Moje oblíbené
 Travel blog Plzeňský kraj Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Plzeňsko

Plzeň je čtvrté největší město České republiky a je metropolí Plzeňského kraje. Hlavně díky Plzeňskému pivovaru a tradici ve vaření piva je Plzeň známá po celém světě. K dalším vyhledávaným místům, Loosovy interiéry nebo Historické plzeňské podzemí

Kam vyrazit?
 Trasy Plzeň a okolí (35)

Takový výhled na Zelenou horu jsme měli každý den
Vchod na hřbitov se Zelenou horou

Úterý 19. 5. 2020
Dnes v noci bylo zase o trochu tepleji, ale pod peřinou bylo stále příjemně. Ani nás v noci nikdo neobtěžoval jako včera ve Ždírci. Jen nějaký motorkář okolo nás večer ještě projel do vsi a zpátky. Ohleduplně, okolo nás dokonce zpomalil, aby nás nerušil.
K ránu bylo 10 stupňů, když jsme se konečně vyhrabali ven, sluníčko sálalo. To bude asi pařák.
I když včerejšek nebyl nijak náročný, volíme na dnešek ze dvou možností tu kratší - naučnou stezku Štědrý, která vede od hráze Opatského rybníka až na vrch Štědrý. Je na ní sedm zastavení, která seznamují se zajímavostmi z okolí. Okruh by měl být dlouhý 6,6 km. Jenže to jsme celí my. Auto necháme na parkovišti u hřbitova a přidáme k tomu procházku obcí.
Ještě neuplynulo 10 minut a vše je jinak. Zajímá nás tu víc věcí a tak to spojíme. Autem popojedeme k Opatskému rybníku, projdeme si větší část NS s odbočkou ke kapličce sv. Vojtěcha. Včera jsme však asi přehnali chlazení tašky. Auto zachrochtalo, ale nenastartovalo. Naštěstí s powerbankou jsme to zvládli a spokojeně odjeli.
Před rybníkem odbočujeme vpravo až k rozcestí u brodu. Tím jsme kousek NS projeli, ale žádnou informační tabuli jsme cestou neviděli. O nic důležitého jsme tedy nepřišli. Pokračujeme po NS a s ní souběžně vedoucí zelené turistické trase. Po té odbočujeme vlevo ke kapličce. Už dřív mne překvapilo, že k ní NS nevede. O to větším překvapením pro nás bylo, že jdeme po stezce sv. Vojtěcha. O té se nikde nezmiňují. Jsou tu 4 tabule se zajímavými informacemi o životě sv. Vojtěcha, jsou tu fakta, ale i pověsti a legendy. Kdybychom si toho víc pamatovali, mohli bychom porovnávat zdejší informace s informacemi na naučné stezce Se svatým Vojtěchem okolo Přeštic, kde jsme byli asi před 5 lety. Jenže moc si toho nepamatujeme a tak jsou všechny informaci pro nás opět nové.
Cesta vede k silnici, vedoucí z Vrčeně do Rožmitálu pod Třemšínem, po ní musíme kousek zpátky a 200 metrů do kopečka k nezvykle vysoké kapličce sv. Vojtěcha na vrchu Chlumec (534 m). První kapličku zde nechal postavit již na konci 16. století nejvyšší purkrabí Českého království, protože právě tudy tehdy kněz Vojtěch putoval do Říma. R. 1664 postavil vysokou raně barokní osmibokou kapli Václav Vojtěch, hrabě ze Šternberka, tehdejší majitel zámku Zelená Hora u Nepomuka. Od 19. až do pol. 20. století se zde konaly vyhlášené jarní poutě.
Původně jsem chtěla udělat 1,2 km dlouhý okruh okolo vrchu Chlumce, jenže cesta je zarostlá, že není ani vidět. Vracíme se k silnici a pokračujeme po zelené. Čeká nás 1,5 km stoupání, docela prudkého. U křížku a pramene Dobrá voda se k nám zprava připojuje NS Štědrý, po které půjdeme zpátky až k autu. Tady na rozcestí je 6. zastavení. Dle legendy se jedná o zázračný pramen, který vytryskl po úderu biskupské berle sv. Vojtěcha. Je pitná a skutečně dobrá. V 17. století odtud byla voda dřevěným potrubím dovedena ke kapli sv. Vojtěcha, kde byly zřízeny lázně. V 19. století vše zničil požár.
Stoupáme dál. Je to docela hrozné, dnes je dusno a horko i v lese ve stínu. Konečně jsme se vyškrábali na vrchol Štědrý (668 m). NS je značená jako jednosměrná, my jdeme v opačném směru, takže cestu musíme neustále kontrolovat na tabletu, protože si občas nevšimneme odbočky, která z té naší strany značena samozřejmě není. Cestou se otevíraly hezčí pohledy než z vrcholu. Přesto se na tabuli NS dozvídáme, co by mohlo být shora vidět.
Konečně nás čeká jen klesání. I když pečlivě sledujeme trasu NS, tak zastavení Na vyhlídce jsme minuli. Bylo to asi právě v místě, kdy jedna pěšina vedla lesem a druhá – ta NS po jeho okraji. My šli nevědomky samozřejmě lesem ve stínu.
Po 6,8 km jsme zpátky u auta. Na kilometry to bylo docela krátké, ale nastoupali jsme 289 metrů, takže totéž, co včera na 15 km. A ještě v hrozném dusnu. Žádná oddechovka to tedy nebyla. Navíc zdejší les není tak hezký jako včera, je tam spousta suchých větví, ani lesní cesty nejsou příliš pohodlné. Možná tento stav vysvětluje 7. zastavení Prales, ale to jsme zrovna obešli po zelené ke kapličce. Zajímavé však bylo obrovské množství žulových balvanů snad všech velikostí, které byly částečně porostlé mechem.
Hned u auta jsme si udělali oběd, auto převezli ke hřbitovu a šli na pivo. Já se cítím docela dobře, Ota tvrdil, že ho ten kopec zničil. Já bych řekla, že pravda je jinde. Pití si s sebou nevzal a to dusno hu muselo zničit.
Po dvou pivech z Oty únava spadla, na mne po jednom dolehla. Přesto jsem se překonala a vyrazili jsme projít si obec. Hned proti hostinci je kostel sv. Vavřince. Kostel zde stál již r. 1352, kdy byl jako farní zapsán v soupisu kostelů. Z této doby je presbytář s křížovou klenbou a východní část kostela, 1. a 2. patro věže. Nejvýraznější přestavba kostela v duchu historizující gotiky byla v letech 1866 – 1869, kdy byla prodloužena loď, prolomeny nová okna a portály, rovný strop byl zaklenut křížovou klenbou. Věž byla zvýšena o 3. patro se štíty a přistavěn schodišťový přístavek. Z té doby je pravděpodobně v těsném sousedství i márnice.
Na návsi je v jednom domku modelová a historická železnice, bohužel v době koronavirových opatření uzavřená. Funkční kolejiště je v měřítku 1:120, rozchod kolejí je 12 mm, je to 2. největší kolejiště u nás. Je tam 90 lokomotiv a 170 vozů, funkční model lanové dráhy, 147 m kolejí a 65 výhybek. Vystavují tam i železniční uniformy, petrolejové lampy a řadu zajímavostí ze skutečné železnice.
U Opatského rybníka jsme našli první tři zastavení naší NS. Tím jsme téměř prošli celou NS. Obešli jsme rybník. V jeho přítoku - Čečovickém potoku jsem si osvěžila nohy. Až mne překvapilo, jak byla voda teplá.
Nevraceli jsme se přes náves, ale po okraji obce, okolo zajímavé vily, která připomíná zámeček. O existenci zámečku jsem však nic nezjistila, takže se spíš asi jedná o luxusní vilu.
Vlevo na kopečku (450 m) je památný strom - více než dvěstěletá Vrčenská lípa velkolistá. Byla zasazena r. 1816. R. 2003 měla obvod 370 cm a byla vysoká 22 m. K ní jsem však zašla až další den. Nyní jsme už šli k autu.
Když jsme chtěli přejet na naše včerejší nocležiště za hřbitov, auto si ani nechrochtlo. A to jsme autozásuvku raději nepoužívali. Tentokrát ani powerbanka nepomohla. Proč najednou po dvou hodinách stání takhle baterka zkolabovala? Horkem? Máme ji starou, zlobí, ale tohle? Naštěstí jsme si na jaře koupili novou. Vyměnit ji je otázkou chvilky. Ota má obavy, zda se něco nestalo s elektrikou a nevyzkratuje nám to i novou baterku. Uvidíme ráno.
Využili jsme volného času a zdejších možností - blízkosti vody a pustili se do mytí interiéru, hlavně palubní desky a přilehlých prostor a také vymetání smetí z kabiny i ze schodů. Nakonec jsem i podlahu i ty schody vytřela.
Během večeře se zvedl vítr a rychle se začalo ochlazovat. Již odpoledne se zatahovalo. Že by sprchlo? Po klobáse k večeři Ota dostal žízeň, tak jsme se opět přesunuli do hospůdky. Já dala zmrzlinu zalitou horkými malinami a se šlehačkou. Také jsem zjistila, že trochu sprchnout by mělo až zítra a také se trochu ochladit. Tolik předpověď. Jaká bude realita, uvidíme.
Na terase to protahovalo tak, že jsme brzy vypadli. Před spaním jsme si ještě dali grog na zahřáti a dle našeho zvyku jsme v devět uléhali. Je nám však jasné, že zítra se sem znova vrátíme. Místo je to naprosto ideální.
Poslední aktualizace: 24.2.2021

Vrčeň

Příspěvky z okolí Z Plzně přes Blovicko, Nepomucko na Sušicko – 4. den – Vrčeň, naučná stezka Štědrý a stezka sv. Vojtěcha ke kapli sv. Vojtěcha

Chodorova Vrčeň
                                  Chodorova Vrčeň   Pořadatelé z klubu aktivního stáří TJ Rozvoj Plzeň připravili v sobotu 21. řervence turistický pochod s názvem Chodorova Vrčeň. Start putování byl v čekárně ČD…
elezniční stanice Vrčeň to není stanice, kde nasedneme do vláčku a někam odjedeme. Do této stanice přijedeme a v domku čp. 15 u pana Jaroslava Navrátila se setkáme s historickou a modelovou železnicí. Už před domk…
Další z výletů naší jihočeské dovolené jsme zaměřili na památky a vypravili se do Nepomuku. Hned na nádraží jsme byli překvapeni železniční výlukou, díky níž jsme sice jeli autobusem přímo z Písku až do Horažďovic…
Krásná 25kilometrová, nenáročná trasa, vedená převážně po lesních a polních cestách, nicméně je tam asi 3kilometrový úsek po silnici. Trasa je okružní, vychází se od nádraží v Nepomuku, kde se také končí. Začínáme…
Středa 20. 5. 2020 Večer foukal studený vítr, ale za větrem a tedy i v autě bylo teplo. Brzy jsem peřinu vyměnila za tenčí dekový spacák, ale k ránu mi přišla peřina zase vhod. Do rána se vítr uklidnil, bylo zataženo. Podle včerejší předpovědi má být zataženo, občas sprchnout. Když jdeme doplnit zásoby vody na mytí, spadne prvních pár kapiček. Plán neměníme, jedeme do Srb. Cest…
PPPPPP – podesáté páteční pěší pivní průzkumný pochod   Zase po čtyřech letech váhání jsme rozhodli poznat atmosféru tohoto šestipéčkového skoro nočního pochodu, kterým každoročně začíná v Nepomuku Mezinárodní d…
Zámek Zelená hora stojí na výrazném vrchu (536 m) nedaleko Nepomuku na Plzeňsku. Přestože byly interiéry rozsáhlého zámku upraveny na vojenské ubikace, zachoval se hlavní sál s nástropní fres…
                                               P P P P P P   Podvanácté páteční pěší průzkumný pivní pochod.  V rámci mezinárodního dne chůze dne 18.října 2014 nás opět získal tento odpoledně večerně předpůlnoční pochod. Po posledním zážitku jsme se rozhodli opět vyjet do Nepomuku. A zase nebylo co řešit.  Od začátku do konce to bylo výborné a inspirující. Ihned po…
Výstavná budova nad historickým centrem městečka Nepomuk, cestou k zámku Zelená hora. Původně rodinné sídlo rytířů Táborských z Hirschfeldu, pak poštovní dostavníková stanice a nakonec…
Nepomuk leží v Západních Čechách, jihovýchodním směrem od města Plzeň. Město najdeme na okraji pohoří Brdy. Město Nepomuk a nedaleký zámek Zelená hora proslavil ve svém románu Černí baroni, který …
Naše společná cesta začínána Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem na Nepomuk, který je již na dálnici značen. Projedeme Losinou, Chválenice, Želčany, Chocenickou Lhotu, Kotousov, Chocenice, Měcholupy a násl…
Městské muzeum a galerie sídlí od roku 1996 v budově bývalé školy, která je výraznou dominantou náměstí Augustina Němejce. Budova byla vystavěna jako piaristická kolej s latinskými školami…
O této akci jsme se dozvěděli skoro náhodou a lze říci, že i na poslední chvíli. Jak jsme se později dočetli, jedná se dokonce o pravidelnou akci, která byla kvůli covidu přerušena a konečně…
Čtvrtek 21. 5. 2020 Ve Vrčeni bylo večer v autě docela teplo, k ránu však hrozná zima. Měnil se tlak, spala jsem špatně, mohla jsem aspoň pozorovat změny venkovního počasí. Asi ve 4 hodiny jsem viděla jedinečný úk…
Stránka zde nabízí pohledy dvou webkamer z městečka Nepomuk, rodiště svatého Jana Nepomuckého. Jedna webkamera je umístěna na rohu budovy staré školy na náměstí Augistina Němejce a snímá pohled na náměstí a kost…
Kostel svatého Jana Nepomuckého se nachází v Plzeňské ulici poblíž hlavního nepomuckého náměstí Augustina Němejce. Na místě kde stojí, stával údajně rodný domek svatého Jana Nepomuckého. Páni ze Štenberka na jeho místě postavili v 17. století Kostelík svatého Jana Křtitele a v roce 1734 zde nechal Adolf Bernard z Martinic postavit barokní kostel podle plánů Kiliána Ignáce Dienzenhofera. Vstupní portál pochází z původního kostela.
Dům U České lípy se nachází na Přesanickém náměstí, naproti kostelu svatého Jakuba, mezi hlavní silnicí a ulicí Jakuba Jana Ryby. Vystavěn byl někdy v letech 1360 až 1370, současná podoba…
Budova arciděkanství stojí na Přesanickém náměstí poblíž kostela svatého Jakuba. Původně se jednalo o dřevěnou budovu, jejíž základní kámen byl položen 21. června 1608. V roce 1746 však vypukl požár, díky…
Kostel svatého Jakuba se nachází na Přesanickém náměstí. Postaven byl ve 12. století a jedná se o nejstarší Kamennou stavbu města. Barokní věž pochází z roku 1780, kdy nahradila původní schátralou zvonici. Kostel býval důkladně opevněn a obyvatelé tehdy samostatných Přesanic zde nacházeli útočiště v dobách ohrožení.
Poslední dubnový den jsme se vydali na pochod S perníkem turistickým chodníkem. Pořadatelem byl KČT Nepomuk. Z Blatné jsme vyjeli po 7. hod. a u nepomucké sokolovny byli dřív než pořadatelé. Pomohli jsme s pověšen…
Jdeme ze žst. Želvice ke kapli sv. Markéty nad obcí Chlumy a pak přes Oselce ke Kloubovce. Chceme se projít hezkou krajinou kolem Kotouně, zastavit se u kaple sv. Markéty a potom k pramenu s léčivou vodou Kloubovk…
                            Podzim Pod Zelenou horou  Je tady Nepomuk neděle 9. října 2011, výborní pořadatelé třídenního turistického putování se sobotním tanečním večerem a prostě vším co k dobré náladě patří. …
                          Republika Čížkov  Další místo, které vzbudilo náš velký zájem byla Republika Čížkov. Místo, o kterém se mezi našimi známými docela dost hovořilo a dokonce jsme i na internetu něco našli,…
Pondělí 18. 5. 2020 V noci jsme měli jeden nepříjemný zážitek. Asi v 11 hodin šel Ota na záchod, ale na rozdíl ode mne usnul hned. Já se tam chvíli převalovala, najednou někdo vzal za kliku u auta na jedné straně,…
Žinkovy (zámek)
Soutěž 2 body
Romantický zámek je perlou obce Žinkovy na Plzeňsku. Zámek s Věžemi ve stylu francouzské hradní architektury a arkádami se zrcadlí v hladině rybníka. Zámek je pseudorenesanční dvoupatrová trojkřídlá stavba. Kole…
Tento vrchol, spolu s několika dalšími, tvoří základní členitost Brdské vrchoviny. Cestou na vrchol budete procházet nádhernými, velmi starými smíšenými lesy, v nichž se, při vaší tichosti, můžete setkat i s černý…
Lnáře (zámek)
Soutěž 2 body
Malebný zámecký areál je klenotem městečka Lnáře na Strakonicku v Jihočeském kraji. Renesanční Starý zámek je patrový a dvoupatrový objekt na půdorysu lichoběžníku. Na průčelí s věžovitou…
Klasicistní lovecký Zámek Kozel je v posledních letech nejnavštěvovanější památkou na Plzeňsku. Zámek stojí na svahu nad řekou Úslavou, 2 kilometry východním směrem od Šťáhlav. Zámek je možné navštívit v dubnu a ř…
Blatná (zámek)
Soutěž 2 body
Vodní zámek Blatná se nachází na Strakonicku v Jihočeském kraji. Nejstarší částí Blatné je částečně dochovaná románská kaple z doby kolem roku 1220. Zámecké interiéry jsou vybaveny cenným…