Loading...
Tento pozoruhodný činžovní dům na adrese Pařížská 17 byl postaven v letech 1906 až 1907 a je tedy poměrně logické, že nejčastěji bývá označován jako secesní. A také jako mohutný, nárožní a výrazně členěný pomocí architektonických prvků jakými jsou věže, arkýře nebo balkony. Podobu tomuto domu, v jehož přízemí jsou umístěné komerční prostory a v patrech byty, určili architekti Richard Klenka a František Weyr.
Dům se nachází na rohu Pařížské a Červené ulice a má přibližně obdélníkový půdorys s malým trojúhelníkovým dvorkem ve vnitrobloku. Budova je podsklepená a má celkem pět nadzemních podlaží, přičemž to poslední je falešnou mansardou (v Červené ulici je dům o jedno patro nižší). Obě uliční průčelí kompozičně odděluje věž, která je ještě o patro vyšší. Fasáda do Pařížské ulice je členěna osově symetricky (dva rizality a věž), přízemí člení rustika se segmentovými otvory.
V budově jsou dochovány původní dlažby, ve vestibulu bohatě ornamentálně řešené. Prostor hlavního schodiště zdobí zajímavé štuky, zábradlí je secesní, s vegetabilními motivy. Prostory suterénu mají segmentové klenby a interiéry společných prostor jsou i dnes mimořádně bohatě zdobeny množstvím umělecko - řemeslných prvků.
Dům je v podstatě stále využíván stejným způsobem, jako v době jeho vzniku. Je považován za vysoce kvalitní doklad architektury reprezentačního honosného domu z období vrcholné secese s výraznými prvky doznívajícího historismu. Naší chráněnou kulturní památkou se přesto stal teprve v listopadu roku 2009. Již od srpna roku 1971 však byl součástí pražské památkové rezervace a od prosince roku 1992 i Seznamu světového dědictví UNESCO (Historické centrum Prahy).
Na závěr snad ještě pár doplňujících informací:
Tato budova bývá občas označována jako eklektický dům U Synagogy. Byla postavena – v tehdejší Mikulášské ulici - v návaznosti na pražskou asanaci někdejšího židovského města. Má zajímavou vstupní část s bohatě dekorovanou mříží a nikami se štukovými vázami. Je přitom zajímavé, že v době dokončení stavby tento dům silně kritizovala skupina architektů z okruhu Jana Kotěry, která jeho tvůrcům vyčítala naprostou rezignaci na architektonickou modernu.