Travel blog Švýcarsko Cestovní pojištění  Ubytování Švýcarsko  Mapa Švýcarska

Švýcarsko je jedinečnou horskou zemí s velmi rozmanitou přírodní i kulturní nabídkou, paří k tradičním cílům rekreačních a turistických pobytů. Nechte se uchvátit krásou nedotčené přírody, hor a malebných měst. Hlavním městem je Bern. TIP: Praktické rady pro cestování do Švýcarska 2024.

Turistika.cz doporučuje: 40 tipů na zimní aktivity ve Švýcarsku

Oblíbené destinace a místa
 Ženeva   Lucern  >  Lausanne   Bodamské jezero  >  Rýnské vodopády   Matterhorn   Jungfraujoch
Příspěvky ze Švýcarska od zkušených turistů a cestovatelů  (398)
 Tipy na výlet (36)     Turistické cíle (252)     Trasy (7)     Cestopisy (65)    Fotogalerie (3)

O dámské jízdě, Bernských Alpách, špagetách i o kalhotách od močůvky:-)

Maruška a jehněčí kotleta
Maruška a jehněčí kotleta  •  Fotografie (9)  • Foto: asmera

V okamžiku, kdy jsem se poprvé na začátku devadesátých let dostala k Thunskému jezeru a pohlédla směrem k majestátnímu trojhoří Eiger, Mönch a Jungfrau, byla jsem ztracená. Tomu se říká láska na první pohled. Jakmile se jednou "zakoukáte" do průzračně zelených vod řeky Aary, stékající z hor; uvidíte třpytit se alpské ledovce a jasně modrou oblohu nad vrcholy zmíněných velikánů, nemůžete se nezamilovat...

A tak jsem se v posledním roce minulého tisíciletí rozhodla dát si dárek k narozeninám a vydala se koncem května na výlet. Samosebou by mě nebavil, kdybych byla sama, takže jsem přibrala tetu Marušku a kamarádku Míšu, u níž jsme v Bernu bivakovaly.

Nad rozvodněnou Aarou

Zážitky s Maruškou, ježto šlo o osobu veselého založení, která mě opravdu naštvala jen jednou jedinkrát v životě (ale k tomu se dostaneme), byly odjaktěživa veselé, ať už šlo o výlet do Plzeňské ZOO, do Salzburgu nebo do karlínského divadla a že ani tentokrát nebude o srandu nouze, bylo jasné hned na Hlavním nádraží. Vyzbrojené jízdenkami - zatímco Maruška si cestovala se svou režijkou za 140 korun, já jsem nespravedlivě "vylepila" za Eurodomino přes šest tisíc, ale byl v tom kromě zpáteční jízdenky i jeden den jízdy po Švýcarsku, no nekupte to za ty prachy - jsme stepovaly na nádraží dostatečnou dobu předem. Spolu s námi i skupinka puberťáků, které zaujala Maruška a jeden potichounku (že to slyšelo celé nádraží) pravil k bandě: "Ty vole, ta má kníra..." Načež veselá kopa Maruška přistoupila k němu a s přátelskou herdou se sotva ochmýřeného chlapce optala: "Ale že mi ho, ty vole, závidíš, viď?" A zatímco chlapci zůstali stát jako zařezaní, skvěle jsme se teď bavili my.

Po nastoupení do soupravy Intercity zase pro změnu oněměla Maruška. Jakožto průvodčí na trati Rakovník - Mladotice a výjimečně Rakovník - Beroun ji interiér na chvilku uzemnil a bylo vidět, jak přemítá o žádosti na ministerstvo Dopravy o poslání nějaké vyřazené soupravy Intercity do Rakovníka. Času na přemýšlení neměla mnoho, vzápětí jsme obě v úděsu zíraly na mého vtipného muže, jak vesele poskakuje po nástupišti a vykřikuje pro pobavení spolucestujících: "Hurá, už jedou! Už budou pryč!" A taky že se vlak s odjíždějícími semetrikami brzy (a naštěstí těsně předtím, než jsem měla čas najít něco, co po chlapovi nedobrém oknem hodit) hnul.

Na první pohled se pozná, kdo má nejlepší fyzičku

Následně měla Maruška čas na sumírování si žádosti až do Plzně. Ve městě piva si k nám přisedla osmasedmdesátiletá dáma a až do Mnichova jsme neměly šanci sledovat krásy okolí. Dozvěděly jsme se, že žije třicet let v Mnichově, že má příbuzné v Plzni a vozí si sem boty k ševci, neb je to levnější a že nejraději kouří, když k tomu má v puse šalvějový bonbon a že na ni koukali v plzeňské lékárně jako na blázna, když požadovala na kouření šalvějové bonbony Ricola. Kdekterému třicátníkovi bych přála elán a náturu této dámy, na niž zřejmě nikdy nezapomenu, ač naše setkání mezi Plzní a Mnichovem bylo velmi krátké...

V Bernských Alpách

Od Mnichova už jsme měli na sledování okolí prostoru dost a tak jsme s hrůzou sledovaly zaplavená pole, okurky a rajčata na zahrádkách okolo trati, připomínající pod vodou se komíhající mořské řasy; Bodamské jezero hrozící vylitím se ze břehů, vodu vražedně blízko kolejím... Z rozjímání nad chudáky německými a rakouskými zemědělci a zahrádkáři s úrodou v háji nás vytrhl rakouský celník. Listoval Maruščinou knížečkou s jízdenkami sem a tam a marně hledal jízdenku pro svou zemi. Nejspíš zamilovaná úřednice při vystavování zapomněla, že trasa vede pár kilometrů Rakouskem. Bez mrknutí jsme zaplatily sumu o něco převyšující celou Maruščinu režijku (a stále činící jen zlomeček ceny jízdenky MÉ - České dráhy si mě nejspíš spletly s Athinou Onassisovou), omluvila jsem se za svou chabou němčinu, načež mě fešný Rakušan informoval, že on jezdí do Znojma ke známým a kdyby uměl česky tak dobře, jako já německy, byl by rád, ale čeština je tááák strašně těžká. Ujistila jsem ho, že čeština je velmi lehký jazyk; znám spoustu maličkých dětí a mluví česky skvěle... Maruška se ptala, odkud že toho chlapíka znám, že se spolu tak pěkně bavíme a smějeme. Informace, že ho neznám, ji téměř paralyzovala. To v Rakovníku se s cizíma lidma takhle familiérně nebavíme... Poprosila jsem ji, nechť zapomene na pár dní na zamračené české bubáky a musím uznat, že ve dnech příštích se jí to skvěle povedlo.

Po příjezdu do Bernu jsem navzdory svému děsivému (ne)smyslu pro orientaci výjimečně vzorně trefila do cíle a Míša už nás čekala s báječnými jehněčími kotletami, zapečenými brambory a "fárplánem" ke schválení, kam bychom se mohly vydat. Abych ji jen nechválila - ke kotletám přihodila příšerně zdravé zelené fazolky (vždycky měla tendenci dobrou krmi zkazit něčím nemožně zdravým, nejlépe zeleným...)

S kravkami z jednoho korýtka...

Protože další den měla Míša pracovní povinnosti, vyrazily jsme s Maruškou na prohlídku Bernu. Na medvědy, do katedrály a do Růžové zahrady jde každý, my jsme zvolily zážitky jiného druhu: trh s domácími sýry, budovu parlamentu, kávu v hotelu Bellevue a rozvodněnou Aaru. Tahle řeka Bernem kličkuje jako epileptická užovka; otočíte se k ní zády, ujdete kousek a jste zase na jejím břehu. Nicméně jindy průzračně zelená voda byla tentokrát hnusně hnědá a tam, kde bylo jindy pod lávkou dva metry k hladině, nám voda tentokrát svištěla těsně pod nohama a při pohledu na její rychlost se až hlava točila. Podél břehů byly naskládané pytle a pohledy Berňanů na řeku byly více než ustarané.

Večer jsme se ze zpráv dozvěděly, že v Rohrschachu, kudy jsme včera projely, je dnes metr vody na kolejích. Domů by se nejelo, ani kdyby se chtělo. Ale ono se stejně ještě nechtělo.:-)

Domluva na další den byla rychlá: bude-li pěkné a jasné počasí, jede se nahoru do hor. Bude-li zamračeno, jede se na celodenní výlet a túru do Därstetten u Thunského jezera.

Kalhoty od močůvky

Ráno byly Hory do poloviny schované v mracích a mně se ulevilo. Bylo mi jasné, že jakmile se pojede "na hory", budou se ty dvě snažit narvat mě do nějaké lanovky (jejich občasné šuškání a spiklenecké pohledy to prozrazovaly, nejsem přece úplně blbá) a lanovka pro někoho, komu se podlamují nohy na druhé příčce žebříku, to je jako česnek pro upíra... Ač se ty dvě viděly poprvé v životě, po půl hodině jsem věděla, že se od nich mohu nadít jakékoliv zrady a nebylo to tušení, jak se později ukázalo, ani trochu liché.

V Därstetten nás čekali Míšini přátelé, kteří nás dovedli "zkratkou" na vrchol kopce, odkud jsme túru začínaly. Ona baletka, on geolog, Míša druhá baletka a tihle tři se zjevnou fyzičkou Arnolda Schwarzeneggera v jeho nejlepších letech vyběhli před námi kopec jako srnky. Maruška, která párkrát za den proběhla vlak se dvěma, maximálně třemi vagóny a já, která jsem věčně seděla v kanceláři nebo stála v obchodě v družném hovoru se zákazníky, jsme za nimi dusaly v závěsu a vypadalo to,že túra nebude, neb musíme duše vypustit ještě před tímhle prvním vrškem. Nějakým zázrakem se tak nestalo a zhruba po půl století, kdy jsme se vydýchaly, jsme byly schopné ocenit pohled, který se před námi otevřel...

Bystřina
Bystřina  •  Foto: asmera

Milí noví švýcarští přátelé šli vařit večeři a my jsme pokračovaly v cestě. Přes švýcarské louky, které na pohled vypadají moc hezky, ale nevyhnutelně šlapete ve vysoké trávě v tom, co tam kravičky zanechaly. Moc to nevoní a barvu to taky nemá zrovna nejhezčí. Došly jsme za chvilku k seníku a u něj bylo korýtko, do nějž z kohoutku stále tekla voda. Na můj dotaz, zda se můžu té vody napít, se Míša zeptala, pro bych jako nemohla. A poté, co jsem se napila, dodala: "Však ty krávy to taky pijou. Tak snad od tebe nic nechytí..." Není nad to mít milé přátele! Přežila jsem, kravičky snad též.

Vesele jsme dupaly dál, přes louky a lesy. Obdivovaly jsme květenu; bohužel, nejsem botanik - takže mohu zájemce oblažit maximálně informací, že tam byly pampelišky, rozrazil, kopretiny a mateřídouška... Ta poslední, která voněla tak opojně, jako louky za mého dětství (kam jen zmizela mateřídouška z našich mezí???), mě inspirovala k hlasité deklamaci: "Zemřela matka a do hrobu dána, siroty po ní zůstaly..." Míša se mě s očima navrch hlavy ptala, co je to, proboha, za depresivní verše? Z toho jsem zase měla oči jako baterky já, že ji tahle klasika před odchodem do ciziny minula a za pochodu alpskou přírodou jsem předvedla ještě Zlatý kolovrat, Vodníka a Polednici. Pravda, s malými výpadky, nikdo není dokonalý. Ale dětská hlava bez tělíčka a dej sem dítě, Kristepane... se mi vedly s patřičným výrazem a v této situaci a na tomto místě působily nanejvýše... zvláštně:-)

Vyloven s nasazením života

O kousek dál jsme posvačily na lavičce, natrhaly luční kvítí do městské vázy a uspořádaly soutěž o kalhoty nejméně zasr... teda zašpiněné močůvkou. Vyhrála Míša, která si fikaně vzala gatě barvy močůvky.

V lese byla spousta bystřin, v důsledku tání sněhu řádně prudkých. Mé společnice mě nutily, abych si vlezla až těsně k bystřině, že budou mít hezké fotky. Ujistila jsem je, že já pojedu domů vlakem, jestli chtějí, ať si vlezou do vody samy a doplavou si Aarou až do Bernu. Byl to trošku dětinský vzdor, vzhledem k tomu, že za pár minut jsem si z té samé bystřiny lovila šutr, který se mi líbil a mínila jsem si ho vzít domů. A taky že jsem si ten šutr vylovila a domů dovezla.

V lese stihla Míša nadrbat medvědí česnek. Do té doby mi jeho existence byla utajena a když mi Míša vysvětlila, že je z toho strááášně dobrej salát, správně jsem vytušila, že ho zase vrazí k nějaké dobrotě, jak už tak má ve zvyku přidávat k jídlu něco zdravého a zeleného.

Zasloužené posezení

Odpoledne jsme dorazily k hospůdce s ospalým dědou. A ježto bylo před sezónou a dědovi bylo smutno, šel s námi na pivo ven. Prima jsme si popovídali o životě horala, přičemž Míša dělala tlumočnici. Zapomeňte, že i jakožto němčinou vládnoucí bytost se s horalem ve Švýcarsku domluvíte.

A protože odpoledne se kvapem zkracovalo, vyrazily jsme zpátky do Därstetten na večeři. Marušku jsme předem poučily, že v žádném případě nesmí dělat upejpavého hosta. Přijdete-li totiž do švýcarské domácnosti v okamžiku, kdy nakládají jídlo na talíře a nabídnou Vám, abyste si vzali s nimi, pokud máte hlad nebo na to, co nandávají na talíře chuť, je neradno dělat české: "Ne děkuji". "Nebude totiž následovat naše obvyklé přemlouvání "ale jen si s námi dejte, Libuščinu svíčkovou musíte ochutnat, to byste nás urazili...", ale Švýcar bude předpokládat, že když jste řekli, že nechcete, tak skutečně nechcete. A vy pak budete polykat sliny a přemlouvat žaludek, aby nekručel moc nahlas.

Hostitelé prý chtěli připravit nějakou specialitu, ale Míša je po zkušenostech s mým českým žaludkem ujistila, že to je házení perel sviním, takže jsme se nacpali k prasknutí boloňskými špagetami a kopcem čerstvých jahod s domácí šlehačkou, trochu pokonverzovali a chtěly "táhnout" na vlak. Leč ještě jsme musely chvilku posečkat. Geologův otec byl venkovský švec a tady na jejich usedlosti bylo zvykem, že hostovi pan domácí umyl zašpiněné boty ve studně. Scéna, kdy se Maruška prala a přetahovala o své boty a kničela, že to přeci nejde, aby jí profesor geologie myl boty a že to jí teda v Rakovníku nikdo věřit nebude, je nezapomenutelná...

A vzpomínka, jak jsme s náručí kopretin do Míšiny vázy ťapaly z bernského nádraží "domů", Míša boty, které jí udělaly puchýře na obou nohách, svázané tkaničkami k sobě a zavěšené kolem krku, za znovu vyžádaného deklamování Erbenovy Kytice, mě bude provázet do konce života...

A protože už je to dlouhé, zda mě sluníčko Míša a květinka Maruška narvaly do lanovky, to se dozvíte příště.

Omluvte, prosím, sníženou kvalitu fotografií, závada není na vašem přijímači. Je způsobena tím, že v dobách, kdy jsme se vesele proháněly Alpami, neměla jsem ještě digitální foťák. Po letech jsem našla film, nic moc kvalita a nechala ho vypálit na cédéčko. Z cédéčka jsem stáhla fotky do počítače. Počítač mi udělal pápá i s harddiskem. Cédéčko jsem po čase našla, ale nějak se zlomilo. Naštěstí byly aspoň papírové fotky, přefocené na digitál. Takže tak - stoprocentní kvalita se nekoná. Ani osmdesátiprocentní. Leč obsahově jsou fotky zajímavé - jak doufám...

Poslední aktualizace: 8.4.2013
Autor: asmera

Kehrsatz

Příspěvky z okolí O dámské jízdě, Bernských Alpách, špagetách i o kalhotách od močůvky:-)

Krásy Švýcarska
Nechala jsem se zlákat dvoudenním výletem do Švýcarska s návštěvou německé Kostnice. Po noční přejezdu z ČR do Německa jsem přijeli k Bodamskému jezeru. To je druhé největší alpské jezero.…
Gotický chrám v Bernu, který z dálky připomíná raketu. Jeho stavba započala roku 1421 a podíl má na tom stavitel Matthäus Ensinger. Díky tomu, že jde o nejvyšší kostelní Věž (300 schodů) v zemi, nabízí ojedinělý výhled na švýcarské hlavní město. Z interiéru může zaujmout dřevěný Poslední soud nad hlavním portálem. Samozřejmě monstrózní jsou mohutné stropní klenby, okenní…
Po probuzení ke mně otevřeným oknem proniká nepříjemný zvuk. Jsou to kapky deště dopadající na okap. Nedá se nic dělat, předpověď počasí na dnešní se bohužel potvrdila. Ovšem ostříleného c…
Bernská ulička ze 16. století. Domy zde patřily městským cechům. Dnes jsou zde z velké části kavárny. V této uličce žil i Albert Einstein, během osmi let zde možná vymyslel svou teorii relativity, když se nudil v …
Bern je hlavní město Švýcarské konfederace. Město bylo založeno r. 1191 na ostrohu ze tří stran obtékaném řekou Aare, na místě již dříve dlouhodobě osídleném. Stará část města se velmi dobře zachovala…
Vetšinu hlavních měst Evropy cestovatel již zná. Ví, kde hledat nejlepší muzea, nejaktraktivnějši restaurace nebo kam se vydat na fotbalová utkáni. Ale co takhle se podívat na město stran jeho "úchylek"? Nemyslím tím, že bychom měli mapovat množstvi povětrnych ženštin či počet místních věznic. Někdy se stačí podívat na něco, co zrovna domorodci neradi uváději do turistických…
Švýcarská metropole Bern leží na hranici mezi francouzsky a německy mluvícími oblastmi, a proto se zřejmě stala i hlavním městem. Bern není tak honosný jako jiná švýcarská města, např. Curych nebo Ženeva, zato je …
Švýcarsko - stát, který je často označován za srdce Evropy. Většinu jeho povrchu pokrývají Hory, které nabízejí jedinečnou přírodu. Mezi nimi se nachází mnoho jezer a významných měst. Švýcarsko je zvláštní svou ví…
Den třetí Ráno jsme si malilinko přispali, asi nás utahal ten dlouhý přejezd, ale nic dramatického to nebylo. Ostatní obyvatelé kempu nás po ránu pozdravili svým „Morgen“ – z němčiny znám jen pár slov a frází, po…
Poznejte Švýcarsko z paluby panoramatických vlaků ještě výhodněji s jízdenkou Swiss Travel Pass díky jarní nabídce…
Praha není samozřejmě jediným městem, které má svůj orloj. Velmi podobný je i ve švýcarském Bernu. Najdete ho v hodinové věži v nejstarší bernské bráně. Věž je z roku 1191 - teda ta úplně původní, která shořel v roce 1405. Orloj samotný je až z první poloviny 16. století. Ukazuje hodiny, dny i měsíce, znamení zvěrokruhu a měsíční fáze. Rej figurek začíná čtyři minuty před…
Hrad v Thunu je jedinečná dominanta města. Pochází z 12. století a nechal jej postavit Herzog Berchtold V. von Zähringen na místě původního rytířského hradu. Výrazně Vysoká střecha pochází z bernského období, z let 1430 až 1436. Hrad nebyl do roku 1429 trvale obýván. V prostorách hradu je umístěno muzeum zaměřené na historii oblasti za uplynulých 4.000 let.
Jaun je obec na horním konci  údolí řeky Jaunbach / La Jogne ve švýcarském regionu Gruyere, kanton Fribourg. Skládá se z mateřské obce, několika vesniček a…
Malá vesnička v kantonu Fribourg. Díky zdejší Turistické ubytovně je poměrně hodně využívána Čechy. Turistickými atrakcemi jsou okolní hory, ale i v noci nasvícený vodopád či hřbitov.
Zajímavou procházku jsem podnikla z městečka Charmey. To se nachází kousek od Gruyere, kde se nachází známý dům sýra Gruyere (sýr na typické fondue). Dostanete se sem jednodušše autobusem…
Švýcarsko 3-BRIENZ Většina z nás nastupuje do autobusu.Jedeme na výlet.Je pěkné počasí,jsme zvědaví,čím nás den překvapí. Městečko BRIENZ Je to staré letovisko,ležící ve výšce 570m. n. m. Rozkládá se na břehu …
Výlet má cíl ve vesničce Broc, kterou najdete nedaleko o něco známějšího městečka Gruyere. Autem se sem dostanete jednodušše po dálnici A12 Vevey-Bern, sjezd Bulle. Ve vesnici pak už násl…
Ozubnicovou železnici vybudovali téměř před stotřiceti léty a dodnes se můžete svézt historickými vláčky. Trať začíná ve Wilderswill u Interlakenu. Na necelých 7 km vystoupá o 1400 metrů výše do skoro 2000 m na Sc…
Pokud jste si jako pobyt dovolené vybrali Švýcarsko, určitě bych doporučil jako zajímavou zastávku malé jezero (snad je to jezero) Blausee. Kouzelné místo uprostřed krásné švýcarské krajiny…
La Maison du Gruyere (Dům sýra Gruyere) je vlastně muzeum výroby sýra s živou expozicí. Na začátku si můžete vybrat z několika jazyků které vás provedou prohlídkou, která je samoobslužná …
Gruyeres je malebné starobylé městečko ve švýcarském kantonu Fribourg. Zdejší hrad spolu s přilehlým městečkem byl založen v poslední třetině 13. století na kopci nad řekou Saane / La Sarine.Vý…
Další místečko, které můžete ve Švýcarsku navštívit je vodopád Staubach(796 m.n.m.). Najdete jej nedaleko Lauterbrunnen. Voda padá z výšky bezmála 300 metrů(jsou tak druhé největší vodopády ve Švýcarsku) a zároveň jsou jedny ze 72 vodopádů v údolí Lauberbrunnen vůbec , přímo k vodopádu se dostanete pěšky(procházíte i skálou). vstupné je 12 CHF(platit můžete i librami, eury či…
Trasa mezi Kleine Scheidegg a Mannlichen je asi jedna z nejkrásnějších, kterou si lze ve švýcarských Alpách dopřát. Krásná panoramata. Celou cestu jste pod dohledem "koruny" Bernských Alp - hor Eiger, Monch a Jungfrau. Východiskem může být železniční stanice na vysokohorském sedle Kleine Scheidegg mezi Gridelwaldem a Lauterbrunnen. Dojet sem je možné vláčkem z obou jmenovaných míst. Cesta vede od nádraží směrem na sever po úbočí …
Vyrážíte do Švýcarska? rozhodně neopomeňte navštívit vodopády Trümmelbach. Najdete je v kantonu Bern v oblasti Lauterbrunen. Dorazit můžete autem, vlakem(Mürren nejbližší vlaková stanice), pěšky, na kole. Nahoru po té vyjedete výtahem. Za vstup zaplatíte 11 švýcarských franků(dospělý), děti 4 švýcarské franky. Otevřeno: 9-17mimo sezonu, červenec- srpen pak 8.30 - 18.hod. …
Kolem zářijového víkendu L.P.2014 se jeví poměrně příznivé počasí zrealizovat dřívější plány vystoupat na nějakou další 4-tísicovku, vydáme se do Švýcar s touhou alespoň se pokusit…
Údolí Haslital a horská oblast Jungfrau, Švýcarsko, 2013: Ledovec, majestátný gigant, který odpradávna přitahuje pozornost lidí až magickou silou. Jejich křišťálová krása je fascinují…
Tak uplynul týden jako nic a byla před námi volba jak se přesunout z oblasti Interlaken do oblasti blízké Zermattu,zda objet přes Grimselpass/i tam je co k vidění ale cesta chvíli trvá/nebo…
Dovolte, abych vás pozval na další výlet ve švýcarských Alpách. Celkovou délku výletu je možné přizpůsobit povětrnostním podmínkám a chuti poznat další zajímavá místa. Základní trasa je na cca 3 hodiny chůze. Výc…