Reklama

Výstup na Sutvid

Pohled na pobřeží k Drveniku
Pohled na pobřeží k Drveniku  •  Fotografie (25)  • Foto: palko63

Letní výstup na Sutvid (1155 m.n.m)

Na letošní dovolené , kterou jsem s rodinou trávil v Chorvatsku, jsem se rozhodl vystoupit na nejvyšší vrchol pohoří Rilič( které je jakýmsi pokračováním Biokova), 1155m vysoký Sutvid. Celé pohoří se tyčí nad mořem jako obrovská hradba , která se zdá být nepřekonatelnou a nedostupnou. A to mne lákalo. A nejen to, také zvědavost,co se skrývá za horami mne dodávala touhu vydat se na cestu. Asi po týdnu, kdy vrcholy hor zakrývaly mraky a denně je bičovaly bouřky, přišel den s předpovědí dobrého počasí.Vstal jsem brzy ráno a za úsvitu vyrazil. Sebou jsem měl jen tři litry vody, pár sušenek a fotoaparát. Na nohou dobré boty a vrukou turistické hole. Počátek mé cesty byl v kempu Dole v Živogošči ve střední Dalmácii. Vyrážím do hor, které vůbec neznám . Jdu pěšinou do první vesnice pod horami. Její jméno je Strnj a patří k Živogošči . Jen štěkání psa dává tušit, že zde bydlí lidé. Chodníček mezi domky, místy rozbořenými působí stísněným dojmem. Z vesnice začíná stoupání vzhůru kolem jeskyní, které slouží jako stáje. Nikdy jsem tam žádné zvíře neviděl, ale podle trusu usuzuji, že jsou používány. Krátce se zastavuji u pomníčku českého turisty, který ve zdejších horách zahynul . Za pár minut narážím na zcela rozbořenou osadu Kolovrat. Pár domků, které vroce 1962 poničilo zemětřesení již nikdo neopravil a obyvatelé se odstěhovali. Za osadou cesta prudce odbočuje vpravo a stoupá po kamenném svahu vzhůru do sedla Prosik. Dusání kopyt a zvuk padajícího kamení mi nahání strach. Za stromem vidím kamzíka, který je zřejmě ještě vyplašenější než já a mizí ve skalách. Pod sedlem se zastavuji a nechám se unášet nádherným pohledem na pobřeží , ostrov Hvar a poloostrov Pelješac. V sedle Prosik se mi otevírá pohled i na druhou stranu hor, pohled na údolí a hory chorvatského vnitrozemí. Červené turistické značení udává směr po balvanech stále vzhůru. Občas se zastavuji, abych se pokochal tou nádherou kolem. Můj postup vzhůru připomínal spíš chůzi slepce. Hůlkami klepu do kamení, abych vyplašil hady, kteří se zde na sluníčku vyhřívají. Před devátou hodinou vítězně stanu na vrcholu Sutvid skótou 1155 m.n.m. Udělám vrcholové foto a přemýšlím jak a kudy dolu. Pomyšlení na sestup stejnou trasou po hřebeni z rozpáleného kamení mi nahání hrůzu. To, co bych nikdy nečekal se stalo. Pod vrcholem se objevily dvě postavy. Turisti, muž a žena. Pozdravili jsme se, a dali se do řeči. Byli ze Slovenska a poradili mi cestu druhou stranou dolů, která nebyla tak náročná. Ještě posílám SMS manželce o mém dalším postupu pro případ nějaké nehody ( doposud jí ta zpráva nedošla) a vydávám se na cestu. Jde to dobře. Na obrovských balvanech hledám značky abych se neztratil. Po necelé půlhodině mám strmé klesání za sebou . Zmalého sedla odbočuji z hřebene vlevo a po kamenité pěšince pomalu klesám. Pode mnou se otevírá pohled na Porat, Malou Dubu a Igrane. Nedaleko osady Murava, ve které je na malém hřbitově uktytém ve stínu tisíciletých cypřišů hrob údajně posledního chorvatského upíra, se napojuji na cestu. I když mi značka velí jít po malé pěšině, jdu pohodlnější, leč delší cestou . Přicházím do Strnje, který mi už nepřipadá tak strašidelně jako za úsvitu. Dopíjím poslední doušek vody a cestičkou, na které začalo mé putování sestupuji do Blata. Do kempu přicházím k obědu. Krásně unavený a šťastný znávratu. Říkám si, že jsem blázen, trmácet se po horách když ostatní leží na pláži, ale to , co mne nahoru táhne se dá jen stěží popsat.

Poslední aktualizace: 20.9.2009
Autor příspěvku: palko63
Praktické informace
Výstup na Sutvid</strong> mapa
Mapa Výstup na Sutvid

Příspěvky v okolí Výstup na Sutvid

A je to tady poslední den a před námi největší výzva naší dovolené – Sv. Jur…
Svatý Jure (1762m.n.m.) je nejvyššího horou pohoří Biokovo ležícího u Makarské riviéry. Cesta k němu je dlouhá 24 km a je jí možno zdolat na kole nebo autem. V obou případech doporučuji vyjet cp nejdříve, neboť si…
Nad Městečkem Tučepi ve stráních pod skalnatými vrcholky Biokova je mezi olivovníky a fíkovníky ukryto několik samot a osad,pramenů a kostelíků, pospojovaných většinou kamenitými chodníčky.…
Čaklje se nachází poblíž rušného letoviska Podgora v Jižní Dalmácii v Chorvatsku. Je to ideální místo pro ty co vyhledávají klidnější místa, ale zároveň se rychle lze Krásnou procházkou po pobřeží dostat do Podgor…
Přímořské letovisko na Makarské riviéře, jež leží 9 km jižně od Makarské. Se v posledních letech soustředí na turistický ruch, dnes je již předimenzována hotety. Tuto destinaci doporučuji všem, jež mají rádi noč…
Krátka, nenáročná prechádzka po poloostrove sv.Petra, z prístavu k plážam na druhej strane poloostrova.   Prechádzku začíname v prístave. Je ráno, slnko vychádza a…
Z Makarskej pešo, alebo autom prejdeme po hlavnej von z mesta smerom na Split. Po asi 200 m chôdze po širokom chodníku je pri ceste hnedá tabuľa, ktorá označuje odbočku na Svetište(do prava…
Obec se nachází v zátoce Promajna na Makarské riviéře se nachází cca 5 km od letoviska Makarské. Promajna je klidné místo pro letní dovolenou, každého turistu jistě zaujme pohled na moře či na impozantní panorama…
Mala Duba je malá vesnice na pobřeží Jadranu. Nalezneme ji mezi městy Živogošče a Drvenik. Jedná se o velmi malé letovisko, které je fajn pro klidnou rodinnou dovolenou bez front a…
Brela to je čisté moře, slunce a neskutečně krásné pláže s křišťálově modrým mořem, které lemují borovicové háje. Pláže se pyšní symbolem „Modrá vlajka“(ocenění nejčistších a…
Nejznámější letovisko Dalmácie ležící v široké zátoce zhruba 60 km jihovýchodně od Splitu přímo na Jadranské magistrále – to je Makarska. Celá makarská riviéra je dlouhá 60 km a zahrn…
Modro Jezero se nachází ve vnitrozemí Chorvatska, avšak ne příliš daleko autem od známých letovisek jako jsou např. Baška Voda, Makarska, Tučepi. Silnice č. 60 vás dovede až do obce Imotski, která přímo s tímto jezerem sousedí. Unikátností jezera je jeho podoba a vlastní vznik. Jezero leží v několikaset metrové propasti, která má téměř kolmé stěny. Vzniklo propadnutím bývalé obrovské jeskyně. Velikost jezera není příliš o…
Modré jezero u Městečka IMOTSKI Modré jezero (chorvatsky Modro jezero) je překrásné jezero na dně závrtu ve Splitsko-dalmatské župě (Chorvatsko), poblíž městěčka Imotski. Toto průzračně modré jezero krasového pů…
Crveno Jezero je hlubokou propastí, která vznikla propadem jeskyního systému. Není přístupné pro normálního smrtelníka. Jeho hloubka se odhaduje i s vodou na 500m. Ze silnice lze zastavit a…
ČERVENÉ JEZERO Červené jezero (chorvatsky Crveno jezero) je překrásné jezero ve Splitsko-dalmatské župě (Chorvatsko), 1 km severozápadně od městěčka Imotski. Toto temné, inkoustově modré až černé jezero krasovo-s…
Město rybářů, obchodníků a námořníků, na severu končí vápencovým pohořím Biokovo a na jihu mořem. Osada dostala jméno podle vodního pramene, který protékal v blízkosti. Dnes je Baška Voda kaleidoskopem pohostins…
Makarska je největším městem na Makarské riviéře, dlouhé 60 km. Makarska je atraktivním letoviskem, které láká četné turisty rozmanitou turistickou nabídkou. Zdejších mimořádně krásných…
Letovisko Gradac v Chorvatsku. Letovisko Gradac, které leží v jižní části Makarské riviéry jsem navštívila se zájezdem a moc se mě tu líbilo.Městečko leží na úpatí masivního pohoří…
Jedeme autobusem s cestovní kanceláří GOLDEN CITY do letoviska Gradac na jihu Chorvatského pobřeží.V pátek ve 13 hodin jsme vyrazili z Prahy od hlavního nádraží. Většina klientů kanceláře jela na týdení pobyty. V …
Koupaní v řece Cetine, poblíž malého Městečka Omiš.
Původně zemědělská a rybářská obec ( asi 600 obyv.). Dnes přístav a současně příjemné menší letovisko, jediné na severním pobřeží poloostrova Pelješac. Z obce vede asfaltová spojka (11 km) k hlavní pelješacké…
Koho již nebaví na dovolené v Chorvatsku se stále jen opékat na pláži, pro toho je určen výlet ke stále ještě méně známým vodopádům Kravica. Co do rozlohy se nemohou srovnávat se světově známými Plitvicemi, a…
Omiš - Pevnosť Peovica ( Mirabela ) Veža, ktorá sa nachádza nad mestom Omiš je časťou opevnenia. Je z nej pekný výhľad na celé mesto, rieku Cetinu, na more i na Ostrovy Brač, Hvar.Pevnosť slúžila ako obrana proti nepriateľovi. K veži sa dostanete z centra mesta za 20 minút a výhľad na okolie stojí za to. Najzaujímavejší je pohľad na rieku Cetinu ako sa vlieva do Jadranského…
Pevnost Mirabela (Peovica), pirátská pevnost ze 13.st. je jedna z dominant Omiše. Zbyla z ní už jen hranolová věž ve skalách a ruiny pevnosti Starigrad nahoře Na Skále. Z obou je krásný výhled na Omiš a moře....z …
Na hrad vycházíme z Omiše, jdeme stále do kopce. Cesta je trochu náročnější, je strmá a všude jsou Skály. Hlavně když je mokro, tak pozor, ať neuklouznete. Zbytky pevnosti Starigrad (Fortica) na skalnatém výčnělku nad městem pocházejí z 15st. Ve starém městském jádru se zachovala část středověké městské zdi s městskou bránou. Z pevnosti je dobře viditelná zeď na mořském dně…
OMIŠ U ústí řeky Cetiny, jižně od Splitu se nachází starobylé chorvatské město Omiš. Město obklopené nadhernou přírodou a skálami. Historie Historické centrum města se nachází na východním břehu řeky Cetiny. …
    Za čias rímskeho  impéria tu vznikla rímska osada Oneum, ktorá sa rýchlo rozvíjala až tu vzniklo opevnené mestečko s názvom Omiš. Už od 7. st. to bolo útočisko pirátov, pre svoju dobrú polohu …
Rieka Cetina Cetina je jedna z najznámejších, najkrajších a taktiež aj z najdlhších riek v Chorvátsku (dĺžka 104 km ). Vlieva sa do mora v mestečku Omiš. Vďaka Cetine sú tu piesočnaté pláže, keďže rieka sem napla…
Městečko a přímořské letovisko. Řeka Cetina se zde vlévá do moře.
Ostrov Korčula se stejnojmenným Městečkem je jeden z jihodalmatských ostrovů. Kotvení v přístavu je zdarma. Městečko je hezké svými úzkými uličkami a restauracemi s výhledem na moře.