Loading...
Elipsovitá zámecká kaple sv. Jana Nepomuckého byla postavena v letech 1722 až 1730, ale až o osm let později byla dokončena její bohatá fresková výzdoba, které dominuje malba nástropní. Hlavním tématem těchto fresek od Johanna Franze Hoffmanna z Klodska je – celkem pochopitelně – sv. Jan Nepomucký, který je zde zpodobněn např. nesený anděly (výjevu z jeho života je zde ale přibližně deset). Kromě tohoto světce zde můžeme vidět také např. sv. Apolénu, Barboru (rodová patronka Götzenů), Antonína Paduánského, Františka Xaverského, Františka z Assisi, Jana Sarkandera, Jana Křtiele nebo erb rodu Götzenů (vedle něj umístil malíř svůj podpis a dataci dokončení),
Kaple patří mezi hlavní dominanty komplexu v Sarnách a je návštěvníkům zámeckého areálu od roku 2017 denně volně přístupná. Všichni se zde navíc mohou sami přesvědčit o tom, jak kvalitně byly Hofmannovy malby v letech 1850 a 1971 až 1977 zrenovovány památkáři z Krakova..
Zajímavostí spojovanou s touto kaplí je také fakt, že byla postavena společně s farním kostelem – a dnešní bazilikou minor - v nedalekých Wambierzycích a že se jedná o jediné dvě pozdně barokní modlitebny, které nebyly majetkem katolické církve. Stavebníkem kaple byl Johann Franz Anton Bonawentura von Götzenl
Kaple s neobvyklým půdorysem byla od počátku součástí komplexu zámku Scharfeneck a díky své velikosti i celkové podobě bývala často označována za kostel (např. Němci používali označení dvorní kostel. tedy Hofkirche). Také zámecká věž byla při stavbě kaple změněna tak, aby připomínala kostelní zvonici (jako zvonice pak fungovala až do 50. let minulého století).
Kaple v Sarnách je spojována se středověkou tradicí tzv. Capella Pallatina, tedy samostatné sakrální architektury, se kterou se můžeme setkat zejména na středověkých hradech. A také se o ní říká, že je jedním z nejvýraznějších příkladů protireformačního pokusu o rekatolizaci hrabství Glatz prostřednictvím barokní architektury.
Součástí kaple je rodová oratoř s iluzivním zobrazením mobiliáře, která byla se zámkem spojená chodbou v úrovni I. patra. Interiér kaple pak vypráví příběh o životě, mučednictví, smrti a slávě sv. Jana Nepomuckého. Vedle oken bylo v glyfech na iluzivních hřebících a stuhách zavěšeno osm iluzivních obrazů o životě Johánka z Pomuku. Centrální část kaple zaujímá oltář s vzácným obrazem sv. Jana Nepomuckého z 18. století.
Nejhorším obdobím v dějinách kaple byla zřejmě etapa po roce 1980, kdy zde bylo skladováno snad všechno od automobilových motorů po staré lednice. Dnes se naopak jedná o místo pořádání výstav moderního umění nebo koncertů vážné hudby představujících mnohdy i velmi významné světové hudebníky.