Cestování do Maďarska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Maďarsko  Mapa Maďarska

Rozkládá se po obou stranách toku řeky Dunaj, v Karpatské pánvi. Hlavní město Budapešť bylo po druhé světové válce přestavěno a stalo se významným turistickým centrem s bohatým kulturním životem. Největší jezero střední Evropy Balaton a termální lázně jsou nejatraktivnější cíle domácích i zahraničních turistů. Tip: Kolik stojí dálnice a jak koupit dálniční známku v Maďarsku

Oblíbené destinace a místa
 Aquapark termální koupaliště Lipót     /    Výlet na Balaton a Siofók     /     Zámek Keszthély     /     Hrad Szigliget
Příspěvky z Maďarska od zkušených turistů a cestovatelů  (654)
   Tipy na výlet (26)     Turistické cíle (550)     Trasy (9)     Cestopisy (41)    Fotogalerie (4)

Maďarsko 2014

Jeskyně Baradla
Jeskyně Baradla  •  Fotografie (19)  • Foto: Tripedalia
Dračí hlava

Když se řekne Maďarsko, vybaví se nám skvělé jídlo, jako segedínský guláš, perkelt, klobásy, debrecínské párky, papričky, langoše a skvělé zákusky. Dál tzv. maďarské moře neboli Balaton, největší jezero ve střední Evropě, hlavní město Budapešť - perla na Dunaji, puszta neboli Velká uherská nížina, kde je možné vidět honáky na koních, tzv. csikósoky, lázně, kterých je v Maďarsku nespočet a vína, z nichž nejslavnější je Tokaj a egerská Býčí krev. Maďarsko se svou rozlohou 93 031 km čtverečných se řadí mezi nejmenší evropské státy. Sousedí se Slovenskem, Ukrajinou, Rumunskem, Srbskem, Chorvatskem, Slovinskem a Rakouskem. Maďarská krajina je převážně rovinatá, nejvyšší hora měří jen něco málo přes tisíc metrů. Maďarsko oplývá také několika slavnými osobnostmi jako je např. vynálezce kuličkového pera Lászó Bíró nebo Erno Rubik, který roku 1977 vymyslel tzv. Rubikovu kostku..

Minaret v Egeru

Původně jsem chtěla objet Maďarsko celé, tedy až na Budapešť, kde už jsme někteří byli a hlavně která si zaslouží delší než jen letmou návštěvu. Ale ono Maďarsko není tak malé, jak se zdá a kdybychom chtěli projet celou zemi, tak bychom z toho pořádně nic neměli a trávili příliš času v autech.. Takže nakonec padla volba na dvě oblasti, první polovina týdne připadla východu země, Egeru, Severní Vysočině a Velké uherské nížině, druhá polovina potom západu, městu Pápa, Severnímu Zadunají a Jižnímu Zadunají..

Naše první zastávka v Maďarsku je hned za hranicemi v NP Aggtelek, kde chceme navštívit krápníkovou jeskyni Baradla. Do ní se dá dostat jak z Aggteleku, tak z Jósvafő. Z obou měst probíhají hodinové prohlídky, ale my objevili ještě jednu trvající 1,5 hodiny zvanou Red Lake, ale kde začíná? Nejprve zastavíme na velkém parkovišti v Aggteleku a jdeme to obhlédnout.. Maďaři na tom nejsou s angličtinou nejlépe, ale nakonec zjistíme, že musíme ještě popojet a že prohlídka začíná ve dvě hodiny. Ajajaj, tak to budeme mít jen tak tak.. Na to, že to má být jen pár km, tak se zdá cesta úplně nekonečná, jen co zastavíme, Honza vybíhá koupit lístky.. Nakonec to ale není tak hrozné a ještě si stihneme dát zmrzlinu.. =) Oblékneme další vrstvy a celí natěšení se šineme za průvodcem do jeskyně.. Průvodce začíná prohlídku v maďarštině, ha, tak snad potom přejde do angličtiny.. Velký omyl, průvodce totiž mluví pouze maďarsky!! No tak to bude velmi zajímavá hodina a půl, není nad to, skočit do toho pěkně naplno.. =) Ještě, že nám dali informace v angličtině a slovenštině.. =)

NP Aggtelek zahrnující více než 20 000 ha území byl nejprve roku 1978 vyhlášen jako chráněné území a následně roku 1985 jako národní park. Park zasahující jak na maďarské tak na slovenské území je památkou světového dědictví UNESCO. Čítá přibližně 300 jeskyní z nichž největší je právě jeskyně Baradla. Ta měří 25,5 km, ale přístupných veřejnosti je jen několik km. Průměrná teplota v jeskyni je 10 °C a vlhkost 95-98%. Věk jeskyně se odhaduje na 1,5 - 2 mil. let. I přes nepříznivé podmínky by mělo v jeskyni žít asi 20 druhů živočichů, kteří často bývají buď bílé barvy a nebo slepí. Krápníky utvářejí různé útvary, z nichž nejznámější jsou Dračí hlava, Sultán a jeho harém či Nakládaný květák.. =) Nachází se zde také největší krápník v Maďarsku měřící neuvěřitelných 19 m, jeho věk se odhaduje na 600 000 - 800 000 let a jeho hmotnost dosahuje přibližně 800 tun. Nejimpozantnějším prostorem je tzv. Síň obrů, jejíž délka je 130 m, šířka 40 m a výška 27 m a má skvělou akustiku, o čemž nás během prohlídky také přesvědčí.

I přesto, že prohlídka byla v maďarštině, tak jsme si ji celkem užili, hlavně tedy ten koncert z Síni obrů, wow, ale bohužel na Slovinsko to nemělo, holt ty vláčky už asi nic nepřekoná.. =) Dáme oběd a soukáme se zpět do rozpálených aut, abychom dorazili na naše ubytování v Egeru nějak rozumně. Třetí auto, přijíždějící z Prahy, už nám volá, že jsou na místě a ubytovaní. Po loňské zkušenosti s hostely jsem si dávala při výběru ubytování mnohem větší pozor a vybírala jen pokoje, které mají WC, koupelnu a kuchyňku.. Hostel Imola je super, sice mu chybí vařič na pokoji, ale dohánějí to trošku nechutnými kuchyňkami na patře.. =) Jediný problém je tu s parkováním, ale nakonec se vmáčkneme.. Vybalíme, najíme se a hned vyrážíme na obhlídku Egeru.. Zdá se, že asi polovinu města opravují, včetně hlavního náměstí, umíme si vybrat, no.. =) Chvilku okukujeme hospůdky, do které bychom zasedli, ale v sobotu večer se špatně hledá místo pro 10 lidí.. =) Nakonec usedneme do malé vinárny na první ochutnávku maďarských vín, jen bohužel netočí žádné pivo, dokonce nemají ani žádné lahvové, a tak se staříci nekompromisně zvedají a utíkají jinam. My už máme objednáno, a tak zůstáváme a Býčí krev i Muškát jsou vynikající.. =) Staříky nacházíme hned o hospůdku vedle, počkáme než dopijí, někteří si dají zmrzlinu a všichni společně se vracíme na ubytování. Ještě chviličku posedíme, a pak už na kutě..

3.8. neděle - Eger, lázně Egerszalók, Údolí krásných žen

Vyrážíme v klidu až v deset hodin, na programu máme prohlídku města..
Eger je malé město proslavené hlavně vínem Býčí krev a univerzitou. Vévodí mu hrad a díky místnímu biskupství oplývá i několika krásnými barokními stavbami..
Nejprve zastavujeme u hradu, který je od našeho hostelu, co by kamenem dohodil, ale nikomu se moc nechce platit vstupné, a tak ho jen mineme a míříme do centra a k Minaretu..
Minaret je nejseverněji položenou osmanskou památkou v Evropě. Je to úzká 14-boká stavba tyčící se do výšky 40 metrů. Na Ochoz vede 97 schodů a prostor je tak úzký, že je to velká výzva nejen pro klaustrofobiky..
Vystojíme frontu - vždy se čeká, až skupina vyjde nahoru, užije si výhledy a sleze zase dolů - pobavíme se výrazy lidí opouštějících Minaret a jdeme na to.. Rozhodně je dobré nechat batohy a podobné věci dole, opravdu tu není místa na zbyt.. Vyškrábeme se nahoru a můžeme se kochat, rozhodně to stojí za to.. Cesta dolů je o poznání horší, ale zvládneme to a můžeme se vrhnout do ička. Cestou procházíme po hlavní pěší třídě - Szécheny ucta a vyhlídneme si restauraci na oběd.. V ičku pobereme prospekty a optáme se na varhaní koncert v katedrále, průvodce nekecal, začíná ve 12:45.. To máme akorát čas na oběd/kávu.. Tomáš se těší na jeho oblíbený "alpský knedlík" a další si dávají pivo, kávu nebo zmrzlinu.. Jen ta obsluha je zase naprosto tragická a nejvíc mě pobaví, když mi řeknou, že si můžu zmrzlinu vybrat jen ze zadní řady, jelikož ta přední je přemražená a nejde jim nabírat..=))) Maďaři.. =) Nakonec skoro všichni, až na Toma, Zuzu a tatíka, míříme do katedrály na koncert, kupujeme studentské lístky, když už víme, že jsou Maďaři takoví ignoranti a rozhodně to nebudou kontrolovat, a skoro sami usedáme a vyčkáváme..
Egerská katedrála je druhý největší kostel v Maďarsku a je směsicí neoklasicistního a neorománského slohu. Postavena byla v letech 1831 - 37 architektem Józsefem Hildou, který je také autorem katedrály v Ostřihomi.. Katedrála ukrývá největší varhany v zemi..

Koncert nebyl vůbec špatný, ale po pravdě jsme čekali, že to bude lepší.. Nicméně alespoň jsme měli čas si pořádně prohlédnout interiér.. =) Ty tříbarevné sloupy jsou prostě parádní.. =) Venku vyhodnotíme, že my bychom si dali nějaké pivko venku, staříci zase chtějí kávičku doma.. Rozdělujeme se tedy a my vyrážíme do obchoďáku na nákup, to vedro je neskutečné.. Cestou do parku špatně odbočíme do nějaké slepé uličky (Kolacskowszky Lajos ucta), ale je tak nádherná, že nám to vlastně vůbec nevadí. Napodruhé už tedy správně uhýbáme na Bartók Béla tér a líbí se nám tam tolik, že moc neváháme a usedáme na trávník, otevíráme piva, ochutnáváme a povídáme.. Cestou na hostel míjíme zajímavě pojatý kostel poblíž místního bazénu..

Eger
Eger  •  Foto: Tripedalia

Po páté hodině mají v lázních Egerszalók výraznou slevu.. A tři hodiny v lázních pro nás budou až až.. Komplex je to obří, o přilehlém hotelu raději ani nemluvě.. Mají tu nespočet vnitřních a jestě víc venkovních bazénů a atrakcí.. Každý si tu najde něco.. Nás v závěru stejně nejvíc nadchne střídání studené a teplé koupele.. =) I když ani ten minitobogán není úplně k zahození.. Nakonec jsme tak vybublaní a napučení, že nevydržíme ani celé tři hodiny.. Ještě dáme malou procházku k místnímu "mini Pamukkale" a už míříme do Údolí krásných žen, které máme cestou. Takovou atrakci si přece nemůžeme nechat ujít. Trošku se bojíme, jak to bude vypadat, a tak hodnotíme, že zastávka cestou, bude ideální.. Nakonec to vůbec není tak komerční, jak jsme se obávali.. Sklípky jsou vysloveně roztomilé, ale otevřených je jich jen pár.. Jedinou chybou je, že tu nemají žádné langoše.. =( Vrhneme se do jednoho sklípku a ochutnáme všechna vína, která můžeme, pani už na nás kouká trošku nevraživě.. Ale nakonec kupujeme každá skupinka po dvou litrech a frčíme domů popíjet.. mňam.. =))

4.8. pondělí - NP Hortobágy, jezero Tisza, večeře

V devět hodin odjíždíme do NP Hortobágy, je to poměrně kus cesty, ještě když mají na jediné pěkné silnici maximální povolenou rychlost 40 km/hod.. =) Jakmile přejedeme přes jezero Tisza, už jsme v obklopení puszty, Velké uherské nížiny.. Tomáš pořád prohlašuje, že tu nic není, ale to není tak docela pravda.. =)

NP Hortobágy vznikl 1973 jako první NP v Maďarsku a svou rozlohou 820 000 km je největším národním parkem země. Roku 1999 byl zařazen na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Lidé zde chovají dobytek, koně, buvoli a maďarskou cápovou ovci racka. V parku se nachází hřebčín založený v 18. století a pořádá jezdecká představení Csikósů neboli maďarských honáků. Jejich původ sahá až k počátkům osídlení země. Maďarská jízda jezdila na koních bez sedel a nosila lehké zbraně. Je až neuvěřitelné k čemu dokáží honáci koně přinutit.. Vrcholným číslem je maďarské spřežení, kdy jeden muž jede na hřbetech pěti koní..
Ve městečku Hortobágy se klene unikátní Devítiobloukový most vybudovaný v letech 1827-33 podle plánů Ference Povolného.

Zaparkujeme ve městečku Hortobágy nedaleko informačního střediska na placeném parkovišti. I když Zuze se podaří chlapíka v budce bez povšimnutí minout, čímž v něm probudí jeho horkou maďarskou krev.. =)) Na výchozí bod pro jízdu do NP to bereme pěšmo cestou necestou, přes koleje, přes pole.. Bohužel Maďarům zrovna nefunguje terminál, a tak se dá platit jen v hotovosti.. Asi je nejvyšší čas si na tu jejich ležérnost zvyknout.. =) V našem počtu zabereme skoro celý jeden valník a s kočím s jasnýma zelenýma očima vyrážíme do pustiny.. Drncá to jak blázen, ale dost nás to ba.. =) Cestou několikrát zastavujeme, občas i seskočíme z vozů, abychom lépe viděli.. Cestou je číslo honáků koní, dnes bohužel bez pětispřeží, je možnost se na koni projet, vidíme místní dobytek s obrovskými rohy, hlavní bejk je má pro jistotu na špičkách ozdobeny zlatými koulemi, kozy racka a nakonec i ty buvoly. Po hodině a půl celí vydrncaní vystupujeme z vozů, omrkneme stáje a hrneme se do ička nakoupit buvolí salámy.. =) Projdeme místní stánky s cetkami a langoše zase žádné.. Jsme vůbec v Maďarsku? =) Dáme tedy alespoň zmrzku a jedeme hledat koupačku u jezera Tisza..

Narazíme na vstup do campu a placené koupání, to se nám zrovna moc nechce.. Co bychom to byli za Čechy, abychom to nezkusili nějak obejít.. Prolezeme do areálu boční brankou a zjišťujeme, že jezero je pěkný bahňák, no ještě že jsme nic neplatili.. =) Nakonec nás tam ale přece jen pár vleze, bahňák nebahňák, je to teplý jako kafe.. =)

U recepčního hostelu zjišťuji nejlepší a levnou restauraci s maďarskými specialitami. Nejprve mi dá prospekt k nějaké hóchové restauraci, ale pak mi do mapy nakreslí další křížek.. Cestou okoukneme tu první a jen ji mineme.. Druhou v Sándor ucta nakonec najdeme bez problémů. A pan recepční měl pravdu, SANTOFER je parádní, dokonce tu mají jídeláky v češtině.. =) Taky tu mají zajímavý systém (později jsme zjistili, že to tak funguje asi po celém Maďarsku), že si nakreslí obrázek stolu a kde kdo sedí.. Díky tomu pak nosí jídla, aniž by se museli ptát, kdo co měl a stejně tak pak nemají problémy s placením.. Paráda.. Já moc neváhám a objednávám perkelt, který podávají s nudlemi a smetanou, ale je to naprosto vynikající. Další objednávají různá masa, gulášové polévky, leča.. a samozřejmě moučníky.. Asi praskneme, proto to bereme zpět do hostelu malou procházkou, usedáme do "společenské místnosti", popíjíme, povídáme a hrajeme.. =)

5.8. úterý - Mátra, Kekés

V půl desáté odjíždíme směr pohoří Mátra a nejvyšší hora Maďarska Kékes (1 014 m n. m.). Nakonec jsme vyšpekulírovali, že delší varianta bude lepší než ta kratší.. Přece jen ta kratší z Mátraházy měla jen 2 km tam a 2 km zpátky, což není ani pořádná procházka.. =) Takže zastavujeme už v Mátrafűred, odkud to má být 7,5 km.. Hned u rozcestníku nacházíme stánek s langoši, takže celí nadšení se vydáváme po žluté značce s tím, že po návratu si ho dáme jako odměnu.. Mají tu opravdu vtipné turistické značky, cestou nahoru vystřídáme ještě žlutý křížek a žlutý trojúhelník.. Sbíráme houby a pomalu stoupáme a stoupáme celkem pohodovým terénem, jen poslední úsek z Mátraházy vede po sjezdovce.. Celí upocení uděláme vrcholové fotky na nejvyšší hoře Maďarska. Někteří ještě vystoupají na vyhlídku z televizní věže. Je fakt, že ta stará vyhlídková věž je o poznání hezčí, ale výhledy jsou na všechny strany. V jednom patře mají výstavu 800 lahviček z 65 zemí, některé jsou opravdu super.. =) Pak už se připojujeme k ostatním na pivo a na kávu.. Tak nakonec to prý nebylo oněch slibovaných 7,5, ale 11 km.. =)) Cestou dolů s kopce se kulíme po modrém křížku a je to tak tak než začne pršet.. Jen bohužel náš stánek s langoši už nám stačil zavřít.. ach jo.. a to už se mi podařilo zblbnout i ostatní, takže už se na langoše netěším jen já.. =) Doma Helča ukuchtí vynikající smaženici, hrajeme Česko a popíjíme čerstvé vínko, které jsme opět nakoupili v jednom sklípku v Údolí krásných žen, a paříme.. =)

6.8. středa - přejezd do Pápy, opatství Pannonhalma

V deset hodin odjíždíme z Egeru po dálnici do Pápy. Ty bláho, pěkně se mi točí hlava a mám pocit, že omdlím, no co to je? Házím blinkr a zastavuji na první pumpě. Zuza si nevšimne mého blinkru, tak jim pak jen zavoláme, ať zastaví na další pumpě.. Fábku předám Honzovi a uvidíme, jestli se mi to srovná..V Budapešti se překvapivě neztratíme a všichni pohromadě ji bez problémů projedeme.. Na přejezd jsme vybrali zastávku v opatství Pannonhalma..

Opatství na tomto místě bylo už roku 1 002, to však vyhořelo roku 1137 a nahradila je románská stavba, z níž se později stala bazilika, která přetrvala až do současnosti. Nejzajímavějším prvkem celého opatství je Porta Speciosa, což je bohatě zdobený portál. Opatství obývají benedikštínští mniši, a tak přístupná je jen jeho část.

Parkování je zdarma a do opatství se vstupuje přes moderní budovu po lávce.. Chválíme.. =) Dostaneme audioprůvodce buď v angličtině nebo ve slovenštině, který se automaticky zapíná na daném místě.. Takže každý sám už si v klidu procházíme přístupnou část opatství.. Nejzajímavější mi přišla knihovna s více než 330 000 svazky včetně několika kodexů a asi 300 starověkých tisků.. Trošku mi přišlo, že mohlo být přístupných víc míst.. Ještě se v rychlosti mrkneme někteří na rozhlednu, někteří do arboreta.. Ani jedno z toho ale za návštěvu nestálo a vinařství je pro jistotu zavřené..

Na ubytování v Pápě přijíždíme těsně po páté hodině a nikde nikdo.. Volám pani domácí, ale ta umí anglicky tak dvě slova.. =) Naštěstí nás míjí nějaký postarší pár, který ji evidentně zná a zavolá jí s tím, že prý dorazí do deseti minut.. Předvedeme jedinečnou "show", když vybíráme peníze na ubytování.. Podle výrazu bych řekla, že něco takového pani ještě nikdy neviděla.. =) Pokoje jsou super, jen nemají žádnou kuchyňku a ani tu není žádná společná, no sakra.. Pani asi pochopí, že je to pro nás trošku čára přes rozpočet, jelikož nám přinese svou mikrovlnku.. =)) Rozhodíme se do pokojů a vyrážíme na prohlídku města..

První zmínky o Pápě pocházejí z roku 1 051, v letech 1 594 - 1 683 bylo pod nadvládou Turků a po požáru roku 1 685 upadlo. Znovu vytvořeno bylo v 18. století a hlavní obživu našlo ve 24 vodních mlýnech postavených na řece Tapolca. Byly používány pro textilní, obilný a papírenský průmysl. Ve městě se nachází zámek Esterházyů vybudovaný v letech 1 783 - 84. Během 2. světové války a za vlády komunistů zámek upadal, obnova započala opět až v roce 1 990 a pokračuje až do současnosti. Hlavní dominantou města je kostel sv. Štěpána z let 1 774 - 86.

Holky si cestou na hlavní náměstí kupují prý naprosto vynikající zmrzlinu. Město má příjemnou atmosféru, krásné domky a celé je to ještě umocněné zapadajícím sluncem. Obejdeme i zámek Esterházyů, ale není na něm nic k vidění.. V pěší zóně, cestou zpět na ubytování, se usazujeme na točené pivo, vypudíme ostatní hosty z terasy a pobavíme číšnici.. =) V party pokračujeme na pokoji Lucky s Honzou.. =)

7.8. ČTVRTEK - FERTŐD A ŠOPROŇ

V devět vyrážíme směr Fertőd a zámek Esterházyů a na Lucce s Honzou je vidět, že toho moc nenaspali. =) Auto necháme kousek od zámku na parkovišti a jdeme to okouknout..

Jako první na tomto místě vznikl roku 1 720 lovecký zámeček, k němuž v 70. letech 18. století přibyly další části a daly tak vzniknout velkolepému sídlu, kterému se také někdy přezdívá "maďarské Versailles". Ve stejné době vznikly barokní zahrady, které však v pozdějších letech byly přebudovány spíše do anglického stylu.. Vstupní brána do zámku je z kovaného železa s rokokovými vázami. Zámek utrpěl během 2. světové války značné škody, ale v současné době už by měl být zrenovován..

Zámek je to hezký, to nemohu říct, ale ty zahrady.. Dovnitř do zámku se nechystáme, tak jen okoukneme nádvoří a okolí zámku a opravdu na tom zapracovali.. Ovšem když ostatní přesvědčím k procházce zahradami, tak se pak skoro musím červenat.. =) Z původních barokních zahrad nezbylo vůbec nic, celé jsou zarostlé trávníkem a jen obrubníky dávají tušit, jaký tvar asi záhony měly.. A co se týče anglického parku, tak z toho je v současné době pěkný prales.. A veškeré stavby v zahradách na tom nejsou o moc lépe.. Třešničkou na dortu je pak růžový oblouk, z kterého zbyla jen rezavá konstrukce.. No k památce evropského významu to má ještě dlouhou cestu.. Takže zámek ok, zahrady snad v budoucnu.. Dávám 30 minut osobního volna, když mi to podle očekávání stále všichni předhazují.. =) Někdo dává oběd, někdo vybíhá na trhy.. Mají tu nádherné proutěné košíky a hlavně vynikající klobásky z čuníků z Hortobág.. =)
Zastavujeme ve 25 km vzdáleném Šoproni, auta necháváme v podzemních garážích a proplétáme se do centra města..

O Šoproni se říká, že už je více rakouské než maďarské, v roce 1 921 zde dokonce proběhlo hlasování, v kterém si lidé odhlasovali, že chtějí zůstat součástí Maďarska. Hold tomuto činu vzdává Brána věrnosti. Ve městě najdeme středověké budovy, včetně kostelů a synagog, Lékárenské muzeum, Požární věž vztyčenou ve 13. století, která je zároveň symbolem města, a velkou sbírku římsko-katolického církevního umění.

Navštívíme několik kostelů a projdeme několika malebnými uličkami, na hlavním náměstí usedáme někteří na pivo a někteří na kávu.. Podíváme se do Benektinského kostela, největšího v Šoproni.

Tento gotický kostel byl vztyčen roku 1 280 františkány, do rukou benediktinů přešel v roce 1 787, když Josef II. zrušil františkánský řád. Kostelu se přezdívá Kozí kostel, prý byl financován pastevcem koz z pokladu, který našlo jeho stádo..

Už nic nebrání tomu, abychom se okolo Brány věrnosti vydali na Požární věž, odkud mají být krásné výhledy. Systém, jakým dostaneme lístky jako 5-členná rodina a dva studenti, moc nechápu, ale to vůbec nevadí.. =) Výhledy opravdu stojí za to, vidíme až na první vrcholky Alp.. A mají tu na některých střechách zajímavé čtvercové/obdélníkové tašky..
Hrneme se směr langoš a konečně opravdu nacházíme otevřený stánek, hurááá.. Jen slečna vypadá jak kdyby byla na brigádě první den, moc jí to nejde a je opět neskutečně pomalá.. na závěr jí pro jistotu dojde těsto, takže Tom se Zuzou přijdou zkrátka.. =) Není to úplně nejlepší langoš, ale tak pro začátek alespoň něco.. =)) Ve vedlejším supermarketu navíc nakoupíme chlazené pivo, takže ideální kombinace.. =)
Cestou auty domů potkáváme lišku.. =) Lucka s Honzou odcházejí do cukrárny na dortík a my ostatní sedíme venku a ochutnáváme klobásy.. =)

8.8. pátek - Veszprém a Balaton

V devět hodin vyrážíme k pověstnému Balatonu, nejprve ale máme zastávku ve městě Veszprém..

Veszprém je sídlem prvního maďarského biskupství a také mnoho let bývalo sídlem maďarských královen. V 17. století bylo město, rozkládající se na pěti pahorcích, zničeno Turky. Nejzajímavější částí je proto Hradní čtvrť neboli Vár, kterou vlastně tvoří jen jedna ulice lemovaná středověkými a barokními budovami. Od pomníku Štěpána a Gisely se naskýtá krásný výhled na novou část města a okolní krajinu. Dominantou města je kostel sv. Michala, který byl roku 1908 zrenovován, avšak nalezneme v něm gotickou kryptu a klenbu z roku 1380.

Jdeme rovnou na hradní okrsek, projdeme hradní bránou, navštívíme několik kostelů (Piaristický kostel, Františkánský kostel a kostel sv. Michala), dojdeme k soše sv. Štěpána a Gisely a odtud až na výběžek ke kříži, kde není tolik lidí jako u sochy nejvýznamějšího uherského krále a jeho ženy. V ičku se optáme, kde mají ve městě cukrárnu, přece nemůžeme neochutnat pověstné maďarské dortíky.. A cukrárna je to parádní, vynikající dortíky, káva i zmrzlina.. hlavně ta levandulová.. =)

Z Veszprému už to není daleko do Balatonfűred, kde parkujeme na obřím parkovišti, které je navíc z velké části plné. No tak to bude... Vstup k Balatonu je zpoplatněn, na jednoho nás to vyjde na 680 HUF, ale tentokrát to za to opravdu stojí. Pláže jsou tak rozlehlé, že se lidé rozptýlí a není to úplně hlava na hlavě. Ale je to tu přesně jako z těch fotek.. =) Najdeme si volné místečko a jdeme zkusit vodu, je krásně teplá a překvapivě čistá. Když člověk popojde o kousek dál, tak se dokonce dostane do hloubky, kde už nestačím! =) Kluci objeví skvělou atrakci, kterou si za 60 HUF prostě nemůžou nechat ujít.. =)) Navíc je tu spooooousta stánků, takže konečně si můžeme dát pořádného langoše, je tak obří, že Eliška má co dělat, aby ho vůbec dojedla.. =) Je to zvláštní, ale dovedu si představit tu být klidně i několik dní, Balaton je milé překvapení.. Tomu říkám dovolená.. =)

Po návratu do Pápy vyrážíme na večeři do restaurace, kde včera Honza s Luckou zarezervovali stůl a udělali dobře, je tu pěkně plno.. Maďarskou specialitou jsou husí játra a tady je dělají na několik způsobů.. A je to vážně lahůdka, jsem ráda, že jsme zase narazili na vynikající restauraci.. Jen Eliška ještě nestihla pořádně strávit ten obří langoš a tak má problémy vůbec dojíst gulášovou polévku.. =) Všichni jsme zase totál plní, takže malá procházka opět neuškodí, místní náměstí se mi líbí čím dál tím víc, vlastně celé tohle městečko.. =)

S holkami ještě usedáme venku u stolu a plodíme pohled pro Michla, no to je zase akce, naštěstí to nakonec rozlouskne jeho největší fanynka a můžeme jít spát.. =)))

9.8. sobota - Győr, cesta domů

Před odjezdem se snažím dovolat pani domácí, aby si přišla přebrat pokoje, ale mám pocit, že mi opět nerozumí ani slovo.. =) Nevadí, v devět sedáme do aut a chystáme se k odjezdu.. V tu chvíli se objeví pani domácí na kole, tak přece jen něco pochytila.. =) Rozloučíme se a míříme směr Győr.. Po hodince jízdy parkujeme v podzemních garážích a jdeme do centra, kde probíhají trhy..

Město Győr neboli Ráb bylo založeno Kelty, kteří ho nazvali Arrabona. Díky své výhodné poloze zde Maďaři založili biskupství a během válek s Turky se zde nacházela nejnedobytnější pevnost v Uhrách.

Na trzích si kupujeme zmrzlinu a já náušky, nádhera.. =) Dojedeme na hlavní náměstí Széchenyi tér, kde mají naprosto úžasný kolotoč pro děti, místo sedaček jsou proutěné koše vystlané polštáři.. =) Ulicí Jedlik Ányos ucta směřujeme k řece a dojdeme i kousek na most, abychom měli výhled na město.. Tatík si udělá nezapomenutelnou fotku s místními děvčaty.. =) Ke katedrále a biskupskému paláci..

Katedrála se začala stavět při založení místního biskupství sv. Štěpánem v 11. století. Původní kostel byl však ničen roku 1240 Mongoly a současná gotická katedrála vznikla v letech 1257- 67. V kapli z 15. století se nachází Svatá herma s ostatky sv. Ladislava, které jsou jedněmi z nejposvátnějších relikvií v Maďarsku. Roku 1580 byly věže zničeny požárem a nový vzhled jim vtiskl v 17. století architekt Giovanni Rava. Po odchodu Turků získala katedrála barokní interiér. Říká se, že podobizna Panny Marie nacházející se nad barokním oltářem ronila v březnu 1697 krvavé slzy a patří k nejvýznamějším poutním místům v Maďarsku.

Hned za katedrálou usedáme na ranní kávičku a tatík vyráží na věž na výhledy.. S Luckou se nám nakonec podaří na druhý pokus najít poštovní schránku, a tak můžeme v klidu opustit Győr a vlastně i Maďarsko.. Cesta domů nakonec proběhne prakticky bez problémů, ani se dlouho nezdržíme v žádné koloně.. Loučení na pumpě a každé auto už jede po vlastní ose..

Pár slov závěrem..

Co se Maďarska týče, tak to mě velmi mile překvapilo.. Jednak jsem si myslela, že nemá mnoho, co nabídnout a také jsem se bála, že to tam bude trošku vypadat jako na východním Slovensku.. Ale obojí byl omyl..Vesnice a města v Maďarsku byla krásně upravená a opravená, s množstvím historických památek.. Maďaři jsou šíleně ležérní ale milí.. V zásadě všechna místa, která jsme navštívili se mi líbila a jsem ráda, že jsme do Maďarska vyrazili.. A jejich kuchyně a vína.. hmm.. =)))

Poslední aktualizace: 9.1.2015
Autor: Tripedalia

Eger

Příspěvky z okolí Maďarsko 2014

Výstava  „Obrazy Chebu“
Výstava „Obrazy Chebu“
Muzeum Cheb, p.o. Karlovarského kraje nám. Krále Jiřího z Poděbrad 493/4 Cheb Výstava - vyobrazení města od raného novověku po 20. století. Více ne…
Muzeum Cheb, p.o. Karlovarského kraje nám. Krále Jiřího z Poděbrad 493/4 350 11 Cheb Výstava - vyobrazení města od raného novověku po 20. století. Výstava „Obrazy Chebu“ se koná ve výstavních prostorách Muzea Cheb a Galerie výtvarného umění v Chebu ve dnech 9. 10. 2015  ̶  3. 1. 2016. Zahájení výstavy spojené s představením publikace proběhne ve čtvrtek 8. 10. 2015 v 17.00 v Muzeu Cheb, následně v 18.30 v Galerii výtvarného umění v Chebu. Výstava mapuje architektonický a urb…
30. května 2009 Z východní Moravy až do východního Maďarska  Kdo by si kdy pomyslel, že na celotýdenní dovolenou se vypravíme právě do Maďarska! Ale stalo se – zlákala nás kombinace poukazu na dovolenou s termín…
Již osmkrát jsme navštívili Termální lázně v Maďarsku, pokaždé jsme jeli do jiných lázní. Termální lázně a měslo Eger se nám moc líbily. Dopoledne a odpoledne jsme se koupali v léčivé vodě a večer jsme poznávali k…
Eger je kouzelné město s historickou atmosférou, ležící ve vzdálenosti 120 km od Budapešti. Je dobře znamé jako lázeňské středisko a turistické centrum. Díky svému geologickému bohatství, přírodním pokladům a své …
Maďarsko 2009 8.7. Jsme sbaleni, Adámek je v dětské sedačce takže můžeme vyrazit směr maďarský Eger. Cestu jsme si naplánovali převážně po dálnicích. Tady musím zmínit nový systém placení maďarských poplatků za používání dálnic. Na Slovensko - Maďarských hranicích jsme zastavili u budky s označením vigněte. Po zaplacení příslušné sumy jsme po nahlášení SPZ obdržely jen účet. Prý je to OK. Hned při vjezdu na dálnici jsme…
  Městu Eger vévodí kromě četných kostelních věží i zdi velkého hradu.  Tento hrad se však liší od pojetí našich hradů s většinou malým nádvořím, kde bydlela…
Eger je příjemné lázeňské a historické město mezi pohořím Buk a Mátra. Městem protéká říčka Eger. Město má dlouhou historii. Již tisíc let je zde biskupské…
Jedním z největších hotelů ve městě je hotel Flóra, který nabízí též několik našich cestovních kanceláří. Hotel má většinu pokojů s balkonem, některé dokonce s…
Eger - lázeňsko-plavecký areál  Lázně v Egeru jsou vyhlášené. Já jsem si vždy lázně představoval jako místo víceméně lékařské péče, kde se musí provádět…
Eger, město s historickou atmosférou, ležící mezi pohořím Mátra a vrchovinou Bükku ve vzdálenosti 120 km od Budapešti, je dobře znamý jako lázeňské středisko. První záznamy o jeho léčivých pramenech se datují do r…
Bogács má asi 2 tisíce obyatel, nachází se 12 km od Egeru, kromě lázní je tu spousta vinných sklepů, kde se pije především zdejší Egri Bikavér nebo Tokajské.V místních Termálních lázních majjícelkem 5 bazénů s t…
Noszvaj je menší městečko nedaleko města Eger. Jeli jsme se tam podívat, protože v některých turistických materiálech se hovořilo o zámku, ve kterém mělo být také muzeum. Tyto informace j…
Eger (v češtině se používá i název Jager), je město s bohatou historií. Jednou z jeho dominant je zdejší středověky hrad. Byl postaven v druhé polovině 13. století po nájezdu Tatarů, později byl (hlavně v souvis…
Egerszalók je malávesnice ležící nedaleko města Eger. Zdejší pramen byl objeven při těžbě roby v roce 1961, v roce 1992 byla voda prohlášena za léčivou. Léčí se zde hlavně pohybové obtíže a dále pak roztroušená …
Egerszalók je menší vesnička nedaleko Egeru. Místo patřilo starodávnému rodu Szálók a již v roce 1579 je uváděno jako Egyházasszálók. V době turecké nadvlády…
Maďarsko, lázeňská vesnička Bogács 18. - 20. května 2009 Autem (rychlo)trasa  Praha - Brno - Bratislava - Györ - Budapest - Mezökövezd - Bogács, stejná cesta zpět Bogács - vesnice…
Hory a vinice severního Maďarska - Bükk Další Jarní cyklistická akce do maďarských hor nás zavedla do pohoří Bükk ve stejnojmenném národním parku. Jde opět o kopce téměř tisíc metrů vysoké, které vyr…
Z Košíc sme sa vybrali na bicykloch do Maďarska za termálnymi kúpaliskami. Za hranicami v Tornyosnémeti sme nastúpili na osobný vlak do Miškolca. Odtiaľ sme šli rýchlikom do Kálkápolna a odtiaľ…
Městečko se špatně vyslovitelným názvem má dvě významná turistická lákadla. Lidové umění se skanzenem a nedaleké lázně. Mezökövesd spolu s obcí Tard a Szentistván tvoří Matyóföld (země Matyó) s osobitým lidovým uměním. Hlavním znakem tohoto umění jsou červené růže, které jsou vyhlášené jako hungarikum. Mnohé upomínkové předměty specifické pro tuto oblast lze zakoupit v městské…
Na jihovýchod od obce Mezőkövesd byly v hloubce 875 metrů nalezeny uhličité, sirné a jódové Krasové vody. Vodav této hloubce jehorká 71°C, teploty termálních bazénů v lázních se pak pohybují kolem 38-40°C. Jsou tu…
Při poznávacím zájezdu jsme byli jednu noc ubytováni v obci Szilvásvárad. Po věčeři jsem se ještě vydala na procházku a došla jsem až k místnímu kostelíku. Netypický, kulatý bílý kostel reformované církve stojí na kopci ve středu obce. Zchátralý starý kostel byl v r. 1832 zbourán a na pokyn hraběte Miklóse Kegleviche byl postaven kostel nový (1837-1840) v lidově-klasicistním st…
Pravděpodobně nejstarší část městečka Mezökövesd  Hadas. Je prakticky tvořena dvěma klikatícími se ulicemi, kde stojí původní, zjevně silně zrestaurované domy. Na první pohled to vy…
Z důvodu mé silné zaneprázdněnosti v posledních měsících, jsem se letos pořádně ani nikam nedostal a tudíž využívám aspoň zbytku vzpomínek na vytvoření dalšího cestopisu. Arci z…
Na severu Maďarska v pohoří Mátra se nachází nejvyšší hora 1014 m vysoká Kékestetö, nazývaná také Modrá hora. Na jejím vrcholu je kámen označen maďarskými národními barvami, byl zde zasazen 20.8.1985. Další atra…
Z centra maďarského mesta Miskolc južne az juhozápadne cca 5 km. Cesta do kúpeľov je značená aj smerovými tabuľami. Atrakcia vhodná hlavne pre deti. Nezabudnuteľný zážitok z kúpania v jaskynnom systéme v teplej vo…
Na okraji Miskolce, zhruba 6 km od centra leží výjimečné lázně. Kromě běžných bazénů s normální, nebo termální vodou se zde proplouvá v krasových jeskyních.  V…
Na najvyšší vrchol Maďarska Kékes, ktorý dosahuje výšku 1014 m n.m. sa dostaneme z dedinky  Mátraháza po modrej turistickej značke , ktorá začína na autobusovej stanici.Asi 400 metrov ideme po asfaltovej ceste, z …
Lázně Miskolc - Tapolca leží 10 km od centra města Miskolc. V roce 1902 tu byla objevena podzemní jeskyně, nad kterou byly posléze vybudovány rozsáhlé lázně. Jeskynní koupele mají mírně teplou vodu (do 30 stupňů)…