Litomyšl

více o Litomyšl

Reklama
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Litomyšl
Články redakce vybrat: vše / nic

Lesní kapličky na Vysokém lese,pramen Loučné a Památník včelých matek.

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Začátek trasy 0,0 km
  Náměstí v Litomyšli-socha Bedřich Smetany

Z Litomyšle směrem na Osík a Dolní Újezd. Pokračujeme silnicí směr Trstenice, překračujeme hlavní silnici z Litomyšle na Poličku a v lese přejíždíme na cyklotrasu 4024 až do osady Vysoký les. Tady navštívíme první kapličku obnovenou Spolkem archaických nadšenců ze Sebranic. (Killerova kaple).Pokračujeme po cyklotrase 4102 až k odbočce do Údolí sněženek. Krátkou odbočkou navštívíme Schlesingerovu kapli a pokračováním do Údolí sněženek mijíme Demelovu kapli. Po loukách pokračujeme až do vesnice Chmelík. Odbočujeme po silnici směrem na obec Karle na jejimž konci mijíme vyschlý pramen Loučné. U obce Ostrý kámen odbočíme polní cestou k Svaté trojici na kraj lesa. Po hranici česko-moravského pomezí přijedeme na asfaltovou lesní cestu a po odbočení sjíždíme na okraj Svitav. Kolem rybníka Rosničky se dostaneme na cyklotrasu 24. Ta nás zavede k Památníku včelých matek. U kempu Opatovec odbočujeme směrem na Gajer, Mendriku, Janov, Strakov a vracíme se do Litomyšle.
Celkem ujeto 58 km.
Občerstvení: Restaurace Rosnička, Kemp Opatovec a hospoda v Janově.

Poslední aktualizace: 28.8.2017
Autor: Casar

Litomyšl

Příspěvky v okolí Lesní kapličky na Vysokém lese,pramen Loučné a Památník včelých matek.

Moderní i historické město Litomyšl možno navštívit na samém východě Čech v Pardubickém kraji. Smetanovo náměstí ve městě zaujme návštěvníky svým protáhlým tvarem. Vidíte zde ř…
O srpnovém víkendu jsme se vypravili do Litomyšle. Rodného toho města Smetanova a Mařákova. Auto jsme zaparkovali na Komenského náměstí a na Smetanovo náměstí jsme vstoupili u novodobé třípatrové budovy pošty…
Nachází se na Smetanově náměstí a je osazen na stěně v přízemí věže Staré radnice. Sloužil ke kontole míry v letech 1370-1763. Dodnes se uchoval pouze v Praze, Litoměřicích a zde v Litomyšli. Loket český měl opravdu velikost lidského lokte, neboť měl hodnotu 59 cm. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.49 Českomoravské mezihoří-Českotřebovsko, GOL 1:25 000 Orlicko-Třebovsko
První část pojednání o litomyšlských sochařských památkách se soustředí především na díla z období baroka, částečně pak na památky pokračující určitým způsobem v této barokní tradici a ikonografii ještě v 19. století; bude se jednat pochopitelně především o sochy světecké. Všímat si budeme víceméně jen volných skulptur, vynecháme řadu krásných sochařsky…
Litomyšl leží ve Východních Čechách, jižním směrem od města Ústí nad Orlicí. Město Litomyšl se rozkládá v srdci Svitavské pahorkatiny. Město je velmi známé…
Infocentrum se nachází v historické části města na Smetanově náměstí. Kontakt: Infocentrum Litomyšl, Smetanovo náměstí 72, 570 20 Litomyšl telefon: 461 612 161 e-mail:ic@litomysl.cz …
Navštívili jsme město Litomyšl a Zámek v Litomyšli. Přijeli jsme na náměstí do Litomyšle, kde jsme zaparkovali auto a na prohlídku města a na zámek jsme se vydali pěšky.  Litomyšl je město na samém východě …
Rozlehlá a v minulosti dlouho nepřístupná sklepení slavného litomyšlského zámku jsou v současné době velmi příhodně využita pro stálou expozici prací významného sochaře Olbrama Zoubka (* 1926), jehož život a tvorba jsou s tímto městem neodmyslitelně spjaty. Po rekonstrukci v 70. letech 20. století byly zmíněné sklepy dokonce uzpůsobeny k využití jako…
Na samém východě Čech v Pardubickém kraji - na okraji Českotřebovské vrchoviny leží městská památková rezervace, pestrobarevné Město Litomyšl. V názvech ulic a náměstí, na pamětních deskách -  mož…
Zámek Litomyšl je na pohled jeden z nejkrásnějších zámků u nás a nejen to jeho historie je  neodmyslitelně spjata s postavou významného…
Z Litomyšle do České Třebové lze snadno dojít po turistických značkách nejméně dvěma způsoby. Obě základní trasy, červená (16 km) i zelená (13 km) jsou velice pěkné, příjemné a zajímavé. My jsme si tentokrát …
Zajímavý vodní prvek se nachází v Litomyšli na konci chodníku jdoucího parčíkem kolem sochy Aloise Jiráska směrem k zámku. Z kašny ve tvaru sudu s obručemi, širokého…
Pramen se nachází v centru města v těsné blízkosti Smetanova náměstí při cestě k zámku pod parčíkem se sochou Aloise Jiráska. Vyvěrá podobně jako další prameny v blízkosti řeky Loučné z…
Bronzový pomník litomyšlského rodáka Bedřicha Smetany se nachází v dolní části Smetanova náměstí směrem k zámku. Pomník, jehož autorem je Jan Štursa, byl slavnostně odhalen v roce 1924 u přílžitosti stého skladatelova narození.
Malebné město Litomyšl se nachází ve východní části Pardubidského kraje na pomezí Čech a Moravy, 18 kilometrů od města Svitavy. Přijeli jsme autem a zaparkovali na parkovišti hypermaketu :) Litomyšl je jedno…
Litomyšl, Toulovcovy a Městské Maštale, Svitavy, Mladějov, Mor.Třebová. Auto, vlak, autobus, pěšky.  V pátek vyrážíme do Litomyšle. Už jsem tam sice před více lety byl, ale…
Turistický rozcestník, který se nachází v severní části Smetanova náměstí v Litomyšli, ukazuje turistům cestu do čtyř směrů. Po žluté značce ve směru Litomyšl - Šibeniční vrch, Nedošínský háj, Tržek žst, po značce…
Socha našeho slavného spisovatele je umístěna v centru města v malém parku u přístupvé cesty ze Smetanova náměstí ke zdejšímu renesančnímu zámku. Bronzová socha sedícího spisovatele v nadživotní velikosti se nachází pod objektem dnešního muzea, kde v dřívější době sídlilo gymnázium, na němž v letech 1874-77 a 1882-88 Alois Jirásek vyučoval.  Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.49 Českomoravské mezihoří-Českotřebovsko, GOL…
Litomyšlský zámek byl postaven v letech 1568 až 1581 jako reprezentační rodinné sídlo nejvyššího kancléře Království českého Vratislava z Pernštějna a španělské šlechtičny Marie Manrique de Lara. Výstavbou byli po…
Jedno z nejstarších měst u nás, sídlo Slavníkovců, v roce 1567 se stal honosný renesanční zámek rodovým sídlem Pernštejnů, dnes památka UNESCO.
Renesanční zámek z  2. pol. 16. stol. patří k nejvýznamnějším renesančním stavbám u nás. Tato Perla vrcholné renesance stojí ve městě Litomyšli na Pardubicku, kousek od Hradce Králové. Dochovala…
Rodný byt Bedřicha Smetany Rodný byt hudebního skladatele Bedřicha Smetany (2. 3. 1824 Litomyšl- 12. 5. 1884 Praha) se nachází v přízemí zámeckého pivovaru v Litomyšli, kde dělal skladatelův otec Franti…
Museum Josefa Váchala v Litomyšli bylo otevřeno v roce 1993 a bylo nazváno Portmoneum. Dvě místnosti v museu jsou zcela pokryty nástěnnnými malbami grafika, malíře, spisovatele a mystika Josefa Váchala.
Informační centrum se nachází v prostorách zdejšího zámku. Kontakt: Informační centrum Zámek, Jiráskova 133, Litomyšl telefon: 461 611 066 e-mail: iczamek@litomysl.cz Turistické mapy: KČT 1:50…
Ráno vyjíždíme osobním vlakem ze Zlína do Otrokovic, zde přestupujeme na rychlík. Další přestup nás čeká v Olomouci, České Třebové a poslední přestup v Chocni na místní lokálku a konečně konečná a my…
Litomyšlský zámecký areál je národní kulturní památkou a v roce 1999 byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Areál tvoří soubor několika budov, část z nich získalo město zpět v r…
Městská památková rezervace Litomyšl byla vyhlášena v roce 1969, ochranné pásmo rezervace bylo vymezeno v roce 1987. Předmětem ochrany jsou významné církevní i světské památky. Jedno z nejdelších náměstí, okolo 500 m měřící Smetanovo náměstí, je lemováno nádherně zdobenými domy s podloubími. Jednotlivé portály domů…
   Při vyslovení jména Litomyšl se většině z nás vybaví podoba překrásného renesančního zámku se sgrafity, zapsaného do Světového kulturního dědictví anebo příjmení nejslavnějšího rodáka - z…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…