Loading...

Železniční stanice v Čeperce

Turistické cíle Žel. stanice

Tato obec byla stejně jako ostatní vsi mezi Hradcem Králové a Pardubicemi spojena železniční tratí z Pardubic do Liberce, jež byla vybudována v letech 1856-1857 a provozována akciovou společností "C. k. privátní Jiho-severoněmecká spojovací dráha" (něm. "Süd-nord-deutsche Verbindungsbahn"), a to až do jejího zestátnění v roce 1909. V tomto období však Čeperka žádnou vlastní zastávku nezískala, neboť k jejímu zřízení došlo až před 1. světovou válkou, což nám dokazuje zmínka ve "Venkově" z 26. července 1914:

"Nová osobní zastávka »Čeperka«. Mezi stanicí Opatovicemi a osobní zastávkou Stéblovou na trati severozápadní dráhy (dřívější jihoseveroněmecké) zřízena je nová osobní zastávka, Čeperka, která dne 27. července 1914 předána bude veřejné dopravě osob a zavazadel. Jízdní lístky bude tu vydávati traťový strážník, jenž bude i přijímati zavazadla, vlakem."

K tomuto datu byla skutečně v Čeperce zahájena neomezená osobní doprava a výprava zavazadel za doplatek. Původně se tak mělo stát již roku 1912. Zprvu nebyla v zastávce žádná čekárna, ta byla doplněna až později. Ovšem po dobu své dlouhé existence byla zastávka absolutně nevyhovující. Docházelo pouze k drobnějších a nutným opravám a k výstavbě reprezentativnějšího objektu nedocházelo, na což byl kolikrát smutný pohled, neboť v Čeperce mnohdy zastavovaly i různé slavnostní vlaky, např. 26. června 1921 na sokolský župní slet v Trutnově. Nikdy tu nebyl také výpravčí a odjezdy vlaků byly vždy v režii vlakvedoucích. Do všeobecného povědomí se zastávka dostala až v souvislosti se železničním neštěstím u Stéblové 14. listopadu 1960. Změna přišla až v roce 1997, kdy byl vybudován nový objekt zastávky podle projektu královéhradeckého ateliéru Pridos, jehož autorkou byla Zdenka Rumánková. Její realizací byla pověřena pardubická společnost SPRINT s. r. o. a k jejímu uvedení do provozu došlo 18. července 1997. Této rekonstrukci navíc předcházela vlna kritiky, což můžeme vyčíst např. z "Pardubických novin", jež vyšly 26. února 1997:

"Zavřené závory několik let ztrpčují místním život

Děti si zvykly a zkracují si přes ně cestu do školy, zatím se tu nic nestalo

Čeperka - Život někdy tropí pěkné hlouposti. V Čeperce na Pardubicku například velice záleží na tom, na které straně železniční tratě bydlíte, i na tom, jak daleko od oficiální zastávky.

Mají tu totiž přesně troje závory, ale zpravidla se zvednou pouze jedny - ty přímo u zastávky. Zbývající dvoje zůstávají zatvrzele dole, takže si místní natolik zvykli, že zavřené závory automaticky přecházejí i přejíždějí na kolech. Děti si tak dokonce jednou trasou zkracují cestu do nedaleké školy. Nejvíce asi trpí řidiči. Protože ti si přece jen přes zavřené závory netroufnou. A tak místo aby jeli jen pár metrů, se zatnutými zuby objíždějí cestu k jediným otevřeným závorám. Všechny troje jsou totiž mechanické a z malé zastávky by je měl všechny zvedat ten železničář, který má právě službu. Jenže právě on si službu "ulehčuje" a vůbec nic nedá na prosby ani křik. Přitom dvě obyčejné kliky k ovládání všech tří závor jsou vedle sebe. Pravda, frekvence projíždějících vlaků je tu vysoká. Jednokolejkou z Hradce Králové či z Pardubic prý za čtyřiadvacet hodin projede kolem sedmdesáti osobních i nákladních vlaků, to znamená každých deset minut. Navíc tu jediný železničář prodává jízdenky... A stahovat a vytahovat všechny závory prý nestihne. Paradoxy všedního života šly až tak daleko, že dozorčí z nedalekých Opatovic, pod jehož kompetenci Čeperka spadá, loni vydal písemný příkaz - při delší vlakové přestávce se závory musejí zvednout! Vše opět písemně potvrzeno, že to pracovníci z Čeperky vzali na vědomí. Jenže dozorčí je zřejmě moc daleko, má jiné povinnosti a nemůže tu trávit hodiny a sledovat, zda se jeho příkaz plní. V Čeperce se zase pro změnu "šušká", že za ruční obsluhu závor dostávají železničáři příplatky a ty že berou, i když své povinnosti nedodržují. Papírů se stížnostmi se tak již popsalo pěkných pár balíků, ale na jednání železničářů se nic nezměnilo. Je jen velkým štěstím a náhodou, že tu nikoho vlak nezachytil. Zatím. Po mnoha letech se nakonec sama obec rozhodla a na vlastní náklady buduje nové nádraží. Letošním červnem by se tedy měla situace kompletně změnit. I se závorami.

DRAHOMÍRA POVAŽANOVÁ"

Spolu s nově zřízenou zastávkou tu vznikla ještě hláska a závorářské stanoviště, odkud byly ovládány již zmíněné mechanické závory. Vše zmizelo v souvislosti s rekonstrukcí a zdvoukolejněním železniční trati v letech 2014-2016, kdy se z hlásky stala čekárna pro cestující. Po dokončení stavby získala obec zmodernizovanou zastávku s podchodem a novým vnějším nástupištěm u koleje č. 1, protihlukovou ochranu, vyšší zabezpečení úrovňových přejezdů, modernizovanou stezku pro pěší podél trati s lávkou přes Opatovický kanál a zrekonstruované komunikace po stavbě. Detail dnešní stanice lze dohledat i s příjezdy a odjezdy na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456900.
Poslední aktualizace: 6.1.2024
Železniční stanice v Čeperce na mapě
fotka uživatele Boris-Jelínek
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice v Čeperce

Čeperka
Čeperka
Vesnice
Tato obec na Pardubicku je poprvé písemně zmíněna v roce 1777 a své jméno…
0.5km
více »
Návesní parčík v Čeperce
Návesní parčík v Čeperce
Park
Dnes je tato lokalita nazývána jako návesní, ale dříve se nacházela přímo…
0.5km
více »
Les Kulhánov
Les Kulhánov
Přírodní park
Tento lesní masiv o výměře 1,2 km2 se nachází na katastru obce Čeperka u…
0.9km
více »
Elektrárny Opatovice nad Labem
Elektrárny Opatovice nad Labem
Elektrárna
Stavba této tepelné elektrárny byla zahájena 5. července 1956, kdy byl v…
1.6km
více »
Opatovice nad Labem - Socha sv. Václava
Opatovice nad Labem - Socha sv. Václava
Socha
Opatovice nad Labem sú spájané okrem elektrárne aj s dnes už neexistujúcim opatovckým kláštorom. Píše sa o ňom v Povesti o kláštornom poklade nazvanom Opatovický poklad v…
2.2km
více »
Kaplička Panny Marie v Podůlšanech
Kaplička Panny Marie v Podůlšanech
Kaple
Všeobecně se tvrdí, že tento zděný hranolovitý objekt s nízkou oplechovanou jehlanovitou střechou, jež je zakončena železným křížem,…
2.2km
více »
Písník za elektrárnou v Opatovicích nad Labem
Písník za elektrárnou v Opatovicích nad Labem
Rybník
Když se vydáme z Opatovic nad Labem přes přivaděč labské vody do zdejší…
2.3km
více »
Podůlšany
Podůlšany
Vesnice
Tato lokalita byla osídlena již během doby bronzové, což dokazuje nález…
2.4km
více »
Vrškovský rybník
Vrškovský rybník
Rybník
Původně byla tato libišanská vodní plocha o dnešní celkové ploše 2,9 ha…
2.4km
více »
Opatovice nad Labem - Kostel sv. Vavřince
Opatovice nad Labem - Kostel sv. Vavřince
Kostel
Dominantou obce Opatovice nad Labem je chránená kultúrn…
2.5km
více »
Podůlšany - kostel sv. Mikuláše
Podůlšany - kostel sv. Mikuláše
Kostel
hodnoceni 10/10
Podůlšany - obec, která se nachází při silnici mezi Hradcem Králové a…
2.6km
více »
Přírodní památka "Tůň u Hrobic"
Přírodní památka "Tůň u Hrobic"
Přírodní památka
Když se podíváme do starých map, např. do I. vojenského mapování z let…
2.6km
více »
Přírodní památka „Hrozná“ u Opatovic nad Labem
Přírodní památka „Hrozná“ u Opatovic nad Labem
Fotogalerie
Jedná se o staré říční rameno řeky Labe, které se mělo stát slepým po…
2.8km
více »
Opatovice nad Labem - Pomník obetiam 1. a 2. svetovej vojny
Opatovice nad Labem - Pomník obetiam 1. a 2. svetovej vojny
Památník
Obec Opatovice nad Labem v Polabskej nížine je starobyl…
2.8km
více »
Libišany - památky
Libišany - památky
Drobné památky
Libišany, obec ležiaca na rozmedzí kralovohradeckého a pardubického kraja leží 8 kilometrov juhozápadne od mesta Hradec Králové. Podľa archeologických nálezov bolo toto územie…
2.9km
více »
Kunětická hora ze Stéblové - nové značení
Kunětická hora ze Stéblové - nové značení
Trasa
hodnoceni 10/10
Trasa ze Stéblové na Kunětickou horu je mezi hradeckými a pardubickými…
3km
více »
Bukovina nad Labem (PA)
Bukovina nad Labem (PA)
Vesnice
hodnoceni 10/10
První písemná zpráva o obci Bukovina nad Labem, která leží cca v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, pochází z roku…
3.8km
více »
Vysoká nad Labem - železný most
Vysoká nad Labem - železný most
Most
hodnoceni 8/10
Železný most u Vysoké nad Labem byl postaven již v roce 1883 a veřejnosti…
4.3km
více »
Vysoká nad Labem - rozhledna Milíř
Vysoká nad Labem - rozhledna Milíř
Rozhledna
hodnoceni 9/10
Dlouhé roky byl vrchol Milíř zalesněn a tak se z místa nabízely výhledy jen jižně a jihozápadně od Hradce Králové, tedy na…
5.3km
více »
rozhledna Milíř nad Vysokou nad Labem
rozhledna Milíř nad Vysokou nad Labem
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Míříme za výhledy, míříme na vrch Milíř, který se nalézá nad obcí Vysoká nad Labem, cca 7 km jižně od centra Hradce Králové. Od…
5.3km
více »
zavřít reklamu