Opava

Opava leží na březích řeky Opavy severozápadně od Ostravy. První písemná zmínka o Opavě je z roku 1195 a dnes žije v Opavě přibližně 57 tis. obyvatel. Směrem na jih z Opavy dojdeme do obce Raduň na Raduňský zámek.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy Arboretum Nový Dvůr / Jánské Koupele Mapa Opavy
Turistické cíle / Cestopisy Přehrada Kružberk / Vikštejn Hradec nad Moravicí
Nízký Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízký Jeseník

Okolo ČR na kole 2001

Okolo ČR 2001

22.7. - 29.7. 2001

1.den - Neděle 22.7.2001

Tento sen jsem si chtěl konečně splnit, a tak jsem se již dlouho chystal. Celý tento týden jsem si chystal věci a připravoval sebe i kolo. Bohužel bylo velice hnusné počasí. Vyjet jsem chtěl již včera – v sobotu, ale pršelo, a tak sem musil počkat. Dneskaj sem se probudil opět do zataženého dne, ale přece jsem se rozhodl jet, bo podle předpovědi se mělo počasí vylepšit! Vstanul jsem již v 7hod. Pojedl jsem a dal sem si kafe. V 8hod se seberu, rozlúčím a vyrážím! Po 57-ce opouštím Opavu. Projedu Branku, Hradec n.M., Kajlovec a stoupám do Lesních Albrechtic.Pak přes Březovou a Vrchy a sjedu dolů do Fulneka. Zatím neprší, ale je stále zataženo. Jedu ale s větrem. Pokračuju po 57-ce přes Stachovice a Hladké Životice. Pak přejedu přes žel. přejezd a pak i Odru. Ta je úplně vyletá z břehů – zatopené lúky. Dojedu do Kunína, Šenova a pak do Nového Jičína. Z něj projedu Hodslavice, za nimiž si dám v bufetu kofolu a stoupám lesem do okresu Vsetín. Sjedu do Valmezu a po 57-ce pokračuju. Projedu dědiny ako Brňov, Bystřičku a Jablůnku. Po pravé straně se ukazuje úplně plná Bečva. Přes kopeček dojedu do města Vsetín. Projedu rozcestí rovno a po 57-ce pokračuju dále. Minu odbočku na Nový Hrozenkov a Makov. Jedu přes Leskovec a kolem odbočky na Novou Seninku do Valašské Polanky. Za odbočkou na Vizovice a Zlín jedu dál. Za Lužnou se ke mě připojí chlop a kecá semnum o mé cestě. Jedu s ním přes Lidečko a v Horní Lidči se odpojí a po 49-ce jede vlevo. Já pokračuju po 57-ce přejedu vrcholek a teď již klesám do údolí Váhu podél potoka Vlára. Jedu durch Valašské Příkazy a v dědině Poteč si dám v hospodě kofolu a utopence (6,- +18,-). Projedu Valašské Klobouky a furt po 57-ce dojedu do obce Brumov-Bylnice. Za ní už jen místní část Svatý Štěpán a pak se blížím ku státní hranici. Vjedu na Slovensko a mířím stále dolů do údolí řeky Váh. Jedu cez Horné Srnie a kolem Nemšovej. Po přejetí mostu přes dálnici a řeku Váh vjíždím na cestu č.61 a ukončím tak projetí cesty č.57. Jedu vpravo přes Trenčianskou Teplou a Dolnou Opatovou do Trenčína. Konečně sem tady v tym městě! Projíždím městem a na konci začíná kapat. Celý den je totiž zataženo, takže se nedivím. Na pumpě si obléknu nepromokavou šustku a pak vyrážím. Za Trenčínem jedu vedle dálnice na jih. Dojedu k rozcestí s 50-kou a E50-kou. Vyjíždím nahoru na cestu č.50 a teď stoupám nahoru k Starému Hrozenkovu. Po 4km jsem v obci Drietoma a pak už lesem stoupám přes Biele Karpaty. Dávám si aji pauzu a tlačím Horalku. Pak pokračuju dál. Za pár km se dostávám ku štátnéj hranici. Dostanu další 2 razítka a ve Starém Hrozenkově si v obchodě kupím jídlo a tak jím. Poté mě čeká stoupání nad obec. Vyjedu 2 serpentýny a konečně sem nahoře. Už je horko. Bohužel nahoře se mi urve 1 sluchátko – jak se mi zaháklo o řídítka a tak mám enem jedno. Pak klesám kolem Bystřice pod Lopeníkem do obce Bánov. Za ní vyjedu malý kopec a sjedu dolů do Uherského Brodu. Pak pokračuju dalej po nové cestě směr UH. Hledám pumpu, ale nic. Až pak ji naleznu a kupuju si nanuk Cornetto (9,-) a Mattoni pomeranč (18,-). Naberu eště vodu a jedu dál. Žene se černo a tak hledám místo na přespání. Ve Veletinách jedu vlevo a na konci dědiny vyjedu nad chaty na pole a u pole to zapíchnu. Už prší. Stavím stan, ale igelit naňho je malý! Ale aspoň něco. Vybalím se a lezu do stanu. Už se šeří. Jím rohle a sýr. Guláš ne. Pak píšu deník a sluchám rádio Zlín. Spadne tma a pak tedy usínám, tak čest práci zítra. Kéž by nepršelo! První den zamnum....

Data dne 22.7.2001:

TRP: 213,52km

AVS: 24,76km/h

STP: 8:37:13h

MAX: 54,3km/h

DST: 25107km

2.den - Pondělí 23.7.2001

Vstanu už během noci, ale zase usnu. V 5:17h už je světlo, a tak už jen ležím. Pak mrknu ven kurva, je hnusně, ale podívám se lépe a je tu i modro. Píšu deník a piju. Sem temu rád. Pak se postupně balím. Nejdřív věci ze stanu a pak igelity. Sou sice mokré, ale chuj s tym. Stan pak vytřu v rohách a taky sbalím. V 6:45h vyrážím. Sjedu na hlavní cestu a na pumpě si dám kafe. Pak zapnu rádio Zlín a jedu přes Podolí a Milovice do Kunovic u UH. Tu vjedu na 55-ku a pokračuju vlevo. Projedu Ostrožskou Novou vsí do Uherského Ostrohu. Za ním vjedu do okresu Hodonín a sem ve Veselí nad Moravou. Tu jedu vpravo na cestu č.54. Přejedu řeku Moravu a po rovné cestě jedu směr Kyjov. V Bzenci – kolonii začne kostkovaná cesta – je to strašné. Jedu tedy opatrně s tym nosičem. Začne kapat, a tak si dám v Bzenci na pumpě zelené šustky a bundu. Pokračuju přes Vracov – taky tu je kostkovaná cesta a za Vlkošem stoupám na Kyjov. Už mrholí, ale cesty jsou jen pokapané – takže to nestříká. V Kyjově pak jedu dál po 54-ce nahoru a to do pořádného kopce. Konec už jdu pěšky, bo se to nedá. Nahoře je ale krásný výhled na Jižní Moravu. Dojedu pak do Strážovic a poté klesám k potoku Trkmanka. Za Archlebovem jedu do Žarošic. Tu si na pumpě kupím bagetu (26,-) a jedu dolů 1km a pak vpravo. 54-ka už tu není (ta vede na Slavkov u Brna). Po 381-ce dost hnusné cestě jedu směr Pohořelice a Velké Němčice (45km a 30km). Jde to ale pomalu, po také hnusné cestě, a tak mi to bere dost času. Po 4km sem v Dambořicích. Tu si v obchodě kupím Poděbradku a stoupám nahoru do okresu Břeclav a kolem kombajnů, mláticích řepku, sjedu do Velkých Hostěrádek. Poté vyjíždím nahoru k hlavní cestě mezi městy Brno-Hodonín (č.380). Tu přejedu rovno. Sjíždím do obce Diváky a za nimi už jen poslední kopec cesty č.54 a sem za Nikolčicemi a Křepicemi. Tu přejíždím dálnici D2 a sem ve Velkých Němčicích. Tady to už znám. Po rovince jedu kolem lesa až do Vranovic. Za nimi kusem nahoru a pak sjíždím dolů k řece Jihlavě. Dále projíždím obec Přibice a pak jen pár km a sem v Pohořelicích. Jedu směr Znojmo. Mám hlad, a tak se stavím v hospodě, ale tu nevaří. Musím tedy jet dál. Když se napojuju na cestu č.53 na Znojmo, zdrvím vlnky a pak pokračuju dál. Tuto cestu znám, ale za pěkného počasí. Teď však prší a je protivítr jak cip! U Branišovic prší už dost, a tak se skovávám v budce. Hledím do mapy a čekám. Pak to poleví a já pokračuju. To už jsem v okrese Znojmo a přes kopečky a přes rozcestí na Laa a.d.Thaya a Miroslav se dostávám dolů do Lechovic. Tady si dám ve vinné restauraci „U Bazalů“ u poslední otáčky guláš s osmi knedlama a k temu pivisko Hostan. Pojím a pak zase v dešti pokračuju dál. Je horší, že tu sou vjeté koleje a v nich se drží voda! Konečně dorážím do města Znojmo. Tu vjíždím na cestu č.38 a E59. Přes město stoupám na Znojemské návrší. Projedu místo, kaj se mi vtedy popsul film a přes obec Znojmo-Kasárna sjedu do Olbramkostela. Furt pršie. Teď už hledám místo na spaní, bo je 16:30h. V obci hrají v rozhlase: „Ta jižní Morava...“ Jedu dál a za kopcem vidím nízký posed na poli u lesa. Vracím se tedy a jedu k němu. Jó, tu budu. Vybalím se, vyženu odtialto 2 sršně a kolo přimknu k posedu a zakryju větvema. Je 17hod. Kolo sem aji zkúšal narvat dovnitř, ale nešlo totok. Píšu deník a hledím do mapy. Musím však upchat otvory u dveří, bo tu furt ti sršni bzučí – suky!! Poslouchám rádio Vranov a pak po 20hod už se šeří a tak lezu do spacáku a pak usínám. Tak čest práci, ať je zétra pěkně. (Tímto dnem jsem ukončil cestování po cestách, po kterých jsem již jel. Odteď už jen dál a dál po nových cestách!)

Data dne 23.7.2001:

TRP: 167,05km

AVS: 20,56km/h

STP: 8:07:28h

MAX: 54,8km/h

DST: 25274km

3.den - Úterý 24.7.2001

Vysočinou

Vstanu v 5:15h, ale venku je hnusně jak cip! Sbalím spacák a píšu deník. Pak dám věci do kola a pak vylezu ven. Sice neprší, ale keď vyčistím kolo (řetaz po včerejší cestě vodum) a chcu vyjet, tak se to zase spustí! Zalezu tedy na posed a čekám. Potom to polevuje a já vyrážím. Vyjedu na hlavní cestu a jedu. Po chvilce roviny je tu prudké stoupání nahoru. Musím si tedy vysvléct mikinu, co mám podtym! Dojedu do obce Vranovská Nová Ves a tu je cesta č.38 rozkopaná! Nejedu však objížďkou, ale du bokem pěšky. Kus je ale nový asphalt a já jedu sám na celé cestě! U Pavlic musím zase jít i pěšky a pak za obcí Grešlové Mýto je zrovna čerstvý horký azvalt a tak du po krajnici (zase zdržení). Vjíždím do okresu Třebíč a začíná kapat a s tím protivětrem je to velice nepříjemné! U obce Lažínky prší dost silně, a tak zajedu k pumpě se schovat. Ta je ale zavřena a tak se tu aspoň skovávám. Hledím do mapy a čekám. Pak pokračuju. Po 2km jsem ve městě Moravské Budějovice. Fotím ceduli a městem projíždím po 38-ce a stále mířím na Prahu/Jihlavu. V obci Litohoř však opět zpravují cestu. Kurvy! Aspoň si tu v obci nakupím jídlo. Bohužel prší, a tak to tu nejde jest! Jedu tedy dál a až v obci Jakubov u Mor. Budějovic se skovám pod velký strom a tu to žeru (Mám Hanáckou Kyselku, 2 koblihy, šáteček, 4 rohle a mexický šalát za sumu 46,- Kč). Pak vyrážím dál. Teď je to stoupání nahoru. cesta je nová, ale jsou t nechané obdélníky (ďůry) – bůhví k čemu! Musím to furt objížďat! K temu furt ostře mrholí. No do piče! Ale jedu. Konečně sem v obci Horky a pak za ní 2km do Želetavy (Tu sa vyrábajú ty sýre!). Obec projíždím rovně po 38-ce a stále pršie! Pár km za obcí začíná okres Jihlava. Ten je pro mě nový. Prší jak cap. Mrdám to a jedu dál. V tym dešťu jak kokot. Na kopci se cesta stáčí vpravo a pak přejedu dolík a pak výše je rozcestí s 23-kou. Opouštím 38-ku a vjedu vlevo na 23-ku. Teď do mě neduje zepředu tak silný vítr. Jedu tedy rychleji. Projedu Markvartice a Starou Říši. Po 23-ce pokračuju deštěm, ale ne už tak do kopce. Po projetí obce Olšany si zpomim na Boleslava. Zase chčije a tak v Dolních Dvorcích musím zůstat v bus budce. Vyměním si baterky ve wolkmenu a pak pokračuju. Ještě pár km a sem v Telči. Je tu všude plno lidí, a tak vyfotím až pak konečnou ceduli. Celé město je taky plné ludí. Je jich jak nasratých! Přes Krahulčí jedu po 23-ce do Mrákotína. Za ním začíná v lese okres Jindřichův Hradec a taky Jižní Čechy. Dofotím film a ejhle! Baterka v piči! Otočím se a v Mrákotíně hledám obchod, ale tyto baterky tam nemají. Jedu tedy dál. U cedule dám nový film a vyfotím ho. Pak pokračuju do obce Studená a tu dostanu ty baterky kupit! To je skvělé. Ne ovšem to, že celá Studená je rozkopaná jak cap! Projedu durch a pak do obce Jilem a u Strmilova je nová cesta č.23. Jedu tedy po ní a dojedu až do Jarošova nad Nežárkou k cestě č.34. Jedu vlevo a po 6km sem v Jindřichově Hradci. Uf. Objedu jej a dole na pumpě (u sídliště Vajgar) si dál čaj (5,-) a jím horalku. Pak taky měním vodu a myju se. Venku zase chčije jak sfiňa. čekám tedy. Přijedou tu i nějací motorkáři a enem krůtí ponožky a z botek vylévají vodu – též to mají na piču v takém nečase. Aspoň v tym nesem sám. Pak to ale čekání jebu a jedu v tym dešťu dál. Jedu v dešti lesem. Úzká cesta a auta mě obstřikují. Ale jedu rychle. Projedu kolem Horní a Dolní Pěny a za Dolním Žďárem je obec Lásenice. Tu u samoobsluhy stojím. Du kupit pečivo. Rohle nemají, kupím tedy ½ chleba a nakrájí mi to a pak i 3 rohle. Pak pokračuju. Furt chčije. Hledám už místo na spaní. Ale posed žádný. Ani boha! Vjedu do CHKO Třeboňsko a projedu obec Stráž nad Nežárkou. Za ní přejedu velký Most. Jedu vpravo lesní pěšinou a sjedu až k mostu. A ejhle, pod ním je plošina, takže se tam du podívat. Jo, fajn. Beru kolo a dám ho tam. Vysleču se z mokrého a vtym jezdí dole po vodě samí vodáci. Skovám se a pak se do-vybalím. V 17hod si dělám jídlo – Dolnozemský guláš (ze SK). Bodrý ak cyp. Ešus si du opláchnut ve vodě „Nová řeka“. Zase ti vodáci. Je jich tu jak namrdaných. Pak píšu deník a hledím do mapy a keď se šeří, skovám to a ulehnu. Dám tu igelit a pak i spacák. Kolo přimknu a položím na zem. Sluchám F1 – rádio. Dva chlapi redaktora přímo zdupali. Pak už usnu za hluku aut nademnou. Tak čest práci – ať je hezky!

Data dne 24.7.2001:

TRP: 125,17km

AVS: 19,19km/h

STP: 6:31:18h

MAX: 56,4km/h

DST: 25399km

4.den - Středa 25.7.2001

Jižní Čechy

Vstanu v 5:30h, ale eště spím. Až v 63:10h už vstanu a sbalím se. Venku už neprší, a tak sem rád. Narvu věci do kola, ale eště mě bere sraní. Lezu nahoru do malého prostoru mezi panely a seru. Fuj, to čpie. Pak se utřu a nechám to tam. Vytáhnu kolo ven a po cestě pokračuju. Mířím na České Budějovice. Projedu dědinu Stará Hlína a za chvilku sem venku z lesa. Dojíždím do města Třeboň. Začíná mrholit, ale jedu dál. Kurva! Na pumpě si dám kafe a pokračuju po 34-ce a E551-ce dál. Vjedu do okresu České Budějovice a do obce Štěpánovice a Lišov. Před Rudolfovem je nová cesta a tak jedu po ní. Dostanu se pak na cestu č.3 a E55. Když jedu vlevo, tak se po1 km dostanu konečně do teho města: České Budějovice. A sem tu! Jedu do centra, kupuju pohledy a pak volám z budky od pošty dodom. Poté posílám jeden pohled dom a vracím se na cestu a mířím na Prahu a Plzeň. Po chvíli končí 4-proudovka a já se odkláním vlevo a mířím na severovýchod. Projedu obce Dasný a v Češňovicích si dám v bufetu klobás a pivo. (Gambátsch a 2 chilli kolbász). Potom proti větru pokračuju do okresu Prachatice. Tym jedu ale enem 1km a hnedle počíná okres Strakonice. Minu všecky dědiny a jedu kolem Vodňan. Je tru obchvat a tak jedu enem do nich a zpět a pokračuju dál po hlavní cestě. Po 20-ce a E49 deptam proti vichru a tak se jede blbě. Pak vjedu do okresu Písek – další okres na seznamu. Stoupám hore a pak jedu přes Protivín. Na pumpě si doplňuju vodu a pokračuju. Pak se dostávám do města Písek. Kupuju 2 pohledy a hned deptám dále na Plzeň (86km).Vyjedu nad město a v obci Chlaponice si dám další klobáz a pivo Dudák. Enem z teho dudám... Osvěžený pokračuju na rozcestí s cestou č.4. Já však jedu dále směr Plzeňisko (77km). Teď jedu většinou z kopce a lesem. Zase vjíždím do okresu Strakonce a v Sedlicích si kupuju jídlo a pokračuju. Chvilku sice mrholí, ale přestává. Za obcí Blatná dojíždím do obce Lnáře. To je poslední obec v Jihočeském kraji. Nad touto obcí začíná Západočeský kraj a okres Plzeň-jih! Klesám prudce dolů a pak zas nahoru. Projedu Kasejovice a mířím do Nepomuku. Je horko a tak si sundávám šustky a jedu enem v dresu.m v dresu.sám prudce dolů a pak zas nahoru. Projedu Kasejovice a mířím do Nepomuku. Je horko a tak si sundávám šustky a jedu ene V Nepomuku si na cestě dávám na pumpě nanuk (Twister) a Mattoni (0,5l). Lyzu a čekám. Pak jedu dál. Vyjedu nahoru nad město a dávám se vpravo. Už jen 35km do Plzně. Klesám do Měcholup a Zhůře a pak zase nahoru. Za Chocenickou Lhotou sjedu z kopce a hledám místo na spaní. Je 18hod a zítra chcu být v Plzni. A tak za lesem před obcí Seč u Blovic jdu nad obcí před les a na luku. Tu si ustelu a suším věci. Je teplo. Pak zapadne slunce, tak to fotím. Pak se oblíkám, bo žerou komáři. Udělám si guláš a jím to. věci nandám do stanu a lezu tam též. Poslouchám rádio. (dole v obci jedu 2 sanitky aji). Pak píšu deník, ale nedopíšu ho, bo je šero. Enem sluchám rádio a pak v 22:15h už usínám (obec svítí). V noci se budím a obec nesvítí! Tak čest práci zétra!

Data dne 25.7.2001:

TRP: 164,71km

AVS: 21,36km/h

STP: 7:42:37h

MAX: 54,8km/h

DST: 25564km

5.den - čtvrtek 26.7.2001

Západní Čechy

Vstanu v 5:20h. Venku je jasno, jen vzadu mraky. Píšu deník a pak se du ven vysrat. Fuj to čpie. Pak se obleču a to tentokrát do suchého. Sbalím věci a dám to do kola. Pak přesně v 7:00h vyrážím pěšky lesem k hlavní cestě č.20 a E49. Zrovna přijeli lesáci tutaj. Vyrážím pak kolem obce Seč a stoupám nahoru přes Vlčtejn a pak dál k Chválenicím. Tu začne velký kopec. Já ale nejdřív idu do obchodu. Kupím si ídlo a baterky a pojím. Zežeru rohle a sýr a k temu lopu 2 litry Kofole! Pak to sbalím a stoupám. Uf, sem tam a pak sjedu k rozcestí s 19-kou. Klesám už konečně k Plzni. Na soutok mnoha řek. Přes obec Losiná vjedu do okresu Plzeň-město. Pak sjedu dolů do té Plzně – konečně. Poslední velké město. Nejprv jedu mezi barákama a pak vjedu do centra. Ale těch aut, co tu je, to je úplně v piči! Kupím pohledy a pošlu i jeden dom. Pak projíždím městem a po 203-ce vyrážím směr Nýřany a Stříbro. Vjíždím do okresu Plzeň – sever. Projíždím obce Vejprnice a Tlučná. A přes podjezdy a nadjezdy sjíždím do Nýřan. Za nimi přejíždím dálnici D5 – fotím totok. Teď stoupám k 21-ce. Ta tu ale není – teď tu je 203-ka. Mezitím ale vjedu do okresu Tachov. Další okres do seznamu. Na rozcestí jedu vpravo směr Stříbro. Přejedu D5-ku a „D.O. Ostrov“ a pak klesám do Stříbra. Ve městě vjedu na 230-ku (býv. 21-ka). Teď jedu směr Planá a Cheb – konečně. Stoupán nahoru – strašné to stoupání... V lese se pak mažu – kóžu proti ožehnutí od slnka. Projíždím Těchlovice a Víchov a hospoda furt nikde! Hledám, kaj se osvěžím. V Černošicích taky ne. A to je dost velká obec! Pak klesám – nevím kam. Ten kusek mapy nemám! Potom stoupám nahoru, ale po kostkované cestě a po serpentinách! Strašná to věc. A stále a furt nahoru! Úplně nekonečné. Až pak sem na úrovni, ze které sem sjel v Černošíně. Jedu teď nahoru a dolů a pak dojedu do města Planá. Za ní už po rovině do Chodové Plané. Tu si kupím pohled a pak du konečně na pivo – Chodovar. Aji klobász (20,-) si dám. Pak osvěžen jedu dál. Za obcí začíná Karlovarský kraj a okres Cheb!!! Uf. Přes Trstěnice a Drmoul jedu do obce Velká Hleďsebe. To minu Mariánské Lázně. Pak stoupám nahoru a zase sjíždím dolů. Sou tu samé velké kopce. Minu Horní a Dolní Žandov a klesám do údolí Ohře. Vlevo pak vidím vodní nádrž Jesenice. Okupat se však nemožu, bo je tu všude plno lidí a jinde je to soukromý pozemek. Seru na to. Radši jedu dál. Konečně sem na křižovatce s cestou č.6. Je to skorem ako dálnice. Ale není. Jedu po ní směr Cheb! Nejprve je rozcestí Cheb – východ a pak Cheb – sever. Tu sjíždím a po chvilce sem ve městě Cheb – nejzápadnější okresní město ČR! Sou tu i šlapky. To sou ale děvky! Chvilu bloudím a hledám obchod. Ale nemožu ho najít. Vracím se a na pumpě si kupuju bagetu a Mattoni – citron. Jedu pak po stejné křižovatce, ale teď rovno - směr Vojtanov. Minu Františkovy Lázně a mířím na Vojtanov a Aš. Cesta č.21 se po chvíli odpojí směr Vojtanov a já pokračuju po 64-ce směr Aš a Selb (D). Po 64-ce pokračuju do Hazlova a tu si v obchodě nakupím ½ chleba, lečo, nanuk a Mattoni-pomeranč. Pak v klidu (bo už mám nakúpené) pokračuju dál. Lesem jedu do Ašského výběžku. Po pár km jsem konečně ve věště Aš! Píšu do sešitku data a vtym mi jebne na zem propiska! A už nepíše ludra! Bordel se mi narval do špičky! Ve stánku si stihnu kupit kromě pohledů druhou – ale kurevsky drahou – za 22,-. Ale už se zavírá, bo je 18hod a tak mi nic iného nezbývá. Těch pohledů je celkem 7 (celkem za 50,-). Tak a sem v Aši. Ty pičo! Jedu směr Hranice. Na konci Aše vlevo je schránka, tak tu na plotě píšu pohledy kámošům, strukovi a též dom. Za plotem je nějaká rodina s děckami. Pak se semnum bavió. Já pak po 217-ce pokračuju směr Hranice. Projedu cestou mezi luky a přes Smrčinu a Studánku a pak ještě lesem a sem v obci Hranice! Nejzápadnější obec ČR. Je to tu také opuštětné městěčko plné cigánů a kurev! Na Trojmezí nejedu, bo tu není cesta a ani šipka. Nechcu tu proto bloudit jak chuj. Na konci města se otočím a vracím se. Chcu si eště kupit vodu, ale není kde. Vyjedu z Hranic a až ve Studánce poprosím jedneho chlopa a on mi na zahradě načepuje vodu do bandazky. Snad se z teho neposeru. Pak se přes les vracám (poprvé na této cestě se vracám!). A hledám místo na večer. Je 19h a až za lesem před Smrčinama jedu vlevo po lesní cestě kolem školky a dolů na luku plné senných kulatých balíků. Tu si vlezu na kraj pod břízky. Je tu vyležené místečko – asi tu někdo předmnum byl. Nevadí. Postavím stan a převleču se do čeplák a píšu deník (tum novum propiskum). Ještě vyfotím pohled na krajinu a pak už se šeří. Létají muchy (komáři ne, bo sem oblečetný). Je 20:52h. Pak zalezu do stanu a sluchám rádio. Aji nějaké německé chvilu). Pak si zehřiju lečo a žeru. Ešus pak vytřu do trávy, bo není kde ho pomyť. Sluchám rádio Dragon (chvilu i CR-1). V 22:10h usínám a je to tu v pohodě. Tak čest zétra. A to jedu do "reichu“.....

Data dne 26.7.2001:

TRP: 187,67km

AVS: 21,66km/h

STP: 8:39:52h

MAX: 54,9km/h

DST: 25752km

6.den - pátek 27.7.2001

V Německu

Vstanu v 4:58h. Ale eště usnu a stanu až v 6:01h. Vylezu ven, vysčím se a balím se. Rosa nepadla, bo sem byl pod stromy. Kolo si enem utřu a pak vyjdu na hlavní cestu a vyrážím. Sjedu dolů do Aše a hned si tu v konzumu kupím snídani. A to 4 rohle a 2 sýry. Pak 2litry Kofole a vlnky. Piju a žeru. Ještě sem si kupil noviny – listy Ašska. Kofolu naleju do bandasky a pak jedu dál. V Aši odbočím vpravo směr hranice. Po 2km sem na státní hranici s Německem. Super! Poprvé! Dostanu 2 razítka a jedu do „reichu“. Přes Erkersreuth dojedu do obce Selb. Mají všude žluté cedule. Na rozcestí jedu směr Hof. Je to ale na dálnici. Dluho to tu hledám, než najdu normální cestu. Pak podél dálnice pokračuju nahoru. Přejedu dálnici a projedu cez osadu Grűnfleck a za kopcem dojedu do Schőnwaldu. Za ním to de dolů až k řece a pak nahoru. Před městem Rehau mě zastaví 2 cizinci a ptají se mě na cestu k nám (CZ). Ale hovno jim rozumím. Tak je pošlu do Chebu a jedu do města Rehau. Na Hof sou tu ale enem tabule na dálnici! Musím jet bokem přes Regnitzlosau. Je to objížďka, ale co naplat, kurva! Bohužel je tu opět rozkopaná cesta! Du pěšky a pak sjedu do obce Gattendorf. Z ní pak nahoru a už klesám do města Hof. Otevře se mi krásný pohled na celé město. Sjedu do něj. Tu kupím 3 pohledy po 0,80DM a pak si chcu kupit pivo. Ale stojí 3,20DM, tak to mrdám! Zeberu jim aspoň tácek. Pak jedu zpět. Mířím přes Tauperlitz a Kautendorf na město Rehau – spodem. Přejedu kopec a sem tam. Pak už po známé cestě jedu nahoru do Schőnwaldu a Selbu. Tu fotím dálnici (Aji na ni vjedu – enem pro ten pocit). Ze Selbu mířím už přímo na Schirnding, bo je 11hod. V Selbu ještě přejedu kopec a jedu do Silberbachu. Z něj nahoru a dolů. Poté dojedu do města Hohenberg a.d. Eger. Tu jedu podél Ohře (Eger). Aji si do ní sáhnu. Pak je prudké stoupání nahoru. To du pěšky (11%). Pak už prudce klesám do města Schirnding. Jedu ale kolem něj na hranice s CZ. Tu je dlúhá fronta kamiónů. Já ale jedu kolkolem vpřed. Dostanu další 2 razítka a sem u nás – v ČR! Po cestě pokračuju. A to kolem v.n.Skalka. Sjedu i k ní – ale je plná bluta. Tak se vracím na hlavní cestu a po 4 proudovce jedu vrchem. Potom je to kusek normální cesta, ale u Chebu se zase rozšiřuje. Tu to už znám. Projedu spletí křižovatek a sem u rozcestí na Planou a Plzeň. Odtud jedu vlevo – směr Severní Čechy. sem zase na normální cestě – takže nová je jen u Chebu. Kolem obce Obilná jedu po 6-ce a E48 a E49-ce. Lesem stoupám do okresu Sokolov. Je to úporný kopec v tym vedru! Kolem Kynšperka nad Ohří jedu dolů a nahoru dále. Na odpočívadle je to tu samá děvka a stánky s paňácema pro Němce! Chcu si kupit pití, ale nikde nic. Až v městě Březová je normální obchod. Kupím si 2x Mattoni ve skle a nanuk a 2 hósky. Pak se napojím a osvěžen pokračuju kolem města Sokolov a stoupám k obci Nové Sedlo. Z něj přes Hory do okresu Karlovy Vary. Po chvilce dojedu aji do města Karlovy Vary. Je to ale dluhé město ak cip. Poté vjedu na 13-ku a E442-ku. Ta je i v Olomouci a v Žilině! Při stoupání ven z města si na pumpě kupím kofolu (15,-) a po osvěžení pokračuju přes kopeček do Ostrova. Tu si kupím 3 pohledy a v obchodě lečo a Aquilu. Z Ostrova už po rovině jedu na rozcestí s 25-kou u Jáchymova. Já jedu ale po 13-ce dál směr CV a MO. Po chvíli sjíždím dolů k řece Ohři. U ní u obce Boč slezu k vodě a umývám si nohy a ruky – bo je parno. Pak z Boče stoupám nahoru. Uf, nahoře pak jdu po lesní cestě už na louku. Tu je skalka – ale je obrostlá. Hledám tu někde místo na spaní – ale je tu plno kamení a mravenců. Tak du zpět, ale pak to nakonec zapíchnu na kraji pole nad cestou. Tu je pěkné místo. Je tu aji pěkný výhled. Rozbiju stan a vybalím se. Pak hledím na mapy a pohledy. Zapadá slnko. Nesou tu ani mraky. Je 20:00h a pak sluchám rádio a těším se na zítřejší cestu. Po 22h usínám, tak čest práci!!!

Data dne 27.7.2001:

TRP: 187,67km

AVS: 22,67km/h

STP: 8:16:35h

MAX: 55,4km/h

DST: 25939km

7.den - sobota 28.7.2001

Severní Čechy

Vstanu v 6:00hod. Převleču se a sbalím se a pak zabalím i stan. V 7:10h vyrážím. Po sjetí z kopce vjedu do Ústeckého kraje a okresu Chomutov. Po pár km jsem ve městě Klášterec nad Ohří. Za ním minu odbočku na Kadaň a vjíždím do severočeské krajiny. Teď tu sou vpravo tepelné elektrárny. Vzadu Tušimice a tu Prunéřov. Jinde je vpravo jen hnědá rozkopaná země a nic iného. Tu stojím u pumpy (Benzina). Dám si kafe a piju. Ženská se diví, že jedu durch ČR, až od Opavy. Ještě pak kolem té krajiny a sem ve městě Chomutov. Obchod tu však není. Jedu tedy dalej. Teď už po 4-proudovce, oddělené zeleným pásem. Jedu směr Most a Jirkov. Jirkov pak míjím po té hlavní cestě. Vjíždím do okresu Most. Teď je nalevo i napravo všude ta krajina. Někde je aji jezero plné smradu! Po 12km té krajiny cesta končí a teď sjíždím dolů k bufetu. Tu si dám 2 klobászy a pivo (Zlatopramen). Po pauze jedu dál. Už je aji horko. Za chvilu sem ve městě Most. Jedu ale durch hlavní cestou. Cesta se pak stáčí vlevo a já pokračuju dál (na tachometri mám 20000km). Kolem části Obrnice jedu do okresu Teplice. Lesem pak po 4-proudovce dojedu do města Bílina. Je tu kostkovaná cesta. Pak stopám nahoru. Je vedro jak cip. A je to nekonečné stoupání. Pak konečně přejedu kopec a sjedu do města Teplice. Tu najdu velkosklad pití. Kupím si 2 sodovky (po 3,-) – jabkové. Pak si kupím 3 rohle a 2 litry Coly. Pak pokračuju. Teď už po rovině jedu směr UL. Vjíždím do okresu Ústí nad Labem. A na rozcestí s 13-kou a 30-kou jedu vpravo po 30-ce do Ústí n.L. Městem ale musím eště kus jet. Ale je to dost nekonečný kopec nahoru na „Severní terasu“. Tu kupím pohledy a jedu dolů k řece Labi. A odtud pak po proudu řeky. Za městem ale musím stát, bo se shazuje kamení ze skal nad cestou. Kolem obce Povrly a Neštědic vjedu do okresu Děčín. Pokračuju dál a pak konečně dorážím do města Děčín. Tu opustím Labe a stoupám městem nahoru. V obchodě si kupím 2 litry Coly a pak v dalším obchodě rohle a salám. Stoupám nahoru prudkým kopcem. Jedu ale pomalu a tak to nakonec vystoupám. Po 5km pak klesám. Přes Huntířov jedu do Markvartic. Pak dojedu do města Česká Kamenice. Furt zas stoupám nahoru! Vjedu do Libereckého kraje. Stále stoupám nahoru. Seru a idu pěšky aji. Pak dojdu do Kamenického Šenova. Projdu obcí a pak už dojedu na vrchol. Tu je obec Prácheň. Kupím si 2litry pomeranče a idu se podívat na „Panskou skálu“. Je pěkná. Fotím ji a jedu dolů do Nového Boru a po obchvatě lesem dál. Minu rozcestí s 9-kou a jedu dolů do Cvikova. Jede se dobře, bo nesou velké kopce. Kolem Jablonného v Podještědí jedu nahoru , ale hned klesám do údolí přes Lvovou do okresu Liberec. Pak jen přes Rynoltice a Jítravu a pak přes kopeček a po 4-proudovce klesám do údolí Lužycké Nysy. A kolem Chrastavy dojedu konečně do města Liberec. To ale projíždím po 4-proudovce rovno. Jedu aji tunelem. Mířím na Turnov, HK a Prahu. Je to stoupání nahoru. Jedu však s větrem a tak to vyjedu rychle.. Na pumpě hledám telefon, abych zavolal dom. Ale nic! Jedu tedy dál kolem Dlouhého Mostu, Rádla a Rychnova u Jablonce n.N. Dojedu do Hodkovic nad Mohelkou. Tu začíná R35-ka. Ale vedlejší cesta nikde! Musím jet bokem do Jílového a přes Žďárek do Paceřic. Z nich jedu po hnusné cestě jak do Pustých Držkovic do okresu Semily a tím do východních Čech. Hnusnou cestou dojedu do města Turnov. Konečně po normální cestě č.35 a E442 mířím směr Jičín a HK. Přes Sedmihorky a Hnanice jedu do Štěpánovic. Odtud volám dom, že zítra přijedu. A pak pokračuju přes Ktovou do Královehradeckého kraje a okresu Jičín. Za ním vpravo vlezu do pole a pod svahem si ustelu. Rozbiju stan a uvařím lečo. Zežeru totok a pak už je dost šero – tak se s ničím neseru a usínám. Tak dobrou noc, zajtra už domov!

Data dne 28.7.2001:

TRP: 245,32km

AVS: 23,52km/h

STP: 10:25:44h

MAX: 59,5km/h

DST: 26185km

8.den - sobota 29.7.2001

Ktová-Jičín-Hradec Králové-Opava

Vstanu už v 5:15h. Vylezu, převleču se a nachystám se na cestu. V 6:07h vyrážím směr „Opava“. Po E442 a 35-ce jedu přes Seminovou Lhotu, Libuň a Podůlší. Za ním je město Jičín. Ten ale objedu bokem po objezdu. Na pumpě Benzina si kupím bagetu a nápoj Powerade. Je 8hod a jedu dále. Rozcestí s 16-kou minu odbočením vpravo po 35-ce a E442. Teď už klesám k HK! Ještě 38km. Minu Lužany a celkem po rovině jedu přes Konecchlumí do Ostroměře. Tu si v obchodě kupím rohle a pití (kofolu), Deli a Horalku. Venku pojím a pokračuju dál. Vyjedu mírný kopec a přes Bílsko dojedu do Hořic. Ale enem k nim. Po obchvatu je opouštím. Ještě pár km a vjíždím do okresu HK. Teď to ubíhá docela pomalu, ale za Sadovou se už blížím k HK. Projedu Lípu a Všestary a už jsem na velké křižovatce přes Hradcem Králové. Tak a uzavřel jsem to! Tady už jsem jel. Super. Mám to za sebou. Ale ne ještě návrat dodom. Po 3km dojedu na Gočárův okruh v HK. Jedu po 11-ce a vlevo vyjedu z HK. Přes kopeček přijedu do obce Blešno. Na jeho konci si kupím v obchodě 3 koblihy a pití – Mattoni. Pak se vysleču a pokračuju po rovině dál. Přes Nepasice minu Třebechovice pod Orebem a za nimi za pumpou vjíždím do okresu Rychnov nad Kněžnou. Lesem jedu do Petrovic a pak do Týniště nad Orlicí. Jede se dobře, bo je to rovina. Aji to rychle ubíhá. Přes Lípu sjedu do Čestic a Častolovic. Za nimi už je Kostelec nad Orlicí. Ten projedu a po 3km jsem v obci Doudleby nad Orlicí. Tu už to dobře znám. Jedu k bufetu na kraji obce, ale žádné žrádlo nemají! Kurva fix! Sjedu tedy do Vamberka a tu na pumpě si kupuju kafe a bagetu a Poděbradku-malou. Pak jedu dál. Stoupám nahoru lesem a pak sjíždím do Rybné nad Zdobnicí. Pak deptám do kopce do okresu Ústí nad Orlicí. Kurva to je dobře, že sem tak daleko. Teď prudce sjíždím do Helvíkovic a Žamberka. Vyjedu nahoru do města a pak se po rovině blížím k rozcestí s 312-kou. Já ovšem pokračuju po 11-ce. Je to prudké stoupání lesem nahoru. Je horko jak cip, ale po 5km přece dojedu do obce Šedivec. Tu si na pumpě kupuju 2l Coly (za 11,50), ať mám pití na velké kopce! Ještě stoupám do Bredůvky a pak už sjedu do města Jablonné nad Orlicí. Od řeky Tichá Orlice teď stoupám nahoru (fest) na Červenovodské sedlo! Městem Jablonné projedu a pak stálé pomalu stoupám hore. Jedu pomalu a v klidu. A to ještě minu 2 cyklisty. Po 11km se dostanu k rozcestí na Čenkovice a Orličky. Za nimi ještě sice stoupám, ale po 3km jsem na „Suchém vrchu“. Uf, to bolo! Dám si horalku a sjedu rychle do Červené Vody. Tou projedu rovně po 11-ce a stoupám do Severomoravského kraje a okresu Šumperk (Teď je to Olomoucký). Jsem tu a pak sjedu do Bukovic. Tu pár serpentin kolem Písařova a už sjíždím do údolí Moravy. Za chvilu sem v Bušíně a přes obce Olšany a Klášterec dojedu k rozcestí na Postřelmov. Jedu rovně do Bludova a pak vyjedu kopec nad ním – ke „Třem Lípám“ a sjíždím do města Šumperk! Uf. Na pumpě si dávám pauzu, kupuju pití a bagetu. Pak po pauze po 11-ce pokračuju dál městem a za chvilu sem ve Vikýřovicích. Jede se zatím dobře – je to rovina. A to až do Rapotína. Tu se odpojí cesta č.44 a já po 11-ce stoupám vzhůru na sedlo „Skřítek“. Vjedu do Petrova nad Desnou a teď začíná nejtěžší část dnešního dne! Je to eště malé, ale dlouhé stoupání. Musím dělat hodně pauzy , abych to zvládl a chlastat hodně vody! Mám našlapáno něco kolem 200km a ještě dost před sebou! Projedu Sobotín a teď už v lese míjím první serpentinu. Pak dlúho nic, než tu je další. Minu restauraci „Ztracenka“ a kolem Klepáčova stoupám dál do sedla. Je to nekonečné. Kolem furt jezdí motorky. Já ale jedu zdarma – na rozdíl od nich!. Konečně se dostanu k motorestu „Na Skřítku“. Uf, jedu dál. Ještě stoupám do okresu Bruntál. A pak sjedu dolů do údolí přes Starou Ves a Janovice. Dojedu do Rýmařova a z něj po hnusné cestě jedu do Malé Štáhle. Z ní je velký kopec nahoru, ale jedu už v pohodě. Mám nejhorší za sebou. Po pár otáčkách jsem ve Václavově u Bruntálu. Z něj ještě kousek nahoru a pak už jedu do údolí a města Bruntálu! Tu volám z budky dom, ať už vaří kafe! Že už budu doma. Je 18:00h a mám našlapáno něco kolem 245km! Po 11-ce stoupám nahoru. Tu už se jede dobře, bo ty kopce dobře znám. Sjedu do Milotic nad Opavou a pak poslední serpentina a nahoru do lesa a odtud klesám do města Horní Benešov. Okruhem ho objedu a teď vesele sjíždím do Malých Heraltic (okres Opava) a Velkých Heraltic. pak už jen pár km a přes Zadky a Vlaštovičky přijíždím do Opavy.! Super! Fotím ceduli a jedu dom. Je 20:00h. Na tachometru jsem natočil nový rekord: 285,14km! Super – objel sem na kole Českou Republiku!!!

Data dne 29.7.2001:

AVS: 22,48km/h

STP: 70:06:34h

MAX: 59,9km/h

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 26.9.2010
Autor: Rostik

Opava

Příspěvky z okolí Okolo ČR na kole 2001

Opava, Horní náměstí, Slezské divadlo
Na Horním náměstí v Opavě je jednou z dominant Slezské divadlo. Bylo postavené v letech 1804-1805. Přestavba probíhala v letech 1882-1883. Budovu postihl začátkem 20. století požár. Po něm bylo potřeba interiér zn…
Významná památka moderní architektury, to je obchoní dům BREDA, postavený v r. 1928 slavným architektem Leopoldem Bauerem. Stavba má sedm pater, nejzajímavější je přízemí a schodiště do prvního patra, zakončené p…
 V Opavě na ulici U Fortny 9/10 se nachází minipivovar, v dřívějším sídle  opavského pivovaru, kde se pivo vařilo již od roku 1825. Dnes jsou minipivovary módou stejně jako minimuzea.  Kromě jiných piv zde točí …
Tato asi největší stavba slezské cihlové (červené) gotiky v českém Slezsku je dominantou města snad ze všech stran. Dnes je to konkatedrála biskupství Ostravsko - opavského. Chrám byl…
Hněvošický háj je komplex přírodě blízkých lesních porostů dubohabřin a acidofilních doubrav a nachází se zde významné druhy rostlin a živočichů, které jsou svým výskytem vázány na karpatskou oblast, jejíž západní…
Na Horním náměstí v Opavě naproti Slezskému divadlu je další opavská dominanta - Hláska. Také se jí říká Městská věž, Hodinářská věž. V minulosti bývala nejstarším obchodním centrem města. Pod ní byly umístěné ob…
Opava leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Ostravy a nedaleko hranice s Polskem. Opava se rozkládá na obou březích řeky Opavy a oblasti Poopavské nížiny. Ve městě sídlí Slezská univerzita. V okolí města je vybudováno několik rybníků a u se…
Jednou z nejzajímavějších památek slezské Opavy je bezesporu kostel sv. Václava, někdejší to středobod dominikánského kláštera. Pro ty, kteří d…
   Nyní nečekaně uvedu kratší informaci pro zájemce o nevšedních výhledy, které se nepořádají „každý týden“. Jednou z mnoha významných budov v historickém centru Opavy je i „Hláska“. Jen málokdo z místních by asi …
Možná to někoho překvapí, ale existují věci, které jsou stejné ve slezské Opavě i vlámských Antverpách. Pomineme-li v tomto případě slepou podřízenost EU, která nikomu moc radosti asi…
Přesto, že opavské Slezsko máme poměrně blízko, cílem našich výletů se zase až tak moc často nestává. A hned na úvod je potřeba si přiznat, že je to z naší strany chyba. Koneckonců název jedné úspěšné výstavy pražské NG zněl „Slezsko – perla v koruně české“ (objemný katalog jsem pak celý den vlekl Prahou až do stavu jistého vyčerpání). A byl to název celkem výstižný. A tak jsme…
Původně stála v místě dnešního Horního náměstí dřevěná strážní hlásná věž, která svému účelu sloužila až do počátku 17. století, kdy byla v roce 1618 nahrazena zděnnou renesanční stavbou se čtyřbokou věží, která nesla třípatrovou báň s otevřenou lucernou a třemi zvony. Ovšem ani tato budova se celá do dnešních časů nedochovala. Na začátku století dvacátého v letech 1902 až…
Tento článek bude spíš než přesným popisem cesty inspirací na současné zajímavosti v Opavě, případně v jejím okolí. Nejprve uvedu ty které jsou časově omezené. Opava byla od roku 1742 do konce listopadu 1928 hlavn…
Další zajímavost, po výstavě věrné kopie největší evropské zlaté mince v ostravském muzeu, kterou jsem stihl na poslední chvíli, byla návštěva věže opavské radnice „Hláska“. Výjimečnost je i v tom, že ne vždy se d…
Jednou ze zajímavých opavských historických atrakcí je rovněž unikátní drobná technická památka, nacházející se v Dvořákových sadech. Zmíněnou „kuriozitkou“ je meteorologický sloup. Od roku 1958 se jedná dokonce o…
Opava, historické centrum města. Unikátní model sluneční soustavy.   Opavě mají model sluneční soustavy ve skutečném poměru - jak velikostí planet, tak vzdálenostmi mezi nimi. Na to jsem byla fakt zvědavá a tak …
Památník Petra Bezruče je jedním z šesti expozičních objektů a areálů Slezského zemského muzea. Vznikl ještě za života básníka Petra Bezruče a stojí na místě jeho rodného domu. Památník Petra Bezruče…
Budova kostela sv. Vojtěcha (dříve svatého Jiří) na Dolním náměstí v Opavě představuje monumentální stavbu, která byla postavena po vzoru římského Il Gesu v letech 1675 až 1679. Kostel byl stavěn jezuitským řádem …
Na výletě do předvánoční Opavy na křižovatce před kostelem sv. Jana Křtitele jsem narazila na Petra Bezruče, se kterým je toto město neodmyslitelně spjato. Na velkých panelech postavených do kr…
V nádherné budově Slezského zemského muzea v Opavě kromě stálých expozic si můžete prohlédnout různé výstavy. Má pozornost byla hlavně věnována výstavě ke 150. výročí narození slezského barda, autora Slezských písní,…
Opavská socha římské bohyně plodnosti a úrody je jednou z mnoha ukázek spolupráce blanenských salmovských železáren s rakouskými umělci. Spolupráce, která - stejně jako antická kultura - v 19. století silně fascinovala českou šlechtu. Většina jejich společných litinových výtvorů vycházela nejen z antiky, ale také z podoby děl, umístěných v pařížském Louvru nebo toskáns…
Mariánský sloup vytesaný z pískovce najdeme v Opavě před kostelem svatého Vojtěcha na Dolním náměstí. Sloup zde nechal postavit podle vídeňského mariánského sloupu "Am Hof" v roce 1675 hrabě Jiří Štěpán z Vrbna. Bohužel do dnešních časů se toto původní barokní dílo nedochovalo a tak tehdejší podobu dnes známe jen z několika mála vyobrazení. Sloup byl totiž z důvodu velkého…
Za jistě pozoruhodnou historickou budovu můžeme označit opavský Obecní dům, tedy někdejší objekt Státní banky. Abychom však byli přesní, museli bychom uvést fakt, že se jednalo původně o Rakousko-uherskou banku, a…
Úterý 29.6.2021 - dopoledne Spíme na parkovišti u rozhledny Šibenice, kam jsme včera večer dojeli. Zatím je v noci stále skoro stejně - teplo. Při nedovřených dveřích se spí však skvěle. Vedro nás opět vyhnalo v půl osmé. Mají být tropická horka, odpoledne bouřky - tak to tvrdili ve včerejší předpovědi. Zatím je mlhavo, občas nějaký mráček a slabě to protahuje, takže je d…
Blücherův palác, ve kterém má své sídlo Slezské zemské muzeum, najdeme v Opavě v Masarykově ulici. Jedná se o šlechtický barokní dům s bohatou štukovou výzdobou, který byl postaven ve 30. letech 18. století na mís…
Opava jako město se v listinách objevuje počátkem 13. století, ale již před tím zde zřejmě existovala nějaká osada poblíž brodu přes řeku Opavu. Společný název řeky, která pramení v Hrubém Jeseníku (přesněji se stéká ve Vrbně pod Pradědem ze tří zdrojnic), a města odkazují na starší osídlení. Slovní základ AVA odkazuje na Kelty, je i patrný v německém názvu Troppau (ten odkazuje na ten brod). Město bylo vždy důležitým centrem…
Bludné balvany se – pomalu, ale jistě - stávají z volně pohozených kamínků oblíbenými památkami, umístěnými často na významném a nepřehlédnutelném místě v centru měst. Nejinak je tomu ve slezsk…
Naším cílem je slezská „metropole“ Opava, kterou můžeme za „město muzeí“ označit plným právem už jen proto, že zdejší Slezské zemské muzeum bývá občas označováno za pomyslnou bránu do Slezska a součas…
   Při naší návštěvě Opavy v roce 2008 se nám velmi zalíbil krásný park na okraji městského centra. Zde jsme před rozsáhlým klášterním komplexem také narazili na jeho "největší atrakci" - sousoší tří …
Krásné slezské město Opava se nachází v Moravskoslezském kraji v oblasti Poopavské nížiny. Projdete - li historické centrum s Velkým a Malým náměstím, kolem krásných kostelů, radnice s věžičkou, moderních domů a d…