Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Náchoda

Náchod leží na řece Metuji na úpatí Orlických hor v oblasti Kladské pomezí. Náchod má přibližně 20 tis. obyvatel. Dominantou města je Náchodský zámek, který se tyčí nad městem.

TIP:
  Tipy na výlet (137)
   Trasy okres Náchod (139)
> Do přírody   > Na kole   > Na kole
> Cyklotrasy   > na běžky   > Pěší trasy

Náchodsko a Broumovsko - 1.část ( Retro 1987)

Fotografie (1)  • Foto: Franta

1.den - procházka Náchodem

Brzo ráno sa potkávám se svojíma " kuřatama" - kamarádem Lojzů a jeho kamarádků Boženů, kerá je kamarádků mojí kamarádky Mařeny ... Všeci nastupujeme do brumovské "střely" a vyjížďáme na veliků cestu směr Čechy. V Lidči přestup na rychlík. V Chocni máme hodinu čas a tak sedíme v bufetě a pozorujem,jak venku léce po kolejách jakýsi psík a žalostno vyje -( asi mu ujel jeho pán) - a je nám ho moc líto... Do Týnišťa pokračujem poschoďovým vlakem, z tama už normálním a od Václavic vidíme ohromnů přehradu, kerá sa menuje Rozkoš. Konečně Náchod ! Batohy si necháváme v úschovně na nádraží a ideme sháňat nejaký nocleh. Napřeď to zkúšáme v " Itálii". " U Beránka" majů takéj obsazené, ale hodný recepční zdvihá telefón a zajišťuje nám nocleh v kempu v Bělovsi.

Ideme tam a nakonec je to lepší, než zme čekali - dostáváme 4 - lůžkovů větší chatku a jediné, co nás štve, že je to okolo samý Dédérák ( východní Němec) ! Po vybalení věcí odchod do města. Oblézáme si pěkné náměstí, překvapeno čumíme na kostel s divnýma dřevěnýma cibulovitýma vrškami věží a potem nás čeká 300 schodů hore k zámku. Vnitřek je zajímavý, ale mobiliář není až bůhvíco - všady hlavně tapisérie a obrazy. V jednom salónku nás ale čeká veliké překvapení - živá ukázka klasické hudby v provedení nekolika chlapíků ve starých frakoch.

Cestů do kempa sa eště stavujeme v jednom podniku - se vzornů obsluhů - na večeřu a všeci si dáváme přírodní řízek se šunků a vajicem a hranolkami a oblohů. Pak to eště zapit pivem a hurá do tábora ! Je tu v kempu aj bufet a obsluhuje tu správně ukecaný chlápek, hrozně rychlo mluví a je s ním sranda a tož si s ním dáváme štamprlu myslivca a pivo na úvítanů. Pak začíná pršat...

2.deň - Přes Dobrošov do Pekla a potom do "Rája" v Novém městě nad Metují

Ráno si kvůli počasí přikupujem další 2 noclehy - tentokráť do maléj pionýrskéj chatky a tož stěhovačka, snídaňa a protože už je pěkně, tož honem na výlet ! Napřeď si procházáme lázničky Běloves - majú tady dobrů kyselku Idu - pak po značce hore do kopca. Ale ztrácá sa nám potvora, a my sa moceme v blatě v jakémsi zarosteném údolím s blatem. Pak přelézáme kravský výběh, nacházáme 2 tyčky od elektr.hrazení a já vyzývám Lojzu na súboj. Enomže sem uklúzl, Lojzek ňa připichl "kordem" k zemi a já sa vzdávám ! A vypadám, jak gdybych sa rochnil v chlévku s prasaťem !! Nad lúků se stúpáním jak v Tatrách docházáme k malém bunkru ( řopíku) a vysvětlujem cérkám, nač to bylo a proč sa tehdy před válků všecky ty pevnosti okolo stavily . Máme aj pěkný výhled - na nebe sa radši ani moc nedíváme, protože to nám hrozí dalším deštěm - naproti ve stráni z trávy trčí další bunkřík.

Už zas po modréj značce prudko stúpáme až na samý vrchol Dobrošova a vycházáme z lesa ven. Hluboko pod nama je město Náchod, před nama na kopci Jiráskova chata s rozhlednů. Přes vrcholy sa převalujů mraky, je citelno zima a tak zme rádi, že majů ve vnitřku otevříté a my sa tam možeme jít ohřít. Je to tam všecko obložené dřevem a moc pěkné. Po malém občerstvení ideme dál...Božena sa zadívá do dálky a radostno volá: "Děcka, já vidím Vášeň " !!!" ( Má tým na mysli tú veliků přehradu Rozkoš, ale trochu sa jí to chudeře v hlavě poplétlo)...Z kopečka scházáme do dědinky Dobrošov a před sebů máme výhled na všecky pevnosti. Okolo palebného srubu " Jeřábu" sa dostáváme k " Zeleném" a tam vylezeme po schodoch na jeho temeno. Ze vnitřku - z plechovéj búdy - zrovna leze ven výprava a průvodce tu má dlúhý výklad, kerý aj my pozorno poslůcháme a dovídáme sa aj to, co zme eště nevěděli. Pak si ideme dolů k dědině do pokladny u další pevnosti kůpit lístky. Ale fííha !!! Zrovna je 12 hodina a polední přestávka - na to zme zapomněli - a protože sa nám tu nechce hodinu čekat, tož zas dál...

Vracáme sa k Jiráskově chatě a odsáď okolo skalky s křížem zestup mezi polama s pěknýma rozhledama do Jizbic. Kůsek za dědinů začíná velice Ostrý zešup do údolí k říce Metuji. Napřeď ideme lúkami - tady malá show : cérky přelézajů přes el.ohradník a pokope jich do rozkroku elektrika ! A pak strmá cesta dole lesem a přes fantasticky vyerodované koryto potoka. Dole v údolí nás čeká lúka se zralými třešňami na stromoch -" Mňam" , pionýrský tábor a pak už zme konečně v PEKLE !!( Ale naštěstí eště nee v tom doopravdickém, na to mám eště pár roků čas ...) Nazývá sa tak část údolí a hlavně velice pěkná chata, přestavěná D.Jurkovičem z bývalého mlýna a akorát nám nejde do hlavy, proč je na břehu malého rybníčka před chatů socha vodníka a né nejakého toho raracha. Vevnitřku je to takéj moc pěkné - tady už čertíky majů - a my si tu dáváme na oběd dobrého moravského vrabca. Pak sedíme venku a protože bus do Nového Města jede až za dlúho, tož jich všecky tahám na další tůru:

Ideme správným divokým údolím kolem říky Metuje, pak přecházáme mostek a serpentinama stúpáme do hrozného kopčiska lesem až k velikéj skale Koníček - z vrchu moc pěkný výhled dole do údolí na celé Peklo. ( On je celý Koníček skalnatý, není to enom jedna skala a místami zme šli aj po jištěných úsekoch). Zme vyfluslí jak myší hovénka a tož si dáváme chvílu oddech. Navíc Božku začíná bolet zub. Po okraji lesa a álejů na náves dědiny Příbyslav a já s Lojzů idem do hospody vyptat nejaké prášky pro Boženu.

Do Nového Města nad Metují už pěšo až na nádraží - je to naštěstí z kopca - a tam sa dozvídáme, že nám vlak před chvílů ujél. Další do Náchoda jede až za 2 hod a tož městsků dopravů do centra a prohlídka města. Vystupujem na bombastickém náměstí hore na kopci, všecky baráky kolem náměstí majů jednotné renesanční štíty ! Pak idem do zámku, ale na prohlídku už je moc hodin a tož aspoň do zámeckéj zahrady, gde sa ide přes údolíčko skrz dlúhý, krytý a pěkně vyřezávaný dřevěný most aj s okénkama. Super !! Jináč zme v zahradě viděli trpasličí a dosť bizarní sochy jak bývalých pánů, tak aj lidových " figurek" a majů tady aj pár vodotrysků...

Přes celé město sa pomály vracáme na nádraží - abych nezapomněl, viděli sme eště jeden krásný výhled z hradeb na skalnatý sráz a koryto Metuje - a pak už vlakem do Náchoda. Na večeřu už je takéj pozdě, eště že máme v táboře bufet a tak na " véču" párky a hodný kantýnský nám půjčuje taléřky sebů...Pak přichodí hrozná búřka a déšť - když sa člověk chce jít ven vyčurat, tož enom s deštníkem. A tá chatka je opravdu enom pro děcka - já aj Lojza spíme na vrchních postélkách a co obrat, to rana o strop do hlavy !!!

3. deň - lenošení

Budíček už v 11 hodin a místo snídaně ideme zrovna do města na oběd do " Itálie", gde si, aby to bylo trochu stylové, dávám španělského ptáka. Pak lozíme po obchodoch, já objevuju Antikvariát - ( a protože ostatní sú barbaři a analfabeti) - tož jich milostivě propůšťám a dávám si s nima schůzku až za hodinu. Celů ju strávím přehrabováním zajímavých knížek a doplněním energie z duševní stravy...

Pak chvilku do vinárny a návrat do tábora. K večeru sa idem projít za Běloves, najdeme tam veliký červený lom s terasami a jezírkem a domlůváme sa, že si tu na závěr uděláme táborák...

4. deň - Hurá na Ostaš

Ráno si napřed ideme na párky a pak si naposledy prodlužujeme pobyt až do soboty a stěhujem sa do pěkných 2- lůžkových chatek - tož to už je iné kafé - a pak utěkáme na vlak. Vystupujeme na zastávce Dědov. Procházáme přes krátký tunel a pak okolo rybníka s velice pěkným pionýrským táborem a vcházáme do lesů pod Ostašem. Nebe je zamračené a cosi z něho začíná odpádat - no zatým enom mží, sněh to není... Asi po 2 km vycházáme na lúku, gde sú k našém velikém úžasu vystavěné indiánské " týpíí". Kúsek dál majů místo jídelny Saloon aj s létacíma dveřama - tož takovýto " pionýrák", byt děckem - z fleku beru !!!

Začínáme stúpat, okolo nás nad údolím vyrůstajú první skaly. Směrem doleva jich přibývá a přecházajú ve skalní město - " Kočičí skály". Všady je tu lidí a všeci sbírajů borůvky. Přecházáme hřebeň a klesáme k bufetu, gde si kupujem občerstvení. Začíná přeháňka a tož pod střechů jednéj z chat čekáme, až " liša" přéjde a pak už enom za slabého mžení k vrcholu hory Ostaš. Cesta sa prudko lomí a vede nás po úbočí k " Vydří bráně", gde začíná okruh Horním skalním bludištěm. Před nam je výprava děcek z nejakého tábora, brzdíja " provoz" a tož postupujeme jak slimáci. To mně ale vůbec nevadí, protože je tady opravdu na co sa dívat : skalní útvary Zbrojnoš, Medvědi, Maska smrti, Zrádce, Cigánka s děckem a pak fantastická ďůravá skala Čertovo auto a to je teda bomba !!!!

Ze všeckých skal sú pěkné vyhlídky, ale tá nejlepší sa menuje Krtičkova a je úplně na samém vrcholku hory, zme na vrcholu 40 m vysokých skalních stěn a máme nádherný výhled do KRAJINY a na ty " Kočičince" hluboko pod nama ... Pak sa oblúkem přes les vracáme k bráně a bufetu. Odsáď krajem lesa až ke Žďáru n.Metují. Dědina nás více hrozným smradem z JZD a pak takéj smradem z polí, gde právě probíhá " velkohnojení" močůvků. Všecky slépky z dědiny pochodujů za traktorama s cisternami a vyžírajů ze země červíky !!

Po chvilce čekání vlakem do Teplic n.Metují na večeřu. V hustém dešti oblézáme restaurace - otevřená je jediná - a v ní si dáváme žebírko. A to eště nań mosíme hrozně dlúho čekat a potom utěkat na vlak. Enomže on nejede - oni normálně 1 spoj klidně vynechali !!! Místo vlaku "přijížďá" další poselství z nebes - liša jak blázen - a z nádražních okapů, keré to nestačíja brat, sú hneď Niagarské vodopády !! Naštěstí po hodině přijížďá další spoj. Za Dědovem přistupujů do vlaku trochu připité babky, drmolíja jedna přes druhů a jedna z nich hýká jak březí oslica - no aspoň nám cesta do Náchoda rychlo utěká...

4.deň - Do Babiččina údolí

Ráno je celkem schopně a tož honem na cestu ! Cestů k Babiččině údolí 2 x přestupujeme a to ve Václavicách a ve Starkoči.Tam takéj potkáváme davy správně vymaškařených děcek - ogaři sů vefrakoch a cérky v dlúhých šatách z minulého století... Hneď z nádraží je ve velkém oparu vidět Božčina " Vášeň". Pokračujem do centra České Skalice. Na náměstí si kupujem zmrzlinu a pak navštěvujeme starů školu, kde sa učila Božka Němcová. Chceme jít aj do muzea, ale to je zavříté a tož naše další kroky už vedú do Babiččina údolí. Přes krásné lúky a lesíky sa dostáváme do Ratibořického zámeckého parku a tady nás čeká veliké zklamání - zámek je v rekonstrukci a je zavřítý ! Co nám zbývá ? Ideme dál a docházáme k mlýnu a pak okolo náhonu k " Pánskéj hospodě" a tam sa stavujem na oběd.

Pak si fotíme sousoší Babičky s děckama a okolo strúhy docházáme ke slavném " Starém bělidlu". Tož tady je to opravdu moc pěkné !! Kúsek dál je Viktorčin splav a ten takéj stojí za vidění. ( Člověk na tu krásu okolo čumí a vzpomíná, co si eště všecko z knížky babička pamatuje. Moc toho není, enom jakési ty fragmenty a tož následuje bohulibý úmysl - po návratu dom si knížku přečíst znova... O tom mojém " hejnu" sa radši ani nebavím - z nich prý nedočetl knížku do konca ani jeden jediný !!!)

Přes " Bílý most" překračujeme řeku Úpu a po asfaltce začínáme stúpat k Rýzmburku. Začíná byt trošku hic...Nahoře na kopci v malinké dědince odbočujeme k Altánku, gde sa paní kněžna potkala s babičků a děckama. Cestů tam procházáme kolem divadla v přírodě, v amfiteátru zrovna jacísi chlapi stavíja a stlúkajů kulisy. Z altánku je moc pěkný rozhled, hlavně na tok Úpy hluboko pod nama. Pak letíme z kopca dole a přes " Červený most" míříme k Červené hoře.

Hrozí ně vzpúra - sú na mňa hrozně naštvaní, že prý moc chodíme a tak podobně - ale do Babiččina údolí přeca chtěli sami ..!!!!

Moc s nima nediskutuju. Z Červené hory Jedeme autobusem do města Červený Kostelec, gde opravdu majů kostel v téjto odpornéj barvě. Tady přestup na bus do Náchoda. Jedeme moc pěknů krajinů okolo kosteleckých rybníků, mojím "poddaným" sa zklidňujů hormóny a tož uzavíráme příměří a na dúkaz mojí dobré vůle jim na zitřek " uděluju" další odpočinkový deň - a já vypadnu v klidu na vysněné Broumovské stěny a prójdu, co enom budu moct v klidu a sám !!!

Ve Sportě si dáváme na večeřu karbanátek a po návratu do kempu eště všeci svorně posedíme u piva v bufetu a já sa potom idu nachystat na zitřek...

Poslední aktualizace: 9.3.2011
Autor: Franta

Zábrodí

Příspěvky z okolí Náchodsko a Broumovsko - 1.část ( Retro 1987)

Turistický rozcestník Čertovina - Horní Rybníky
Turistický rozcestník je umístěn u autobusové zastávky a hasičské zbrojnice. Prochází tudy tato značená trasa: zelená SV směrem - Horní Radechová a dále po žluté Studénky nad Hronovem zelená JZ směrem - Osičiny, Pod Bukovou horou a dále po modré Špinka nebo Řešetova Lhota
Turistické rozcestí potkáme na kopci nad Horní Radechovou. Procházejí tudy tyto značené trasy: zelená SV směrem - Horní Radechová zelená JZ směrem - Horní Rybníky, Pod Bukovou horou žlutá…
Kříž u cesty - Horní RadechováKříž se nachází na cestě mezi Horní Radechovou a Horními Rybníky kousek od rozcestí V Rovinách. Kolem křížku vedou dvě turistické trasy - žlutá a zelená. Ke křížku se dá dostat po asf…
Směrníky tohoto rozcestí v blízkosti rybníka Piccolomini ukazují průběh červené značky, vedoucí severním směrem na Červený Kostelec, U devíti křížů, Vízmburk a Havlovice, jihovýchodním směre…
Turistické rozcestí v centru obce u hlavní silnice. Prochází tudy tato značená trasa: žlutá SV směrem - Studénky a dále po červené buď Náchod nebo Hronov žlutá JZ směrem - U Čertoviny, Zábrodí, Špinka
Pomník Růženky ČervenéPomník Růženky Červené se nachází u rozcestníku Osičiny - pom. , kde se protínají dvě turistické cesty - červená (cesta Boženy Němcové) a zelená. Pomník připomíná téměř 100 let starou vraždu mladé dívky z Trubějova.Text na pomníku:Zlomila ruka vražednázde dívky život čistýdoufejme, že snad svědomísi vraha samo zjistíZde byla 5.4.1926 zavražděnaRůženka Červ…
Turistické rozcestí leží uprostřed lesů pod Bukovou horou a nad rybníkem Špinka. Kromě rozcestníku zde potkáte i nově rekonstruovaný kříž se vzpomínkou na zde zavražděnou mladou dívku. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SZ směrem - Špinka, Červený Kostelec…
Turistické rozcestí leží nedaleko rybníka Špinka na silnici Olešnice - Horní Radechová. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená Z směrem - Špinka, Červený Kostelec, U Devíti křížů, Vízmburk, Havlovice červená J směrem - Osičiny, Piccolominy, Kramolna, Náchod žlutá SV směrem - Horní Radechová, Studénky žlutá Z směrem - Špinka, hráz
Dřevěná rozhledna na vrcholku kopce signál (501 m. n. m.) se nachází nedaleko obce Horní Radechová. Na vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů je nutné vystoupat po sto pětadvaceti ocelových schodech, avšak námaha se vyplatí. Dohlédnout lze na Krkonoše, Jestřebí hory, Zvičinu, Ostaš, B…
Turistické rozcestí leží přímo na hrázi rybníka Špinka. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SZ směrem - Červený Kostelec, U devíti křížů, Vízmburk, Havlovice červená JV směrem - Osičiny, Piccolominy, Kramolna, Náchod modrá SZ směrem - Olešnice modrá J směrem - Řešetova Lhota, Studnice, Třtice, Žernov, Rýzmburk, Litoboř, Hořičky, Chvalkovice žlutá SV směrem - Horní Radechová, Studénky
   Dneska ráno vyhlašujeme na půl dne sanitární den. Napřed nás čeká velké praní - ponožky, trička, spodní prádlo apod. - poté jdeme na střídačku do sprchy. Teplá voda naštěstí dopoledne teče ... Po hodně opožděné…
Původně jsme ten výlet mysleli jinak. Mělo svítit slunce, tak jsme se rozjeli do Hronova, abychom po červené značce od nádraží vylezli k nedávno postavené Slavíkovské rozhledně na Signálu.…
O ostrohu na převyšujicím údolí Metuje věděl už Kosmas. Výhodné polohy na zemské obchodní stezce z Čecg do Kladska využil Hron z rodu Načeraticů, aby ve 13. století založil hrad a na jižním úpatí ostrohu i město. …
Náchod (zámek)
Náchodský zámek je kulturní dominantou města Náchoda ve východních Čechách. Charakteristickým rysem zámku je gotická válcová věž s arkádovým Ochozem, která je vidět z dalekého okolí. Zámek je možné navštívit v kvě…
Regionální muzeum v Náchodě
Náchodské Regionální muzeum se nachází v severovýchodním rohu Masarykova náměstí v historické budově, která byla postavena po požáru roku 1663. Je zde umístěna stálá expozice, která zachycuje dějiny města Náchod a Náchodského regionu od dob pravěkých lidí z mladšího paleolitu do konce 20. století. Součástí expozice je více jak 1200 vystavených originálů, 7 dioramat s 25…
Jedním z měst v údolí řeky Metuje, které turisté houfně navštěvují je jistě i Náchod. Je městem, které člověk během svého života navštíví mnohokrát. V mém dětství byl častým cílem školních…
Náchod - kostel sv. Vavřince
Kostel sv. Vavřince - dominanta Masarykova náměstí. Prvně historicky doložen je již kolem r. 1310. Z původní gotické architektury se dochovalo kněžiště s polygonálním závěrem, zdivo severní věže a lodi. Roku 1441 …
Nenáročná trasa jak svojí délkou, tak i profilem. Je zajímavá svými výhledy, proto ji doporučuji absolvovat ve dnech s čistým, chladnějším vzduchem, kdy bývá Dobrá dohlednost. Kromě vý…
Hronov leží v Královehradeckém kraji, severním směrem od města Náchod u jižního okraje Broumovského výběžku. Město Hronov je známé především jako rodiště Aliose Jiráska. V jeho rodném domě je vybudován památník vě…
Míříme do“hlavního města amatérského divadla“, do rodného města Aloise Jiráska, do Hronova. Hronovem většina návštěvníků projíždí při cestě do oblasti Adršpašsko-Broumovska. Právě při průjezdu městem míjíme dvě mí…
Hronov - rodný dům Aloise Jiráska
Rodný domek Aloise Jiráska se nachází za náměstím při levé straně silnice na Polici nad Metují. Pekařský domek pochází z konce 18. století a patří mezi památky lidové architektury. Spisovatel, který pocházel z 9 d…
Náchod leží v Severních Čechách, severozápadním směrem od města Hradec Králové v sousedství hranice s Polskem. Město se rozkládá na okraji Orlických hor a od okrajových částí města se rozprostírají…
V Jiráskových sadech v Hronově (viz https://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/hronov-park-jiraskovy-sady) nedaleko Jiráskova rodného domku jsou přístupné dva minerální prameny Hronovka a Regnerka. Jejich obj…
Československé opevnění budované v letech 1935 - 1938 je linie pevností, která měla sloužit k obraně státních hranic tehdejšího Československa proti útoku ze strany Německa a částečně také Maďarska. Do osudného ro…
Kudówa Zdrój je nejbližší město na polské straně za Náchodem. Kdo chce nakupovat v Polsku, tak jistě toto místo navštíví. Nakupovat lze na místním tržišti, které je hned na pravé straně při vjezdu do města. Je zde…
Dobrošovská pevnost byla vybudována v letech 1936 - 1938 jako součást pohraničního opevnění ČSR. Přístupná jsou podzemní kasárna, dělostřelecký srub Zelený a velitelský srub Můstek. Pevnostní objekty jsou nejschůdněji dosažitelné autem z Náchoda, nebo České Čermné a dále pěšky z parkoviště. Pro zdatné je možnost pěšího výstupu z Náchoda Bělovse po NS Pevnost Dobrošov. Na…
U obce Dobrošov u Náchoda se nachází jedna z našich nejzajímavějších národních památek. Jedná se o soustavu vojenského opevnění, které je pozůstatkem z doby druhé světové války. Představuje ojedinělý objekt celé s…
Babiččino údolí je velice půvabné místo rozprostírající se v údolí řeky Úpy nad vesničkou Ratibořice, ležící nedaleko České Skalice. Bylo pojmenováno podle známého díla Babička spisovatelky Boženy Němcové, kter…
Empírově upravený barokní zámek Ratibořice, známý z díla spisovatelky Boženy Němcové ?Babička?, leží v údolí řeky Úpy, nazvaném Babiččino údolí. Zámek se nachází na Náchodsku v Královéhradeckém kraji, nedaleko m…