. Strategickou výhodou týchto dvoch okruhov bolo napríklad aj to, že mohlo dôjsť k obsadeniu nepriateľského vojska v tomto priestore. Časťou tohto o…
Spoznajte Zvolen a jeho okolie!V sobotu 3. septembra 2011 sa uskutoční tradičný turistický výstup na starý Zvolenský, dnes Pustý hrad. Ponúkam Vám prežiť vo Zvolene celý týždeň pred týmto podujatím. Nepôjde o dovo…
Úterý 25. 7. 2023 – odpoledne Dopoledne jsme si prohlédli hrad ve Zvolenu. Během lijáku jsme si udělali oběd. Teď se počasí trošku umoudřilo a tak odcházíme na cca 8 km dlouhý výlet na Pusté hrady. Mělo by tam být i občerstvení. Vyrážíme po půl třetí z parkoviště na jižním okraji města po modře značené trase po…
Pred dvoma desaťročiami začali vo Zvolene s odkrývaním stredovekého hradu. Presnejšie dvoch hradov, ktoré stoja vedľa seba. Zároveň sa začala písať tradícia výstupov, ktoré z rýdzo turistickej akcie prerástli na v…
Náučný chodník na Pustý hrad začína neďaleko zimného štadióna vo Zvolene pri rieke Hron. Súbežne s náučným chodníkom vedie aj modrá tur. značka. Trasa vedie serpentínami až na hrad, ktrorý sa delí na starý a nový.…
Kováčovský Rybník nájdeme pri kúpelnom mestečku Kováčová,a nachádza sa priamo v areáli kúpelov.Kováčovský rybník poskytuje možnosti športového vyžitia a relaxu v tunajšej prírode Kremnických vrchov.Pre rybárov tu …
Králiky – Skalka – Tunel – Vyhnatová – Kordíky Východzím bodom túry bude opäť horný koniec obce Králiky (U Ruskov) v nadmorskej výške 755 metrov, kade prechádza aj modrá turistická značka, po ktorej sa vydáme aj my. Cesta vedie k lyžiarskemu stredisku, popod sedačku k hornej stanici lanovky, kde odbočíme vpravo a cez les vystúpime až na hlavný hrebeň Kremnických vrchov do…
Zrúcanina Pustého hradu nad Zvolenom.Dostaneme sa sem z mesta po turistickom chodníku.Vedie sem modrá značka..Do mesta sa dostaneme autom,autobusom aj vlakom. Pustý hrad sa pôvodne skladal z dvoch hradov Dolného a…
Prvořadým turistickým cílem v blízkém okolí Zvolena je starý Zvolenský Hrad, známy pod názvem Pustý. I když toto pojmenovaní již není celkem pravdivé, pro Zvolenčany je to stále jejich Pusťák, na který jsou patřičně pyšní.   Na Pustém hradě bývá nejrušnější v první zářijovou sobotu, když se koná tradiční výstup. Původně ryzí turistická akce se změnila na masovou, která…
Stredoslovenské mesto Zvolen je zaujímavé z pohľadu turistu. Stačí spomenúť zámok, ktorý dal v rokoch 1370 - 82 postaviť na okraji mesta uhorský kráľ Ľudovít I. Veľký a v ktorom sú dnes expozície Slovenskej národn…
Turistu lákají tajemní místa. A takovými bezesporu jsou kopce, rokliny anebo jiné přírodní formy, které nesou čertovská a jiná pekelní jména. Zajímavým turistickým cílem v jižní části Kremnických vrchů nedaleko Zv…
Nedaleko centra okresního města Zvolen, v těsné blízkosti zvolenského zámku, se nachází páncéřový vlak. Jedná se o repliku jednoho ze tří pancéřových vlaků, kte…
Kúpele Sklené Teplice ležia v severozápadnej časti Štiavnických vrchov v údolí potoka Teplá, v okrese Žiar nad Hronom. Sklené Teplice boli v minulosti bánskou a sklárskou obcou, spojitosť s výrobou skla naznačuje …
Horné Opatovce patria medzi najstaršie dediny v Žiarskej kotline. Prvá zmienka o osídlení chotára siaha do roku 1075, keď sa zakladal kláštor v Hronskom Beňadiku. Ak by sme sa podívali ešte hlbšie do minulosti, z…
Sklené Teplice jsme si oblíbili jako malé klidné lázně a začali jsme sem hodně jezdit.Přímo lázně jsou velmi krásné s několika léčebnými domy vekterých se můžete ubytovat.Je tunádherný park a kolem potoka krásné b…
Jeden zo zachovaných pancierových vlakov,ktorý sa nachádza vedľa hradu a blízko železničnej stanice Zvolen.Vlak nie je pôvodný, vystavené vagóny vznikli ako rekvizity pre film o SNP. Originálny tankový a guľometn…
Štiavnické vrchy nás priťahovali vždy svojou históriou baníctva a pestrosťou terénu samotného. Pretože sme aspoň ako-tak chceli urobiť trasu podobnú hrebeňovke, naplánovali sme štart v kúpeloch…
Začiatkom tohto roka sme si pripomenuli 150. výročie úmrtia Boženy Němcovej. Azda mi nikto nebude vyčítať, keď napíšem, že bola síce rodom Češka, ale spisovateľka československá. Jej úprimný vzťah k Slovensku a k …
Hlavním historickým i hospodářským centrem je Banská Štiavnica, kde byla již roku 1735 založena báňská škola na přípravu báňských odborníků. Později byla povýšena na Báňskou akademii. Stala se první b…
Starý Zámok v meste Banská Štiavnica,kam sa dostaneme autom a autobusom. Starý Zámok v Banskej Štiavnici bol vlastne v 13 storočí románska bazilika,ktorú v 15 storočí obohnali vysokými múrmi.Za múrmi sa nachádzal …
Renesanční protiturecká pevnost, která vznikla přestavbou středověkého farského kostela v letech 1546-1559. Skládá se ze staveb bývalého kostela, z karneru a z hradního zdiva s baštami. Původní kostel…
Banskoštiavnický betlehem patrí medzi najväčšie vyrezávané, drevené, pohyblivé betlehemy na Slovensku. Jeho autorom je Ing. Arch. Peter Chovan. Vo svojom rezbárskom diele zobrazil históriu a vývoj jedného z najkra…
Zámek nacházející se jižně od Banské Štiavnice. Je nazýván rovněž jako Dievčenský hrad a byl vystavěn v rámci opevňování města proti Turkům v letech 1564-1571. Má tvar masivní hranolovité věže se čtyř…
Městský hrad skládající se z jednotlivých komplexů z 13.-15. století. Už v 13. století byl zde vystavěn kostel s hřbitovem a karnerem. Koncem 14. století zde stál nový farský kostel, který byl opevněn dvojitými hr…
V blízkosti Banské Štiavnice se nachází jeden z poměrně dobře zachovalých pozdně barokních měšťanských domů. Dnes je zčásti využitý pro potřeby Lesnického a dřevařského muzea. První zmínky o obci Svatý Anton jsou …
První písemná zmínka o městě je zaznamenána v ustanovujícím dekretu maďarského krále Bely IV z roku 1255, kde město Banská Bystrica získala královská privilegia. život ve městě rozkvétal se zvyšujícími se aktivi…