Zlaté Hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Zlaté Hory

Zlaté Hory - muzeum, expozice hornictví

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole

Zlaté Hory - muzeum
Zlaté Hory - muzeum  •  Fotografie (60)  • Foto: Martens

Při toulkách po Jesenicku bychom neměli opomenout malebný kraj mezi Jesenickým masivem a Biskupskou kupou - město Zlaté Hory a městské muzeum s expozicí hornictví.

Městské muzeum ve Zlatých horách sídlí v historické budově, která byla postavena v roce 1698 rodinou Netwingů ve slohu holandského baroka a byla tak první poštovní budovou ve Slezsku. V této poštovní budově přenocovalo i několik vyznaných osobností, nejvýznamnější byl císař Josef II, což dokládá pamětní deska ve vstupní chodbě. Dnes jsou zde umístěny expozice připomínající život v oblasti Zlatých Hor. Historii hornictví zastupují nálezy se starých dolů, model středověké štoly, výstava minerálů a ve sklepení model novodobé štoly. Dále zde nalezneme Selskou jizbu, dobové nářadí a předměty denní potřeby, vyřezávané židle z Rejvízu a ve sklepě naproti modelu novodobé štoly expozici věnovanou čarodějnickým procesům… slabší povahy ať to raději nečtou….sad

Vstupné: dospělí 20,-Kč děti 10,-Kč

Aktuální provozní doba je k získání na webu: http://www.zlatehory.cz/mestske%2Dmuzeum/d-305493/p1=36168

Kontakt: Městské muzeum

nám. Svobody 94

793 76 Zlaté Hory

tel: +420 584 425 329

e-mail: muzeum@zlatehory.cz

Web: http://www.zlatehory.cz

Ve Zlatých Horách však nalezneme i zajímavé sakrální památky. Dominantní je kostel Nanebevzetí Panny Marie jehož historie spadá zřejmě již do poloviny 13. století. Již tehdy byl kostel vybudován jako gotická trojlodní stavba, která byla v dalších letech upravována a rozšiřována. Dalším kostelem, je špitální kostel sv. Kříže, který byl postaven v místech bývalé kaple v letech 1764 – 1768, nalezneme ho v severní části náměstí.

Pozdní obídek byl ve známém Penzionu Revíz.

Zlaté Hory mne mile překvapily, hezké a útulné městečko. No a vše potřebné jsem získal v místním infocentru, viz: http://www.turistika.cz/mista/zlate-hory-turisticke-informacni-centrum wink

Některá zajímavá místa ve Zlatých Horách jsou samostatně popsána zde:

Zlaté Hory - muzeum, expozice hornictví</strong> mapa
mapa Zlaté Hory - muzeum, expozice hornictví

Příspěvky v okolí Zlaté Hory - muzeum, expozice hornictví

Vodou poháněné repliky historických mlýnů na drcení zlatonosné horniny.
Po zelené značce kolem kaple Sv. Rocha, Mnichova kamene na Biskupskou Kupu, kde stojí rozhledna od roku 1890, http://www.rozhlednabiskupskakupa.cz/ nejstarší rozhledna vJeseníkách, kde byla zřízena 1896 první poštovna na Moravě. Při dobré viditelnosti lze z vyhlídkové plošiny dohlédnout do Wroclavi, nebo spatřit vrcholky Vysokých Tat…
Zlaté Hory leží na Severní Moravě, severovýchodním směrem od města Jeseník a v těsné blízkosti hranice s Polskem. Město se rozkládá na úpatí severních vrcholků Zlatohorské vrchoviny a v údol…
Kaple svatého Rocha byla postavena na vrchu nad městem Zlaté Hory v době třicetileté války. V roce 1759, během prusko-rakouské války, byla při ostřelování zapálena a vyhořela. K dalšímu střetu došlo v roce 1779, kdy pruské v…
17 km dlouhá procházka po Hornické naučné stezce
Městské muzeum ve Zlatých horách sídlí v historické budově, která byla postavena v roce 1698 rodinou Netwingů ve slohu holandského baroka a byla tak první poštovní budovou ve Slezsku. V této poštovní budově přenocovalo i několik vyznaných osobností, z nejvýznamnější byl císař Josef II, což dokládá pamětní deska ve vstupní chodbě. Dnes jsou zde umístěny expozice připomínající…
Prostor u kostela Nanebevzetí Panny Marie doplňují 3 památné stromy, jedná se o 3 kaštany, resp. jírovce maďal. Stáří stromů je odhadováno cca na 150 let (dle informační cedulky). Výška nejvyššího Jílovce dosahuje 19 metrů, obvod stromů je 248,351 a 378 cm., šířka korun dosahuje 16 metrů. Za památné byly jílovce vyhlášeny v roce 2003.
V prostoru náměstí u městského úřadu najdeme barokní pískovcovou sochu sv. Josefa, která zde byla postavena v roce 1731 z podnětu starosty J. G. Vietze. Socha , dílo neznámého slezského autora, byla již 2 x restaurována, v letech 1851 a 1999.
Turistické a městské informační centrum ve Zlatých Horách se nachází v Bezručově ulici, cca 200 od budovy muzea. Poskytuje „klasické“ služby infocenter, tj. info o městě Zlaté Hory a okolí, památkách, prodej map, …
Trojlodní barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie patří svoji rozlohou k dominantám města Zlaté Hory. Historie kostela spadá zřejmě již do poloviny 13. století, následné zmínky jsou z let 1339 a 1377. Již tehdy byl kostel vybudován jako gotická trojlodní stavba, která byla v dalších letech upravována. Zásadní byl pro kostel požár 17.7.1699, kdy shořela střecha, varhany a 5…
Už název města napovídá, že se tady těžilo zlato, a to už od dávných dob. Dodnes se zde pořádají různá mistrovství v rýžování zlata. Původní název Zlaté Hory byl později nahrazen názvem Cukmantl. To kdybyste se d…
Historie Zlatých Hor je spjata se zlatem a hornickou činností. Architektonickou ozdobou náměstí je budova bývalé pošty, v současnosti Městské muzeum.
Městské muzeum ve Zlatých Horách sídlí na náměstí blízko Městského úřadu v budově staré pošty z roku 1698. Tato budova je chráněnou památkou. V přízemí uvidíte pamětní desku na počest návštěvy císaře Josefa II. Ten v Zuckmantelu, jak se město za jeho vlády nazývalo, přenocoval se svou družinou generálů. V 1. patře je stálá expozice o historii města a zlatohorského regionu.…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Kostelní ulici ve Zlatých Horách byl postavený v gotickém stylu. Po dvou požárech, na začátku 18. století a v 1. polovině 19. století se pokaždé stavěl znovu. Roku 1780 byla k němu postavená kaple sv. Josefa.
Velice pohodlně nás tam doveze vláček.Je možnost i autobus a auto...spojení jsou vcelku dobrá! Jedeme do zlatorudného malebného městečka na samých hranicích s Polskem,za krásami,které tu…
Špitální Kostel sv. Kříže nalezneme v severní části náměstí. Postaven byl v místech bývalé kaple v letech 1764 - 1768. Původní kaple shořela při požáru města v roce 1741, kdy bylo město zapáleno pruským vojskem. Nový kostel byl již postaven z kamene, stál 2.347 tolarů a 33 grošů. Vysvěcen byl dne 6.září 1772. V letech 1857 a 1906 byla vyměněna věžní hlavice. Významná…
Jdeme pěšky a doporučuji energetickou svačinu a hodně síly! A foťák!!!  Jde se na na jedinečnou rozhlednu,která nás vítá skoro z každého místa Zlatých Hor.A pokud máme dobré…
Mnichův kámen je poměrně velká skála na úbočí Biskupské kupy. Celá soustava skal dosahuje délky asi 200m i s výchozy dalších menších skalek. Nemůžeme ho minout při výstupu od Zlatých hor po zelené TZ po západní rozsoše hory. Dobře je i přístupný od serpentiny na silnici Zlaté Hory – Petrovice. Skály mají jehlanový tvar a možná někomu připomínaly mnišskou kapuci. Název však může mít zcela jiný původ. Skály jsou tvořeny …
Zřícenina Leuchenštejn na svahu Biskupské Kupy (směrem na Zlaté Hory) bývala těžko k nalezení. Už několik let k ní vede z "Bišovky" modrá turistická značka. Hrad byl postavený koncem 13. století a byl rozbořený n…
Jedeme autem prohlédnout si Zlatorudné mlýny u Zlatých Hor. Po zajímavé prohlídce přejedeme asi 5 km Do horské vesničky Rejvíz, kde příjemnou lesní procházkou dorazíme k mecovému jezírku. Navštívíme repliku…
Leží na česko-polských hranicích. V blízkosti Zlatých Hor na severním …
V příspěvku Biskupská kupa jsem psala, jak se sem dostanete. Rozhledna Franze Josefa byla na vrcholu postavena v roce 1898. Je to typická kamenná stavba ve stylu rozhleden v česko-německém pohraničí z konce 19. století. Navštívil jí i Luděk Munzar ve svém pořadu o rozhlednách. Za mého dětství byla rozhledna volně přístupná. V 70. letech již ne. Pamatuji se, že jsme na ni…
Kamenná vyhlídková věž na Biskupské kopě nad Zlatými horami. Postavena v roce 1898, pojmenována Kaiser Franz Josef Warte.Přístup:1.) pohodlné stoupání po zelené od Petrových bud,2.) stoupání po zelené od Zlatých hor přes kapli sv. Rocha, v závěru prudké (převýšení téměř 500 m),3.) o něco pohodlnější stoupání po žluté nebo modré ze Zlatých Hor přes Leuchtenštejn.Otevírací doba:…
Kopec Biskupská Kupa leží 2,5 km severovýchodně od Zlatých Hor na české straně česko-polských hranic. Je nejvyšším vrcholem Hynčické pahorkatiny. Biskupská Kupa se jí říká proto, že měla ukazovat hranice biskupství Olomouckého a Krakovského. Na vrcholu se nachází nejstarší rozhledna v Jeseníkách, Biskupská Kupa. Tato kamenná, 18 m vysoká rozhledna zde byla postavena v roce…
Hornický skanzen se nachází asi 2 km jihozápadně od Zlatých Hor při cestě ze Zlatých Hor na Mikulovice. U silnice vlevo je parkoviště ze kterého se jde můstkem s bránou přes zlatonosnou říčku Olešnici do Hornickéh…
Příspěvek, kterým jsem se snažil popsat muzeum hornictví ve Zlatých Horách je již zde, http://www.turistika.cz/vylety/zlate-hory-muzeum-expozice-hornictvi No a nyní ještě něco o nedalekých Zlatorudných mlýnech.…
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km jz. od vsi Rejvízu. Jsou centrem velkého vrchovištního rašeliniště v povodí Černé Opavy. Plocha velkého jezírka je 1 692 m2, hloubka 2-3 …
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…