Povodím Kačáku 1 – k prameni - diskuse

jiří Fridrich
    Prameny jsou čtyři
    14.5.2015 16:46
    Kačák má celkem čtyři pramenné zdrojnice jihozápadně od Kroučové. První je skoro na hraně pramenné mísy nejvíc na jihzápad hned na zatravněnou bažinkou, koryto je uměle upraveno. Druhý, geografický a oficiálně označený na mapě, je o něco severněji. Oba tyto zdroje fungují jen když je dostatek podzemní vody. Třetí prameniště je liniové ve škarpě pod chmelnicí na Bělce, voda zde prosakuje do dna koryta a na kraji chmelnice jsou tři skruže, ze kterých přetéká další pramen. Tento zdroj je nejspíš ze všech nejstabilnější. Poslední pramen je vývod drenáže do čehosi, co by měla být požární nádrž na návsi. Poslední dva zdroje budou nejspíš aktivní stále, protože jsou podchyceny v hlubších vrstvách terénu, zde opuka, což je materiál nasákavý a měkký. Pod obcí je rybník, kde se třetí a čtvrtý zdroj slévají; o kousek dál je soutok s odtokem od prvního a druhého zdroje. Průtoková bilance je dolněna množinou drenážních struh, odvodňujících terén na pravém břehu potoka. Vše je velmi dobře vidět na www.mapy.cz - turistická a letecká. Terén je schůdný pouze do vyrašení kopřiv a dalších plevelů.
  • 12.9.2013 23:00
    před mnoha lety jsme ten pramen taky hledali, v zimě. povedlo se ho obejít, a nakonec jsme došli až do Čelechovic (a odtud už jel autobus). Potom mi Pavlína zdělila, že byl hlášen nejchladnější den za posledních dvacet let. Jo, všiml jsem si, že máme jinovatku na vousech.