Křížová cesta na Dříši
Křížová cesta, mnohými nazývaná též jako Kalvárie, má mnoho podob, ale nejznámější je jako soubor 14-15 křesťanských zastavení v podobě kapliček, jež mají připomínat nejvýznamnější události z posledního dne pozemského života Ježíše Krista - od jeho odsouzení Pilátem Pontským přes nesení kříže po Via Dolorosa až po ukřižování na hoře Golgota (Kalvárie). K ní se vztahuje pobožnost, během níž si věřící připomínají výše jmenované události a snaží se při rozjímání a modlitbách získat poučení i povzbuzení pro svůj současný život a prosit o Boží milosrdenství a o odpuštění.
Podle apokryfního (legendárního) evangelia z 5. století můžeme nalézt kořeny této tradice už v dobách, kdy Panna Marie po Nanebevstoupení Páně měla chodívat buď sama nebo v doprovodu svatých žen a vedle ní svatí apoštolové a první věřící Jeruzalémem ve šlépějích Ježíše Krista s křížem, v čemž je následovali od 4. století různí poutníci. Ti za vykonání této pouti s modlitbami získávali plnomocné odpustky. Nejvíce známými se stali františkáni, kteří se po usídlení ve Svaté zemi rozhodli od 14. století zavést každoročně dvojici cest s pobožnostmi - cestu pádů a poslední cestu Pána Ježíše, z nichž po roce 1458 zůstala jediná pobožnost - Křížová cesta od Piláta na Golgotu.
Problémem však bylo, že každý věřící neměl dostatek času či financí na to, aby se mohl vypravit do Jeruzaléma, takže nakonec došlo k povolení toho, aby byly v kostelích, kaplích i na jiných místech zřizovány kříže a obrazy, jež měly představovat události, k nimž došlo na skutečné křížové cestě v Jeruzalémě a za jejich návštěvu udělovat takové milosti jako pro vlastní křížovou cestu. První tyto cesty se objevily ve Španělsku a jejich nejznámějším organizátorem byl dominikán Alvarus, jenž po svém návratu ze Svaté země zobrazoval křížovou cestu v klášteře sv. Dominika v Cordobě a následně rovněž v různých kaplích. Na tuto tradici pak navázali františkáni, jimž byla v roce 1342 svěřena stráž svatých míst. Odtud se pak tato sílící tradice rozšířila do Portugalska, Francie a přes Německo i k nám, i když původních zastavení bylo pouze 6 (dnešní VII. - XII.), později se rozšířila dokonce až na XXV. - XXXIII.) Teprve v 17. století se ustálil jejich počet na 14. zastaveních, jak je známe dnes, protože papež Innocenc XI. udělil 6. listopadu 1686 františkánům výhradní právo na zřizování křížových cest a jejich svěcení s plnomocnými odpustky, přičemž bylo rozhodnuto právě o jejich rozdělení na 14 zastavení. Tato věc byla dalšími papeži dále potvrzována a rozšiřována.
Kde se zjevila první křížová cesta u nás, tak to se již sotva dozvíme, ale nejstarší známá se objevila v roce 1623 na Svatém kopečku u Mikulova, kde ji dal stavět kardinál František Dittrichstein. 16. ledna 1731 konečně papež Klement XII. uznal tradičních 14 františkánských zastavení za závazné pro celou katolickou církev a jeho nástupci je s menšími změnami obdařovali plnomocnými odpustky, takže ve 2. polovině 18. století se začaly křížové cesty masově šířit v městských kostelích i kaplích a v následujícím století se rozšířily i na venkov, i když někde se k tradičním 14 zastavením neformálně přidávalo ještě patnácté v podobě prázdného Ježíšova hrobu.
Nejdéle trvala cesta této římskokatolické tradice do podhorských a horských míst, což je vidět i na samé Dříši, kde se o jejím zřízení při poutnické kapli dlouho uvažovalo, aby byla nakonec pořízena a slavnostně posvěcena až 22. července 1870. Její podobu vytvořil olešnický sochař J. Hartmann, u něhož musíme zmínit to, že je i tvůrcem jiné známé křížové cesty, a to ve Smržově u Smiřic, jež byla posvěcena roku 1882. Celkem vyšla na 882 zlatých a 95 krejcarů a tento náklad byl hrazen jak ze sbírky mezi místními věřícími, tak z patronátní pokladny hraběte Kolovrata-Krakovského-Libšteinského (viz https://www.kudyznudy.cz/aktivity/osada-dris-a-kaple-blahoslavene-panny-marie-se-zaz).
Netrvalo však dlouho a bylo rozhodnuto o radikální změně. Kamenné reliéfy podléhaly tvrdé horské přírodě a někdy i různým nepřejícím lidským zásahům. Došlo tedy k jejich likvidaci a nahrazeny byly v roce 1893 litinovými deskami, jejichž vzhled byl inspirován původní výzdobou (viz https://odkladskychhranic.wordpress.com/2018/04/16/dris). Zároveň byla jednotlivá zastavení vyčištěna a upravena, že vypadala jako nová. Celé okolí bylo zbaveno různých náletů, aby se všechna zastavení skvěla do krajiny a vydávala své svědectví o Božské prozřetelnosti a lásce. Nakonec došlo i na úpravu dříve rozbahněné cesty, která byla zpevněna a na několika neschůdných místech bylo položeno 28 kamenných schodů, aby měli poutníci snažší cestu těmito místy, protože se stávalo, že docházelo v nevlídných obdobích i k řadě úrazů. O rok později ještě došlo k tomu, že byla všechna litinová vyobrazení pozlacena.
Zdejší křížovou cestou chodila řada návštěvníků z blízka i z daleka, zastavovali se zde, modlili a rozjímali bez rozdílu, ať již patřili k německé většině, či české minoritě. Všechny modlitby se tu konaly vždy společně a dvojjazyčně, aniž by s tím měl někdo problém. Stejně tak se sháněly peníze na údržbu křížové cesty, která probíhala vzorně až do problematického období po nástupu německého nacismu, i když i za 2. světové války se zdejší němečtí obyvatelé snažili ze svých skromných příjmů udržet v původním stavu. Po jejich odsunu však nastala éra skázy, mnoha dosídlencům byla křížová cesta trnem v oku a jakousi neblahou vzpomínkou na to, že zde kdy žili Němci, i když ti, co ji zřídili za nějakého Adolfa Hitlera nemohli a nemohli s ním mít nic společného, a to nejen kvůli tomu, že žili v jiné době. Část křížové cesty byla poničena, rozvalena a některá zastavení nakonec zanikla (viz https://www.novomestskykuryr.info/novkur-17/novkur-1709/novkur-1709.pdf), vždyť z původních litinových desek se zachovala pouze jediná. K drobné obnově těchto objektů došlo až počátkem 90. let 20. století, aby nová a zásadní renovace proběhla v letech 2005-2006, kdy byla křížová cesta přemístěna k hlavní cestě od Deštného (viz https://www.mojeorlickehory.cz/tiskova-zprava/?id=344), neboť původně stoupala od poutního kostelíčka strmě vzhůru, jak je vidět ve stabilním katastru (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=orm&idrastru=B2_a_4C_1133_7).
Podle apokryfního (legendárního) evangelia z 5. století můžeme nalézt kořeny této tradice už v dobách, kdy Panna Marie po Nanebevstoupení Páně měla chodívat buď sama nebo v doprovodu svatých žen a vedle ní svatí apoštolové a první věřící Jeruzalémem ve šlépějích Ježíše Krista s křížem, v čemž je následovali od 4. století různí poutníci. Ti za vykonání této pouti s modlitbami získávali plnomocné odpustky. Nejvíce známými se stali františkáni, kteří se po usídlení ve Svaté zemi rozhodli od 14. století zavést každoročně dvojici cest s pobožnostmi - cestu pádů a poslední cestu Pána Ježíše, z nichž po roce 1458 zůstala jediná pobožnost - Křížová cesta od Piláta na Golgotu.
Problémem však bylo, že každý věřící neměl dostatek času či financí na to, aby se mohl vypravit do Jeruzaléma, takže nakonec došlo k povolení toho, aby byly v kostelích, kaplích i na jiných místech zřizovány kříže a obrazy, jež měly představovat události, k nimž došlo na skutečné křížové cestě v Jeruzalémě a za jejich návštěvu udělovat takové milosti jako pro vlastní křížovou cestu. První tyto cesty se objevily ve Španělsku a jejich nejznámějším organizátorem byl dominikán Alvarus, jenž po svém návratu ze Svaté země zobrazoval křížovou cestu v klášteře sv. Dominika v Cordobě a následně rovněž v různých kaplích. Na tuto tradici pak navázali františkáni, jimž byla v roce 1342 svěřena stráž svatých míst. Odtud se pak tato sílící tradice rozšířila do Portugalska, Francie a přes Německo i k nám, i když původních zastavení bylo pouze 6 (dnešní VII. - XII.), později se rozšířila dokonce až na XXV. - XXXIII.) Teprve v 17. století se ustálil jejich počet na 14. zastaveních, jak je známe dnes, protože papež Innocenc XI. udělil 6. listopadu 1686 františkánům výhradní právo na zřizování křížových cest a jejich svěcení s plnomocnými odpustky, přičemž bylo rozhodnuto právě o jejich rozdělení na 14 zastavení. Tato věc byla dalšími papeži dále potvrzována a rozšiřována.
Kde se zjevila první křížová cesta u nás, tak to se již sotva dozvíme, ale nejstarší známá se objevila v roce 1623 na Svatém kopečku u Mikulova, kde ji dal stavět kardinál František Dittrichstein. 16. ledna 1731 konečně papež Klement XII. uznal tradičních 14 františkánských zastavení za závazné pro celou katolickou církev a jeho nástupci je s menšími změnami obdařovali plnomocnými odpustky, takže ve 2. polovině 18. století se začaly křížové cesty masově šířit v městských kostelích i kaplích a v následujícím století se rozšířily i na venkov, i když někde se k tradičním 14 zastavením neformálně přidávalo ještě patnácté v podobě prázdného Ježíšova hrobu.
Nejdéle trvala cesta této římskokatolické tradice do podhorských a horských míst, což je vidět i na samé Dříši, kde se o jejím zřízení při poutnické kapli dlouho uvažovalo, aby byla nakonec pořízena a slavnostně posvěcena až 22. července 1870. Její podobu vytvořil olešnický sochař J. Hartmann, u něhož musíme zmínit to, že je i tvůrcem jiné známé křížové cesty, a to ve Smržově u Smiřic, jež byla posvěcena roku 1882. Celkem vyšla na 882 zlatých a 95 krejcarů a tento náklad byl hrazen jak ze sbírky mezi místními věřícími, tak z patronátní pokladny hraběte Kolovrata-Krakovského-Libšteinského (viz https://www.kudyznudy.cz/aktivity/osada-dris-a-kaple-blahoslavene-panny-marie-se-zaz).
Netrvalo však dlouho a bylo rozhodnuto o radikální změně. Kamenné reliéfy podléhaly tvrdé horské přírodě a někdy i různým nepřejícím lidským zásahům. Došlo tedy k jejich likvidaci a nahrazeny byly v roce 1893 litinovými deskami, jejichž vzhled byl inspirován původní výzdobou (viz https://odkladskychhranic.wordpress.com/2018/04/16/dris). Zároveň byla jednotlivá zastavení vyčištěna a upravena, že vypadala jako nová. Celé okolí bylo zbaveno různých náletů, aby se všechna zastavení skvěla do krajiny a vydávala své svědectví o Božské prozřetelnosti a lásce. Nakonec došlo i na úpravu dříve rozbahněné cesty, která byla zpevněna a na několika neschůdných místech bylo položeno 28 kamenných schodů, aby měli poutníci snažší cestu těmito místy, protože se stávalo, že docházelo v nevlídných obdobích i k řadě úrazů. O rok později ještě došlo k tomu, že byla všechna litinová vyobrazení pozlacena.
Zdejší křížovou cestou chodila řada návštěvníků z blízka i z daleka, zastavovali se zde, modlili a rozjímali bez rozdílu, ať již patřili k německé většině, či české minoritě. Všechny modlitby se tu konaly vždy společně a dvojjazyčně, aniž by s tím měl někdo problém. Stejně tak se sháněly peníze na údržbu křížové cesty, která probíhala vzorně až do problematického období po nástupu německého nacismu, i když i za 2. světové války se zdejší němečtí obyvatelé snažili ze svých skromných příjmů udržet v původním stavu. Po jejich odsunu však nastala éra skázy, mnoha dosídlencům byla křížová cesta trnem v oku a jakousi neblahou vzpomínkou na to, že zde kdy žili Němci, i když ti, co ji zřídili za nějakého Adolfa Hitlera nemohli a nemohli s ním mít nic společného, a to nejen kvůli tomu, že žili v jiné době. Část křížové cesty byla poničena, rozvalena a některá zastavení nakonec zanikla (viz https://www.novomestskykuryr.info/novkur-17/novkur-1709/novkur-1709.pdf), vždyť z původních litinových desek se zachovala pouze jediná. K drobné obnově těchto objektů došlo až počátkem 90. let 20. století, aby nová a zásadní renovace proběhla v letech 2005-2006, kdy byla křížová cesta přemístěna k hlavní cestě od Deštného (viz https://www.mojeorlickehory.cz/tiskova-zprava/?id=344), neboť původně stoupala od poutního kostelíčka strmě vzhůru, jak je vidět ve stabilním katastru (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=orm&idrastru=B2_a_4C_1133_7).
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.301, 16.342)
Poslední aktualizace: 16.8.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Deštné v Orlických horách
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Křížová cesta na Dříši
Dříš (Deštné v Orlických horách)
Osada
Němčina s češtinou se staletí bytí vedle sebe navzájem ovlivňovaly a obohacovaly co se týká místních pojmenování, když některý název nevznikl v jednom a nebyl přenesen do druhého jazyka, tak se tak stalo opačně, c…
0.1km
více »
Poutní kaple blahoslavené Panny Marie v Dřísi
Kaple
Kaple se nachází asi 1 kilometr od centra Deštného v Orlických horách, v blízkosti chaty Panorama. Byla postavena v roce 1809 na místě, kde dříve na vysokém smrku visel obraz Panny Marie, která měla učinit zázrak …
0.2km
více »
Dovolená v Deštném - Příjezd
Cestopisy
Když jsem s přítelkyní Mirkou hledali místo, kde bychom chtěli trávit naší prvou společnou dovolenou, stanovili jsme si vlastně jen jediné kriterium : aby to bylo pokud možno místo pro oba neznámé, abychom se tak …
0.3km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Lanový park Deštné v Orlických horách
Zábava, atrakce
Lanový park najdete jen cca 200 m od penzionu Kozí chlívek v Deštném, nedaleko ski areálu. Hned u lanového parku lze snadno zaparkovat. Pro případné občerstvení doporučujeme výbornou…
0.6km
více »
Lyžařský areál Na Špičáku, Deštné v Orlických horách
Ski areál
Ideální místo na lyžování pro začátečníky a pro malé děti. Areál se nachází asi 200 metrů od centra obce směrem k chatě Panorama.
Sjezdovka měří 600 metrů, její převýšení je 65 metrů, parkování je zdarma, sociáln…
0.7km
více »
Deštné v Orlických horách – klidná dovolená, odpočinek i široká nabídka služeb
Tipy a novinky
I když je Deštné pomyslným turistickým centrem, jeho atmosféra je spíše klidná a příjemná. Nečekejte zde masy zahraničních turistů ani předražené ceny služeb. Nad vším se zde snáší příjem…
0.9km
více »
Deštné v Orlických horách - okruh s vrcholem Deštné
Trasa
Výchozí bod celého výletu je v Deštné v Orlických horách. Do Deštné se dá dostat autobusem z Hradce Králové nebo autem a zaparkovat se dá v centru naproti kostelu, kde se také nachází výchozí rozcestník.
Cesta se dá naplánovat mnoha způsoby, já jsem zvolila dát se z Deštné po zelené k rozcestí Vyhlídka Nad Národním domem což je od náměstí 1,5km a je to prudké stoupání. Poté dále pokračovat doleva po zelené k Sedloňovskému kříži, dále k pod Sedloňský vrch až k Polomskému sedlu. Od náměstí je to tedy…
0.9km
více »
Kam na výlet – Deštěné - Orlické hory
Tipy na výlet
Jeden z letních víkendů jsme se rozhodli strávit výletem do hor. Vyrazili jsme do horského městečka Deštné v Orlických horách, kam v zimě jezdíme lyžovat. Hned na začátku městečka je půjčovna kol a dalšího vybaven…
0.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Deštné - kostel sv. Maří Magdaleny
Kostel
Deštné v Orlických horách není jen střediskem zimních sportů. V centru obce se nalézá barokní kostel, který byl postaven v letech 1720 - 26 dle projektu J. B. Santiniho. Jedná se jednolodní stavbu s dvěma hranolov…
0.9km
více »
Deštné - Muzeum turistiky, zimních sportů a řemesel
Muzeum
Muzeum turistiky, zimních sportů a řemesel se nachází v centru Deštného uprostřed obce naproti kostelu v bývalé budově mateřské školky. Seznamuje s historií Deštného a s vlastivědnou expozicí, která zachycuje obdo…
0.9km
více »
Deštné - Dobruška přes Prázovku a Domašín
Trasa
Trasa pro lenochy – tak by se dala tato trasa nazvat. Důvod je prostý. Na prvních dvou kilometrech se trochu povyleze do kopce a pak už se jde dalších osmnáct téměř pořád dolů. Dobrý, ne? Na…
0.9km
více »
Horská kola, půjčovna Adventure Deštné v Orlických horách
Zábava, atrakce
Horská kola MTB – máme pro vás připravenu půjčovnu horkých kol MTB, kola jsou pravidelně servisována a velmi Dobré kvality, půjčujeme jak dospělá kola tak i dětská kola a dokonce i vozíček…
1km
více »
Dovolená v Deštném - Odpočinkovou trasou
Cestopisy
Třetí den na horských tůrách prý bývá kritický a tak jsme se rozhodli najít jen takovou odpočinkovou, nenáročnou trasu při poznávání krás Orlických hor na naší dovolené v Deštném. Prostudoval jsem mapu a usoudil j…
1km
více »
Výlet z Jedlové v Orl. horách do Solnice
Trasy
Výlet z Jedlové v Orl. horách do SolniceSvé auto můžete nechat v Solnici na náměstí, kde je parkování zdarma. Autobusem dojedete do Jedlové v Orlických horách, kde začnete trasu. Zpočátku bude trasa náročná, jelik…
1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Umělá lezecká stěna Deštné, Orlické hory
Zábava, atrakce
V areálu horské chaty Start je 7 m Vysoká umělá lezecká stěna, na které se zájemci mohou naučit lézt - a to hned několika cestami dle obtížnosti, rovněž se také mohou zdokonalit v lezení – a to za doprovodu instruktora, dostanou i odborný výklad. Lezení je vhodné jak pro dospělé, tak i pro děti od výšky 90 cm. Samozřejmostí je zapůjčení kompletního horolezeckého vybavení. V…
1.1km
více »
Rybaření Deštné - chyť si svého pstruha
Zábava, atrakce
Rybaření – chyť si svého pstruha na udici a v případě zájmu vám ho připraví dle místních receptur na grilu, tato zábava se nachází u horské chaty Start, v Jedlové nad Orlicí, jen necelý…
1.1km
více »
Ateliér zvonaře a hrnčířky Deštné
Výletní místo
Ateliér zvonaře a hrnčířky Jana a Barbory Šedových najdete na Staré cestě v Deštném v Orlických horách. Kdo se prý při návštěvě této krásné horské obce neprojde po Staré cestě, jakoby tu sko…
1.2km
více »
Deštné - informační centrum
Infocentrum
Informační centrum v Dešném se nachází při silnici nedaleko parkoviště u dolní stanice lyžařských vleků.
Provozní doba: do 25.6.
pondělí 9:00 - 11:00 a 13:00 - 16:…
1.3km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Lom na Špičáku - vyhlídka
Vyhlídka
Poměrně málo známým vyhlídkovým místem je nejvyšší vrchol Podorlické pahorkatiny, který leží téměř na hranici tohoto geomorfologického celku s Orlickými horami. Nazývá se Špičák a dle ned…
1.5km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Alfa Resort
Odpočinkové místo
*27.6.2019 - V současné době v hotelovém komplexu dochází k rekonstrukci. Hotel s přátelskou atmosférou dotvářenou nádhernou okolní přírodou, která dokonale naplňuje představu o průzračném vzduchu, lesním tich…
1.5km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Deštné v Orlických horách - skiareál
Ski areál
I když je Deštné pomyslným turistickým centrem, jeho atmosféra je spíše klidná a příjemná. Nečekejte zde masy zahraničních turistů ani předražené ceny služeb. Nad vším se zde snáší příjem…
1.5km
více »
Vyhlídka na Špičáku
Kopec
Vyhlídka na ŠpičákuVýrazný vrch Špičák (833 m) dominuje severozápadnímu podhůří Orlických hor. Vystupuje mezi obcemi Deštné v Orlických horách a Plasnice, proto se mu také někdy říká Deštenský nebo Plasnický Špičá…
1.6km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Kostel sv. Matouše
Kostel
Známá dominanta okolí Deštného v Orlických horách. První známka o kostele je z r. 1636. Kostel sloužil převážně německému obyvatelstvu. Počet obyvatel před II.sv.válkou byl 650. Po odsunu byl kostel i okolní hřb…
1.7km
více »
283 lebek. Kostel sv. Matouše. Jedlová, Deštné v Orlických horách.
Kostel
Dvě vojenská nákladní auta se pomalu kymácela po rozblácené polní cestě. Světlo reflektorů pohlcovala mlha a tma. Motory řvaly.
Pod plachtou jednoho z nich deset chlapů. Ospalých, opilých. Naštvaných. Ještě včera odpočítávali dny své vojenské služby v kasárnách kdesi na východním Slovensku a teď je vlečou čertví kam. Jen občas padne nějaká ta nadávka. Většinou maďarsky.
Auta zastavila, chlapi …
1.7km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Luisino Údolí
Osada
Horská víska (876 m) Pod Velkou Deštnou. Připomíná se roku 1828 jako dřevorubecká osada, patřící původně k obci Jedlová. Za svůj název vděčí tehdejšímu vlastníku solnického panství Antonínu Slivkovi, rytíři ze Sli…
3.7km
více »
Šerlišský Mlýn
Rozcestí
Šeršliský mlýn je rozcestí značených turistických tras. Je zde také hotel. Významná křižovatka turistických tras je umístěná mezi Městečkem Deštná a hlavním hřebenem Orlických hor. Lokalita…
3.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Velká Deštná
Vrchol
Velká Deštná je se svou nadmořskou výškou (1 115 m) nejvyšším bodem Orlických hor. Z malé vyhlídkové věže je při dobré viditelnosti možno pozorovat na severozápadě Sněžku a další výrazné …
4.1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Šerlich
Turistické destinace
Šerlich leží na hlavním hřebenu Orlických hor a díky Masarykově chatě postavené v roce 1925 KČT z Hradce Králové je jedním z nejnavštěvovanějších míst v Orlických horách.
Šerlich leží na hřebenové Jiráskově cestě…
4.3km
více »
Masarykova chata
Chata
Nevýrazný vrch (1027 m) v hlavním hřebenu Orlických hor při cestě Al. Jiráska. Borovice kleč a limba zde byly vysazeny uměle při stavbě turistické chaty. Na horské hřebenové louce je několik rekreačních chalup a…
4.4km
více »





