Moje oblíbené
 Travel blog Ústí nad Orlicí Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Ústí nad Orlicí

Zveme vás do Ústí nad Orlicí, regionální křižovatky cyklostezek. Vhodné jsou pro kola i koloběžky a jejich kvalitní povrch umožňuje příjermnou jízdu na in-line bruslích a koloběžkách. Za návštěvu stojí relaxační park u kostela s meditační kaplí, secesní Hernychova vila, rozhledna na Andrlově chlumuaquapark nebo krytý bazén se slanou vodou. Poznejte Ústí nad Orlicí. TIP: Terénní koloběžky České Petrovice

Trasy Ústí nad Orlicí a okolí (209)

Orlické hory a Podorlicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Orlické hory a Podorlicko

Albrechtice – Výprachtice, údolíčko Moravské Sázavy

Trasy Cyklotrasa Malá náročnost

číslo 1 Albrechtice Asfalt 0,0 km
  Podle Moravské Sázavy, pěší modrá TZ, cykotrasa č. 4222
číslo 2 Údolí Moravské Sázavy Asfalt 2,8 km
  Začátek klidného úseku, připojení žluté pěší TZ
číslo 3 Pod Drtičem Asfalt 4,4 km
číslo 6 Studánka U Železného mostku Asfalt 5,9 km
  I v suchém létě teče
číslo 7 Výprachtice pila Asfalt 7,5 km
  Výprchtice dolní konec, podle potřeby a záměru na více stran
Moravská Sázava v Albrechticích
Moravská Sázava v Albrechticích  •  Fotografie (33)  • Foto: Bobkart

Za dobu co objíždím kolmo bližší i vzdálenější okolí našeho bydliště už nezbývá zas tak moc míst, které bych alespoň zpovzdálí neminul. Když tak plánuju nějaký přejezd, hledám sem tam nějaký úsek, který by byl nějak sjízdný a zajímavý.

Už delší dobu mě tak ležela spojka mezi Lanškrounem a Výprachticemi, lterá podle pohledu vypadá zajímavě. Do Lanškrouna zajíždíme celkem často, vlastně je to na kole od nás na něco přes 2 hodiny (jak se člověk fláká). Máme totiž příjemnou cestu údolím Moravské Sázavy, ale říčku většinou sledujeme do Žichlínku a pak už se jí moc nevěnujeme. Když už i z vyprávění jiných cyklistů zaslechnu, že je zamýšlená trasa zajímavá, nakonec se mi poštěstilo neznámou končinu rovněž prozkoumat.

Popisovaný úsek je vlastně dosti krátký, jedná se o lesní silničku z Albrechtic k jižnímu okraji Albrechtic.

Údolí Moravské Sázavy

Celá trasa je doprovázena turistickým značením, konkrétně modrou pěší TZ, cyklotrasou s číslem 4222, později ještě přibývá terénní cyklo červená 4253, nebo úsek s číslem 4223 (takže značek přehršel). A aby toho nebylo málo, v údolíčku je vedená i naučná stezka (ta už v terénu vymalovaná není).

První stovky metrů, necelý kilometr prochází zástavbou Albrechtic, kde toho zas tak moc k vidění není (mimo venkovských stavení).

Až na konci vesnice u autobusové zastávky vjíždíme do volné přírody. Příjemné je, že vjezd je omezen, přesněji mimo povolení (lesní závod, zemědělci) je silnička uzavřená. V rozcestí s názvem Údolí Moravské Sázavy se na čas připojuje i žlutá pěší TZ (takže další značka). Samotná Moravská Sazava je tu spíš jen potok, ona to není zas velká řeka ani na konci v soutoku s Moravou (pod Zábřehem).

Okolí silničky příjemně střídají louky a remízky a okolní stráně jsou pokryté lesem, zdá se zatím kůrovcem příliš nenapadeným…

Zhruba po půldruhém kilometru přijíždíme k rozcestí Pod Drtičem. Zde se odpojuje krátký úsek žluté TZ (a odchází k osadě Nepomuky).

NS
NS  •  Foto: Bobkart

Po další dvoustovce metrů jsme u příjezdu a křižovatce další lesní cesty s výš zmíněnou trasou 4223 a 4253 – rovněž od Nepomuk (a vzdáleněji od Mariánské hory nad Lanškrounem s rozhlednou Mariánkou). Na blízké louce se na louce objevují nějaké herní prvky, což značí, že sem mohou vyrazit i výletnící s ratolestmi. U odbočky lesní cesty potkáváme kamennou desku, která prozrazuje, že tu býval pamětní Lichtenštejnský kámen. Takových je po celé Moravě celá řada, tady ale byl zničen. Někdo namítne, že Lanškroun je v Čechách, což je tedy pravda, ale Lichtenštejnové měli své majetky i tady (např. Červená věž).

Název nedalekého rozcestí napovídal, že tu poblíž mohl být nějaký kamenolom a vskutku, za další zatáčkou je poněkud zarostlá skála, patrně pozůstatek stěnového lomu. Navíc i zastavená naučné stezky se věnuje geologické situaci v okolním terénu. Navíc pata skály či lomu zeje tajemnou dírou či štolou – kam asi vede?

Dalších pár set metrů a míjíme pěknou upravenou studánku U Železného mostku (za chvíli skutečně most přes Sázavu je).

Do Výprachtic, přesněji dolnímu konci Koburk zbývá ještě něco přes kilometr, kde dojedeme k rozcestí Výprachtice – pila. Já to stočil na Heřmanice a do Štítů, ale zejména místní, tedy od Lanškrouna a okolí si toto údolíčku dopřávají při výletech, které se tu nabízejí v celkem obstojném počtu, třebas právě přes výše zmíněnou Mariánskou horu, ale šlo by to i na druhou stranu s poněkud drsnější trasou přes Lázek apod.

Poslední aktualizace: 7.3.2019
Autor: Bobkart

Albrechtice

Příspěvky z okolí Albrechtice – Výprachtice, údolíčko Moravské Sázavy

Albrechtice
Albrechtice jsou středně velkou protáhlou obcí s 520 obyvateli a najdeme ji na okraji Sázavské brázdy, u okraje Zábřežské vrchoviny, severovýchodním směrem od města Lanškroun. Albrechtice se rozkládají v údolí M…
Pomníky 1. světové (Velké války) nechybí takřka v žádné větší obci, jsou nakonec i v menších sídlech. Honosnost (výstavnost) pomníku leckdy svědčí o relativní bohatosti (nebo chudobě) dané lokality. Z pomníku v Albrechticích u Lanškrouna se dá usoudit, že patřila (co se týče majetku) k těm středně situovaným. Zdejší pomník je v celku jednoduchý kamenný kvádr. Podstavu tvoří tří…
Lanškroun nebývá vnímán jako vyloženě město plné památek, což je ale omyl. Východočeské město je totiž na svou velikost památkových objektů celkem bohaté. Když pomineme takové ty větší objekty typu zámku, několika kostelů, skvostné Radnice, měšťanských domů a jedné hospody, výčet památek doplňuje spousta různých soch a sousoší. Jedno značně netradiční (co se týče u nás viděných…
Na lanškrounském zámeckém nádvoří, tedy v areálu dnešního muzea, je umístěna dvojice nadživotních pískovcových barokních skulptur, představujících české a moravské patrony sv. Jana Nepomuckého a sv. Jana Sarkandera. První socha pochází již z roku 1714, druhá pak z roku 1722. Obě původně stávaly na mostě v Nádražní ulici, jejich nynější podstavce jsou tedy novodobé. Sv. Jan…
Lanškrounský barokní kostel sv. Anny byl vybudován mezi léty 1700 – 1705 z odkazu zemřelého, velice zasloužilého děkana Zimpricha a finančního přispění knížete Lichtenštejna. Zmíněný děkan založil již v roce 1695 …
Jednou z nejzajímavějších historických památek města Lanškroun je bezesporu - původně hřbitovní - kostel sv. Anny. Tato pozoruhodná barokní stavba, nacházející se téměř na okraji…
Lanškrounský sloup se sousoším Nejsvětější Trojice je hodnotnou barokní památkou pocházející z I. čtvrtiny 18. století. Najdeme jej na křižovatce ulic Dobrovského a Třešňovecké, tedy na okraji historického centra města. Sloup je považován za doklad svatotrojiční úcty v období baroka, ale najdeme zde i reliéfy, které oslavují Pannu Marii, sv. Floriána a sv. Jana Nepomuckého. Slo…
V současné době se v terénu můžeme setkat nejen s klasickými turistickými a cyklistickými trasami, ale i s nově značenými hippostezkami (koňské stezky). V okolí měta Lanškrouna jsou vyznačeny tři hippostezky …
Hostinec na dnešním Malém náměstí stál již v polovině 16. století. Nejstarší částí objektu je sklep s mohutným kamenným portálem. Dnešní podoba objektu pochází z 2. poloviny 18. století.…
Městské muzeum Lanškroun
Historie lanškrounského muzea se začala psát v roce 1905, jeho hlavním cílem bylo shromažďovat muzejní sbírky a pečovat o ně. Nejprve muzeum našlo své místo v několika místnostech v části…
Děkanský Kostel sv. Václava v Lanškrouně najdeme na náměstí A. Jiráska v sousedství zámku. Kostel má gotické jádro, první zmínka o něm je z r. 1350. Od r. 1377 byl kostel součástí augustiniánského kláštera, který sem byl přemístěn ze zaplavovaných míst mimo městských hradeb. Právě klášter se později stal po přestavbě dnešním zámkem. R. 1645 kostel vyhořel a bylo přistoupeno k barokní obnově. Věž kostela je z r. 1768. V 8…
Při naší dovolené na Vysočině jsme navštívili město Lanškroun, kde jsme naši procházku začali prohlídkou hlavního čtvercového náměstí. Uprostřed hned zaujme renesanční radnice z let 1581 - 1…
Veřejnosti přístupný zámek je jednou z řady historických památek města Lanškroun v Pardubickém kraji. Zámek je patrový dvoukřídlý objekt, v jehož zdivu se dochovaly pozůstatky konventu augustiniánského kláštera. Na z…
Lanškroun, téměř desetitisícové východočeské město v podhůří Orlických hor i v údolí Moravské Sázavy, navštěvuji docela rád a relativně často; a určitě to není proto, že je spojováno s mnoha významnými osobnostmi ze …
  Další významné náměstí se nachází v centru města jen o padesát metrů výš ve svahu kopce nad tím hlavním a nese název po známém spisovateli historických románů, při jejichž povinné školní četbě jsme si nad všemi těmi přechodníky málem zlomili jazyk. Tento rynek je novodobější a má nepravidelný tvar. Pokud se zastavíme v jeho středu, který zdobí parčíková úprava s novější fontá…
Město Lanškroun leží v podhůří Orlických Hor a navštívili jsme jej během dovolené. Jedním z našich cílů ve městě byl Kostel sv. Václava, o kterém je první zmínka již v roce 1350. Původně byl zasvěcen P.Marii. Ro…
Zhruba od druhé poloviny 17. století začaly v katolicky orientovaných zemích v poměrně hojné míře vyrůstat děkovné či čestné sloupy, povětšinou zasvěcené Panně Marii nebo Svaté Trojici. Podle zdrojů, kterými disp…
Lanškrounský Hříšník nebo Kajícník je moderní plastikou, která dokázala vyvolat poměrně bouřlivou diskuzi. Pochází z roku 2016 a zobrazuje nahého muže klečícího před kamenným krucifixem u zdejšího kostela sv. Václava. Socha vznikla v rámci sochařského sympozia Hlínafest a jejím autorem je mladý talentovaný sochař Matouš Háša (*1992). Podle některých se jedná o skutečné…
Město Lanškroun je bezesporu půvabnou vstupní branou do Čech pro nás východněji bydlící Moravany, případně pro opačně jedoucí rozlučkovým místem na východě Čech. Město vzniklo podle dějinného výkladu v polovině 13. století při velké kolonizaci. Poloha v blízkosti zemské hranice i kupeckých komunikací přinesla městu jak prosperitu tak i vpády různých plenitelů. Hlavní lanškrouns…
Infocentrum se nachází v historické části města na ulici Boženy Němcové. Kontakt: Informační centrum, B. Němcové 124, 563 01 Lanškroun telefon: 465 320 007 e-mail: info.lanskoun@seznam…
Město Lanškroun leží v malebné kotlině mezi několika krajinnými celky, nejvyšší z nich jsou Orlické hory na severu (Bukovohorská hornatina), na východě Zábřežská vysočina s Lázkem (714 m), na západě kotlinu ohraničuje pás Českotře…
  Polohy sídla, založeného ve východních Čechách při rozsáhlé kolonizaci v polovině 13.století, si zřejmě panovník velmi cenil, neboť jej nazval Zemskou korunou – Landerskrone. Tehdy ve svahu návrší nad Ostrovským potokem vzniklo čtvercové náměstí, obklopené sítí pravoúhlých uliček. Od té doby se rozrostlo na dnešní prosperující město obývané více jak deseti tisíci obyvatel…
Ta část východních Čech, která přímo sousedí se zemí moravskou, se stává cílem našich výletů poměrně často a takřka pravidelně. A není se co divit, protože se jedná o půvabnou lokalitu spojující krásy Matky přírody s pozoruhodnými historickými památkami. Jednoho pozdně letního dne jsme takto již po několikáté vyrazili i my. Naše šumpersko – olomoucká skupina si za místo oficiálního startu vybrala Kras…
Při velkém požáru v Lanškrouně v r. 1568 byla zničena velká část města a také Městská Radnice. V letech 1581-82 byla uprostřed náměstí J. M. Marků v Lanškrouně, vybudována nová renesanční radnice. V obou podlažích je široká střední chodba. Přízemí, které je zaklenuto křížovou klenbou, sloužilo k prodejním účelům, byl zde také šenk a sklad soli. V přízemí jsou z obou s…
Naším cílem je navštívit region Lanškrounsko, který leží ve východočeském  podhůří Orlických hor, na česko – moravské hranici. Kromě centra celé oblasti – tedy 10-tisícového města Lanškroun - máme v plánu i několik památek v obcích tohoto 25-tisícového regionu. A protože hodláme přejíždět, jedeme raději autem. Samotné město Lanškroun nabízí velký počet historických památek. Za zmínku určitě stojí místní zámek (dnes muzeum …
To jsme tak jednou na podzim hledali nějakou nenáročnou a nepříliš dlouhou trasu pro nevlídný, sychravý a studený podzimní den, kdy je lepší se spíš nechat vozit vlakem, než se někde cábrova…
Lanškroun leží na rozhraní Východních Čech a Moravy, východním směrem od České Třebové. Město se rozkládá v Zábřežské pahorkatině na soutoku Ostrovského a Třešňoveckého potoka. Severozápadním směrem je na toku O…
Kostel sv. Máří Magdalény v Lanškrouně je poměrně vzácnou – stylově čistou – empírovou stavbou. Byl postaven v roce 1827 na místě augustiniánského kláštera, založeného již v roce 1371…
   Dnes je "zlatá neděle". V obchodech právě vrcholí předvánoční mumraj a hodní páni obchodníci lákají lid na akční ceny produktů, zaokrouhlovaných na "baťovské" numero a u těch nejdrobnějších, označených cenou …