Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Řecko

Řecko 2011 pokračování IV.část

Řecko, pevnost Palamidi, Navplio  •  Fotografie (67)  • Foto: Traper

30.5.

Ráno jsme definitivně dobyli pevnost Palamidi (vstupné 4€). Je hodně rozsáhlá. Důležité je neminout na začátku vpravo pravděpodobně bývalá kasárna pro ubytování posádky, vypadající jako samostatný hrad. Nejzajímavější je pak vzadu další, jakoby samostatný hrad s terasami, schodišti, kaplí, a tmavou kobkou bez okna se sníženým vstupem, snad hladomornou. Horní část vlevo od vstupní brány je nejvyšší a tomu I odpovídá panoramatický výhled na obě strany poloostrova. Před odjezdem jsme ve městě ještě z pramenu(N37,56475 E22,84030) doplnili pitnou vodu.

Řecko, pevnost Palamidi, Navplio

Z Navplia jsme měli namířeno do Epidauru, jinak Asklepionu, Asklipia či Asklepiových lázní. Jak už jsem zjistil při plánování trasy, v Řecku nejen, že mají dvě různá písmena E, dvě O, naproti tomu C+K jako jedno písmeno apod. ve třech abecedách, ale některá města mají dva nebo tři různé názvy. I u lokality Epidaurus naleznete čtyři možnosti. Nejvýznamnější památkou je zachovalé a funkční obrovské divadlo-amfiteátr ze 3. stol. př.Kr. s vynikající akustikou, pro 14000 diváků. Při jeho návštěvě si na podiu zrovna nějaká skupinka herců zkoušela nějaké přednesy, výborně slyšitelné bez elektroniky až v poslední řadě. Mezi stromy je budova muzea s velmi zajímavými exponáty. Pozůstatky gymnasionu a odeonu, Asklepiova chrámu, vedle ukázky výroby a repase kamenných dílů, římských lázní a dalších objektů zakončují základy baziliky. Vstupné 6€, provoz 8-18h vč. pondělků. Parkoviště s vodou pod stromy zdarma (N37,5968 E23,0755).

Když už jsme v Řecku, byli jsme také zvědaví na dvě kruhové propasti(N37,4697 E23,1673) u Didymy. Jedna je vidět už ze silnice. U té bližší už parkovala dvě velká rakouská obytná auta. Za kovanou brankou se prošlo tunýlkem a vylezlo se nad schody dolů k přírodnímu Ochozu na vnitřní straně propasti. Zde se nachází nabílená kaplička s venkovním velkým křížem a několika řadami židlí. Interiér kapličky je zařízen jako modlitebna. Na stěnách obrazy s náboženskou tématikou. Na protilehlém konci bíle svítila další, menší kaplička, vyhlížející jako příbytek poustevníka. Druhá, větší propast je asi o 500 m dál. Pěšky neodbočovat vpravo a pak už ji lze zahlédnout.

Při plánování trasy jsem poblíž na Googlemaps hledal něco na přespání, nejlépe u moře. Našel jsem asi 8 km od Didymy pláž(N37,4493 E23,1240) u vesničky Salantion s pár domy. K mému překvapení jsem nebyl první, kdo našel toto místo. Na jinak prázdné velké pláži bylo pod několika stromy roztroušeno 8 obytňáků! Větší část pláže (Saladi) viditelně kdysi patřila k velkému nepoužívanému luxusnějšímu hotelu s asi 15 venkovními bungalovy. Odhadem tak pro jeden tisíc rekreantů. Mezi parkovou úpravou bazén, uprostřed s barem a toboganem, různá sportoviště. Dnes však úplně zpustlý. V přízemí prosklení restaurace, baru, herny a dalšího příslušenství zdemolované. V době slávy určitě supermísto. Nyní jen průzračné moře a liduprázdná pláž vhodná pro kempování obytných automobilů, které ji objevily.

31.5.

Pláž a klidné místo se nám tak zalíbily, že jsme zde pár dnů neplánovaně zůstali. Opět jsem se musel pochválit, jak dobře jsem toto místo vyguglil. Až na komáry. Ti na Google nějak nebyly vidět. Ve středu nás přestalo bavit zavírat se před nimi o půl deváté večer do auta a rozhodli jsme se jet dál poznávat nová místa. A také jsme potřebovali nakoupit. Vzhledem k časovým rezervám v našem plánu cesty jsme tedy pokračovali dál na jih s rozšířením cesty objetím celého poloostrova Argolida.

2.6.

Řecko, pevnost Palamidi, Navplio

V Ermioni jsme v místním velkém řeckém supermarketu nakoupili. V lázeňském městečku Methani se rozhodli přespat zaparkováním s kolegou obytňákem z Rakouska (N37,5769 E23,3893). Ten však posléze odjel do Galatas. Nakonec však přijely dvě veselé posádky z Itálie. Občas nám z nedalekých momentálně nepoužívaných lázní zasmrděl sirovodík, ale jinak byl klid. Prošli jsme si pěkný parčík s majáčkem nedaleko našeho nocoviště I promenádní nábřeží s palmami a pozorovali přistávání trajektů u mola. Nejen nefunkční lázně, I částečně zdevastované provozní budovy u pláže, zkrachovalý hotelový komplex u Salantionu, zavřené taverny čekající snad na sezonu, spousty zrušených benzinek a nedostavěných domů pozorované při naší cestě svědčí o stavu současné řecké ekonomiky. Osobně je nám velice líto tak krásné KRAJINY, nádherného čistého moře a vzácných památek. I lidé jsou zde celkem pohodáři a vstřícní. Pro Řecko byl odjakživa turistický ruch důležitým zdrojem zaměstnanosti a příjmů. Možná jim turisty odlákala současná módní vlna cestování do Thajska, Egypta, Tuniska a podobných destinací. Ale zpět k naší cestě. Postupně jsme projeli Kalloni, Paleo Epidavrosem, Nea Epidavrosem (zdejší oblázková by pláž ušla, ale ježci), průzkum pláží v Korfosu, Katakali, Kato Almiri, Loutru, avšak nic pro nás. Ještě nějaké další, vždy padák dolů k moři a pak zase kroucení volantem nahoru. No hrůza nafty. Ale potřebovali jsme utratit čas, abychom dojeli do Athén až v sobotu večer, a současně zdokonalili soukromou databázi možností. Nakonec jsme skončili na opět dopředu vyguglovaném místě u pláže v Isthmii u Korinthu (N37,9138 E23,0080). Žádný obytňák, trošku víc lidí než na předešlých plážích, ale ti k večeru odešli. Zato měla pláž sprchy. Na opačném konci parkovaly 4 dodávky mikrobusové velikosti jako pojízdné bydlíky 4 cikánských rodin. Okolo po plotě rozvěšené deky a oblečení, na lavičce vrchovatá hromada dalšího textilu. Dodávky z boku otevřené odhalovaly interiér upravený jen pro polohu vleže. Udělali jsme si průzkumnou procházku okolím. Při návratu k autu se k nám přitočila mladá dvojice a slečna prohovořila česky. Žije zde již několik let s místním přítelem. Dlouho v těchto končinách nepotkala Čecha a byla ráda, že si má s kým popovídat. Dostali jsme od nich mnoho informací o současném životě v Řecku. Také nám doporučila návštěvu místního pátečního trhu. Pro jistotu jsem se zeptal, zda je zde naše přespání vzhledem k cikánské skupině bezpečné. Podle nich bylo naše místo v dostačující vzdálenosti. A navíc měli cikáni od policie povolení jen na 2 dny a ty vypršely včera. Takže už měli být pryč. Snad je má policie pod kontrolou. Silný vítr s velkými vlnami k večeru přinesl bouřku. Představil jsem si vzduch v malých uzavřených dodávkách cikánů. V každém 2 dospělí + 2-3 děcka, do té doby skotačící na pláži a bavící se pouštěním vody ze sprchy. Inu nezvyklá na tekoucí vodu. Možná spali na sobě. Ráno však byli pryč. Využili jsme to pro přemístění se na jejich post. Byl v klidnějším místě a se sprchou na pláži hned vedle, dál od opravované hospody. Následující den jsme tedy navštívili místní trhy kvůli doplnění čerstvých zásob. Z trhu nás cesta vedla okolo bydliště mladého páru. Ti zrovna snídali na terase, hlasitě nás zdravili a nakonec dokonce pozvali večer na grilované ryby. Jaké bylo naše překvapení po návratu k autu. Jedno cikánské auto bylo zpátky a žena opět prala prádlo u sprchy na pláži. Po otevření našich dveří se k nim ihned přitočilo jedno cikáně k provádění průzkumu. Moc milé nám to samozřejmě nebylo. Na základě pozvání našich nových přátel jsme museli znovu zajít do vzdálenějšího supermarketu koupit nějaké dárky pro večerní návštěvu. Při procházení podruhé okolo jejich domu, jsme se jim svěřili s návratem cikánů. Poradili nám, ať tedy pro jistotu vrátíme auto na původní místo. Což jsem hned učinil. Po návratu ze supermarketu koukám, koukám a cikáni opět vyklidili pole. Tudíž jsme nanovo změnili naše stanoviště. Tentokrát už to bylo naposledy. Odpoledne jsme si udělali procházku k ponornému mostu přes Korintský průplav, o kterém už byla řeč. Zajímavá technická záležitost. Toto místo střídavě funguje pro lodě plující jedním směrem. Po nějaké době mají volno lodě plující z opačné strany. Mezitím mají přestávku, která je využita pro zdvižení mostu ze dna kanálu do úrovně silnice. Lodě mají z obou stran červenou, naopak autům do 3t a chodcům zasvítí na cca půl hodiny zelená a mohou na druhou stranu. Takto se cykly střídají. Trochu mi to připomnělo křižovatku v Gibraltaru, kde pro změnu místo lodí křižovala vozovku letištní ramway s letadly. Konstrukčně je ponorný most zavěšen na 4 lanech, navíjených na bubny umístěné ve všech rozích. Na obou koncích vjezdů na most stojí u závor informační displej, ukazující časy, kdy bude most otevřen pro auta a poté jak dlouho ještě. K večerním rybám nám řecký přítel připravil několik čistě místních specialit. Mimo jiné mně osobně překvapilo, že se cuketa dá sníst, když je připravena po řeckém způsobu. Během večeře nám noví přátelé nabídli sobotní výlet přes Loutraki do oblasti Perachory a v podvečer dovedení na pro nás strategicky výhodné parkoviště v Athénách. Také jsme měli čerstvé zprávy, zda tam nebudou nějaké nepokoje v souvislosti s krizovými opatřeními řecké vlády.

4.6.

Na domluvený výlet jsme vyjeli z Isthmie naším obytňákem I s našimi sympatickými přáteli přes Loutraki (lázně, pěkný vodopád), ke slanému jezeru Limni u Perachory. To vzniklo propadnutím části zemského povrchu I s vesnicí 15 hodin po zemětřesení před asi 500 lety. Jezero vytékalo v naši přítomnosti do moře silným proudem. Nebyli jsme si jisti, kolik dělá podzemní zdroj a kolik současný odliv. Zaparkovali jsme poblíž malé pláže na kraji u hospody, kde by se dalo v mimosezoně I přespat (N38,0322 E22,8935). Pěšky jsme si jezero s nádherně modrou a čistou vodou obešli. Na protějším břehu zrovna u restaurace věšeli na napnutý provaz čerstvý úlovek chobotnic. I okolí jezera je pěkné. Bílé vápencové skály nádherně ladí s modrou barvou jezera. Stejně tak malý bílý kostelík. Od jezera jsme pak pokračovali do antického okrsku bohyně Héry Heroionu(Ireo) s pozůstatky chrámu ze 6.stol. př.Kr. U něj na vršku je parkoviště(N38,0290 E22,8534), kde stálo asi 5 obytných aut a 2 autobusy. Areál sloužil I jako věštírna. Na konci pěkného skalního hřebene se dojde k mysu s majákem, který fungoval jako významné strategické místo ve II.svět. válce.

V pozdním odpoledni jsme pak i s našimi průvodci vyrazili do Athén. Výborně nás navedli na dálnici až za mýtnicemi a bravurně provedli spletí téměř 5milionového velkoměsta (včetně předměstí Pirea) na bezplatné parkoviště s volnými místy(N37,9395 E23,6878) (?N3793845 E23,68959 změř.na místě). Za volná parkovací místa a asi jen 10 minutovou/~7km vzdálenost od akropole jsme zaplatili nočním hlučným provozem blízké frekventované osmiproudé komunikace. Před večerem jsme si ještě prohlédli vedlejší marínu s jachtami, rybářskými bárkami, policejními čluny a vojenským námořním muzeem na dvou starších vojenských lodích. Naši přátelé spojili službu pro nás s návštěvou athénských rodičů místního přítele. Ti pro ně záhy přijeli a my se s nimi s poděkováním srdečně rozloučili.

5.6.

Řecko, pevnost Palamidi, Navplio

Athény. Krátkou vzdálenost jsme ráno ocenili, protože se nám podařilo dobře zaparkovat(N37,96968 E23,73588) ve stínu hned naproti Olympionu a kousek od muzea i vchodu na Akropoli. Další podobné místo k parkování by mohlo být(N37,96796 E237326), nebo možná(N37,9695 E23,7232). Ještě dole mně překvapil svou zachovalostí Héfaiston z 5.stol. př.Kr. Prošli jsme bez placení vstupem (1.nedělě v červnu zdarma, jinak 12€), vyšplhali na Akropoli, a kulturní hody nastaly. Celá Akropole je nádherná, skvělý výhled na všechny strany. Shora je vidět množství dalších památek. Manželce se podařilo vyslechnout v jedné části Akropole fundovaný výklad od maďarské průvodkyně, mně zase na jiném místě od české. Pak jsme si informace vyměnili. Nasyceni dojmy jsme sestoupili do staré části Athén, Plaky. Pěkné, staré úzké uličky, schody a romantická zákoutí se střídala s krámky a hospůdkami. Také pěkné. Dole jsme se pak ještě zastavili u Hadriánova oblouku. V Olympionu si prohlédli ruinu Diova chrámu a zbytky řeckých obydlí. Athény byly pěknou koncovkou cesty po řeckých památkách. Perla na závěr. Měli by je projít všichni. Ještě odpoledne jsme se přesunuli na sever na pláž v osadě Skala. Už i v tomto období byla dost našlapaná. Kopírovali jsme tedy zvolna pobřeží severním směrem. Nakonec jsme zakotvili na písečné pláži s majákem na konci u vesnice Arkitsa (N38,75199 E23,03562). Přestože teď o víkendu už byla také částečně zalidněná, přece jen poskytla autu stín a nám slušné vykoupání v čistém moři. A tmavě modrém. Jak jinak. Také by to šlo v sousední osadě Edipsos s promenádou (N38,75524 E23,03186).