Banskobystrický kraj

Cestování na Slovensko 2022

Banskobystrický kraj se nalézá na jihu Slovenska a svou rozhovou je největším slovenským krajem. Kraj je obklopený desítkami chráněných území s max. nadmořskou výškou 2043 m (Ďumbier) a min. výškou 130 m (Ipeľská kotlina). K velmi navštěvovaným oblastem v tomto kraji patří národní parky Nízké Tatry, Slovenský ráj, Muránská planina a Veľká Fatra i chráněná území jako Štiavnické vrchy, Ponitrie či Poľana.

Turistika Banskobystrický kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Chopok / Špania dolina Donovaly / Hrad Muráň

Štiávnické vrchy

Fotografie (7)

Štiavnické vrchy nás priťahovali vždy svojou históriou baníctva a pestrosťou terénu samotného. Pretože sme aspoň ako-tak chceli urobiť trasu podobnú hrebeňovke, naplánovali sme štart v kúpeloch Sklené Teplice na severozápade Štiavnických vrchov. Vo šťvrtok 1. mája sme asi o 11.hod. vyrazili po červenej značke smer Banská Štiavnica. Najprv okolo štátnej cesty a neskôr pomerne prudko lesom. Na hrebeň sme prekonávali asi 400 m výškový rozdiel, čo nám ešte nerozšlapaným a s plnými batohami pri teplote asi 26°c dávalo dosť zabrať. Značkovanie bolo mizerné a tak chvílu kufrujeme a asi za 1,2hod. stojíme u odbočky na Kolberg(Zlatý vrch) a kocháme sa neuveritelnou krásou a rozmanitosťou pohoria. Členité lúky s lesíkmi, dole banské jazerá (tajchy) a v dolinke stiesnená dedinka Banky je prekrásnou panorámou, ktorá stojí za to. Po krátkom vydýchnutí pokračujeme po červenej a neskôr zase kufrujeme. Značkovanie je ozaj mizerné a tak sa do sedla Červená studňa dostávame okolo osady Tereň. Nádherný výhlad na Banskú Štiavnicu s prekrásnou Kalváriou, ktorá je dominantou doliny,stojí za všetko. V pozadí je už vidno Sitno (1009m) ktorý je najvyšším vrchom pohoria, a ku ktorém sa viaže tá istá povesť ako ku Blaníku, a na ktorom sa nachádza aj bohužial zatvorená turistická chata. Od miestnych sa dozvedáme,že je už asi 15 rokov v rekonštrukcii a že ako to vyzerá, tak ešte dlho bude. Zo sedla Červená studňa vyrážame na hlavný hrebeň tiahnuci sa nad roztiahnutou Štiavnicou. Červená značka nás vyvedie na horské lúky odkial je perfektný výhlad aj do Hodrušskej doliny. Z jednej strany jazerá(tajchy)v Hodrušskej doline utopené v zeleni lesov a na druhej strane Tajchy medzi dedinkami Horná Roveň, Štiavnické Bane atď. História banictva a tým i pôvodu tajchov a napájacích kanálov je, dá sa povedať, krajinotvorná. Je len smutné, že tak historické územie s obrovskou krásou a možnosťami,je len tak málo známe v turistickej verejnosti a tak málo navštevované. Po prebehnutí hrebeňa, na ktorom sa nachádzajú aj akési kamenné minipyramídy s kameňa a betónu a ktorých účel nepoznám(ale vyzerá to úplne debilne), schádzame k jazeru Vindšachtskému, kde v miestnej krčme u jazera vďačne dopĺňame tekutiny. Presunieme sa na hrádzu medzi týmto jazerom a jazerom Bakomi, kde varíme večeru a aj spíme pod širákom. Prekrásne ráno nás vyháňa zo spacákov a tak už o 8,00 sme na trase. Prítokom jazera stúpame na modrú a po nej na št.cestu a k hájovni Krížna. Odtial po žltej k jazeru Počúvadlo. V miestnom hoteli si dáme pivo a naspäť ku Krížnej. Odtial lahkým stúpakom po červenej prekonávame hrebienok a padáme dolu k ďalšiemu jazeru s menom Richnavské. Neznačenou cestou stúpame až zase pretneme červenú a po nej zasa kúzelným krajom do osady Domky a Kopanica (pohostinstvo). Po červenej sa vnoríme do lesa až po stretnutie so zelenou a tu sa spúšťame do Hodrušskej doliny do osady Sandrik, kedysi to známou výrobou strieborných príborov. Autobus po 18 hod.nás vyvezie do dediny Banská Hodruša a odtial šlapeme k Hodrušskému jazeru. Prekrásna poloha jazera s chatami okolo seba a s opustenými a rozbitými bufetmi iste pamätá aj na lepšie časy. My však dávame k dobrému zastrešené lavičky bufetu a je to pre nás v tú noc výborná noclaháreň. Ráno sme už zasa o 8.00 na trase.Náš ciel je vystúpať po žltej do sedla Červená studňa. Značenie je už tradične mizerné a až asi po 20-tich minútach nachádzame odbočku žltej z asfaltovej cesty. Stúpanie do sedla je mierne a celkom sa nám páči, ale to ešte netušíme,čo si miestny značkári na nás nachystali. Po asi 40-tich minútach sa značka stáča dole a začína akoby klesať zasa k jazeru odkial sme vyšli. Najprv rešpektujeme značku,ale po 10 min.sa vraciame späť a hrešiac sa púšťame neznačenou cestou smerom,kade by podla nás mala značka ísť. A naozaj,asi po 500 m sa žltá objavuje znovu a my sa asi za 1,5 hod dostávame do sedla. Týmto pozdravujeme značkára,ktorý všade pripájal ku značke skautskú laliu,avšak zabudol robiť branky a šipky.Takže pozor. Táto žltá má tri konce. V sedle zase odpočívame a vyrážame zase po červenej smer Studený vrch, kde sa napájame na zelenú. Tú neskôr plánovane opúšťame a len podla mapy ideme lúkami a neskôr lesom do dediny Podhorie. No a tu je druhá štiavnická značková špecialita. Mapa ukazuje tri značkované cesty k Žakýlskemu plesu,ktoré chceme pozrieť. Bohužial tá najvýchodnejšia je zrušená ,a to tak,že pôvodné značkovanie je zatreté šedou barvou. No to som ešte naozaj nevidel. My sa však aj tak vydávame touto trasou a dobre robíme. Jednako po ceste ešte v dedine natrafíme na peknú krčmu s Velkopopovickým kozlom a vyhneme sa tak zbytočnému stúpaniu na takmer neviditelné ruiny Žakýlskeho hradu. Cesta je napriek zatretým značkám dobre vyšlapaná, len v lesnom sedielku sa treba brať hodne dolava, akoby nazad okolo kopca. Žakýlske pliesko je vodná jama o rozmeroch asi 15x10 m zarastená divočinou, bez možnosti táborenia alebo poskytnutia kúpania a už vôbec nie pitnej vody. Dlho sa nezdržujeme a prechádzame na modrú a po nej smerom k sedlu Jasaňová pažiť na stretnutie so zelenou. Prekročíme štátnu cestu a spúšťame sa do Vydričnej doliny kde šlapeme nekonečnou a nezáživnou dolinou až zasa do Sklených Teplíc. Sme tam asi 16,30 atak iba káva v reštaurácii a do auta a domov. Štiavnické vrchy, mestá regiónu a ich história sú perlou ,ktorú by asi mal poznať každý, kto sa zaujíma o tieto dve veci. Je však velmi dobré pred návštevou tohto regiónu si nájsť aspoň niektoré informácie o histórii tohto územia a až potom sa tam vypraviť. Určite by ste si mali nájsť aj čas na návštevu banských múzeí či samotnej Banskej Štiavnice. Nedostatok financií neumožňuje zatial opraviť toto mesto tak ako by si zaslúžilo, ale verím,že sa tak v budúcnosti stane. Tak ak vám to pasuje, vyberte sa do Štiavnických vrchov.Naozaj neolutujete. Borivoj

Poslední aktualizace: 16.5.2003
Autor: 223365

Sklené Teplice

Příspěvky z okolí Štiávnické vrchy

Sklené Teplice
Sklené Teplice jsme si oblíbili jako malé klidné lázně a začali jsme sem hodně jezdit.Přímo lázně jsou velmi krásné s několika léčebnými domy vekterých se můžete ubytovat.Je tunádherný park a kolem potoka krásné b…
Kúpele Sklené Teplice ležia v severozápadnej časti Štiavnických vrchov v údolí potoka Teplá, v okrese Žiar nad Hronom. Sklené Teplice boli v minulosti bánskou a sklárskou obcou, spojitosť s výrobou skla naznačuje …
Horné Opatovce patria medzi najstaršie dediny v Žiarskej kotline. Prvá zmienka o osídlení chotára siaha do roku 1075, keď sa zakladal kláštor v Hronskom Beňadiku. Ak by sme sa podívali ešte hlbšie do minulosti, z…
Trasa začína v Repišti. Do Repišťa sa dá dostať autobusom, alebo autom. V smere z Banskej Bystrice do Bratislavy odbočíme v Hliníku nad Hronom doľava smerom na Sklené Teplice. Hneď za obcou…
Rezervace na jihovýchodním svahu Palce severně od obce Vyhne je největším Kamenným mořem karpatských vulkanitů na Slovensku. Je tvořeno rylolitovými balvany načervenalé a bělavé barvy, které vlivem mrznoucí vody postupně zvětrávaly a následně se zřejmě při zemětřesení uvolnily. Vlivem gravitace se největší balvany dostaly do spodní části, zatímco horní partie tvoří kameny menší. Kamenné more je součástí naučného chod…
Hrad nacházející se v údolí Hronu. V současné době jsou patrné pouze ruiny Šášovského hradu. Hrad v minulosti chránil společně s hradem Reviště cestu, která spojovala hornická města. …
Zajímavý geologický výtvor na středním Pohroní může být příjemnou zastávkou při návštěvě tohoto regiónu. Hliník nad Hronom je starobylá vesnice na středním toku Hrona. Vzhledem k tomu, že na dohled jsou komíny…
Červená studňa, ktorá sa nachádza 1,5 kilometra severozápadne nad mestom Banská Štiavnica v Hodrušskej hornatine, je nielen križovakou cestných spojov vedúcich Vyhnianskou a Hodrušskou dolinou do údolia Hrona, roz…
Hodruša je jedným z najstarších baníckych osídlení v bansko - štiavnícko - hodrušskom rudnom rajóne. Je pôvodnou starobylou baníckou obcou, ktorej existencia sa spája s baníctvom a ťažbou zlato a strieborných rúd …
Pondělí 24. 7. 2023 - dopoledne V noci tady byl klid, v autě teplota neklesla pod 20 stupňů, i když dveře byly pootevřené až do rána. V 7 hodin jsme se vzbudili, hned vstáváme. Chceme se jít podívat do Banské Štiavnice, jejíž historická část je městskou památkovou rezervací, která je zapsána na seznamu Světového dědictví UNESCO. Snad aspoň zpočátku bude ve městě příjemně. Okolo 8. hodiny – to už jsme skoro po snídani - tady…
Galerie Jozefa Kollára je součástí bánskoštiavnického muzea a najdeme ji na zdejším Náměstí sv. Trojice (Námestí Svätej Trojice č. 8). Prostory galerie se zde nacházejí ve třech krásných měšťanských domech, ve kte…
Historické mesto Banska Štiavnica  v Štiavnických vrchoch je považované za jedno z najkrajších miest Slovenska, je zapísané v zozname svetového dedičstva UNESCO. Námestie Svätej Trojice v historickom jadre mesta B…
Historia Starého zámku v Banskej Štiavnici, v ktorom je použitý románsky, gotický, renesančný a barokový sloh siaha na začiatok 13. storočia. Aj preto nás lákalo pozrieť si tento hrad. Boli sme zvedaví aj na výhľa…
Monumentální svatotrojiční morový sloup, tyčící se dominantně na Náměstí sv. Trojice, patří k nejznámějším památkám starobylého města Banska Štiavnica, které patří na Slovensku k těm nejkrásnějším. Tento sloup se sousoším Nejsvětější Trojice vznikl jako poděkování Bohu za ukončení morové epidemie, která město zasáhla na počátku 18. století. Jednoduchý barokní sloup zde byl sice postaven opravdu již v letech 1710 až 1711, al…
Renesanční protiturecká pevnost, která vznikla přestavbou středověkého farského kostela v letech 1546-1559. Skládá se ze staveb bývalého kostela, z karneru a z hradního zdiva s baštami. Původní kostel…
Banskoštiavnický betlehem patrí medzi najväčšie vyrezávané, drevené, pohyblivé betlehemy na Slovensku. Jeho autorom je Ing. Arch. Peter Chovan. Vo svojom rezbárskom diele zobrazil históriu a vývoj jedného z najkra…
Radnica sa nachádza na Radničnom námestí, v tesnej blízkosti kostola sv. Kataríny.Na mieste dnešného mestského domu - Radnice stál už v XIV. storočí pôvodný prízemný gotický domček, nazývaný ,,stuba preatoriana,, alebo ,,stuba judicis,, v ktorom zasadala mestská rada. V roku 1488 bol tento dom rozšírený a upravený, pristavili mu aj jedno poschodie. Pravdepodobne niekedy v 16. s…
Banská Štiavnica je mestom spojeným hlavne s ťažbou vzácnych rúd, ale aj lesníctvom. V areáli historickej Baníckej a lesníckej akadémie, prvej vysokej banskej školy na svete (1762) sa nachádza miesto na prechádzku…
Starý Zámok v meste Banská Štiavnica,kam sa dostaneme autom a autobusom. Starý Zámok v Banskej Štiavnici bol vlastne v 13 storočí románska bazilika,ktorú v 15 storočí obohnali vysokými múrmi.Za múrmi sa nachádzal …
Hornický skanzen sídlí v místě původního dolu Ondrej a štoly Bartolomej cca 5 min autem na jih od centra Banské Štiavnice. Povrchová expozice představuje některá historická důlní zařízení a na vzorcích hornin a minerálů i informačních tabulích seznamuje návštěvníky s geologickou stavbou území celého Slovenska. Podzemní část skanzenu, umístěná v dnes již nevyužívané štole Bartolomej z 16 ? 17 století, představuje historické i současné…
Pozdněgotický bánskoštiavnický kostel sv. Kateřiny patří mezi nejzajímavější a nejvýznamnější památky tohoto krásného slovenského města. Kostel byl postaven v letech 1488 až 1491 a je jistě…
Mesto Banská Štiavnica je späté s baníctvom - dolovaním zlata a striebra, ale v minulosti tu vyrábali aj iné zlato, varilo sa tu pivo až v deviatich pivovaroch. Ťažba vzácnych kovov a výroba piva v meste postupne …
K jedným z najkrajších a najimpozantnejších kalvárii na Slovensku patrí určite tá v Banskej Štiavnici. Dominuje celému mestečku a už z diaľky fascinuje svojim vzhľadom. Základný kameň pre vybudovanie Horného kosto…
Pondělí 24. 7. 2023 - odpoledne Dopoledne jsme prošli větší část centra Banské Štiavnice, ale ještě nám toho zbývá hodně. Nejdřív však jdeme ke Starému zámku na malé vyvýšenině, který jsme…
Zámek nacházející se jižně od Banské Štiavnice. Je nazýván rovněž jako Dievčenský hrad a byl vystavěn v rámci opevňování města proti Turkům v letech 1564-1571. Má tvar masivní hranolovité věže se čtyř…
Hlavním historickým i hospodářským centrem je Banská Štiavnica, kde byla již roku 1735 založena báňská škola na přípravu báňských odborníků. Později byla povýšena na Báňskou akademii. Stala se první b…
Klenotom stredného Slovenska je pravdepodobne Banská Štiavnica. Má bohatú históriu hlavne v baníctve, ale aj v lesníctve a architektúre. Mesto obklopujú Štiavnické vrchy s možnosťou turistiky. Prístup sem je možný autom, vlakom a autobusom. Banská Štiavnica ponúka veľa historických skvostov čo sa týka budov. Medzi najznámejšie patrí Nový zámok, Klopačka, Starý Zámok, radnica. So sakrálnych stavieb treba spomenúť kostol Nane…
Zveropark Revištské Podhradie u mesta Žarnovica, otvorený 26. júna 2015 patrí medzi jednu z hlavných turisických atrakcii stredného Pohronia. Rozprestiera sa na ploche 20 hektárov v prírodnom prostredí pohoria Vtá…
V blízkosti Banské Štiavnice se nachází jeden z poměrně dobře zachovalých pozdně barokních měšťanských domů. Dnes je zčásti využitý pro potřeby Lesnického a dřevařského muzea. První zmínky o obci Svatý Anton jsou …