Adršpach

Obec Adršpach, dělící se na dvě části Horní a Dolní, leží na řece Metuji nedaleko česko-polské státní hranice. Je jedním z hlavních výchozích míst do Adršpašsko-teplických skal, které jsou hojně navštěvovanou turistickou oblastí.

Výlety Adršpach (10) Teplické skály  Chaty a chalupy Adršpach
Trasy Adršpach (5)    Adršpašské skály Ubytování Broumovsko
Mapa Adršpach         Jezero Pískovna TIP: Videotrasy

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Adršpach s malou turistkou

Moje dovolená Léto Méně než 1 týden (do 6 dní) Rodina s dětmi do 5-ti let Aktivní dovolená Do přírody Autem Hotel / Penzion Vlastní

Penzion Pohoda
Penzion Pohoda  •  Fotografie (29)  • Foto: klarism
Kdy jsme jeli Léto
Délka dovolené Méně než 1 týden (do 6 dní)
S kým Rodina s dětmi do 5-ti let
Typ Aktivní dovolená
Zaměření Do přírody
Jak jsme jeli Autem
Ubytovatel nám doporučil zjistit si před odjezdem, zda není zrovna objížďka. Taky že byla, takže jsme byli připravení :)
Jak a kde jsme bydleli Hotel / Penzion
Využili jsme ubytování přes portál Slevomat. Penzion Pohoda přímo v Adršpachu. Naprosto dostačující ubytování, s velkým dětským hřištěm (pískoviště, houpačky, trampolína, zahradní domeček),s dětským koutkem ve společenské místnosti, s bazénkem, s ohništěm. Strava vlastní.
Stravování na dovolené Vlastní
V penzionu k dispozici vybavená kuchyňka, s vařením nebyl problém. Asi 1 km od penzionu obchod, kam jsme chodili pro pečivo. S restauracemi to bylo horší, objevili jsme tři. Jedna byla vyloženě pivnice, druhá hospoda jednou měla otevřeno, podruhé ne. Vše ale vynahradila restaurace Kalírna, která se nachází v nádherné roubené chalupě, kousek do zámku. Hřiště pro děti, uvnitř dětský koutek. Výborné jídlo i zákusky.
Cena za dopravu, stravu a ubytovaní 2500 Kč
Cena 2500,- za 5 nocí (2 dospělí + dítě 18měsíců) přes Slevomat.
WWW adresa ubytování www.pohoda-adrspach.cz
dětské hřiště

Všechny výlety jsme měli uzpůsobené tak, že jsme se vrátili do penzionu na oběd + poobědový spánek (kvůli dceři) a na další menší výlet jsme vyráželi odpoledne. Jelikož jsme jeli do skal, měli jsme s sebou z půjčovny krosničku pro dítě.
Máme rádi, když můžeme nechat auto odpočívat, proto jsme se snažili hodně využívat vlaky a autobusy.

1. den - p ř í j e z d

Jako asi ve většině případů, nástup na ubytování jsme měli až odpoledne. Takže po vybalení věcí jsme samozřejmě jako první museli jít obhlédnout dětské hřiště, které se tak líbilo, že jsme tam zůstali až do večera a hned jsme využili ohniště a k večeři si udělali buřty.

2. den - H r a d   A d r š p a c h

Tento výlet jsme absolvovali s kočárkem. Ráno jsme vyrazili na vlak do stanice Horní Adršpach, která je od penzionu asi 1,5km. V této části Adršpachu nejsou chodníky, takže jsme museli jít po silnici a dávat pozor. Cestou jsme se zašli podívat ještě na kostelík a také na místní poštu, poslat domů pohledy.
Vlak zde jezdí každé dvě hodiny, jak směrem Teplice nad Metují tak naopak směr Trutnov. Vlaky jsme potkaly samé nízkopodlažní, takže i s kočárkem bez problémů. Vyjeli jsme směr Trutnov a vystoupili ve stanici Janovice u Trutnova. Všude kolem byli na loukách koně, takže naše malá turistka měla zážitek hned na začátku. V Janovicích jsme si koupili nanuk a po červené jsme se vydali na cestu. Cesta dál vedla mezi koníčky, byla asfaltová, takže s kočárem pohoda. Příjemnou procházkou jsme pokračovali stále dál, turistka v kočárku usnula, cesta se trochu zhoršila ale stále sjízdná. Když už se nám zdálo, že jdeme moc dlouho, zkontrolovali jsme na mapě kde jsme a zjistili jsme, že jsme minuli odbočku na žlutou TZ na hrad Adršpach, takže jsme se museli vrátit. Z tohoto směru už byla odbočka lépe viditelná. Turistka se probudila právě včas, když jsme došli k informační tabuli o hradu Adršpach. Dál to už s kočárkem nešlo. Pro tyto případy jsme si s sebou vezli zámek na kolo, kterým jsme kočárek zamkli k tabuli a modlili se aby jsme ho tam našli. Následoval kousek po žluté TZ, po skalách, kořenech. Turistka chvíli šla, chvíli lezla, chvíli se nesla na rameni. Hlavně když jsme se báli, aby někde nesjela. A takto jsme došli až ke zbytkům hradu Adršpach. Na zbytky skal vedou schody a je zde krásná vyhlídka na Adršspašské skály. Je to taky ideální místo na svačinku.
Po chvíli odpočinku jsme se vrátili ke kočárku a stále po červné TZ jsme došli do Adršpachu.

Odpoledne jsme chtěli vyzkoušet krosničku. Vyšli jsme si na malou procházku do zámku Adršpach. Tam probíhala zrovna výstava turistickým vizitek, které sbíráme. Turistku jsme zanechali v dětském koutku s pastelkami a prohlíželi si tu spoustu vizitek, které ještě nemáme. Po prohlídce jsme objevili krásnou stylovou chalupu s restaurací Kalírna, kde jsme zakončili odpoledne kávou a zákuskem.

Za celý den to bylo cca 12km.

2. den - k o n e č n ě   s k á l y

Přichází výlet s krosničkou - projít si Adršpašské skály. Vyrážíme kolem 8hod ráno, abychom si skály užili bez největšího náporu turistů. Vstup do skal je od penzionu asi 2km, takže musíme projít ještě část Adršpachu. Po zaplacení vstupného vstoupíme do areálu u jezera Pískovna. Všude je klid, jen z lesa vychází něco jako pára. Celý výlet si s tím lámeme hlavu ale pak zjistíme co to bylo :)
Nyní se ovšem vydáváme na opačnou stranu po zelené TZ přímo do skal. Turistka ťape sama, zatím není terén náročný, je zde krásně široká pěšinka. Míjíme první skalní útvary jako např. Džbán, Homole cukru aj. Turistka chce co chvíli nosit, pak zase chodit a tak dokola, takže ji dáváme nekompromisně do krosničky :) Procházíme gotickou brankou a zde už cesta není tak rovná, jsme přímo mezi skalami. Turistka usnula takže v klidu procházíme mezi dalšími skalními útvary, některé poznáme hned, některé ne a ne a najít. Když dojdeme na rozcestí se žlutou, vydáváme se po ní. Míjíme Malý a Velký vodopád, ovšem u Velkého vodopádu je cedule "mimo provoz", tak přemýšlíme, jak může být vodopád mimo provoz :) Asi došla voda :) Dojdeme až k prodeji lístků na lodičky. Jsme zde ale brzy a nikdo tu není. Sundáváme turistku ze zad, opřeme ji o stojánek a spí dál (doporučuju ! z krosničky se oddělá stojánek který krosnu drží ve stejné poloze jako na zádech a dítě spí dál a vy ho nemusíte mít na zádech). Když prodejna lístků otevře, turistka je už vzhůru. Ovšem přidala se k nám pouze dvojice dalších turistů, takže budeme muset čekat ještě chvíli než přijde víc lidí aby prý lodička nejela málo obsazená. Rozhodneme se čekat už u lodiček. S krosnou na zádech vylezeme a slezeme strmé žebříky přímo ve skalách a už jsme u přístaviště lodiček. Malá je nadšená, tak nám čekání na další turisty uteče. Dovídáme se že ve špičce turisti klidně hodinu stojí na těch příkrých schodech, než na ně vyjde řada do lodičky. Takže za nás jednoznačně si raději 20min počkat u prázdné pokladny nebo u lodiček, zvlášť pokud máte sebou děti. Nasedáme a vyrážíme na plavbu po jezírku. Veze nás "převozník", v jezeře a na břehu mají různé postavičky ke kterým vypráví historky. Za mě by to klidně mohl vynechat. Turistka nespadla do jezírka a my vystupujeme na jiném místě než v místě nástupu. Zde se po žluté TZ dostaneme na rozcestí, kde jsme již jednou byli. Je skoro poledne a turistů je zde opravdu už hodně. Vydáváme se doleva po zelené na nejhezčí cestu dne. Jdeme kolem nejznámnějších úvarů - Milenci, Starosta a Starostová, Skalní kaple, Myší díra. Cesta je docela členitá tak turistku baví přelézat kameny, schody apod. Občas ji ale musíme vzít zpátky do krosny, když přijdou příkré schody nebo úzká cesta. Před Myší dírou máme strach,abychom ji neodřeli nožičky ale zvládneme to, ani se nebála. Po zelené pokračujeme dál až k rozcestí u Homole cukru a dále k jezeru Pískovna. Turistka zase usnula, tak si dáváme ještě okruh po modré, kolem Pískovny. Cesta je občas nepříjemná a úzká, ale je krásný výhled na jezero. Taky jsme zjistili původ mlhy/páry - potkáváme filmový štáb, který mlhu vytváří umělě a něco zde točí. Ze skal vyjdeme tak akorát, abychom stihli autobus, kterým se popovezeme aspoň k zámku a nemusíme jít celé 2km k penzionu pěšky.
Tenhle výlet nás trochu zmohl, takže po obědě a spánku už jen odpočíváme před penzionem a pak si zajdeme na dortík do Kalírny :)

Ušli jsme asi 7km ale krosna se pronesla.

3. den - K ř í ž o v ý  v r c h  + ZOO

Další den jsou v plánu zase skály - překvapivě. Tentokrát ale jdeme na opačnou stranu než jsou ty hlavní Adršpašské skály. Jdeme opět směr vstup do skal, ale tam se dáváme na opačnou stranu, po žluté TZ směr Křížová cesta. Moc se těšíme, protože na obrázích vypadala opravdu moc hezky. Turistka opět usnula (asi ji vadí to brzké vstávání a houpání v krosně určitě uspává). Takže my v klidu stoupáme po žluté. Zatím je cesta docela v klidu, lesem, po kořenech. Ale jakmile dojdeme k rozcestí pod křížovým vrchem a dáme se doprava nahoru, jdeme už jen po schůdcích, chodníčcích nebo po skalách. Jakmile dojdeme těsně pod Křížovou cestu, je zde upozornění že vstup je pouze na vlastní nebezpečí. Trochu přemýšíme zda je to s krosnou vhodné, ale jdeme s tím že se můžeme kdykoli vrátit. Ale neměli jsme se proč bát. Ano, je to trochu náročnější výstup, ale cesta je široká, a když je člověk opatrný bez problémů to zvládne. Křížová cesta vytesaná přímo do skály je opravdu krásná. Úplně na vrcholu ještě stačí přejít malý mostek a ocitnete se na úžasné vyhlídce. Tam se turistka probudila, vhodnější místo na přebalení jsme zatím neměli ( = rozuměj rovné :D ). Turistka si sedla na bezpečný kraj vyhlídky, dostala rohlík a my se koukali na super výhledy. I Sněžku jsme viděli.
Cestou dolů jsme si dávali ještě větší pozor ale vše jsme zvládli, na rozcestí jsme pokračovali po žluté doprava a když jsme vyšli z lesa ukázala se nám scéna jako z rakouských Alp. Zelená louka s krávama a v dáli kaplička. Krásné místo na odpočinek a na svačinu. Turistka měla rozběh:) Nad kapličku vede neznačená cesta ke zřícenině kostelíka, na kterou jsme se chtěli také podívat. Ale chtěli jsme stihnout autobus, takže jsme raději neriskovali a vydali se dál po žluté do vesnice Zdoňov. Odtud nás autobus dovezl zpět do Adršpachu k zámku, blíže k penzionu.

Odpoledne opět odpočinkový výlet. Autem kousek přes hranice do Polska do Minizoo Laczna. Nejdřív se zdá že mají pár druhů ptáků a dikobraza ale areál je opravdu veliký a docela se nám líbil. Turistku teda moc nebavil protože se nemohla se zvířatama tulit :) Cestou zpět jsme se ještě stavili u skalního útvaru Czartowskie skaly a také na rozhledně v Mieroszówě.

Celkem asi 5km s krosničkou.

4. den - v ý s t a v a + p r o c h á z k a

Poslední den jsme zakončili odpočinkově. Dopoledne jsme se ještě vrátili na zámek Adršpach prohlédnout zbytek výstavy. Je zde ještě výstava "historie horolezectví" a také část o Adršpachu a o objevení areálu skal. Tahle část se mi líbila asi nejvíc. Po prohlídce jsme turistku vypustili do dětského koutku v přízemí a ještě si dali na zámku kafe a poseděli jsme. Odpoledne jsme vyrazili zase vláčkem, tentokrát na druhou stranu, vystoupili jsme na zastávce Teplice nad Metují - skály. Zde je zastávka tedy silně bariérová - museli jsme snést kočár z docela příkrých schodů. Ale vše ok a my jsme šli po červené TZ podél Metuje krásnou procházkou zpět do Adršpachu.
Kousek od vlakové zastávky je kemp Bučnice, tady jsme si koupili nanuk na osvěžení. Další pauzu jsme udělali u Bučnického pramene. Smočili jsme si nohy ale turistce se to vůbec nelíbilo :D Pohodovou procházkou jsme došli až do Adršpachu.
Celkem cca 4km.

Měli jsme na seznamu spoust dalších míst, které nevyšly buď kvůli počasí (koupaliště Teplice nad Metují), ale spíš většinou kvůli tomu že ještě nebyla sezona, byli jsme v červnu (např. mlýn Dřevíček), nebo taky že jsme si nebyli jistí jak by to turistka zvládla (např. prohlídka důlní štoly, pevnost Dobrošov). Ale i tak doufám že jsem dala inspiraci na pěknou dovolenou s dětmi.

Místa, která jsme na dovolené viděli