Přerov

Přerov je město ležící na řece Bečvě a má přibližně 45 tis. obyvatel. První písemná zmínka o Přerovu pochází z roku 1141. Historie Přerova je spjata s působením jednoty bratrské a šlechtickými rody Pernštejnů a Žerotínů.

Tip:

Knihovnická expedice Pavlovice u Přerova

Přerov -strop knihovny
Přerov -strop knihovny  •  Fotografie (46)  • Foto: annafr

Tentokrák naše knihovnická expedice míří do Pavlovic u Přerova, které se staly Venkovskou knihovnou roku díky manželům Sklenářovým s podporou obce.

Přerov - kancelář knihovny

První sraz je v Městské knihovně v Přerově, kde se postupně scházíme. Jde o buduvu historickou, nevyhovující podmínkám knihovny. To nemění nic na tom, že je to budova zajímavá. Jde o vilu na Žerotínově náměstí, dříve patřila majiteli cihelny Karlu Přikrylovi. Pro knihovnu je však dávno malá, a tak i my se tu tísníme. Skoro se dá říci, když jedni jsou uvnitř, druzí musí být venku. Stísněné prostory nebrání však srdečnému přijetí. Však se tu dlouho nezdržíme a vydáme se na prohlídku města Přerova. Město Přerov se řadí mezi města s památkovou rezervací, a opravdu najdeme zde řadu krásných starobylých a opravených domečků jako z pohádky a mezi nimi nejstarší tzv. Korvínský dům a nechybí hradby. Na Horním náměstí pak najdeme zámek, na náměstí se koná zrovna nějaká historická akce, tak potkáváme kočáry, ze kterých vystupují historicky oděné osoby. Je se nač dívat. Ale my již jdeme na prohlídku renesančního zámku, najdeme v něm Muzeum J.A. Komenského - něco ze života a také expozici školních tříd. Ve sklepních prostorách je expozice archeologie a zde se nám dostává náležitého výkladu hlavně o Předmostí - archologických nálezech kostí a klů mamutů. Ze zámku jdeme na druhý břeh řeky Bečvy přes lávku a pozoruje startující létající balón z města. Právě řeka Bečva při povodních na Moravě napáchala škody i v Přerově. Za lávkou je vybudovaný nový sportovní areál, starý poškodila voda. Míříme k parku Michalov, ulicí prvorepublikových honosných vil. Městský park Michalov je od roku 1992 kulturní památkou. Park byl založený roku 1904, díky okrašlovacímu spolku, podle zahradního architekta Františka Tomayera. Součástí parku je restaurace, altán, dětská hřiště. Park musel projít náročnou rekonstrukcí. Po úchvatné prohlídce parku se vrací zpět za siluletou zámku.

Přerov - budova knihovny

Další den nás čeká bohatý program v Pavlovicích u Přerova. Pavlovice u Přerova je malá obec 10 km východně od Přerova. První písemný záznam o obci je z roku 1349, píše se v něm o bratrech zemanech Smilovi a Protivcovi z Pavlovic. Nejvíce se o rozvoj obce zasloužil průmyslník a velkostatkář baron Alfréd Sken. Pavlovice mají útulnou knihovnu, ze které je patrné, že se tu něco děje a je tu dobře. Budova knihovny je hned vedle hřiště, tak si děti od sportu mohou odskočit do knihovny a naopak. Připravili nám Pavlovští bohatý kulturní program v kulturní domě, na faře - která slouží jako komunitní centrum. Pak jsme navštívili zdejší Domov Alfréda Skeneho/zámek-domov důchodců, kostel sv. Jiljí a místní pálenici. Na zámku nás provedli přízemím, kde jsou nyní jídelny a do věže k hodinovému stroji a pak parkem, kde je mnoho zajímavých dřevin a romantická zřícenina. V kostele jsme dostali výklad o varhanách a historii kostela. Večer nám zahrála místní kapela.

Přerov - historická akce

Další den jedeme do místní knihovny v Radslavicích, sousední obce - vidíme jak se v knihovně činí, co tu mají výrobků. Další zastávkou je obec Tučín, kde mají koupaliště s přirozeně teplou vodou a také se svezeme po obci Tučolínem, místním vláčkem. Velmi mně zaujala keramická tabule ve vestibulu obecního úřadu, kde si každé sdružení či spolek, zájemce mohli udělat svou kachli a tak vznikla jednota obce v celé plastice. Pak míříme do Lipníku nad Bečvou, nejprve do knihovny, kde mají zajímavou výstavu před knihovnou i v knihově. A pak se jdeme projít městem s bohatou historií. Lipník leží v srdci Moravské brány, protéká městem řeka Bečva a vedla tudy Jantarová stezka.Písemná zmínka o Lipníku je z roku 1238, ale určitě je starší. Město si udrželo svoji historickou podobu, znatelné mohutné hradby, rozlehlé náměstí, středověké historické budovy, a proto zde byla zřízena městská památková rezervace. Ve městě najdeme připomínky na žídovské obyvatele, dále na řád Piaristů - kolej a kostel sv. Františka Serafínského. Lipník je také kovářských městem, což dokládá řada děl na náměstí a blízkost hradu Helfštýna - kde se koná několik kovářských akcí. V Lipníku jsme ještě zašli do zahrady zámku, kde je vyhlášený strom Opičák a pak střešní zahrady, kde byly obnoveny. Zámek slouží pro potřeby městského úřadu. Krásnou tečkou našeho knihovnického putování byla střešní zahrada. Loučíme se s přáteli i městem.

Poslední aktualizace: 18.8.2015
Autor: annafr

Pavlovice u Přerova

Příspěvky z okolí Knihovnická expedice Pavlovice u Přerova

Pavlovice u Přerova - zámek
Obec Pavlovice leží 10km od Přerova. Zámek se nachází na kraji obce, přiléhá k němu park se zajímavými stromy. Zámek je sídlem sociálních služeb -domov důchodců. Zámek je postaven v novorenesančním slohu, byl postaven významným průmyslníkem, baronem Alfrédem Skenem v letech 1890-1898. Je obklopen anglickým parkem. Vstup do zámku je pseudogotickou věžovo…
Pavlovice u Přerova, leží 10 km od města Přerova, na rozhradí Hané a Valaška, v místech zv. Záhoří. První písemná zmínka je z roku 1349, kdy se píše o zemském rodu s přídomkem z Pavlovic.  Vystřídalo se zde několik majitelů. Významný rodem, který tu zanechal stopu je rod Pavlovských z Vitbachu, mají zde hrobku. Jednou z nejvýznamnější osobností Pavlovic …
Hradčany jsou nevelká zemědělská obec s 260 obyvateli a najdeme ji východním směrem od města Přerov v oblasti nazývané Záhoří. Obcí protéká říčka Šišemka. Severním směrem od obce se rozprostírá les Záhoří a východním směrem Dřevohostický les. V oblasti Dřevohostického lesa byla vyznačena Hubertova Naučná stezka. První písemná zmínka o obci je z roku 1160 a v tomto období byla…
Tučín je zemědělskou obcí s 450 obyvateli a najdeme ji východním směrem od města Přerov v oblasti Hané. U jižního okraje obce pramení Tučínský potok. U severního okraje obce je traventinový lom, kde byla těžba ukončena v 80. letech 20. století. Zajímavostí obce je místní Koupaliště vybudované v roce 1940 a jež je napájeno minerální vodou o teplotě 21°C z tohoto lomu. V jižní…
Obec Osek nad Bečvou se rozkládá v oblasti mezi Oderskými a Helfštýnskými vrchy, západním směrem od města Lipník nad Bečvou. Obcí prochází silniční tah z Lipníku do Přerova. Obec leží na pravém břehu řeky Bečvy a u jihozápadního okraje obce jsou malé vodní plochy a slepá ramena. Osek je protáhlá obec a má 1100 obyvatel. V okolí obce byly při archeologickém průzkumu objeveny…
   Pokud se vydáme z Lipníku nad Bečvou Na hrad Helfštýn po modré turistické značce, můžeme se poblíž menší obce Podhůra střetnout se dvěma turistickými  zajímavostmi. Tou první je komplex ohromného drobového lomu, který je vidět už z dálky - toto dílo lidských rukou se už od doby svého vzniku stačilo zahloubit do terénu obrovskou jámou a "obdařilo" zdejší krajinu vskutku nepřehlédnutelnou jizvou.  Druhou - (a mno…
Farní kostel sv. Havla v Kostelní ulici je hodnotnou pozdně barokní církevní přestavbou z druhé poloviny 18. století, která vznikla z původního českobratrského sboru, vystavěného v letech…
Renesanční čtyřkřídlý vodní zámek ze 16. století byl postaven na místě původního zemanského sídla - vodní tvrze, která zde stála již před rokem 1368. Nejvýznamnějším stavebním zásahem byla renesanční přestavba v l…
V tomto městyse, ležícím na okraji Hané poblíž Bystřice pod Hostýnem, je k vidění spousta památek, ale tou nejhodnotnější je komplex renesančního zámku a zbytku parku. Vypíná se v severozápadní části Dřevohostic nad levým břehem říčky Moštěnky a příchozího zaujme už jeho členitá podoba. Tvoří ji předzámčí s bíle omítnutou dlouhou hradbou, po stranách doplněnou mohutnými válcovým…
Zámek se nachází v Dřevohosticích na Přerovsku v Olomouckém kraji. Zámek je dvoupatrová čtyřkřídlá budova kolem nevelkého nádvoří. Na třech stranách nádvoří jsou renesanční arkády. Nad vstupním křídlem se tyčí pětipatrová hranolová…
Bývalé městečko (nyní městys), které leží v nadmořské výšce 245 m a jež dnes obývá 1500 obyvatel, se může návštěvníkům pochlubit pěkným náměstím. Má zhruba tvar kosočtverce s jednou protáhlejší stranou a při své největší šířce 45 m dosahuje celkové délky asi 150 metrů. Největší dominantou rynku je budova radnice a starý hanácký statek se žudrem. Po dlouhé západní straně náměstí…
Dřevohostice leží na Severní Moravě, východně od města Přerov. Městečko se rozkládá v údolí tvořeném říčkou Bystřičkou a pod nedalekými vrcholky Hostýnských vrchů. V blízkém okolí města je mírně zvlněná krajina, kde nejvýše položeným…
Městskou Radnici v Lipníku nad Bečvou naleznete na náměstí T. G. Masaryka. Nejstarší radnice se v Lipníku nad Bečvou uvádí již v r. 1498. Původně čtvercové náměstí bylo postupnou výstavbou radnice a domovního bloku v …
  Tož konečně je tady jaro a my téměř po dvou měsících s Jaňulou vyrážíme na další výlet. Tentokrát se našim cílem stalo místo rozložené u Bečvy v Moravské bráně na dohled majestátního hradu Helfštýna... ano, h…
Lipník nad Bečvou leží na Severní Moravě, východním směrem od Olomouce. Jak název města napovídá protéká jím řeka Bečva. Lipník se rozkládá pod jižními vrcholky kopců Oderských vrchů. Jihovýchodním směrem od města…
Další návštěvu našeho oblíbeného hradu jsme plánovali dlouho, ale kvůli rekonstrukci hradního paláce ji odložili na dobu neurčitou. Vždyť já ještě vloni na jaře při cestě do Potštátského skalního města z dáli udiveně hleděl na rameno jeřábu, tyčící se tak nepatřičně nad tou kdysi nedobytnou hradní pevností a říkal si, že by nynější prohlídka asi nebyla tím pravým ořechovým. …
Tvoří centrum městské památkové rezervace. Jeho zvláštností je, že nemá čtvercový nebo obdélníkový tvar, ale vytváří tvar L. Původně bylo čtvercové, ale dodatečně byla část zastavěna domovním blokem s radnicí. Dom…
Lipník nad Bečvou leží v okrese Přerov v údolí Moravské brány při řece Bečvě a má přes 8 tisíc obyvatel. Město bylo zbudováno na tzv. Jantarové stezce procházející celou Evropou od Baltu k jadranu.  Historické jád…
Původně renesanční zámek v Lipníku nad Bečvou obklopuje nádherný zámecký park, kde se nachází i zámecká zahrada na střeše bývalých hospodářských budov. Park byl založen v 17. století, nejdříve jako okrasná z…
Toto muzeum se nachází v Přerovském renesančním zámku. Bylo založeno roku 1888. Jeho součástí jsou hrad Helfštýn a Ornitologická stanice ORNIS. Má své dlouhodobé instalované expozice např. školní třídy ze 17. století nebo Památník Jana Amose Komenského. My jsme se podívali na Archelologii Přerovska. Expozice je umístěna do šesti místností a seznámila nás s archeologickýmy…
Renesanční zámek s nápadnou válcovou věží se nachází v Přerově v Olomouckém kraji. Zámek je dvoupatrová trojkřídlá budova, zachoval se renesanční vstupní portál a renesanční okenní ostění, v jihovýchodním křídle…
Téměř padesátitisícové město Přerov, ležící na řece Bečvě v Olomouckém kraji, bývá mnohými vnímáno převážně jako město nevábné, nezajímavé, silně průmyslové a zcela neprůjezdné. Setkal jsem se i s názorem – a zřejmě nepříliš nadsazeným – že cesta z Prahy do Přerova trvá přibližně stejně dlouho, jako samotný následný průjezd městem. Přes úvodní konstatování však lze připustit, že i Přerov má turistům c…
Přerov leží na Severní Moravě, jihovýchodním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá v oblasti zvané Moravská brána. V Přerově je důležitá železniční křižovatka. Městem protéká řeka Bečva. Severním směrem od …
Z Lipníku nad Bečvou jsme se busem přemístili na náves Týna, vesničky obdařené taktéž přídomkem řeky, nad níž se vypínal zalesněný kopec korunovaný na temeni zříceninou jednoho z našich nejrozsáhlejších hradů. Ano…
Helfštýn
Hrad Helfštýn leží na úpatí Moravské brány. Nachází se nedaleko města Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji. Helfštýn lze navštívit v březnu a listopadu o víkendech a od dubna do října…
Zřícenina se nachází na skalnatém kopci nad Týnem nad Bečvou. Až k hradu je možné dojet autem, ale lépe uděláte, když se z Týna vydáte na Helfštýn pěš…
Čím je pro Čechy Rabí, tím je pro Moravany a Slezany zřícenina hradu Helfštýna, rozkládající se na ploše 187 x 152 m, čímž se řadí k ruinám na tomto území nejrozsáhlejším. Vypíná se na vrcholu strmého zalesněného …
Svatý Hostýn je velice kouzelným kopcem Hostýnských vrchů. Dosahuje 735 metrů nad mořem a už po Dlouhá léta je vyhlášeným poutním místem. Stojí zde chrám zasvěcený Panně Marii, která podle pověsti zachránila oby…
Zámek Kroměříž
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji a patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl v roce 1998 zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své prostory, což znamená, že v současnosti si návštěvníci mohou vybrat z pestré nabídky…