Jeseník

Horské městečko Jeseník, který se do roku 1947 jmenoval Frývaldov,  leží na soutoku Bělé a Staříce v oblasti Hrubý Jeseník.  Severním a východním směrem od města najdeme celou řadu vyvěrajících léčebných pramenů, Jeseník tak patří mezi oblíbená lázeňská města. Další horská střediska v okolí jsou Bělá pod Pradědem, Zlaté Hory, Javorník a Lipová Lázně.

Tipy na výlety Jeseník (110) Rozhledna Zlatý Chlum  Chaty a chalupy Jeseník

Bělá pod Mikulovicemi
Bělá pod Mikulovicemi  •  Fotografie (24)  • Foto: Bobkart
Foto: Bobkart

Začátek (směřujeme-li ze severu), nebo závěr Moravské stezky, jedné z hlavních Moravských cyklostezek najdeme mezi Mikulovicemi a Hradcem -Novou Vsí. Jedná se o úsek vedený po místních komunikací a navíc z velké části přímo po cyklosztezkách, které byly vybudovány v rámci projektu zlepšení Dopravy v Mikulovicích. Cyklista se tak nemusí obávat střetnutí s větší technikou. Trasa je navíc vedena kolem břehů řeky Bělé. Do budoucna se uvažuje vůbec o vybudování delší cyklostezky kolem Bělé až někam do Domašova či samotné Bělé (části obce Bělá pod Pradědem), tedy až někam pod Videlské sedlo.

V Mikulovicích najdeme tedy základ této stezky, která by měla dál pokračovat až do Polska. Od státní hranice nejdřív stezka vede po části místní cesty kolem Helenčina rybníčka (tady najdeme i hospodu). V Mikulovicích je pak úsek vybudovaný zcela pro cyklisty v úseku od lávky (u penzionu U Jelena) k velkému jezu pod kostelem, dál je kousek po místní cestě a následuje další cyklostezka. Stezka je převážně asfaltová, pouze v úseku těsně vedenému mezi svahem a řekou u Hradce je stezka v lese vedena po kamenné štětované cestě, úsek je navíc dosti zúžený, takže je potřeba zvýšené opatrnosti. Za Hradcem Moravská stezka odbočuje od řeky směrem k Nové Vsi, ale do údolí se pak vrátí v Písečné. Ale to už jsme trošku jinde.

Samozřejmě sem nezavítají jen cyklisté, ale najdou se i nějací inlineři, i když těch je spíš menšina.

Poslední aktualizace: 10.10.2012
Autor: Bobkart

Mikulovice

Příspěvky z okolí Cyklostezka Mikulovice - Hradec - nejsevernější úsek Moravské stezky

Mikulovice – Patolda se chlubí Patoldovou jedenáctkou
Než o restauraci, klidně bych napsal restaurační komplex, byť u pohraniční obce Mikulovice jde o nadnesené vyjádření. Každopádně restaurant nabízí celkem dosti místa k usazení početné společnosti. Ovšem musí se k …
Lávky, mosty, estakády i jiné komunikační stavby vždy patřily mezi pozoruhodná díla lidského umu. A vlastně je to i jedno, jaký se používal materiál. Ze začátku to byl materiály přírodní (dřevo, tkaniny, lana), po…
Nyska Droga św. Jakuba została wyznaczona w 2010 roku. 100 kilometrowa trasa prowadzi od Jakubowej Studni w Głuchołazach, przez Nysę, Pakosławice, Kopice, Lewin Brzeski do Skorogoszczy, gdzie łączy się z Drogą św. Jakuba Via Regia. U podnóża Góry Parkowej w Głuchołazach, nieopodal sz…
Pohraniční lázeňské město na česko-polské hranici na toku řeky Bělé u Zlatých Hor a Mikulovic. První zmínka r. 1249. V okolních kopcích těžba zlata. R.1428 dobili město husité Prokopa Vel…
Mikulovice jsou obec v údolí říčky Bělé a nacházejí se 12,5 kilometru SV od města Jeseníku. První písemná zmínka je z roku 1263, ale také se uvádí, že osada tady již byla za biskupa Vavřince z Vratisl…
Mikulovický tis červený ( Taxus baccata l.) patří k nejstarším stromům v této oblasti. Tis má samčí a samičí květy, které jsou méně nápadné. Plodem je červená bobule s jedním semenem. Tis je jedovatý, kromě dužniny…
Polské město Glucholazy je rozloženo nedaleko státní hranice. První písemná zmínka je již z roku 1249. V okolí města se tehdy těžilo zlato a později i další kovy. V nedávné minulosti byly…
Kostel sv. Vavřince je památkou, která by se při návštěvě města neměla minout. Při pohledu z náměstí Kostelní ulici se objeví průčelí se dvěma věžemi. Kostel má i dosti pohnutou minulost. Byl postaven v románsko – gotickém slohu ve druhé polovině 13. století. V roce 1428 byl kostel zničen husity. Jeho nová výstavba v gotickém slohu proběhla až kolem roku 1460. Vydržel až do třicetileté války a znovu byl vydrancován. Dá se p…
Zajímavou ulicí v jižní části města je ulice Varšavských hrdinů. Většina domů byla postavena v 19. a ve 20. století. Najdeme tady i jedinou sakrální stavbu mimo starou část města. Je to kostel sv. Františka z Assisi. Byl postaven v novogotickém slohu v roce 1866. Je to jednolodní stavba, nad kterou vyčnívá štíhlá věž. Vnitřek je zařízen velmi jednoduše a pochází až z 20. století. Kostel byl dříve evangelický. Jedinečná je j…
Středověkých památek se ve městě zachovalo pramálo. Jediným pozůstatkem městských hradeb je věž Horní brány. Nachází se u křižovatky ulice W. Korfantego a ulice Plac Basztowy. Věž byla postavena v gotickém slohu společně s hradbami někdy ve 14. století. Ale písemné doložení je až z roku 1418. Věž je vysoká 25 metrů a od roku 1600 ji zdobí renesanční cimbuří . Dnešní vzhled je ale až z roku1908, kdy na vrcholu věže byla post…
Když v loňském roce (2022) oslavili v Głuchołazech (Koziaszyja, Cygenhals, německy Bad Ziegenhals) 800 let od založení města, připravili se na tu slávu celkem důkladně, Tedy aby se opravily všechny budovy, silnice…
Existence památných nebo chráněných stromů není samozřejmě žádnou českou specialitou. Významné stromy jsou pod ochranou i v jiných zemích. A k některým nemusíme nikam daleko. Chráněnou lípu mají např. v Głuchołazech tedy hned prvním městě, na které narazíme po překročení státní hranice v Mikulovicích na Jesenicku. Lípa velkolistá (Tilia platyphllos) je tu k vidění hned na…
Tis červený (Taxus baccata) je dvodomý stálezelený jehličnan. má rád stín, většinou se s ním setkáváme jako s keřem či nízkým stromem. Přídomek červený našel podle barvy dřeva, ale i borka má načervenalou barvu (červenohnědá). Jedná se o velmi pomalu rostoucí dlouhověkou dřevinu (u nejstarších se odhaduje věk i na 2000 let). Tis je na našem území třetihorním reliktem, na severní polokouli patří jeho dřevo k nejcennějším. Ve…
Na rozdíl od bližších měst v okolí na hornoslezské části hranice (tedy v Česku) měly Głuchołazy vybudovaný obranný systém hradeb. Mělo to vlastně svou logiku, v okruhu nějakých 20 km šlo skoro o největší město, tedy větší než náš Jeseník, nebo sousední Zlaté Hory. Nakonec i současným počtem obyvatel necelých 15.000 naznačuje, že nejde o zas tak malé městečko (ještě větší je ale nedaleký Prudnik, Nysu už bereme za vzdáleněj…
V roce 2022 oslavilo město 800 let od svého založení (jinak též Koziaszyja, Cygenhals, německy Bad Ziegenhals). V současnosti je městečko vstupní branou pro návštěvníky Polska, kteří sem míří od Jeseníků, tedy od hor ale i od stejnojmenného města (samozřejmě i z větší vzdálenosti). V rámci oslav založení samozřejmě proběhly nějaké kulturně-společenské akce, ale vzniklo i pár…
Głuchołazy, česky Hlucholazy (zřejmě nedoslýchaví obyvatelé), německy Bad Ziegenhals (prý kozí krk) jsou městem na nejsevernějším podhůří Jeseníků, v tomto případě Zlatohorské vrchoviny, nebo jak se tady říká Gór Opawskich. Založeny jako centrum zlatokopectví na počátku 13. století (1220–32), podle tradice je založil biskup Wawrzynec (Vavřinec), město dostalo výsady podle vlámského práva. Po opadnutí zlaté horečky se obyva…
  Nějak mi přišlo, že jsem dlouho nebyl v Jeseníku, tak jsem přejel sedlo, trošku se podíval do lázní a protože mě zajímalo ještě jedno místo, pokračoval jsem dál podle Bělé na sever. V …
Trojlodní barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie patří svoji rozlohou k dominantám města Zlaté Hory. Historie kostela spadá zřejmě již do poloviny 13. století, následné zmínky jsou z let 1339 a 1377. Již tehdy byl kostel vybudován jako gotická trojlodní stavba, která byla v dalších letech upravována. Zásadní byl pro kostel požár 17.7.1699, kdy shořela střecha, varhany a 5…
Už název města napovídá, že se tady těžilo zlato, a to už od dávných dob. Dodnes se zde pořádají různá mistrovství v rýžování zlata. Původní název Zlaté Hory byl později nahrazen názvem Cukmantl. To kdybyste se d…
Při toulkách po Jesenicku bychom neměli opomenout malebný kraj mezi Jesenickým masivem a Biskupskou kupou - město Zlaté Hory a městské muzeum s expozicí hornictví. Městské muzeum ve Zlatých horách sídlí v historic…
Zlaté Hory leží na Severní Moravě, severovýchodním směrem od města Jeseník a v těsné blízkosti hranice s Polskem. Město se rozkládá na úpatí severních vrcholků Zlatohorské vrchoviny a v údol…
Do Zlatých Hor, vlastně ani nemusíme až do nich, dopravní prostředek (automobil, autobus) nás může vysadit blíže k výchozímu místu, snad z vlakové zastávky je to trošku dál, ale kilometr a půl už zas taková štreka…
Příspěvek, kterým jsem se snažil popsat muzeum hornictví ve Zlatých Horách je již v odkazu níže. No a nyní ještě něco o nedalekých Zlatorudných mlýnech.www.turistika.cz/vylety/zlate-hory-muzeum-expozice-hornictvi …
Kaple svatého Rocha byla postavena na vrchu nad městem Zlaté Hory v době třicetileté války. V roce 1759, během prusko-rakouské války, byla při ostřelování zapálena a vyhořela. K dalšímu střetu došlo v roce 1779, kdy pruské v…
Jdeme pěšky a doporučuji energetickou svačinu a hodně síly! A foťák!!!  Jde se na na jedinečnou rozhlednu,která nás vítá skoro z každého místa Zlatých Hor.A pokud máme dobré počasí,jdeme…
Jeskyně na Špičáku leží ve východní části Žulovské pahorkatiny, severovýchodním směrem od města Jeseník. Jeskyně patří k turisticky velmi vyhledávané lokalitě a patří k nejdéle známým jeskyním. První zmínka je z r…
Leží na česko-polských hranicích. V blízkosti Zlatých Hor na severním …
Rejvíz
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km jz. od vsi Rejvízu. Jsou centrem velkého vrchovištního rašeliniště v povodí Černé Opavy. Plocha velkého jezírka je 1 692 m2, hloubka 2-3 …
Jeseník leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Jeseník je horské město, které obklopují zalesněné stráně kopců Hrubého Jeseníku. Jeseník je nejenom vyhledávaným rekreačním střediskem, ale také…