Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Francie

Strasbourg - Katedrální náměstí
Strasbourg - Katedrální náměstí  •  Fotografie (100)  • Foto: Magdon
Strasbourg - Katedrála

1. Den: Odjezd z Prahy přes Německo do Alsaska ve Francii. Po překročení řeky Rýn se dostáváme do alsaského hlavního města Štrasburku – Strasbourgu. Po prohlídce města odjezd na nocleh.
  2. Den: Ráno opět procházíme Štrasburk a projíždíme za mírného deště na lodích La Petite France – Malou Francii kolem ostrova Grande Ile, který je zapsán v seznamu UNESCO. Po projíždce si vystoupáme na katedrálu Notre-Dame a pak ujíždíme do Lotrinska k Verdunu, kde si prohlédneme památník u Douamontu, hřbitov padlých a památník muslimských vojáků bojujících na straně Francie v 1. světové válce.
  3. Den: Pokračujeme do regionu Champagne, kde si nejprve prohlédneme Remeš - Reims hlavní město šampaňského se známou katedrálou Notre-Dame de Reims. Zde byla korunována většina francouzských králů. V Remeši je také sídlo arcibiskupa v paláci Tau, který spolu s katedrálou a bazilikou Saint Rémi je zapsán v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Po prohlídce baziliky Saint Rémi – sv. Remigia z 11. století jedeme do Amiens v regionu Pikardie, s katedrálou Notre-Dame, která je největší ve Francii a má 2. nejvyšší chrámovou loď a je rovněž na seznamu UNESCO. Procházka městem k mrakodrapu Tour Perret a čtvrtí Quartier St. Leu, což je historická část města u katedrály a pak cestou kolem zvonice k hotelbusu a odjezd k pobřeží.
  4. Den: Region Normandie s památkami nebo spíše pozůstatky 2. světové války. Začínáme v pobřežním městečku Fécamp v přístavu, odkud se vydáváme na prohlídku nejvýznamnějších památek a to kostel sv. Etiéna a jeden z největších kostelů ve Francii v opatství Sainte-Trinité. Někteří účastníci zájezdu jdou na prohlídku paláce Benediktínů, kde se od r. 1510 vyrábí světoznámá benediktinka. Odpoledne prohlídka pobřežního, turisty vyhledávaného, místa Étretat s bílými útesy a skalními oblouky na pobřeží. Po krátké procházce po útesech odjíždíme do Le Havru, kde přejedeme ústí Seiny přes známý most Pont de Normandie do městečka Hornfleur, kde uděláme krátkou zastávku. Je zde zajímavý hlavně dřevěný kostel sv. Kateřiny. Pokračujeme v cestě na západ do starého normanského města Bayeux, kde je katedrála Notre-Dame z 11. století. Vedle katedrály je zvláště upravený sál, kde je vystavena 70 m dlouhá tapisérie královny Matyldy, na které je znázorněno dobytí Anglie Normany s tažením Viléma Dobyvatele. Stáří tohoto díla se datuje z doby kolem roku 1197. Večer ještě před spaním navštívíme koncert smíšeného pěveckého sboru vedeného anglickým sbormistrem v katedrále.
  5. Den: Ráno se vydáváme na Pointe du Hoc se zbytky německého opevnění a památníkem padlých. Po pobřeží postupujeme přes další místa bitev dne D vylodění spojenců při bitvě o Normandii v r. 1944, Omaha beach, americký vojenský hřbitov v Collevile-sur-Mer a dále do městečka Arromanches-les-Bains, kde byl při vylodění spojeneckých vojsk bleskově vybudován betonový přístav Mullbery B z plovoucích železobetonových pontonů, které byly přetaženy z Anglie. Přístav byl kapacitně srovnatelný s přístavem Dover a zbytky pontonů jsou dodnes na pláži i na moři. Mimoto je zde muzeum vylodění, kde jsou plánky, fotografie, makety a krátký film o operaci. V muzeu i v okolí jsou vidět zbraně spojenců. Ze starších památek je v městě kostel sv. Petra. Odpoledne přejedeme na nejzápadnější výběžek Normandie k hoře Mont Saint Michel s klášterem, který je druhým nejnavštěvovanějším místem Francie po Paříži. Procházka po okolí Hory na plážích při odlivu.
  6. Den: Mont Saint Michel – prohlídka kláštera, který je spolu se zátokou v seznamu UNESCO. Počátky stavby sahají do 8. století. Od 11. stol. se začal na samém vrcholu kopce stavět kostel, ke kterému byly postupně přidávány další stavby až do dnešní podoby. V blízkém okolí Hory je nebezpečí utonutí ve vodě nebo v tekutých píscích. V době naší návštěvy se budoval nový most a odstraňovaly se nánosy písku přinesené řekou tak, aby byl klášter při přílivu opět na ostrově. Odpoledne pokračujeme do Bretaně do přístavního opevněného města Saint Malo, kde se vykoupeme na městské pláži. Po koupání obejdeme město po hradbách a prohlédneme si i vnitřní staré město. Pak se přesuneme na nocleh k Saint Brieuc.
  7. Den: Ráno vyrážíme za pošmourného počasí na „Farní dvorce“ u Morlaix – kostely se hřbitovy obehnané zdí. Začínáme v Saint Thégonnec a pokračujeme v Guimiliau a Lampaul-Guimiliau. Prohlédneme si interiéry i exteriéry a pak jedeme na Pointe du Raz, což je mys vydávaný za nejzápadnější výspu Francie i když není. Jsou zde rozeklané útesy omývané vysokým přílivem a odlivem Atlantiku. Pak už se vracíme opět na východ do nejstaršího města Bretaně Quimperu. Zde navštívíme zajímavou katedrálu sv. Corentina, která má uvnitř zahnutou loď. Ve staré části města je ještě několik zajímavých staveb, jako například křivý domek. Večer nocujeme v kempu Kersaux u Concarneau na břehu Atlantiku.
  8. Den: Ráno vyjíždíme do Carnacu shlédnout neolitické řady menhirů a pak pokračujeme do regionu Pays de la Loire a města Angers. Zde si prohlédneme hrad se souborem vzácných tapiserií ze 14. až 16. století a zahrady. Ve městě je nejvzácnější památka katedrála sv. Maurice z 12-13. stol. Nocujeme v Buloňském lesíku v Paříži.
  9. Den: Ráno vyrážíme do Paříže. Na Eiffelovu věž se nikdo nehrne, protože jsou tam takové fronty, že bychom asi nic dalšího nestihli. Proto vystupujeme na Vítězný oblouk, ze kterého jsou také pěkné výhledy. Po prohlídce se vydáváme na pochod Paříží. Z Vítězného oblouku se vydáváme po Avenue des Champs-Élysées směrem k Seině do Tullerieských zahrad a dále kolem Ruského kola k Louvru, kde jsme si před nádvořím prohlédli první v řadě tří oblouků, které jsou na jedné přímce a to oblouk Carrousel. Prostřední jsme opustili před chvílí a na poslední v moderní čtvrti La Défense Velkou Archu si musíme udělat čas někdy jindy. Z Louvru jsme zamířili po nábřeží Seiny (památka UNESCO) s jejími známými mosty kolem paláce Conciergerie, který nejprve sloužil jako purkrabství a později za Velké francouzské revoluce jako vězení. Nachází se na ostrově Cité, kde bylo nejstarší osídlení v Paříži. Přešli jsme na ostrov a prohlédli si Chrám Matky Boží v Paříži - katedrálu Notre-Dame de Paris. Na druhém břehu Seiny jsme nabrali síly v malé restauraci a pokračovali kolem Pantheonu a Sorbony do Jardin du Luxembourgh – Lucemburský zahrady. Zde jsme strávili chvilku pozorováním ruchu kolem jezírka. Při východu jsme těsně minuli další menší sochu svobody a pokračovali kolem kostela sv. Françoise Xaviera, který měl úžasnou vnitřní výzdobu, dále směrem k Invalidovně a na Martova pole k Eiffelovce. Odtud na ostrov Cygne, kde je od roku 1889 Socha Svobody vysoká 11,5 m. Pak zpět pod Eiffelku a odjezd směr Troyes.
  10. Den: V Troyes bývalém hlavním městě regionu Champagne lehce prší, ale to nám nebrání jít na prohlídku památek. Hlavní náměstí je rozkopané a právě zde probíhá rekonstrukce, ale opět zde stojí jako v jiných francouzských městech typický kolotoč s vyřezávanými figurami. Nejprve projdeme staré město, neboť některé kostely jsou ještě uzavřené. Kromě památek jako jsou Katedrála sv. Petra a Pavla nebo nejstarší kostel Sv. Madeleine z r. 1120 a bazilika sv. Urbana, je zde několik muzeí a plno krásných hrázděných domů a starých uliček z nichž nejznámější je Ruelle des Chats – Kočičí ulička. Cestou z Troyes děláme ještě jednu neplánovanou zastávku v místě pohřbení francouzského presidenta Generála Charlese de Gaulla v Colombey-les-Deux-Églises. Pak se vracíme zpět do Alsaska.
  11. Den: Ráno v Colmaru se jdeme nejprve podívat do místní tržnice a obdivujeme alsaskou architekturu s hrázděnými domy. Nejznámější a nejmalebnější je část Petite Venise – Malé Benátky. V kostele sv. Martina ze 13. stol. je vzácný oltářní obraz z 15. stol. Panna Marie s Růžovými keři od M. Schongauera. Je zde rovněž muzeum sochaře autora Sochy Svobody Frédérica Auguste Bartholdiho, který se v Colmaru r. 1834 narodil. Kopie Sochy Svobody je v severní části města uprostřed kruhového objezdu. V Colmaru také začíná Alsaská vinná stezka. Po 10 km se dostaneme do dalšího vinařského města Kayserberg, kde je opět k vidění krásná alsaská výstavba. Je to rodiště doktora Alberta Schweitzera, který založil nemocnici v africkém Lambaréné. Po dalších 50 km se dostaneme do posledního města naší cesty a to do Obernai pod pohořím Vogézy. V tomto městě se zachovalo téměř původní opevnění a mnoho středověkých měšťanských domů. V odpoledních hodinách odjezd směr Štrasburk a nocleh na území Německa.
  12. Den: Přejezd Německa a příjezd do Prahy