Břeclav

Břeclav leží na řece Dyji u hranic s Rakouskem a Slovenskem a je tak důležitým hraničním přechodem. Břeclav mám přibližně 25 tis. obyvatel. Dominantou města je Břeclavský renesanční zámek.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy CHKO Pálava / Dívčí Hrady Chaty a chlupy Mikulov (17)
Turistické cíle / Mapa Břeclav Zámek Lednice / Mikulov Lednicko - Valtický areál
Lednicko - Valtický areál
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lednicko - Valtický areál

Pálava - hrad Děvíčky a Soutěska - 2008

hrad Děvíčky
hrad Děvíčky  •  Fotografie (47)  • Foto: Franta
Foto: Franta

Na náš dvoudenní květnový výlet se sice nebudíme do příliš příznivého počasí - ( je zataženo )- ale to nám vůbec nevadí ... a jedeme trolejbusem do Otrokovic, Jana jde koupit nějaké pečivo na cestu a já urychleně kupuju zpáteční lístek na vlak, protože nám za 3 minuty jede osobák do Břeclavi. Takže rychle pro manželku do bufetu a hrrk na peron a do vlaku ! Cestou si luštím sudoku a Janička pozoruje krásy jihomoravské krajiny, která se nám míhá za okny. Je zajímavé, že čím dále se ocitáme na jihu, úměrně tomu se zlepšuje počasí - od Rohatce už je krásně... V Břeclavi stále probíhá mamutí rekonstrukce nádraží a tak se od vlaků musí koridorem mezi ploty. Poněvadž se my dva necítíme být příslušníky žádného "stáda", bereme to zkratkou bokem. Do dalšího vlaku chvilku čas a tak se jdeme podívat do hezkého parku s kašínkami, pak ještě obligátní focení u sochy "Hlavy" a zpět na nádraží. Tady koupě lístku a odjezd osobním vlakem do Popic. Cestou se nám ukazuje vápencové Bradlo Pálavy v celé svojí kráse.

V Popicích k našemu nezměrnému údivu nevystupujeme jen my dva, ale také dalších asi 200 turistů !! Turistická značka nás vede od nádraží do kopečka, nalevo i napravo od silničky žlutá pole s řepkou. Za nějakou chvilku jsme my všichni pěší roztáhlí na pořádně dlouhého "hada" a při pohledu z vrtulníku bychom vypadali asi jako účastníci pochodu Praha - Prčice ! Protože ale Jana ani já neočekáváme žádné diplomy, necháváme všechny ostatní, aby nás předběhli... Z vrcholku kopečka je nádherný výhled na Novomlýnské nádrže pod námi a na Pálavské vrchy na obzoru. Cestou z vyvýšeniny procházíme okolo vinice napravo - ( vlevo máme řepkové pole ) - a před hlavní silnicí také kolem hezkých žlutých Božích muk. Po asfaltu silnice pak do nedaleké obce Strachotín, která je pozoruhodná tím, že zde není v sobotu v 11 hod dopoledne otevřena ani jedna hospoda !!

Boží muka před Strachotínem

A tak pokračujeme uondáni a žíznivi dál a hned za dědinou stojíme na břehu jedné z obřích vodních nádrží a otevírá se nám úžasné panoráma. Na břehu je spousta rybářů a daleko na vodní hladině ještě víc plachetnic. Fotíme si detaily s rákosím a poté jdeme po hrázi mezi Dolní a Střední nádrží. Napřed po okraji silnice a pak po koridoru pro pěší a nevíme na co se dívat dřív : jestli na jezero vlevo, kde kus od břehu trčí ze dna přehrady torza zatopených stromů a v dáli se na hladině z"roztaveného stříbra" bělají plachty lodiček - to vše ostražitě sleduje zřícenina hradu Děvíčky s nejvyšším vrcholem Pálavy Děvínem ...Anebo vpravo na Prostřední nádrž, která je plná ostrůvků s vegetací. Na jednom z nich v dálce vidíme Mušovský kostelík, na klidné vodní hladině loďky s rybáři, kolem hejna racků a nad námi modravý baldachýn nebe s beránky ...

Foto: Franta

Pak se ocitáme na konci hráze, loučíme se s nádhernými jezery a vcházíme do Dolních Věstonic - rozlehlé obce, proslavené -( kromě jiného ) - nálezem sošky pravěké "sex bomby" - ( v odborných kruzích je asi známější pod názvem Věstonická Venuše ...) Hned na první křižovatce narážíme na otevřenou hospodu - hurá ! - a tak si zde dopřáváme zasloužený půlhodinový odpočinek a popíjíme kávu a točenou kofolu. Pak zase dál. Za "krčmou" míjíme veliký kostel a pak mezi domky, spojenými s vinnými sklepy, menší stoupáníčko. Následuje chvilka chůze po rovině po lukách a kochání se výhledem na obec a jezera pod námi, napravo na nás shora shlíží nádherná a romantická zřícenina Dívčího hradu. Cesta loukou pak zamíří vzhůru do kopce na okraj lesa. Odtud máme poslední krásný výhled - Jana tu omylem natáčí videofrekvenci - a pak už nás čeká strmé stoupání lesem až nahoru těsně pod zříceninu.

Janě se točí hlava a tak si sedá do stínu. Já beru oba foťáky a napřed průzkum pěšiny vpravo : zde se před vlastním hradem nachází úžasná předsunutá dělová bašta se střílnami a ze skalnatého "hrbu" před ní je fantastický rozhled na celou zříceninu a na obec Pavlov, pole s řepkou a vinice a Dolní nádrž. Fotím jak o život, o zachovalé hradby totiž už téměř dŕcají první bouřkové mraky ! Pak zpět za Janou. Ještě stále jí není úplně dobře. A tak opět sám mezi hejna turistů a do útrob vlastního hradu. V hradních zdích je spousta oken a oblouků. Hodně se tu stavělo už cihlou a je poznat, že původní gotická stavba prošla na většině míst renesanční proměnou. Vše okolo velmi fotogenické, ale bez širokoúhlého objektivu neproveditelné. Chybí potřebný odstup ... a navíc do záběrů trčí ze všech stran buď hlava nebo jiný oud nějakého túristy či děcka !! Vracím se k Janě, vytahujeme svačinu a vzápětí se dává do deště. A tak rychle kapuce přes hlavy a jíst, než nám rohlíky se salámem promoknou ...

Naštěstí je to jen přeháňka - bouřka se taky nekoná - a tak vyrážíme na další cestu. Po značce modré jdeme chodníčkem pěkně po vrstevnici přes zelený les, jehož barva by zasloužila zvěčnit štětcem impresionisty. V podstatě procházíme pod vrcholem Děvína - ten ale nevidíme - až na rozcestí u Soutěsky. Cestou míjíme pomníček jakéhosi Němce s rodinou. Prý tu za 2. světové války dělal hajného a místní lidi ho měli rádi, ale on se přesto z obavy před perzekucemi na samém konci války i s rodinou odstěhoval do zemljanky a pak při "mozkovém zkratu" všechny - i sebe a psa - zastřelil !! ( Brrrrr !!!!!) Nad Soutěskou je překrásné bělostné Bradlo - vypadá to tady skoro jako na Vršatci - já ale Janu táhnu chodníčkem směrem k Martince. Při konci je ale dost Ostrý zešup, manželka mi ale odmítá poslušnost a tak tam musím jít sám ... Útesy Martinky a okolí jsou sice impozantní, ale bez odstupu nevyfotitelné a tak se pokorně vracím za Janou a jdeme raději fotit krásy Soutěsky. Na tom úplně nejhezčím místě přes ni napříč procházejí stožáry s dráty vysokého napětí, no - tady je opravdu ŠKODA SLOV !!!!!!

Foto: Franta

Dole pod soutěskou je sad a rozcestí. Po krátkém odpočinku na hlavní silnici a po ní capkáme až do Klentnice. Cestou věnuji jednu cigaretku podnapilému chasníkovi,kterého potkáváme, protože vidím, že nutně potřebuje nějakou vzpruhu. Na okraji obce si v kiosku kupujeme minerálku na cestu a v prudké přeháňce pak míříme do středu Klentnice, kde se před proudy vody z nebe schováváme pod střechou busové zastávky.Za 10 minut je po dešti a tak mokří pomalu na konec obce. Odtud máme hezké výhledy nahoru na Sirotčí Hrádek - ( byli jsme tu vloni ) - a pak dupem dál po silnici až pod Stolovou horu. Nad zatáčkou stojí na polní cestě autobus a nakládá turisty, zestupující sem z kopců... Dostávám nápad a tak k nim zamířím a ptám se na vedoucího. Po chvilce hovoru - (a za mírný úplatek)) - nás berou busem do centra Mikulova a my tak máme ještě čas si před odjezdem do našeho dalšího cíle - města Znojma - si v klidu v jedné hospůdce v židovské čtvrti vypít kafíčko a Jana dokonce i něco vyfotit ...

Poslední aktualizace: 3.4.2014
Autor: Franta

Horní Věstonice

Příspěvky z okolí Pálava - hrad Děvíčky a Soutěska - 2008

Dolní Věstonice - kaple ve vinohradech pod Děvínem
Nachází se na zpevněné účelové komunikaci vedoucí z Dolních Věstonic do Pavlova procházející zdejšími vinohrady. Kaple zde byla postavena v roce 1882, jak je uvedeno ve štítě objektu. V…
Zveme vás k návštěvě do nově zrekonstruovaného historického sousklepí v Horních Věstonicích VELTLINIUM 1874, kde si můžete vychutnat kvalitní vína a neopakovatelnou atmosféru v komfortním…
Dolní Věstonice - obec, která se nachází na jižním břehu vodní nádrže Nové Mlýny a kousek od vinařských měst Pavlov a Mikulov v Jihomoravském kraji...Dolní Věstonice se tedy nachází u vodní nádrže Nové Mlýny a na úpatí Pavlovských vrchů na pravém břehu řeky Dyje.  Kolem této malebné obce jsou i další města a obce, které stojí za navštívení. Mohu doporučit určitě Mikulov či Pavlov s muzeem nebo Zaječí s …
Pěkná procházka v hodná i pro rodiny s dětmi. Auto necháte v Dolních Věstonicích a první část půjdete lesem a do kopce na zříceninu. Do Pavlova je to opět lesem a vinicemi. Závěr můžete zvolit ze tří možností. Půj…
Aktualizace příspěvku v roce 2013: Dolní Věstonice leží na Jižní Moravě, 9 km severně od města Mikulova na břehu Novomlýnské nádrže na severním úpatí Pavlovských vrchů. Obec je známá díky ar…
Tentokrát vyrazíme na jih od moravské metropole Brna do Pavlovských vrchů, které se výrazně zvedají ze zdejších rovin. Za počátek výletu zvolíme malebnou obec na severním úpatí tohoto…
Dolní Věstonice leží na Jižní Moravě, severně od města Mikulov. Městečko je známé díky archeologickému nálezu sošky Věstonická Venuše. Dolní Věstonice se rozkládají na úpatí Pavlovských vrchů a na břehu soustavy…
Jedná se o pozůstatek původního koryta řeky Dyje, která tudy protékala v minulosti před výstavbou Novomlýnských nádrží. Ta po staletí meandrovala v široké lužní krajině a vytvářela řadu…
První zmínka o mlýnu je z roku 1377, v urbáři lichtenštejnského panství v roce 1414 se uvádí mlýn s jezem, urbář mikulovského panství z roku 1560 uvádí ještě starý středověký mlýn. Nový…
Dočasným uzavřením silnice mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem, z důvodu sesuvu části svahu na trase, je náhradní objízdná trasa vedena přes Klentnici, Pernou a Horní Věstonice. Jelikož se…
Tato nově zbudovaná socha se nachází uprostřed vinohradů nad Dolními Věstonicemi v severním svahu Děvína na červeně značené turistické magistrále směřující z obce k vrcholu nejvyššího vápencového bradla Pavlovskýc…
Dolní Věstonice leží přímo pod hlavním hřebenem Pálavy na okraji Novomlýnských nádrží. Kostel sv. Michaela archanděla se nachází uprostřed rozlehlé návsi a vytváří dominantu obce. Nejstarší část kostela pochází z 1. poloviny 14. století. První zmínka o kostele je z roku 1359. Objekt byl v pozdějších dobách mnohokráte upravován. Věž kostela, v níž je zavěšen mohutný zvon z roku 1545, je uk…
Nachází se na návsi před restaurací Pod Pálavou a zdejšího muzea s archeologickou expozicí. Prochází tudy Pálavská magistrála - červeně značená turistická cesta. Odtud je pak hlavní nástupní …
Nachází se ve východní části návsi za kostelem sv. Michaela archanděla. Toto barokní sousoší z roku 1724 pochází z dílny významného mikulovského sochaře Ignáce Lengelachera. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.88 Pavl…
Nachází se ve východní části obce. Habánské náměstí, zbudované zde v době působení této komunity na jižní Moravě, je dnes nazýváno též Husí plácek. Celý areál tvoří tzv. Habánské sklepy, …
V souladu s titulkem příspěvku je potřeba této jihomoravské obci, poprvé písemně zmiňované roku 1312, přiznat i několik zajímavých stavebních památek. V obci žije něco přes tři stovky obyvatel (před válkou jich by…
Podíváme se na zoubek pálavským vápencovým skalám, které leží v méně navštěvovaných lokalitách této chráněné krajinné oblasti. Výchozím bodem bude autobusová zastávka v Horních Věstonicích, dobře dostupná linkou 5…
Na tento výlet jsem našla tip přibližně před rokem na zdejším webu. A protože každý výlet je trochu jiný, každý najde jiná místa a rád se inspiruje, popíši vám naší cestu. Zahájili jsme v Dolních Věstonicích. Pro zvídavé je k dispozici mj. Archeologické muzeum s Věstonickou Venuší. My jsme ale netoužili po prohlídkách vitrín, ale modrá obloha nás lákala nahoru na Děvičky, nebo…
Obec Horní Věstonice se rozkládá na severozápadním úpatí Pavlovských vrchů a její katastr tvoří především zvlněná zemědělská krajina. Zasahuje do něj ale také Chráněná krajinná oblast Pálava, přírodní rezervace …
Lokalita se nalézá na východním okraji obce Dolní Věstonice v CHKO Pálava a jako národní přírodní památka  je chráněna od roku 2005. Jedná se o původně opuštěnou starou cihelnu. V její cca…
Děvín je se svými 550 m.n.m nejvyšším vrcholem Pavlovských vrchů a zároveň národní přírodní rezervací a jádrovým územím CHKO Pálava a BR Dolní Morava. Geologické, geomorfologické a půdní poměry. Na vrcholu Děví…
Pavlovské vrchy (Pálava)
Pavlovské vrchy (Pálava) (05/2014) Pavlovské vrchy, které jsou z geomorfologického hlediska podcelkem Mikulovské vrchoviny, tvoří zdaleka viditelné vápencové bradlo s nejvyšším vrcholem…
Dojedeme do Dolních Věstonic, odkud se vydáme po červené směrem na zříceninu Dívčího hradu jinak známého jako Děvičky. Při stoupání je krásný výhled na obec Dolní Věstonice, ale také na n…
Trasa:   Horní Věstonice - zřícenina hradu Děvičky - Klentnice - Horní Věstonice Přijeli jsme autem, které jsme zaparkovali v Horních Věstonicích. Trasa měří podle mapy 12 km. Procházka …
Jelikož centrální část Pálavy není snadno dostupná hromadnými dopravními prostředky, je nejlépe do těchto míst dojet autem. My jsme zaparkovali na severním okraji obce Klentnice, kde poblíž kři…
Děvín - Dívčí hrad
Nejstarší písemná zpráva o hradu pochází z roku 1222 kdy byl jeho správcem Štěpán z Medlova, předek pánů z Perštejna. Jméno Dívčí hrad (nebo též Děvičky, či Dívčí hrady) je odvozováno od…
Jak je uvedeno v titulku tak na Pálavu, tentokráte na zdejší nejvýraznější vápencové bradlo Děvín, do okolí Hradní zříceniny Děvičky, která se vypíná nad starobylou obcí Pavlov. Přijet se…
Zřícenina hradu Děvičky, nazývaného také Maidburk, Maidenburg, Dívčí hrady či Děvín, stojí na strmém návrší na severovýchodním okraji Pavlovských vrchů nad obcemi Dolní Věstonice a Pavlov. Zřícenina hradu Děvičk…
Rozsáhlé vodní dílo tvořené třemi nádržemi. Umístěné mezi Novými mýny, Pasohlávkami a Mušovem. Zadržují vodu Dyje, Jihlavy a Svratky. Slouží k závlahám, chovu ryb a rekreaci. Vznik tohoto vodního díla provázely tu…