Velká Británie

Spojené království Velké Británie a Severního Irska (samotná "Velká Británie" je název pro jeden z britských ostrovů) je jednou z největších zemí Evropy s bohatou historií. Hlavním městem Spojeného království je Londýn. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Salisbury, Cardiff, Brighton, Edinburgh. Celé Spojené království má přibližně 61 mil. obyvatel. (Anglie - 51; Wales - 3; Skotsko 5; Severní Irsko - 2)

Tipy na výlet / Cestopisy / Trasy Oxford / Caledonský kanál Ubytování Velká Británie
Turistické cíle / Mapa Velké Británie Zámek Windsor / London Eye - rozhledna Londýn - Greenwich

Anglie, Carlisle, přístavba katedrály
Anglie, Carlisle, přístavba katedrály  •  Fotografie (61)  • Foto: Traper

20.6. Carlisle je velmi pěkné město. Tak se mu trochu věnujeme. Hodně na nás zapůsobila překrásná katedrála z r.1092 z červeného kamene. Velkolepému interiéru dává korunu obrovské 19m vysoké a 10m široké členité okno na zadní straně katedrály. Domníváme se, že je to jedna z nejhezčích katedrál, co jsme v Evropě viděli. Rozhodně doporučujeme k návštěvě. Ze stejného roku i materiálu je hrad, pod nímž jsme parkovali(N54,89651 W2,9428). Momentálně si nejsem jistý, jestli tam nebylo časově omezené parkování. Pěkné je i náměstí a z červeného kamene městská brána. Prošli jsme si i vnitřní tržnici, také se líbila.

Anglie, Carlisle, katedrála

Hodně jsem byl zvědavý na Hadrianův val. Ten jsem zahrnul do seznamu plánovaných míst cesty jako první. Je to vlastně taková malá čínská zeď, kterou postavili Římané ve 2.století od západu k východu na obranu proti nájezdům Skotů. Bohužel, do dnešní doby se zdaleka nedochovala tak jako její větší čínská sestra. Ani nebyla tak velká. Původně byla široká 4 – 6 m a vysoká jen 4 – 6 m. Dnes je vysoká v nejzachovalejších místech max. 1,8m. Nezachovaly se moc ani brány, velitelství a ubytovny vojáků, lázně, sklady. Jsou z nich jen zříceniny, někde jen základy. Po roce 400 n.l. ho Římané opustili a okolní obyvatelé si z něj začali brát materiál na různé stavby. Celý val bránilo v tehdejší době cca 10.000 mužů. Téměř na všech parkovištích u významnějších ruin se platí 3Ł parkovné. Birdoswald (Gilsland) – muzeum + základy pevnůstky vst. 4,5Ł, + Parking N54,99131 W2,6007 3Ł. Římský lom s jezírkem sev. od Haltwhistle, parkoviště, voda, WC N54,99301 W2,45063 3Ł. Místo pro 1 auto gratis N54,99587 W2,42821. Základy + parkoviště N55,00293 W2,39131. Velký areál sev.od Henshaw N54,99152 W2,36540 + zde začíná pěší NS směrem na východ. Malé museum + zbytky pevnůstky N55,01227 W2,33087 + Hadrian.val. Chesters (Cilvmvm) velký areál N55,02841 W2,1393. Hadrianův val se dá podél zdi projít pěšky i na kole. Popojížděním podél Hadrianova valu jsme k oblasti vodopádu High Force (Forest-in-Teesdale) najeli asi 140km. Přitom jsme projížděli v nadmořské výšce kolem 800m zajímavou oblastí Pennines, silně připomínající skotskou vysočinu. Je to ohromná, nekonečná náhorní plošina, kde převládá hnědá barva vřesu a občas se zahlédne stádo ovcí. Jenže jsme už 70 – 100 km jižně od skotské hranice. Jedete a jedete, obraz KRAJINY se nemění, je stále stejný. Žádné stromy, žádná obydlí, žádní lidé. Jednotvárná olovněná obloha. Ani auta nepotkáváte. Země nikoho. Pořád jedete. Až z toho člověk dostane divný pocit. Prostě jedete nekonečnem. Mně se to líbilo, manželka byla trochu nervózní. Až k údolí Teesdale začíná planina klesat. A zase. Klesá a klesá. Pořád klesá. Strašně divná krajina. Před vodopádem High Force (Forest-in-Teesdale) je možnost přespání na P zdarma N54,66333 W2,20751 (ještě 2,1km před odbočkou k pokladně vodopádu). Parkoviště jsme využili, pokladnu nikoliv.

Anglie, Carlisle, náměstí

21.6. Kousek níž pak ráno objevujeme placený parking 2,0Ł N54,65260 W2,1793 přímo naproti odbočce k vodopádu s pokladnou 1,4Ł. Není tady jisté, zda k večeru nezavřou závoru a neotevřou třeba až ráno v 9h. My jsme toto P nevyužili a odstavujeme auto o něco níž N54,65084 W2,16686 zdarma u odbočky nějaké vedlejší silnice. Odtud se dá popojít po silnici zpět nahoru 280m, kde odbočuje doleva cesta k řece. Přecházím lávku a jdu Doprava po cestě 1,2km až k vodopádu. Je docela pěkný. Další vodopád je 500m od lávky na druhou stranu po proudu podél řeky. Vůbec celá řeka je plná kaskád a peřejí. Kdo má čas, může si projít delší úsek ještě dál po proudu. Po zhlédnutí divoké řeky se posunujeme dále směrem k jihu. V Broughu jedeme téměř okolo zříceniny hradu (N54,52132 W2,32264). O 20 km dál, za Aisgillem, vidíme u silnice hned za železničním přejezdem vodopádek spadající přes červené skály. Podobně jsme si odskočili po dalších 10 km ke kaskádám Cotter Force N54,32243 W2,23501. Vždyť jsme na dovolené, tak mrkneme tady, mrkneme tam. Projíždíme dědinu Hardraw, kde je levný camp (3Ł/os+6Ł/minibus). K 29m vysokému vodopádu Hardraw Force se musí přes hospodu se vstupným (N54,31950 W2,20530). Za vodopádem je průchod. Zajímavá skalní díra do země s malým parkovištěm 8km severně se nazývá Butter Tubs a patří do NP Yorkshire Dales. Jméno má podle toho, že v její hloubce je chladno a toho využívali sedláci a pastevci z okolí ke skladování másla. V sedle potkáváme na asfaltce ovce, kterak poctivě zkoumají a kontrolují středovou bílou přerušovanou čáru. Opatrně jsme je objeli, abychom nerušili jejich zodpovědnou práci. Stále projíždíme NP Yorkshire Dales, jako součást obrovské oblasti Pennines, a musíme konstatovat, že se jedná o docela zajímavou a hezkou krajinu. Na začátku mělkého údolí Ribblesdale obhlížíme technickou památku dlouhý železniční viadukt Stainforth bridge. Nevím, nevím. Podle Průvodce by toto údolí mělo patřit k nejromantičtějším v NP. Je vidět, že průvodce nemusí mít vždy pravdu. Mnohdy jsou některé informace zkreslené za účelem přilákat do oblasti turisty. Před Malhamem se krajina zásadně změnila. Sice stále bez stromů, ale vřesovištní hněď vystřídala šťavnatá zeleň travnatých pastvin s kamennými zídkami. Silnička se silně zúžila, pro vzájemné vyhnutí jsou občas jakési rozšířeniny. Moc ale uhnout není kam, protože kamenné zídky těsně lemují úzkou vozovku. To je slabost většiny okresek v Británii. Nedá se ani zastavit, kdybyste potřebovali vyprázdnit. Mohl by vám klidně prasknout měchýř. Naštěstí je tady přes zídky dobře vidět případný protisměr. Poněkud nepřijemná situace nastala asi dvakrát, když přes prudký kopeček nebylo vidět, zda něco jede proti. A v prudkém svahu zastavovat, couvat, či jinak manipulovat na úzké silničce by nebylo vůbec příjemné. Nic takového nás nepotkalo a tak do Malhamu dojíždíme bez úhony. Auto odstavujeme na skrytém stinném parkovišti N54,06374 W2,15414 a ještě si odskakujeme asi kilometr severně do obrovského cirku Malham Cove - údolí končící půlkruhovou vysokou skálou, zpod které vyvěrá potok. Chvíli také pozorujeme horolezce, jak se snaží. Celý prostor pastvin mezi Malhamem a obrovským skalním prahem je rozdělen kamennými zídkami jednotlivých majitelů. Skládá to dohromady pitoreskní obraz. Ovce mají sprejem na kožichu z daleka viditelnou značku, nebo číslo. Každý majitel pro své ovečky používá svou barvu. V Malhamu se nám líbí. Okolo je plno zajímavých a pěkných míst k výletům. Napřed se jdeme podívat na malý vodopád s jezírkem Janet´s Foss, přístup N54,06260 W2,14295, pak o kousek dál procházíme soutěsku s vodopádem Gordale Scar P N54,06702 W2,13476. Po návratu do Malhamu si znovu zopakujeme Malham Cove. Tentokrát však před ním vystoupáme stezkou a schody nad něj, kde se nachází Obrův chodník. Je to rovina nad cirkem, vydlážděná obrovskými „dlaždicemi“ do podoby obřího chodníku. Tak velikými, že mezery mezi nimi jsou až půlmetrové a musí se přeskakovat. Spadnout do některé hlubší mezery by se nemuselo vyplatit. Toto zvrásnění způsobil kdysi ledovec. Z Obrova chodníku je výhled na Malham s pastvinami. Pokračujeme dál do úzké vápencové rýhy Ing Scar N54,07543 W2,16070, kterou procházíme až na konec. Zpátky se vracíme po silnici. Auto přeparkováváme a nocujeme u IC (2,2Ł/10-17h). Je zde WC + voda (N54,06010 W2,15420).

Anglie, Carlisle, další městská brána

22.6. Loučíme se se zajímavou krajinou NP Yorkshire a přijíždíme do města Skipton. Trochu připomíná svými kanály Holandsko. Možnost parkingu a možná i přespání u nábřeží N53,96140 W2,02095 blízko centra, jedno velké parkoviště je kousek dál N53,96228 W2,01447, ale blíže ke hradu, a ještě jedno v centru N53,95950 W2,01837. Centrum se nám líbí, ty jejich zvláštní načančané dlouhé barevné hausbóty s květinami v květináčích, záclonky na oknech, mile zařízené. Části starých hradeb. Manželka objevila u křižovatky kanálů malý obchůdek se starými věcmi a koupila si prastarou malovanou plechovou konvičku na zálévání. Měla z ní hroznou radost. Celou cestu se z ní těšila, i pak doma. Prochodili jsme město a jdeme se podívat i na hrad N53,96328 W2,01543 v severní části města. Platit se zde musí, i když vlezete jen do brány. Zbytek dne jsme strávili v Chesteru, podle nás nejen nejnádhernější město Velké Británie a určitě jedno z nejhezčích v Evropě. Stavím ho vedle Carcassone. Celé odpoledne jsme se kochali. Městské hradby, brány, zachovalé historické jádro s hrázděnými domy. Velice nás u těch hrázděných domů zaujala ojedinělá průběžná pasážová galerie procházející prvními poschodími všech domů v jedné ulici, dokonce do zatáčky v jednom rohovém domě. To jsme ještě nikde neviděli. Po schodech vylezete do prvního patra a pak pasáží s galeriemi s výhledy ven, procházíte celou ulicí. V jednom místě je boční ulička překlenuta z galerie do galerie můstkem. O kus dál jsou na mostě napříč přes ulici na staré ocelové konstrukci veliké oboustranné zlaté mostní hodiny. Nemůže zde chybět katedrála z červeného pískovce, kde nám z nedaleké zvonice krásně a dlouho vyzváněla mohutná zvonkohra. V jižní části, poblíž řeky stojí hrad. Na jižní straně Grosvenor Parku stojí normanský kostel sv.Jana, také z červeného pískovce. Chester patří mezi nejzachovalejší historická města Anglie. Městeček s hrázděnými domy jsme viděli bezpočet v Německu. I v Anglii je jich hodně. Ale tohle je perla. Moc ho doporučujeme k návštěvě. Na noc je dobré velké parkoviště N53,18440 W2,89285 jižně od centra, kde se přes den platí max 5,9Ł, ale od 17h do rána jen 1,5Ł, od 22,30 – 06h je zavřená závora. Přes den možná parkoviště N53,18993 W2,89885, odkud to není daleko do středu města.

uložit .gpx soubor (54.073, -2.158)
Poslední aktualizace: 24.3.2012
Autor: Traper

Malham

Příspěvky z okolí VI.část ČR-Německo-Belgie-Francie-Anglie-Skotsko-Wales-Německo-ČR 6.6.-11.7.2009

Malham Cove
Nabízím další typ na výlet v jednom z národních parků Velké Británie. Tentokrát se můžete vydat do Yorkshire Dales national parku do vesničky Malham (10 mil od Skiptonu). Přímo v Malhamu je také centrum národního …
Nabízím krátkou ale pěknou trasu Yorkshire Dales national parkem, trasa vede z vesničky Malham přes Malham Cove(z které se můžete rozhlídnou na Yorkshire Dales) a další 2 km průsmykem k Malham Tarn(pleso), kde můž…
Letiště Leeds/bradford (LBA) spadá pod město Leeds, které leží ve státě Velká Británie.
Tan Hill je horská chata, nejvýše položený "pub" (anglická hospoda, platí se předem na baru) ve Velké Británii a samozřejmě i v Anglii. Otevřená je i během uzávěry baru, kdy slouží jako …
Reebok stadium je domovským stánkem Boltonu Wanderers, který je účastníkem anglické Premier League. Reebok stadium s kapacitou 28 723 sedících díváků byl postaven v roce 1997 v malém městečku Horwich nedaleko Manc…