Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi

číslo 1 Vysoké Žibřidovice ž.z. Asfalt 0,0 km
  Výstup na železniční zastávce
číslo 2 Chrastice tábor Asfalt 0,3 km
  Odbočka u bývalého dětského tábora
číslo 3 Vysoké Žibřidovice Asfalt 1,5 km
  Budovy V. Žibřidovic, základ vjezdu motorových vozidel
číslo 4 Pasinky Asfalt 2,8 km
  Informační místo poblíž Chrastic
číslo 5 Bystřiny Šotolina 4,6 km
  Samota s několika rekreačními objekty
číslo 6 Nad Bystřinami Asfalt 5,1 km
  Odbočka modré TZ k Hynčicím pod Sušinou
číslo 7 Pod Srubem Šotolina 6,5 km
  Odbočka od asfaltové Vojenské silnice, dál šotolinová až kamenití cesta s několik a můstky a částečně i brodění
číslo 8 Kaskády Prudkého potoka Šotolina 7,1 km
  Vrchol Sněžníku, konec výstupu
U Bystřin začínají slušnější hory
U Bystřin začínají slušnější hory  •  Fotografie (87)  • Foto: Bobkart

Že je Králický Sněžník stále populárnější jako samostatná hora, i celé pohoří (které se nazývá podle svého hlavního vrcholu), je celkem všeobecně známé. Ačkoliv ještě donedávna bylo pohoří jako součást Jeseníků, přeci jen už je dost zaběhnutý fakt, že do Jeseníků spadá díky odbornému členění. Jako pohoří je totiž součástí Jesenické soustavy, tedy oblasti kam patří oboje Jeseníky (Hrubý a Nízký), ale dál sem spadají i okrajové vrchoviny, vysočiny a hornatiny, ve zkratce podle abecedy Hanušovická vrchovina, Rychlebské hory a ještě Zlatohorská vrchovina a k tomu tedy Králický Sněžník (přitom i ty podcelky se ještě dál různě člení).

Studánka  •  Foto: Bobkart

Na úvod snad stačí. Samotný Králický Sněžník byl vždy poněkud tajemnou horou pro určitou odloučenost na samotné státní hranici. V podstatě to ale platí asi od konce 2. světové války, kdy se krajina pod Sněžníkem značně vylidnila, ztížila se i dopravní obslužnost, takže vždycky byl Kraličák tak nějak z ruky. Možná i proto se hora stala tak poněkud mystickou a pro spoustu zasvěcených i horou kultovní.

Sice kolem Kraličáku není takový kult, jako mají např. v Beskydech s Lysou horou, ale i u nás na severu Moravy platí dobrý zvyk čas od času vylézt ke slůněti, pramenu Moravy i na samotný vrchol.

Z naší moravské strany máme celkem dost výstupových tras (samozřejmě i z české strany a nesmíme zapomenout i na sever z Polska).

Asi nejkratší trasa je ze Stříbrnic, nebo od Hynčic pod Sušinou, platí to pokud je k dispozici doprava (veřejná i soukromá). Jindy je to už přeci jen trošku z ruky.

Jedna z těch delších, ale i zajímavějších je bezesporu trasa podél Prudkého potoka. V podstatě pokud není turista místní, musí velkou část našlapat po svých, že by si zkrátil cestu někde zaparkovaným autem je vlastně proti předpisům.

Chalupy na Bystřinách

Za nástupní místo je tak možno zvolit vlakovou zastávku Vysoké Žibřidovice, kam se dá dopravit místním vláčkem Hanušovice–Staré Město. Na rozcestníku přímo u zastávky se dočteme, že vyrážíme z výšky 465 m, tak si spočítáme, že na vrchol Kralického Sněžníku nám zbývá necelých 1000 m (pomineme-li fakt, že občas slezeme z nastoupaných metrů).

První metry vedou po silnici k odbočce u bývalého dětského tábora, kde odbočíme na místní silničku do údolí potoka, je to právě ten Prudký potok, co nás bude dlouho vyvádět vzhůru. Zhruba kilometr zbývá k okrajové zástavbě posledních domů, které patří k Vysokým Žibřidovicím. Sledující červená značka nás doprovází již od vlaku, právě tady je vlastně jediná možnost legálně nechat dopravní prostředek, dál je totiž zákaz vjezdu, nemáte-li povolení.

Poněkud rozbitá asfaltka zatím mírně stoupá údolíčkem potoka, další informační místo Pasinky prozrazuje fakt, že blízko na kopci bychom asi našli horní konec Chrastic (severně), nebo se dozvíme, že na blízké louce si skauti staví letní tábory.

Foto: Bobkart

Dá se říci, že zajímavý výstup ale začíná později, dejme tomu za samotou Bystřiny, kde objevíme několik rekreačních chalup. Ačkoliv je cesta stále vybavená asfaltovým povrchem, přeci už je výstup poněkud strmější. A protože cesta vede poblíž pravého břehu potoka, není problém si k vodě odskočit k nějaké té peřejce.

Při bližším pozorování okolí cesty se dá odhadnout, že i Prudký potok někdy sloužil k nějakým technickým účelů, upravený terén naznačuje, že tu zřejmě někdy býval nějaký náhon, sice terén je zarostlý lesem, ale opodál kamenné zídky naznačují nějakou úpravu. Možná nějaké klauza na plavení dříví. Byla-li tu nějaká přehrádka se ale musí zajít do nějakého archívu.

Asfaltovou silničkou pokračuje červená TZ k rozcestí Pod Srubem, kde se odpojíme na přírodní povrch. Zprvu ještě slušná „cesta“ se proměňuje v pěšinu již hůře schůdnou. Trasa několikrát přechází přes potok po můstcích, jednou je ale nutno spíše brodit (tedy po kamenech).

Podzimní les
Podzimní les  •  Foto: Bobkart

Zhruba po půl kilometru dorazíme k další křižovatce s lesní cestou, projíždí tudy mimo jiné červená cyklotrasa (od Návrší do Vojtíškova). Naše výstupová trasa pokračuje podél potoka, vlastně celou dobu po levém břehu. Naštěstí natolik blízko, že máme na dosah (dohled) asi nejhezčí část Prudkého potoka. Tedy tu, kde je nejvíc vyšších peřejí, můžeme říci i vodopádů. Asi největší stupně mohou dosahovat výšek kolem 3–4m, ne vždy to jsou přímo vodopády, spíš skluzavky, tedy tekoucí voda po kamenech. První kilometr výstupu je vskutku ostrý, mírní se až horní část, ale stále jde o obtížný terén po kamenech, při vyšší vlhkosti v blátě apod. Je vlastně s podivem, že před časem se objevila myšlenka na vytvoření cyklotrailu podél Prudkého potoka. Myšlenku měli tuším v nedalekých Hynčicích pod Sušinou. Úpravy trasy by musely být i tak masivní, nehledě k faktu, že by tím vlastně znemožnili pohyb pěších. Naštěstí se tak nestalo, nicméně ani nemusíte být nějaký stopař, aby se nedalo rozpoznat, že občas tady nějaký idiot kolo používá (snad vede).

Popis tohoto výstupu se dotýká podzimního dne, kdy předpověď slibovala jasnou oblohu ve vrcholových partií hor. Když už jsem byl skoro nahoře, tedy u Mokřin (rozcestí se zelenou cyklo ke Slaměnce na Dolní Moravě), jevilo se, že by vskutku mohlo být slunečno.

Foto: Bobkart

Červená značka zde odbočí od potoka k východu zkratkou k další lesní cestě, kde se vrací k původnímu směru. Cesta se štěrkovým povrchem je vlastně vrcholovou částí tzv. Vojenské cesty. Samozřejmě že jde o cestu, kterou jsme šli už od vlaku, pokračovala Pod Srubem k Zatáčce smrti a dál k vrcholovým partiím hor. V pásu od Tetřeví hory k Sušině (a odbočkou k Podbělce) se ve 30. letech minulého století budovala soustava opevněná, tzv. řopíků. Na jeden vskutku narazíme již před vrcholovým úsekem před Sušinou. Ta je díky výšce 1321 m vlastně třetí nejvyšší horou pohoří. Plochý vrchol je zarostlý lesem, takže výhledy tu žádné nejdou (pomineme-li vykácený les pod vrcholem). V rozcestí vyměníme červené značení za modré. Proč je poblíž betonový sloupek s pokynem o četbě Sionských protokolů je mi celkem nejasné. Nicméně samotný sloupek je jdním z pozůstatků budovaného opevnění (ne vše se tehdy postavilo). Nicméně kousek od pěšiny objevíme v lese prazvláštní nízkou kamennou stavbu, spíše zbytky staveb. To by měla být část vrcholové stanice lanové dráhy, kterou se nahoru dopravoval materiál na stavbu bunkrů. U Sušiny bal dokonce i dřevěný srub, ubytovna stavebních dělníků, která měla po dobudování opevnění sloužit i jako kasárna vojáků, kteří by řopíky obsadili. Jak víme, nestalo se tak.

Vlastně určitým paradoxem je název nejen samotné Sušiny, ale i dalšího takřka rovného úseku (tedy mírně klesajícího hřebínku. Pojmenování Mokrý hřbet bylo tentokrát příznačnější. Takřka bezodtokový terén musí být občas překonáván na haťových chodnících.

Od Černé kupy se stále mírně klesá hřebenem, po kterém vede i hranice přírodního parku. Naštěstí neklesneme tolik, abychom ztratili zbytečně metry. Další hatě jsou v závěru při stoupání na Stříbrnickou horu. Z hory je poměrně strmý sestup do sedla, pojmenovaném právě po předchozím vrcholu.

Mimoděk jsme dorazili ke státní hranici (ale vlastně jsme už nějakou dobu procházeli „zemskou hranici“!. Totiž od změn v krajském uspořádání vede od Sušiny hranice kraje Olomouckého a Pardubického).

U cesty patrné pozůstatky nějakého náhonu

Opět si zvolíme za vedoucí barvu značení červenou, která nás vyvede ke kýženému cíli. Víceméně rovných pár set metrů je dvakrát vylepšena hatí (tak je tu dosti mokro). V podstatě souběžně (ve vzdálenosti nějaké desítky metrů) vede státní hranice, Poláci ji mají vyznačenou jejich zelenou TZ. Ani by dnes nebyl problém zkusit si vyšlápnout po ní, máme Šengen. A dnes už naštěstí neplatí fakt, že pohraničníci z Polska jsou přehnaně aktivní. To platilo v období reálného socialismu a ještě pár let po roce 1990. Nicméně ta naše značka je přeci jen pohodlnější, byť i tady platí, že po těch pár stovkách metrů přeci jen přijde celkem slušný prďák. Rozcestí Franciska odkazuje na nedalekou chatu, dnes sezónní stanici Horské služby.

Foto: Bobkart

Za pravotočivou zatáčkou objevíme jednu z tabulí staroměstské naučné stezky. Ta upozorňuje na blízkou hranici lesa, další tabule hovoří o sutích kolem vrcholu Sněžníku. Mezi turisty se najde pár ignorantů, kteří nezabočí k přerovnanému základu Lichtenštejnovy chaty a hlavně sošce slůněte. Pak nějakých 200 metrů takřka po vrstevnici k vodárně. Ano, pramen Moravy vlastně sloužil jako zdroj vody pro zbořenou turistickou chatu. K vrcholu zbývá nějakých 300 m zprvu prudším kolem vyrovnané hromady kamení, pak už se terén zarovnává v rozlehlé temeno Králického Sněžníku. Nebudu zapírat, se důvodem výstupu byla i potřeba se podívat na nedávno (v září) otevřenou rozhlednu. Bohužel už za Sušinou se obloha poněkud zakabonila, takže předpokládaný výhled z rozhledny se nekonal. No naštěstí z Kraličáku je dobrý rozhled i z doby před novou rozhlednou a to se mi naštěstí párkrát povedlo.

Poslední aktualizace: 24.10.2022
Autor: Bobkart

Hanušovice

Příspěvky z okolí Na Králický Sněžník Prudkým potokem

Podél Prudkého potoka pod Králický Sněžník a do Starého Města
Už loni, když jsem stál po mnoha letech na vrcholu Králického Sněžníku, jsem se rozhodl, že další navštívenou lokalitou tohoto kraje bude Prudký potok. Inspiraci jsem měl pro toto rozhodnutí…
Malá vesnička Habartice spadá pod obec Jindřichov nedaleko Hanušovic. Leží mimo všechny významné trasy, ale dá se tudy podniknout projížďka na kole směrem k Vikanticím a Branné, během níž…
PP Chrastický hadec (2.9631 ha) se nachází asi 1 km jihovýchodně od obce Chrastice na plošině mezi obcí a údolím řeky Krupá. Lokalitu tvoří ji zalesněný pahorek s opuštěným jámovým, hadco…
Železniční trať Hanušovice – Staré Město (pod Sněžníkem) sice nepatří k nejdůležitějším tahům tuzemské dopravní sítě, nicméně díky svému umístění ji (mimo pravidelných cestujících) vynechal málokterý milovník žele…
Stručný úvod v Národním registru památek by celkem stačil: „Nádherná barokní architektura – dílo jednoho z liechtenštejnských architektů.“ I svou polohou na mírném návrší nad celou vsí vytváří jedinečnou dominantu, která je viditelná i poměrně z daleka (např. hezky se na kostel dívá od Pramenů, neboli Štolnavy). Z velikosti a výstavnosti se dá i odhadnout, že dnešní Vysoké Žibřidovice (něm. Hohen Seibersdorf) byly poměrně lidnatou a bohatou (na poměr…
Ačkoliv byl papír v Číně vynalezen již někdy v 3. tisíciletí př.n.l., do Evropy se dostalo tajemství výroby až někdy ve 11. nebo 12. století. Poněkud paradoxně přinesli poznatky o této výrobě Arabové, kteří rozšíř…
Pozoruhodná rokoková socha Krista na hoře Olivetské se nachází „na půli cesty“ mezi podhorskými vesničkami Vysoká a Vysoké Žibřidovice. V nadmořské výšce 680 m a na odlehlém místě uprostřed horských luk a pastvin s…
Tento tip na výlet nás zavede do půvabné podhorské osady na Hanušovicku, která se proslavila zejména jako rodiště otce hudebního skladatele Franze Schuberta i jako místo nabízející úžasné pa…
Typově ojedinělá socha Kristus na hoře Olivetské se dá najít nedaleko cesty z Vysokých Žibřidovic na Vysokou. Procházíme-li tudy po žluté turistické značce, na hřebínku nad Vysokými Žibřidovicemi musíme odbočit vl…
Původní název Valteřice (něm. Waltersdorf) do r. 1949. Od r. 1964 přidružen k Vysokým Žibřidovicím, 1976 k Hanušovicím. Připomínán r. 1325, zemědělství a lesnictví. Přístup první odbočkou ze silnice č 312 Hanušovice – Králíky za železničním viaduktem. Na odbočce po cca 300 m těsně pod silnicí u skály asi 5 m vysoký vodopád na Žlebském potoce, přístup po pěšině. Poměrně pěkně vyvinutý, vydatný…
Původně sudetská obec Waltersdorf byla přejmenována na Žleb v roce 1949 a od roku 1976 spadá pod město Hanušovice. V obci najdeme kamenný kříž, poněkud chátrající kostelík a několik domů.…
Městečko Hanušovice na Šumpersku, poprvé zmiňované již roku 1325, sice proslavil hlavně Pivovar Holba a „ryzí pivo z hor“, ale kromě více než tří tisíc obyvatel a celkem významné železniční křižovatky zde najdeme …
Pokaždé, když jedeme vlakem do Starého Města (p. Sněžníkem), případně obráceně, může si vykroutit hlavu, jak se dívám do lesa na Skály. Pohoří Králického Sněžníku sice není nijak zvlášť proslulé skalními útvary, a…
Na odbočce ze silnice 312 Hnaušovice Králíky, směr Žleb. Po cca 300 m těsně pod silnicí u skály asi 5 m Vysoký vodopád na Žlebském potoce, přístup po pěšině od cesty. Zvlášť vydatný na jaře…
   Návštěvnost toho kterého vodopádu je přímo úměrná atraktivitě území, na kterém se katarakt nachází. V masívech Hrubého Jeseníku a Králického Sněžníku najdeme velké množství menších i větších přírodních "vodních…
Poslední výspou civilizace před vstupem do divokého údolí Prudkého Potoka v Králickém Sněžníku je samota Bystřina (či Bystřiny). Vlastně jde o hájovnu a dvě soukromé chaty (bývalé zemědělské usedlosti). Bystřiny…
Obec Jindřichov s třinácti stovkami obyvatel najdete severovýchodně od městečka Hanušovice v okrese Šumperk. Tato obec sice vznikla až v II. polovině 19. století, ale její součástí je také vesnice Habartice, která…
Když někdy v 5. nebo 6. století dorazili do našich končin první Slované (snad s vladykou Čechem v čele svých zástupů), našli zemi mlékem a strdím oplývající poněkud vylidněnou. Neznamená …
Jako pohoří je Hanušovická vrchovina spíš vnímána jako součást Jeseníků nebo jejich podhůří a většinou je návštěvníky opomíjena, nebo navštěvována jen okrajově. Navíc na první pohled neoplývá atraktivitami, které …
Zámeček, oblíbené to výletní místo a někdejší rekreační středisko ČSD, se nachází nedaleko tříapůltisícového města Hanušovice, ležícího na soutoku řeky Moravy a říčky Branné. Přesněji řečeno; dnešní penzion Zámeček…
Město Hanušovice se rozkládá v údolí řeky Moravy, na úpatí Hanušovské vrchoviny a severním směrem od města Šumperk. Součástí města jsou okolní malé obce a osady a to Hynčice nad Moravou,…
Staré Město leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Městečko se rozkládá v oblasti Hrubého Jeseníku pod vrcholkem kralický sněžník ( 1423 m.n.m.). Staré Město je malebné podhorské město, které …
Staré Město leží na rozhraní několika horských masivů. Na východě a severu to jsou Rychlebské hory (Travenská vrchovina, Smrk 1125m), jižní část Staroměstska náleží k Branenské vrchovině,…
Vůči Králickému Sněžníku jsem už dlouho pociťoval určitý dluh. Vylezli jsme ve východních Čechách i na Moravě už na kdejaký bezvýznamný kopec a na Králičák pořád nic. Několikrát jsme i pláno…
Lípa malolistá v Hynčicích pod Sušinou stojí hned u hotelu Sněženka ve známém lyžařském středisku. Podle pramenů byla lípa vysazena snad v roce 1540, je tedy zřejmě nejstarším stomem na s…
Prvotřídní výhledový vrchol v Hanušovické vrchovině mezi Potůčníkem a Hynčicemi nad Moravou. Vlastně jsem na něj vylezl mimochodem, neb jsem se jel podívat na opravu kaple v Potůčníku (dle zmínky turisty Thomíka).…
Malebné seskupení hradní zříceniny hradu Kolštejn a zámku Branná stojí na skalnatém ostrohu v městečku Branná na Šumpersku v Olomouckém kraji. Z původního gotického hradu bergfritového typu se dochovaly zbytky hra…
Branná leží na Severní Moravě, východně od Starého Města. Městečko najdeme jihozápadním směrem od Ramzovského sedla ( 750 m.n.m.). Branná se rozkládá na pomyslné hranici mezi Rychlebskými horami a Hrubým Jeseník…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře,…